Vaellusturinat II
- Osta ja työllistä yh-äitejä Vietnamissa

Etusivu Rekisteröidy Ohje Vaellusnet Kuva MMS-Blog Vaellusturinat I Tilastot Avatarit  
Asentopaikkani Phoogle                      

Kantotulen lieskan leikintää Hammastunturin syksyisessä erämaassa.... Kulpakkojokea Hammastunturin kupeessa....... Kuoppajärvi Hammasjärven pohjoispuolella ja ruskainen haavikko........ Pyhä-Nattasen huipulta heinäkuun 2005 helteillä... Idyllinen Riestojoki Sompion luonnonpuistossa..... Anterin huipulta itäänpäin kevättalvella 1993.....

Vaellusturinat II Foorumin päävalikko Yleisiä retkeilyyn liittyviä sekalaisia asioita Koira mukana?
Näytä edelliset viestit:   
      Kaikki ajat ovat GMT + 2 tuntia  
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 5, 6, 7 ... 16, 17, 18  Seuraava

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
tyy
27.01.2010 17:55
Vieras

varg62 kirjoitti:
Tuolta saa samalla vaellustaluttimetkin.

Vaellustalutinta on suunnitellut itse tehtäväksi, mutta katohtan mitä tullee.
 Sivun alkuun
Personal Photo Album Vastaa lainaamalla viestiä

TiMoKo
27.01.2010 18:02

Kevään reissun tarkempi suunnittelua alkamassa. Varasin koiralle ajan eläinlääkärille ensiviikolle, niin otetaan verikokeet. Toivottavasti rabieksen vasta-aineiden arvot ovat riittävät, että saan reittisuunnitteluun lisää vapauksia.
Pitäisi kait korjata tuota otsikkoa ja ottaa siitä se kysymysmerkki pois Cool
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Blog Käy lähettäjän sivustolla AIM Osoite Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

varg62
27.01.2010 18:18

Kannattaa sitten jatkossa olla tarkkana rokotuksen uusinnassa,jottei mene vanhaksi tai uudet testit.Maksoi 87€ viimevuonna.Onneksi 2 vuotta voimassa,kun ennen oli joka vuosi Ruotsiinkin rokotettava.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

TiMoKo
07.03.2010 9:12

TiMoKo kirjoitti:
Kevään reissun tarkempi suunnittelua alkamassa. Varasin koiralle ajan eläinlääkärille ensiviikolle, niin otetaan verikokeet. Toivottavasti rabieksen vasta-aineiden arvot ovat riittävät, että saan reittisuunnitteluun lisää vapauksia.
Pitäisi kait korjata tuota otsikkoa ja ottaa siitä se kysymysmerkki pois Cool

Tulokset tulivat, vasta-aineet ok, joten kevään reissun reittisuunnittelu sai lisää vapauksia.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Blog Käy lähettäjän sivustolla AIM Osoite Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

rikup75
15.03.2010 12:55

Hieman asiaa sivuten.
Mulla / meillä on ollut sakemannin ja (landseerin?) seropi mukana vaelluksilla ja retkillä.
Kaikki on sujunut hyvin, mutta mutta.
Leiriytyessä tutussakin porukassa alkaa aivan outo murina _kaikille_ paitti isäntäväelle.
Yleesä istuu nuotiopiirissä mun jalkojen alla tai välittömässä läheisyydessä.
Jos joku käy vaikka leiristä muutaman minuutin poissa ja tulee takaisin niin koira murisee sille. Samalle ihmiselle ei esimerkiksi kotosalla ole koskaan murissut. Eikä murise muutenkaan ihmisille kotona.
Meillä on myös toinen hauveli, landseer ja lempeä kuin lammas. Tätä lansua tuo seropi kyttää ja murisee kotosalla jatkuvasti.

Olen yrittänyt rauhoitella, torua, karjua, kytkeä 10m päähän leiristä ja kaikkea mitä keksin. Pari kertaa on munkin pinna mennyt ja koira on saanut kunnon selätyksen.
Keppiä tai nyrkkiä en ole tarjonnut vaikka mieli olis tehnyt muutaman kerran.

Jos joku leirissä antaa sille vaikka namipalan niin sit ollaan kaveria hetken aikaa.
Sit kun samainen kaveri käy virvelöimässä ja tulee takain niin murina alkaa taas.
Sama homma jos joku innostuu rapsuttamaan, niin ollaan parasta kaveria.

Koirat on tuon meidän paremman puoliskon ja en ole puuttunut koulutukseen juurikaan, ainoastaan jos menee joku homma yli.

Veikkaisin että kyse on pelosta tai paimennusvietistä tjms.

Sitä vaan mitettii että pitäiskös tohon puuttua (miten?) jotenkin ennen kuin käy oikeasti kiinni johonkin. Nykyisin leiriytyessä pidän koiran pikaisen tervehdyksen jälkeen erossa muista retkeilijöistä. Paitsi ennestään tutuista.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä MSN Messenger Vaellusnetin käyttäjät kartalla

virveli
15.03.2010 13:25

Kyllä tuo vaikuttaa dominassi-oireelta. Koira yrittää hallita, joko se kokee olevansa lauman (perheen) pomo tai se ei täysin luota teidän kykyyn hallita tilannetta.

Kovia otteita en suosittele. Usein käy niin, että kovilla otteilla myös koira koventaa käyttäytymistään ja se pureminen on entistä todennäköisempää. Koska koira rupeaa ennakoimaan, kun se tietää, että pian tulee selkään, niin puren ensin.

Jämptillä pehmeällä koulutuksella päästään parhaaseen tulokseen. Murinatilanteessa koiran huomio kiinnitetään itseen kutsumalla sitä nimellä ja heti kun se ottaa kontaktin (katsoo) kehutaan ja voi myös antaa makupalan. Jos yrittää uudestaan murista, niin sama taas ja voi lisäksi sanoa jotain ei tai ä-ä, yleensä sanoilla ei ole väliä vaan äänenpainolla. Itse kannattaa säilyttää rauhallisuus ja näyttää koiralle, että minä hanskaan tän homman ja sinä olet, niin kun minä käsken. Koira oppii ottamaan kontaktia ja se yhdistää kehun ja makupalan kontaktin ottamiseen.

Myös muita johtajuutta korostavia juttuja kannattaa tehdä, ne parantaa koiran käytöstä myös murinatilanteisiin.

Ulos mentäessä mene aina itse ensin ovesta vasta sitten koira. Ruoka annetaan vasta kun koira istuu ja odottaa kauniisti. Kun joku on tulossa kotiin ja näet sen ikkunasta kerro koiralle, että "äiti" tulee. Koira alkaa pitämään sinua aisteiltasi parempana, ja luottamus kasvaa.

Ulkona taluttimessa kannattaa tehdä kontaktiharjoitusta, ota koira vierelle ja lähde reippaalla askeleella kävelemään, vaihda nopeasti suuntaa 90 astetta nykäise samalla kevyesti taluttimesta ja voit sanoa tule tai tänne (käytä innostavaa ääntä) taas vaihda suuntaa ja sama juttu. Aluksi koira on hämillään, mutta äkkiä oppii pitämään itse kontaktia ja nykäystä ei enää tarvita. Nyt on saatu koira kuuntelemaan. Lopuksi voi tehdä jonkun jutun jonka koira taatusti osaa esim. istu ja sitten palkitaan. Koiralle jää hyvä mieli, kun se tietää tehdeensä oikein. Ja taas on vahvistettu johtajuutta.

Myös toiselle koiralle murisemiseen kannattaa puutua. Ihminen päättää laumajärjestyksestä, ei koira.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

TiMoKo
04.12.2010 20:55

Uusimmassa Retkilehdessä on useampi artikkeli koiran kanssa vaeltamisesta, silmäilin ne hätäisesti läpi ja pitää tutkia ne tarkemmin ajan kanssa.
Ensiviikolla saa koira uusintarokotuksen raivotautia vastaan, niin taas on kahdeksi vuodeksi "vapaa kulkuoikeus" vaelluksilla myös norjan puolelle.
 Sivun alkuun

varg62
04.12.2010 22:09

Otahan uudempi rokotus.Kävin viikko sitten uusimassa rabieksen ja nyt voimassa 3 vuotta:=)
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

hannes
05.12.2010 6:26

TiMoKo kirjoitti:
Uusimmassa Retkilehdessä on useampi artikkeli koiran kanssa vaeltamisesta, silmäilin ne hätäisesti läpi ja pitää tutkia ne tarkemmin ajan kanssa.
Ensiviikolla saa koira uusintarokotuksen raivotautia vastaan, niin taas on kahdeksi vuodeksi "vapaa kulkuoikeus" vaelluksilla myös norjan puolelle.

Mielenkiintoiset jutut. Enpä ole ennen huomannut koiran varpaidenväleistä leikata karvoja pois sulavan lumen jäätymisen estämiseksi. Täytyypä tarttua saksiin, samalla taas kynnetkin... saas nähdä, viimeksi meni yksi kynsi liian syvältä kun estolevy oli kait taipunut...

Jäätynyttä lihaa en ole antanut koiralle ollenkaan, kuten jutussa tehtiin, mutta janoonsa se on pitemmällä lenkillä lunta haukannut .
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

teeässä
05.12.2010 11:16

[quote="hannes"]
Mielenkiintoiset jutut. Enpä ole ennen huomannut koiran varpaidenväleistä leikata karvoja pois sulavan lumen jäätymisen estämiseksi.

myös koran varpaanvälien voitelu ruokaöljyllä estää aika hyvin lumen tarttumisen sinne polkuanturoiden väliin, olen voidellut omien hurttien polkuanturat öljyllä ja ainakin päiväretken pituisilla reissuilla on toiminut hyvin. lisäksi öljy pehmentää kovettuneita polkuanturoita.

hannes
05.12.2010 11:37

teeässä kirjoitti:

myös koran varpaanvälien voitelu ruokaöljyllä estää aika hyvin lumen tarttumisen sinne polkuanturoiden väliin, olen voidellut omien hurttien polkuanturat öljyllä ja ainakin päiväretken pituisilla reissuilla on toiminut hyvin. lisäksi öljy pehmentää kovettuneita polkuanturoita.

Ruokaöljyä pitääkin kokeilla, pakkasella se on tietysti parempi kuin vettä sisältävät anturavoiteet.
Koira tuppaa sitäpaitsi nuolemaan voiteet heti jos ei ole tarkkana tai samantien laiton jälkeen lähdetä liikkeelle.
Vähän voiteita on käytetty - taitavat vanhentua tai kuivua.
Talvipakkasella pitää olla kuitenkin seurata tassuja.
 Sivun alkuun

varg62
05.12.2010 12:13

Minulle taas neuvottiin suomenlapinkoiran kanssa,jotta karvoja ei missään nimessä tassuista leikellä(leikkasin aluksi)ja tassujen rasvaus hoidetaan aina ennen reissua(yöksi)eikä mitään vaelluksen aikana.Ei ole lumi enään tarttunut töppösiin Laughing Laughing
Huomasin,jotta ei nuole heti pois,jos antaa ensin sen huoltaa itse tassut reissun jälkeen ja antaa ruuan ja sitten vasta rasvailee tassut ja hieroo samalla hurtan jos on itsellä virtaa. Laughing
 Sivun alkuun

teeässä
05.12.2010 12:33

varg62 kirjoitti:
Otahan uudempi rokotus.Kävin viikko sitten uusimassa rabieksen ja nyt voimassa 3 vuotta:=)

perkeles, vajaa 2viikkoa sitten kävin rokotuttamassa koirat eikä elukkatohtori puhunut moisesta 3vuoden rokotteesta mitään. tais haluta käyttää vanhat rokotteet alta pois vanhentumasta eikä ilmoitellut toista vaihtoehtoa.

tyy
05.12.2010 12:56
Vieras

varg62 kirjoitti:
Minulle taas neuvottiin suomenlapinkoiran kanssa,jotta karvoja ei missään nimessä tassuista leikellä(leikkasin aluksi)ja tassujen rasvaus hoidetaan aina ennen reissua(yöksi)eikä mitään vaelluksen aikana.Ei ole lumi enään tarttunut töppösiin Laughing Laughing
Huomasin,jotta ei nuole heti pois,jos antaa ensin sen huoltaa itse tassut reissun jälkeen ja antaa ruuan ja sitten vasta rasvailee tassut ja hieroo samalla hurtan jos on itsellä virtaa. Laughing

Minullekin valistettiin, että ei leikellä tassukarvoja lapinkoiralta. Olen myös aivan varma, että on paras ettei arktisten rotujen tassuja tarvitse rasvatakaan ilman eri syytä.

Mutta en ole asiantuntija. Kun on varsinainen ensimmäinen talvireissu koiran kanssa vielä tekemättä.
 Sivun alkuun
Personal Photo Album Vastaa lainaamalla viestiä

rellusitikka
05.12.2010 17:04

hannupulkkinen kirjoitti:
Tietenkin aina voi kysyä mitä muut kuin metsästäjät ja poromiehet niillä koirilla siellä erämaassa tekevät. Voisiko koiriin soveltaa samaa lakia kuin mottorikelkkoihin. Hyötyajo on sallittua.
On mullalkin aikoinaan, kun koira-allergiaa ei ollut, hauveli mukana vaelluksella
kulkenut, mutta ei siitä mitään hyötyä ollut.

Minäkin olen pitänyt meidän puudelia ja vaimoa päiväretkillä mukana, ja on kyllä todettavä että kummastakaan ei ollut juuri HYÖTYÄ, paras kai viedä piikille molemmat.
 Sivun alkuun
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 5, 6, 7 ... 16, 17, 18  Seuraava

Tutustu muihin vastaavaan asiaan liittyviin keskusteluihin (Hakee kaikki keskustelut joiden otsikoissa esiintyy sama sana)
Aihe Kirjoittaja Foorumi Vastaukset Lähetetty
M: Kona Sutra retkipyörä (laukut, var... Timoa Ostetaan ja Myydään 1 12.10.2017 21:11 Katso viimeisin viesti
mukana varalta, jos joutuu olemaan ta... luuppi Hölynpöly... 30 13.01.2016 11:07 Katso viimeisin viesti
Kanootti ja koira varg62 Melonta 0 07.11.2015 18:15 Katso viimeisin viesti
Koira vaelluskaveriksi Silla Ostetaan ja Myydään 2 02.08.2015 14:21 Katso viimeisin viesti
Teräskantit ja koira tyy Talvivaellusvarusteet 6 23.01.2014 14:32 Katso viimeisin viesti
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa

Sivun alkuun  

Sivu 6 Yht. 18
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 5, 6, 7 ... 16, 17, 18  Seuraava
Siirry: