Vaellusturinat II
- Osta ja työllistä yh-äitejä Vietnamissa
 
Etusivu Rekisteröidy Ohje Vaellusnet Kuva MMS-Blog Vaellusturinat I Tilastot Avatarit  
Asentopaikkani Phoogle                      

Kantotulen lieskan leikintää Hammastunturin syksyisessä erämaassa.... Kulpakkojokea Hammastunturin kupeessa....... Kuoppajärvi Hammasjärven pohjoispuolella ja ruskainen haavikko........ Pyhä-Nattasen huipulta heinäkuun 2005 helteillä... Idyllinen Riestojoki Sompion luonnonpuistossa..... Anterin huipulta itäänpäin kevättalvella 1993.....
 

Vaellusturinat II Foorumin päävalikko Kesävaellusvarusteet Tunneliteltan kiristysniksit
Näytä edelliset viestit:   
      Kaikki ajat ovat GMT + 2 tuntia  
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe: Tunneliteltan kiristysniksit
Puutarhuri
20.06.2010 14:44


Viestejä: 50
En kuvitellut, että erityisemmin niitä olisin tarvinnut, mutta viimeyö takapihalla (4veelle elämyksiä...) kaatosateessa ja puuskittaisessa tuulessa sai tietyn ahaaelämyksen - olisikohan tämän teltan sittenkin voinut kiinnittää paremmin. Jos vaikka ensi kesänä käsivarteen asti pääsisimme.

Eli niksit ja vinkit, miten parhaiten tunneliteltan (itselläni vanha Nallo 2) saa kiristettyä kunnon puhureita varten. Muistelen hämärästi, että jossain oli maininta että myrskysäässä pitäisi olla enemmän kiiloja (mihin?) ja pitäisikö silloin olla enemmän narujakin? Onko merkitystä miten narut viritetään suhteessa teltan pituussuuntaan? Ja miten sen jalkopään saa parhaiten tuulettumaan? Kyllähän me kuivana säilyimme, hieman oma makuupussi sai kosteutta (kondensio?), kun ulkoteltta ja sisäteltta jalkopäästä koskettivat toisiaan.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Juhani
20.06.2010 15:20


Viestejä: 498
Itselläni on Fjällräven Akka r/s 2 tunneliteltta. Kiristys alkaa siitä, että säädän kaikki maahan kiinnitettävät remmit (kaksi per pääty) mahdollisimman pitkiksi. Sitten kaaret sisään ja toinen pää kiinni maahan. Jos tuulen suunnan pystyy päättelemään niin pitkittäin tuulen suuntaan nähden. Kun toinen pää on kiinni, vedän toisenkin pään kiinni. Tässä vaiheessahan kaaret nousee ylös. Kun ennen tätä vaihetta on tehnyt tuon remmien löysäämisen voi ne nyt kiristää uudestaan.

Metsän suojassa en yleensä jaksa tämän enempää remmejä kiinnitellä. Näin teltta on pysynyt neljällä kiilalla hyvin pystyssä ja ollut riittävän kireä. Vaikka kangas onkin illalla ollut kireä saattaa se aaumusta olla kostuttuaan löysän oloinen.

Jos pystytän teltan tuulisempaan paikkaan viritän ainakin päätyjen tuuletusaukkojen remmit, jotta tuuli pääsisi pitämään teltan kuivana (tuulettomassa paikassa oma teltta on aina aamuisin sisältä märkä). Avoimessa maastossa kiinnitän myös päätykaarien narut. Melko suorassa kulmassa telttaan nähden (ehkä aavistuksen päätyä kohti).


Niin ja alkuvaiheessa löysään myös kaarikäytävien kiristysremmit, jotka kiristän vasta kun teltta on pystyssä.
_________________
Mistä näistä tietää? No onko sen väliä?
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Blog Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Resupekka
20.06.2010 16:04


Viestejä: 1233
Abumatic antoi aikoinaan hyvät ohjeet:

http://www.vaellusnet.com/turinat/viewtopic.php?t=3393

Jalkopään kosteusongelmaan voi auttaa, kun irrottaa sisäteltan alareunan kiinnikkeet ulkoteltasta.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Puutarhuri
20.06.2010 16:55


Viestejä: 50
Äsken kuorin teltan pois pihasta ja mm kiilat olivat osassa kohtaa nousset tiukasta savesta viitisen senttiä ylöspäin yön aikana Shocked No kyllä se puuskissa heiluikin ahkerasti. Siksi mietinkin, että pitäisikö tunturissa olla lisäkiiloja/naruja.

No noita perusohjeita olen noudattanut - kaarien kiristys ja naruihin aluksi mahdollisimman paljon kiristysmahdollisuutta. Hieman vinkuraksi saan aina teltan, jalkopää taas on yleensä mukavan timmi. Ehkä pitäisi käyttää enemmän aikaa kuin se noin 5 minsaa...
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
hannes
20.06.2010 17:02


Viestejä: 8841
Tuulessa ja tunturissa laitan kiviä narujen päälle kiilapäähän painoksi.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
rance
20.06.2010 17:14


Viestejä: 1144
Erilaisten Nallo-mallien kanssa retkeilleenä on ainakin hiukan karttunut kokemusta tuuletus ja kosteusongelmista, jotka ovat yleensä liioiteltuja tai kokemuksen puutteesta johtuvia.

- Yksi tärkeimmistä on teltan pystytyspaikka. Erityisesti lämpöisinä päivinä ei kannata pystyttää telttaa rantaviivalle, vaikka se onkin tasaisen houkutteleva telttapaikka. Yöllä kuitenkin viilenee ja vedestä tuleva kosteus nousee teltalle.

- Siis kauemmaksi rannasta ja teltan jalkopää vastatuuleen.

- Nallon jalkopään keskimmäinen kiinnitysnaru mahdollisimman kauaksi, tai mahdollisesti johonkin pensaan tai puun runkoon, että ilmavirta pääsee esteettä puhaltamaan telttaan. "Vaikeissa" paikoissa voi myös reunimmaisten takanarujen kiilojen paikkaa viedä kauemmaksi tai korkeammalle. Myös erilaisia tikkuvirityksiä ja kasvillisuuden raivaamista olen huomannut käytettävän.

- Kaaret kiristetään tiukalle ja kaarista lähtevät tukinarut kiristetään kunnolla, niin pitkillä narupituuksilla kuin alkuperäiset kiinnitysnarut antavat myöten.

- Lopuksi teltan oviaukon puoleisilla kiinnityspisteillä tai naruilla kiristetään teltta "pinkeäksi". Kaarien kiristysnarujen kulmaa pituussuunnassa voi tässä vaiheessa muuttaa, että teltan kiristys on tyydyttävä.

Ihan yksinkertaisilla perusjutuilla pärjää muillakin teltoilla yönsä kuivana. Eri asia on, jos teltta vuotaa syystä tai toisesta.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
sepeteus
22.06.2010 15:31


Viestejä: 1169
Käsivarren tuulissa olen joskus kaivannut telttaani tuplakaaria, joiden avulla saisi lisää jäykkyyttä tuulipuolen päätyyn. Kyseessä on Haltin aika laadukas kokeilumalli, tosin viime vuosituhannen puolelta.

Ei kellään sattuisi ylimääräisiä alukaaren pätkiä lojumaan komerossa? Pituutta lisäkaaressa pitäisi olla noin neljä metriä, kun on kolmen hengen lätistetty tunneliteltta. Jos löytyy, paiskatkaa yv. Lisäkaaria on harvassa paikassa myynnissä ja penteleen kalliita ovat, jos sattuu löytymään.

Narujen päälle tarvitsee avoimessa maastossa aina kivet, ainakin päätyihin.
_________________
Lappi on vapautta kalenterin ja kellon orjuudesta.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
pihkaniska
22.06.2010 19:07


Viestejä: 58
Minulla on vanhanmallinen Nallo 2 - ostettu muuten Rancelta Wink. Kokemukseni mukaan jalkopään kiristys on ongelmallista, jos kiinnitysnarut vetää oikein pitkiksi. Ulkoteltan päädyn kangas jää silloin löysäksi ja ottaa kiinni sisätelttaan. Jos narut ovat lyhyemmällä, onnistuu kiristäminen paremmiin, koska kankaan ja narun kiristyminen tapahtuu suorassa linjassa kaaren harjalta. Tuuletusta tämä kyllä heikentää, kun tuuletustila liepeen ja maan välissä pienenee.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
rance
23.06.2010 15:05


Viestejä: 1144
pihkaniska kirjoitti:
Minulla on vanhanmallinen Nallo 2 - ostettu muuten Rancelta Wink. Kokemukseni mukaan jalkopään kiristys on ongelmallista, jos kiinnitysnarut vetää oikein pitkiksi. Ulkoteltan päädyn kangas jää silloin löysäksi ja ottaa kiinni sisätelttaan. Jos narut ovat lyhyemmällä, onnistuu kiristäminen paremmiin, koska kankaan ja narun kiristyminen tapahtuu suorassa linjassa kaaren harjalta. Tuuletusta tämä kyllä heikentää, kun tuuletustila liepeen ja maan välissä pienenee.

Terve Pihkaniska Smile

Tuota edellistä kirjoittaessani jäi tosiaan epämääräinen mielikuva, että jonkin vuosimallin Nallossa oli kuvauksesi mukainen ongelma. Silloin aikoinaan jopa suunnittelin sen keskimmäisen kiristysnarun kiinnityslenkin siirtämisestä ylöspäin ja pienen "napsaisun" leikkaamisesta liepeestä, mutta päättävän retkijäsenen vaatimuksesta vaihdoin silloin absiidilliseen, GT-malliin, jossa ongelma ei ollut enää niin kriittinen. Sitä seuraavassa 3-hengen GT-mallisahan oli jo valmistajan puolesta tehty lisävirityksiä jalkopään tuuletuksen ja liepeen säätämiseksi.
Kiitos muistutuksesta Cool

Joka tapauksessa periaate on kuitenkin kaikilla teltoilla sama: Riittävä tuuletus on aikaansaatava. Tuuletuksen suuntakin on mielestäni vakio: ilma sisään nukkujan jalkopäästä ja ulos sieltä oven puolelta. Silloin jalkopään saa pysymään kuivempana, sekä kehon ja hengitysilman kosteuttama ilma virtaa mahdollisimman lyhyen reitin kautta ulos.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin

 
Tutustu muihin vastaavaan asiaan liittyviin keskusteluihin (Hakee kaikki keskustelut joiden otsikoissa esiintyy sama sana)
Aihe Kirjoittaja Foorumi Vastaukset Lähetetty
Tunneliteltan pystytys: ohjeita kelta... abumatic Käytännön vinkkiarkisto 20 09.10.2008 13:25 Katso viimeisin viesti
Tunneliteltan kehittäminen Nevis Talvivaellusvarusteet 27 02.04.2007 2:33 Katso viimeisin viesti
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


      Sivun alkuun  

Sivu 1 Yht. 1
Siirry: