Vaellusturinat II
Osta ja työllistä yh-äitejä Vietnamissa

Etusivu Rekisteröidy VaellusWiki Ohje Vaellusnet Kuva MMS-Blog Vaellusturinat I Tilastot Avatarit Valokuvakilpailu WAP  
Asentopaikkani Phoogle | Retkeilijän kiintopisteet                      

Kantotulen lieskan leikintää Hammastunturin syksyisessä erämaassa.... Kulpakkojokea Hammastunturin kupeessa....... Kuoppajärvi Hammasjärven pohjoispuolella ja ruskainen haavikko........ Pyhä-Nattasen huipulta heinäkuun 2005 helteillä... Idyllinen Riestojoki Sompion luonnonpuistossa..... Anterin huipulta itäänpäin kevättalvella 1993.....

Vaellusturinat II Foorumin päävalikko Yleisiä retkeilyyn liittyviä sekalaisia asioita Tervehdys teille (ja muutama kysymys)
Näytä edelliset viestit:   
      Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia  
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4  Seuraava

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
K-nen
13.04.2010 19:23
Vieras

Cofi-tabs on edullisin kahvinautinto. Noita kun sujauttaa muutaman taskuun, niin ei tarvitse kahvia keitellä.

Itse en voi kulkea maastossa siviilivaatteissa, räätälinpuku herättäisi liikaa huomiota.
 Sivun alkuun
Personal Photo Album Vastaa lainaamalla viestiä

Joonas Frisk
13.04.2010 19:45

Alkaa mennä humorin puolelle. Sallittakoon:
Minulla taas on nyt juuri yllä työasuni, työaikaan netissä ja työmaalla. - Sallittakoon.
Mutta se asu? - Camokuvio ( night-camo ). Laughing

Niinpä kuljen metsissä siviiliasussa...Olisiko tuo kiltti seuraava muotiasuni?

HeikkiS
13.04.2010 21:08

Vetäkää sillä mikä hyvältä tuntuu, vaikka dyykatuila vehkeillä. Itse jos menen ostamaan 500 eukan takin vaelluskäyttöön niin saatte taluttaa minut saunan taakse. Laughing

Joka hommasta saa välinelajin jos vain jaksaa yrittää tehdä niin kuin kauppamiehet toivoo. Vaikka luomukahvista.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

K-nen
13.04.2010 23:52
Vieras

kehäraakki kirjoitti:
...
Tuossa kun katellut varusteiden hintoja, niin tuntuvat aika tyyreiltä. Onkohan vaelluksestakin tullut välineurheilua.
...
Nyt on kaikenlaista itsetäyttyvää makuualustaa, teknisiä alusasuja, titaanikattilaa ja ties mitä. Taidan olla sittenkin liian vanha.
...

On myös solumuovisia alustoja, muutamalla eurolla. Halpoja alusasuja ja alumiinikattiloita. Halpaa tavaraa on varmasti tarjolla enemmän, kuin koskaan aiemmin.
 Sivun alkuun
Personal Photo Album Vastaa lainaamalla viestiä

Indigo
14.04.2010 1:46

Ahonlaitaa kirjoitti:

Tunnustan avoimesti löytäväni itsestäni kaksi ulkoilmaelämään liittyvää erilaista motiivia. Toista niitä voi kuvata "tarvitsen tätä" -motiiviksi, ja toisen motiivin nimi on "roina on kivaa". En tiedä, olenko poikkeuksellinen yksilö vai onko joidenkin vain vaikea myöntää materialismiaan.

Naisena sen tunnustaminen lie helpompaa. Wink Minulle retkien suunnittelu ja varusteiden kanssa puljaaminen on iso osa harrastusta.

Sanotaanko sitä vaikka "retkeilijän itsetunnoksi", mutta jokatapauksessa se kasvaa, kun huomaa tehneensä hyvän valinnan itselleen ja olosuhteisiin. Sitä myötä kokee osaltaan kehittyvänsä. Hutejakin on toki tullut, sekä hankinnoissa, että valinnoissa. Olisi hauska katsoa mitä ensimmäiseen rinkkaan on alkujaan pakannut.. No kokemuksista oppii, ja muunmuassa tällaisten palstojen myötä muidenkin kokemuksista!

Yhtälailla iloa tuottaa se, että "paras mitä rahalla saa" kestää seuraavankin vuosikymmenen, kuin se, ettei lähde joka kotkotukseen mukaan. Osaa miettiä mikä on tarpeellinen hankinta, miten olen pärjännyt ennen tätä, ja mihin taas kannattaa satsata. Ostanko oman, vai löytyykö lainaksi? Uusi vai käytetty?
Huteja tulee varmasti vastakin, mutta yhä harvemmin!

Mainittakoon esimerkkinä, että vaellussadeviitta oli mielestäni aivan nerokas! Ja kaveritkin kehuivat. Pakko saada, rinkka viitan alle ja matka jatkuu. Montaa kertaa ei tullut käytettyä. Pysähdyin vaikka mieluummin, kuin katselin hopeista hupun sisusta joka kerta päätä kääntäessä. Se mikä sopii toiselle, ei siis välttämättä sovi minulle.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

hannes
14.04.2010 11:09

Minä tunnustan että kalleimmat ja parhaat vaellusvaatteet ovat käytössä oikeastaan vain vaelluksilla(pyrin ainakin siihen, marjassa/lenkillä joskus tms. on tietysti passelia vaatetta päällä vaikka vaellukselle) - arkena käytän halpoja rättejä.
Vaimo kun tuppaa lainailemaan minulta joskus silmäänsä miellyttäviä vaatteita, olen laittanut kalleimmat kamani häneltä piiloon Very Happy
Ei tuo minun melkein ainut pukukaan tainnut maksaa kuin parikolme sataa (en muista) - joten vaellusvarusteiden yhteenlaskettu hinta hakkaa kevyesti "juhla-asun" hinnan.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

blueraven
14.04.2010 12:14

Vaellusretket ovat yhtä juhlaa, vuoden odotetuin kohokohta.
Silloin voi hyvällä omallatunnolla panostaa vähän pukeutumiseenkin.

Töissä ja kaupungilla kuljen kyllä kirppari- ja halpahallivaatteissa...
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti Vastaa lainaamalla viestiä

Harhailija
14.04.2010 12:34

Vain kunnon vaelluksilla käytän parhaita vaellusvaatteita, kotimaastoissa halvalla saatuja tai vanhempia vaellusvaatteita, minkä tilalle on tullut hankittua uudemmat tilalle, tietty joskus on käyny niinkin, että vanhempi on todettu toimivammaksi, niin uudempi on joutanut kakkosretkille... Wink Oikeestaan mulla on vielä kolmoskategorian kamppeetkin, jos joku sattuupi näkemään niiden ollessa päällä, lähtee todennäköisesti karkuun, eipä tarvitse itse paeta... Cool

Korpijaakko
14.04.2010 13:36

Joskus on pakko kiristää kravatti kaulaan ja sen kanssa ei (kuulemma?) sovi reisitaskuhousut. Muutoin retkeilyyn ja liikuntaan tarkoitetut tekniset sukat, kevyet maastojuoksukengät, fleece-takit ja reisitaskuhousut ovat omiaan myös arkikäytössä. Monet vaatteet ovat todella kestäviä ja toimivia sekä kalliita, joten miksi niistä ei ottaisi iloa irti kun ne on hankkinut? Samalla tarvitsee vähemmän ns. arkivaatteita.

Reissuvaatteissa on kyllä selkeä kakkosluokan kategoria, joka päällä ei ole tapana liikkua kaupungilla. Ne sopivat sitten rakotulilla istumiseen, poteroiden kaivamiseen, perunamaalle ja niin edelleen...

En koe, että minulla olisi varta vasten vain retkeilyyn tarkoitettuja vaatteita, suurimmalle osalle niistä löytyy käyttöä myös arkielämässä. Varusteiden kanssa on toisin. Kotona ei viitsi nukkua makuupussissa (silkkisessä makuupussilakanassa kyllä kesäkuumalla) tai keitellä ruokaa Trangian alumiinikattiloilla. Olen kyllä kuullut joidenkin näinkin tekevän...

kehäraakki
14.04.2010 15:31

Johan jutustelua repes.
No joo, itsellä kyllä olemassa olevien/hankittavien varusteiden hintalappuun vaikuttaa 100% käytettävissä olevat varat. Eli likipitäen se mitä pullojen keräilyllä saa, köyhä kun on.
No joo itse ajattelin aktiiviaikoina ja kai vieläkin, varusteita on oltava sen verran ja sen laatuista että matkanteko on mukavaa, kuitenkaan sitä haittaamatta. Kunkin reissun tarkoitus määrää varusteiden määrän. Esim. pisimmälle reissulle varusteiden valintaan vaikutti määräävästi, että niiden oli mahduttava syliin mahtuvaan reppuun.

Olen tuossa selaillut eri putiikkien nettisivuja, ja kyllä tarjontaa riittää. Sopii vain ihmetella miten aloittava harrastaja tekee ne ensimmäisen reissun hankinnat, jos ei ole taustajoukoissa neuvojia.

Mutta en nyt tiedä paljonko tuolla jossain vilkuilee vastaantulijan varusteita. Samoille tulille mahtuu oli minkäläinen mekko tahansa, kunhan osaa käyttäytyä.

Sain halvalla/ilmaiseksi sill viisiin varustusta, ettei puutu kuin laavukangas, ohut huopa, muki ja kattila. Laavukangaskin on ostamista vailla hankittu, mutt kun pari vaihtoehtoa.
Sitten jos jostai sais ostettua hyvää peruskuntoa, siitä olis vielä kova pula.

Sain jopa vanhan perus-gepsin, malliltaan Magellan GPS 320. Toi on ihan karvalakkiversio, mutta toimii.

PAITSI

Ja nyt saa auttaa,
mistä pirusta minä tiedän missä pisteessä olen. Kun tuohon vehkeeseen pitäis alustusvaiheessa laittaa koordinaatit. Mutta mistäs mä ne löydän??

ei tavikkaan, löysin ihan ite!!!
 Sivun alkuun

OS
14.04.2010 19:40

kehäraakki kirjoitti:
Johan jutustelua repes.

Täällä on tapana, että jutustelua repee itse asiasta ja joskus myös hieman asian vierestä. Smile
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

Tura
15.04.2010 6:36

kehäraakki kirjoitti:
Sain halvalla/ilmaiseksi sill viisiin varustusta, ettei puutu kuin laavukangas, ohut huopa, muki ja kattila.

Öööööö.... Mihin tuota ohutta huopaa tarvitset?

Tura, retkeilijäturisti
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Blog Vastaa lainaamalla viestiä

metsien mies
15.04.2010 8:09

Ohutta huopaa voi varmaan käyttää monellakin tavalla. Minulle tulee mieleen, että kun joskus nuoruudessani en vielä omistanut mukana kannettavan kokoista ja painoista makuupussia, niin korvasin sen ohuella villahuovalla. Sen kanssa tuli joskus yövyttyä talvellakin tulilla (se oli sitä aikaa, kun laavun pohjalle vielä laitettiin havuista ja pressusta nukkuma-alusta..). Ei se makuupussia vastannut, mutta kyllä sen kanssa jotenkin pärjäsi.

Seuraava hankintani oli avaruushuopa, ja yksi talvinen reissu tuli tehtyä pelkän avaruushuovan, makuualustan ja laavukankaan turvin. Kylmää puuhaa tuo on talvisaikaan, en suosittele kenellekään. Kesäaikaan tällaisilla varusteilla tarkenee varmasti, ainakin jos tekee tulet.

Maastossa vietetyt yöt muuttuivat paljon mukavammiksi sitten kun hankin ensimmäisen untuvamakuupussini.

kehäraakki
15.04.2010 10:18

Tura kirjoitti:
kehäraakki kirjoitti:
Sain halvalla/ilmaiseksi sill viisiin varustusta, ettei puutu kuin laavukangas, ohut huopa, muki ja kattila.

Öööööö.... Mihin tuota ohutta huopaa tarvitset?

Tura, retkeilijäturisti

Kera avaruushuovan ja riippumaton saa olla riittävä nukkumispaikka, poislukien talviaika.
Huopaan kun neuloo/neulottaa avaruushuovan niin täytyy riittää. Riippumatossa ei makuupussia oikein voi käyttää. Kokeilen kyllä toimisiko ohut ja kapea solumuovipatja. Jos toimii, niin siihen kun liittää toisen avaruushuovan, voi olla ok. Toimii myös nukuttaessa ns havupohjalla.
Huovan kun löydän suoritan koenukkumisen tuossa parvekkeella.
Laavukankaassa päädyin ekologisesti kestävään ratkaisuun. Saiturinpörssin kevytpeite 2x3m, 400g, 1,89€. Valmis käyttöön, helppo paikata jesarilla ja halpa uushankintahinta. Saa kelvata.
Kattilaa ja mukia on yllättävän vaikea löytää.
 Sivun alkuun

hannes
15.04.2010 10:51

kehäraakki kirjoitti:
Riippumatossa ei makuupussia oikein voi käyttää.

Eikö todella? Yötä en ole riippumatossa nukkunut mutta päiväunia kylläkin kotipihalla, ja myös makuupussissa syksyn viileillä.
<Kerääkö makkari kosteutta enemmän yöllä, vai mikä juju ettei käy?..

Ohutta solumuovialustaa tulen luultavasti minäkin vielä kokeilemaan .
 Sivun alkuun
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4  Seuraava

Tutustu muihin vastaavaan asiaan liittyviin keskusteluihin (Hakee kaikki keskustelut joiden otsikoissa esiintyy sama sana)
Aihe Kirjoittaja Foorumi Vastaukset Lähetetty
Tena makuupussi kysymys, apua tarvitaan laphilainen Talvivaellusvarusteet 14 27.01.2020 11:29 Katso viimeisin viesti
Kysymys reitistä Hammaskuru - Anteri ... tunturisusi Lappi 8 30.09.2017 21:31 Katso viimeisin viesti
Heurekassa Tikkurilassa muutama esity... seppo Lappi 6 23.04.2014 15:51 Katso viimeisin viesti
Kysymys Trangia X2:N pumpusta makemarkus1 Ruoanlaittovälineet ja varusteet 4 13.12.2013 18:06 Katso viimeisin viesti
Muutama video kalastuksesta norjassa varg62 Norja, Ruotsi, Venäjä ja muut lähialueet 0 11.10.2013 22:30 Katso viimeisin viesti
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa

Sivun alkuun  

Sivu 3 Yht. 4
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4  Seuraava
Siirry: