Vaellusturinat II
Osta ja työllistä yh-äitejä Vietnamissa
 
Etusivu Rekisteröidy VaellusWiki Ohje Vaellusnet Kuva MMS-Blog Vaellusturinat I Tilastot Avatarit Valokuvakilpailu WAP  
Asentopaikkani Phoogle | Retkeilijän kiintopisteet                      

Kantotulen lieskan leikintää Hammastunturin syksyisessä erämaassa.... Kulpakkojokea Hammastunturin kupeessa....... Kuoppajärvi Hammasjärven pohjoispuolella ja ruskainen haavikko........ Pyhä-Nattasen huipulta heinäkuun 2005 helteillä... Idyllinen Riestojoki Sompion luonnonpuistossa..... Anterin huipulta itäänpäin kevättalvella 1993.....
 

Vaellusturinat II Foorumin päävalikko Melonta Redbird rakenteilla
Näytä edelliset viestit:   
      Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia  
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3  Seuraava

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
George
23.05.2010 14:55


Viestejä: 3343
AuvoRyynanen kirjoitti:

Mistä päättelit että on suora? Redbirdin on “moderate rocker”. Siksi se sopii monipuoliseen käyttöön.


Tuota säikeen aloituskuvaa katselin. Nyt kun kävin läpi koko kuvasarjan niin näkyi että onhan siinä rockeria jonkin verran. Eli tuli turhan hätäinen "tuomio". Ei kun menoksi vaan.

ps. tekisitkö lisää jos asiakkaita alkaisi tulla
nimim. kiinnostunut
_________________
Inarinjärvi kansallispuistoksi
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Petski
25.05.2010 17:28


Viestejä: 5
Cool Cool Häikäsevän hieno Very Happy

On nää puurima kanootti/kajakkit todella upeita ja nillä voi meloa kanssa eikä ole vaan koriste Rolling Eyes

Tutkimusten perusteella epoksi/lasik.- puu-epoksi/lasik. on jopa vahvempi kun pelkästään lasikuitu kanootti/kajakki. Niin kestävyys varmasti ihan ok.


Enemmän minua ihmetyttää petsin käyttöä epoksin alla, kun itse etsiskelin tietoa kajakki projektia varten, muista lukeneeni ettei petsaus oiken käy yhteen epoksin kanssa (huonontaa tartuntaa). Joku sortti kai sopisi siihen, ja fiksuna kaverina olet varmasti ottanut asiasta selvää.

Ja ihan onnistuneelta toi laminoiti kuvista näyttää.

Tässä muuten linki toiseen kanottirakennus projektiin, kaverit tekee jopa 5 kpl samantyylisiä kanotteja kun sinä.

http://www.kanoottiveljet.fi/


Viimeinen muokkaaja, Petski pvm 26.05.2010 9:33, muokattu 1 kertaa
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Palokoro
25.05.2010 18:45


Viestejä: 552
Todella hienoa. Toiset tekee mitä osaa, toiset mitä haluaa. Vai kummin päin se oli?
Poropeukalona voi vain ihailla. Ja ajella muovi-inkkaria!
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
AuvoRyynanen
26.05.2010 8:31


Viestejä: 31
Lainaus:
Enemmän minua ihmetyttää petsin käyttöä epoksin alla,


SP 106 epoksihartsin työohjeessa sanotaan näin:
"Jos puu halutaan värjätä ennen epoksilla pintakäsittelyä on värjäys (petsaus)
suoritettava vesiliukoisilla väreillä." (http://www.terpol.fi/sp106.htm)

Ohje on turhan ympäripyöreä, sillä kaikki vesiliukoiset värit ei käy. Ja kun
rautakaupasta kysyy petsiä tarjotaan aina valttia. Valtti on säänsuoja aine ja
se sisältää luonnonöljyjä, joita epoksi hylkii. Jauhepetsi (Herdins) on pelkkää
väripigmenttiä ilman mitään suoja aineita.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
rautu
26.05.2010 8:33


Viestejä: 6662
Entäs spriipetsi?
_________________

Ei oo häränpäivää!!
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
petepoika21
26.05.2010 13:03


Viestejä: 274
Niin minuakin kiinnostaa että mihin tuo jauhepetsi sekoitetaan, jos öljymäiset aineet eivät käy. Veteen se ei kai ainakaan sekoa. Spriihin vai ksyleeniin vai tinneriin?
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
rautu
26.05.2010 13:17


Viestejä: 6662
Eiku Hardin jauhepetsit liukenee kyllä veteen, mutta itse olen käytellyt paljon spriipetsejä, jotka ovat valmiita sekoituksia nesteenä.

Ovat hyviä, helppoja, eivätkä kuivuttuaan päästä väriä, niinkuin vesipetsit. Eivätkä myöskään tikuta puupintaa, kuin vesi.
_________________

Ei oo häränpäivää!!
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe: veteen
AuvoRyynanen
27.05.2010 21:20


Viestejä: 31
Herdins petsi sekoitetaan veteen.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Walker
04.06.2010 13:53


Viestejä: 1746
Mikä mahtaa olla tuon lasikuitukankaan neliöpaino? Riittääkö todella vain yksi kerros molemmilla puolilla?
Nimimerkki "Empä tuollaista ole vielä ehtinyt yrittääkkään!"
_________________
Polku on siinä, missä mies kulkee.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
AuvoRyynanen
04.06.2010 15:37


Viestejä: 31
Yleensä kanootin / kajakin rakentajat käyttävät 162g /m2 kangasta, sitä laitan minäkin.
Jos arvelee enemmän koluavansa koskia niin voi kankaita laittaa useampiakin.
Lisäkangasta voi laittaa pelkästään pohjaan vesilinja alapuolelle tai keulaan / kölilinjan
tuntumaan niin ei tule niin paljoa painoa.

Itse en kuvittele hirveästi inkkarilla koskiin meneväni joten laitan vain yhden kankaan.
Jos näyttää että pohja kuluu kovasti niin voihan toisen kankaan laittaa myöhemminkin.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe: Kustannuksista ja ajan menekistä...
AuvoRyynanen
20.06.2010 12:07


Viestejä: 31
Joku kyseli aiemmin tämän kanoottiprojektin kustannuksista ja ajan menekkiä.
Tässä on niistä jotain suuntaa antavaa.


Kustannukset

Kanoottipukkiin vanerit sekä kaaret otin valmiiksi muotoon sahattuina CNC:llä työstettynä,
maksoivat yhteensä 300. Tässä olis voinut säästää hankkimalla itse halpaa levyä jne mutta mulle tuli vähän kiire koska työtila järjestyi yllättäen kevään kynnyksellä.

Kuusilauta runkoon ei maksanut paljoakaan (ehkä 20). Sahasin sen rimoiksi itse ja höyläytin pontit höyläämössä. Piti käydä läpi monta höyläämöä ja soitella ennenkuin löytyi paikka missä pystyivät höyläämään tällasta tavaraa (aikaa siis meni ja tulee kustannuksia juoksemisesta). Itse höyläys maksoi 50,-.

Tervaleppää meni muutamia lautoja kylkikoristekuvioon sekä meloihin. Ei ollut ilmaista sekään. Pähkinäpuukynnys K-raudasta maksoi 35,-

Saarnilauta vantaisiin (keula- ja peräpuut) maksoi myös jonkin verran. Viemäriputkeä höyrystykseen jne... Ehkä 50 yht.

Mahonkirimat partaisiin (Seppälän ventarvike) maksoivat ihan HELVETISTI, mutta on se hyvän näköistäkin. Olisi tietysti voinut käyttää halvempaakin puuta, mutta kun kerran tekee niin tekee kunnolla.

Muuta puutavaraa menee erilaisiin pikkujuttuihin kuten tukijigeihin, keskipuuhun, kansiin, pukit myöhempää "seisotusta" varten, istuimet, partaiden taivuttamiseen tarvittavat jigit... Useita kymppejä niihinkin saa menemään.

Herdins petsit n 20,-

Puuliimaa kaksi pulloa, en muista hintaa, oisko joku 30,-

Epoksia meni runkoon yht 9 litraa (SP 106). Lisäksi kaksi litran pakkausta pienempiin juttuihin. (En ymmärrä että jossain sanotaan 6 litraa riittävän.) Rungon lisäksi sitä menee vantaiden liimaamiseen (ensin yhteen ja sitten paikoilleen), melojen liimaamiseen ja päällystämiseen, partaiden päällystämiseen ja liimaamiseen, keskipuuhun jne jne yllättäviin paikkoihin. Ja näihin käytettävä aine on epoksia eikä halpaa polyuretaanihartsia mitä useimmiten on myynnissä. Kun lisäksi pistetään vielä kangas niin hintaa tulee n 500. Ostin nämä Kevralta paitsi litran pakkaukset (West system) paikallisesta kaupasta.

Hempelin 2-komponenttilakka (2x0,75 litraa ja ohennin) maksoivat reilun 100,- Kevralta sekin. Lisäksi pieni purkki tavallista lakkaa istuimiin.

Istuimiin meni myös 10 m nylonhihnaa (reilu 10,-) sekä 80 ruuvia.

Hurja määrä (ehkä 10 pakkausta) halpoja pensselisettejä (á 3,-) epoksin levittämiseen ja 2 huippusivellintä lakkaukseen (yht 30,-).

Ruuveja pukin kokoamiseen, nauloja, maalarinteippiä 2 rullaa, hurja määrä hiomapapereita ja -laikkoja, nauhahiomakoneen nauhoja muutama pkt (oisko ollut 7-8 € /kpl) kuormaliinoja 4kpl (vantaiden liimaus), puristimia kymmeniä (á n2-3 euroa).

Nauhahiomakone ja epäkeskohiomakone, molemmant n 30,-. Muita pieniä työkaluja vaikeasti arvioitava määrä, mm. "japanilainen saha", 30,-.

Mitähän vielä; suojakäseineitä ja hengityssuojaimia. Canoecraft kirja Amazonilta, millimetripaperia, vanerinpalat L -kappaleisiin... mitähän unohtuu ?


Ajan menekki.

Työtilan sain käyttööni 26.4. ja alkuperäisenä tavoitteena oli juhannus. Tämä toteutuu sillä nyt on enää sisäpuolen lakkaus jäljellä.

Vapaapäiviä pidin n 6-7 eli ehkä n 53 työpäivää, keskim 12 h/pv. Tekee n 640 työtuntia (=normaali 4 kk työaika). Huomioiden että keskiverto kokenut näpertelijä mutta en ammattilainen. Olen tehnyt lasikuituhommia aiemminkin. Mutta mitään näin suurta hommaa en ole ennen tehnyt.

Jättiläismäinen etu on työteho, kun pystyin työskentelemään yhtäjaksoisia rupeamia omaan tahtiin. Tehokkuus on ihan muuta kuin jos työskentelee 3h/ilta pari kertaa viikossa. Lisäksi ennen varsinaista aloitusta tein ehkä 2 vko ajan valmisteluhommia lähes täyspäiväisesti (puutavaran ym materiaalin etsintää kaupoista ja netistä, tilojen vuokrausjärjestelyt, rimojen sahaus, höyläys, vantaat, opaskirjan lukeminen...)

Ajan menekkiä arvioitaessa kannattaa myös huomioida että mulla oli käytettävissä koko projektin ajan täydellisesti varustettu verstas työstökoneineen (josta tosin vuokra). Myös työtilan reilu koko oli tärkeä asia, hirvittä ajatus ahtaasta autotallista ja pitkistä rimoista. Tämä kaikki säästi mielettömän määrän aikaa ja vaivaa.


Summa summarum.

Monilla sivustoilla on vanhentuneita hintatietoja (kuten 400-700 € koko projekti), jotka eivät enää pidä paikkaansa. Myös työajan menekkiä on usein mielestäni aliarvioitu. Jossain joku puhui 200 tunnista !! Hienoa jos joku pystyy siihen.

Joku laskee kustannuksiin ehkä vain sen mitä materiaalia itse kanoottiin menee, mutta minusta on realistista laskea kaikki projektista aiheutuneet kulut koska rahat pitää jostain repiä.

Naurattaa kun jossain keskustelussa joku sanoi että 2-3 000 € on liikaa rimakanootin (oli tosin v 2006). Itse nauraisin kippurassa jos joku tarjoaisi mulle alle 7 000 €, todellisen hinnan voi arvioida edellisten perusteella.

Toivottavasti tästä yhteenvedosta on apua jos joku suunnittelee kanootin rakennusprojektia. Homma on kova, mutta lopputulos sen arvoinen. Lisäksi oppii hurjasti puun työstämisestä yms hommista.

terv
Auvo


PS.
Voin lainata (=vuokrata) pukin, muottikaaret, rimojentaivutusjigit, puristimet sekä antaa kaiken mahdollisen neuvonnan jos joku on kiinnostunut.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
OS
20.06.2010 22:41


Viestejä: 7548
Olen omissa rakennusprojekteissani aina kiinnittänyt rimat muotokaariin niiteillä. Minkälainen operaatio on tämä käyttämäsi liimaus-/puristinsysteemi? Kuinka kauan liiman kuivuminen kestää, ennen kuin seuraavan riman voi kiinnittää paikalleen? Kuvioiden tekeminen vei varmasti oman aikansa, mutta kuinka kauan suunnilleen kesti varsinaisen rimoituksen valmistuminen? Niittaamalla rimoitustyö sujuu varsin nopeasti, sillä liiman kuivumista ei tarvitse odotella ja rimoja voi kiinnittää niin nopeasti kuin vain ehtii.

Mielestäni rimojen jatkaminen on vähän turhaa työtä (jälki on kylläkin siisti ja hyvin asiallinen), sillä kyllä rimojen päiden puskusaumastakin tulee siisti. Rimathan jäävät kuitenkin loppujen lopuksi molemmin puolin lasikuitukankaiden ja epoksikerrosten sisään, joten eivät ne sieltä mitenkään pääse irtoilemaan ja irvistämään.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
AuvoRyynanen
21.06.2010 6:34


Viestejä: 31
> Minkälainen operaatio on käyttämäsi liimaus-/puristinsysteemi?

Mielestäni erittäin näppärä. Ne oli nopea laittaa ja etuna mm se että hankalan riman voi kiinnittää ensin alustavasti tai voi sovittaa. Ja sitten sitten vasta painaa lopulliseen tiukkuuteen. Tai jos huomaa että jotain juttua pitää korjata/muuttaa niin voi vielä avata ja laittaa uudelleen / tiukentaa.


> Kuinka kauan liiman kuivuminen kestää, ennen kuin seuraavan
> riman voi kiinnittää paikalleen?

Ei oikeastaan ollut mitään ongelmaa sen suhteen. Se kuivui sillä aikaa kun toista puolta laittoi. Tai jos vähän tarvitsi odottaa niin aina on jotain tekemistä. En kokenut että olisi joutunut oottelemaan. Ainoastaan ihan viimeisten rimojen kohdalla joutu oottelemaan jonkun tunnin.


> Kuvioiden tekeminen vei varmasti oman aikansa, mutta kuinka kauan
> suunnilleen kesti varsinaisen rimoituksen valmistuminen?

Kuvateksteissä on päivämäärät (päivän 1. kuvassa). Näin selviää mitä minäkin päivänä olen tehnyt. Kaikki työpäivät ovat "täysiä".


> Niittaamalla rimoitustyö sujuu varsin nopeasti, sillä liiman kuivumista
> ei tarvitse odotella ja rimoja voi kiinnittää niin nopeasti kuin vain ehtii.

Rimojen liimaus on suunnilleen 10 % työstä. Niittauksen ja niitittönän systeemin ero ehkä 2-3pv eli 4-5 % koko työajasta. Eikä tarvii repiä niitä sitten irti eikä selittää ihmisille mitä nuo reiät on.


> Mielestäni rimojen jatkaminen on vähän turhaa työtä (jälki on kylläkin siisti ja
> hyvin asiallinen), sillä kyllä rimojen päiden puskusaumastakin tulee siisti.

Ehkä, en ollut ihan varma miten jatketut rimat kestää taivuttelua joten ajattelin että eivätpähän katkeile siinä vaiheessa kun teen rimoitusta.

En osaa kuvitella miten saisi tehtyä niin että rimojen päät eivät jää koholle jos teksi puskusauman (ilman viistettä). Ehkä siihen on (niittien kanssa) jokin tekniikka mutta sekin varmaan vie aikaa. Rimojen jatkaminen oli mielestäni yllättävän helppoa ja kun esityöt on tehty niin on aina nopempi tehdä itse hommaa.

Asia eriksen on että tein jatkettuja rimoja alussa liikaa kun en osannut arvata niiden riittävyyttä. Joissain alkuperäisissä liitetyissä oli myös oksia vaikka valitsinkin parhaat. Olis kannattanut ottaa vain TÄYSIN oksattomia pätkiä ja tehdä niistä priimaa tavaraa koska jatakaminen oli niin helppoa ja rimaa riittävästi. Myöhemmin katkoin noita pitkiä ja liittelin uudelleen jotta sain 100% oksatonta.


Onko sulla missä selostuksia töistäsi? Kiinnostaisi miten olet tehnyt hiomiset ym pintakäsittelyt ja miten hyvään työjälkeen olet päässyt.

Se on mielestäni vaativin juttu. Varsinkin kun kajakkia kannesta on kyse. Inkkari on "vain" "erämaan työjuhta" jonkaa pinnan ei tarvitse olla kun flyygelinkansi. Arvelin että sisäpuolen voisi muutaman viikon kuluttua hioa mattapinnalle jos kiiltävään pintaan tulevat naarmut tuntuvat häiritseville.


Auvo
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Inkkari-Ari
21.06.2010 9:55


Viestejä: 7
Hämmästyttävän hieno kanootti.
Usein asioista väitellään, että onko järkevää ehdä itse. Itse en allekirjoita tuota.
Kaikenlainen tekeminen ja puuhastelu joka tulee itselle, on mukavaa. Ja ennen kaikkea antaa henkisesti hyvän olon. Tietysti ylilyöpntejäkn sattuu.
Tässä projektissa ei voi sitä fiilistä varmaan sanoiksi pukea, kun vesille pääset.
Tsemppiä.
_________________
Kun eksyt, huuda kerran apua ja lähde kotiin!
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
OS
21.06.2010 23:15


Viestejä: 7548
Käyttämäsi niititön kiinnitystapa on varmaankin hyvä syy noille rimajatkoksille. Niittien kanssa pärjää aika hyvin lyhyempienkin rimapätkien kanssa, kunhan vain laittaa saumat muotokaarien kohdalle.

Käytin liimana kuivuessaan voimakkaasti vaahtoavaa polyuretaaniliimaa, jonka poisto vaatii aika karkeaa työstöä. Karkeimpaan työstöön olen käyttänyt raspiviilaa sekä sellaista höylämäistä raspia (on tuolla varmaan joku oikea nimikin). Tämän jälkeen hiomakoneeseen ensin jotain karkeampaa paperia esim. 80 ja sitten hieman hienompaa esim. 240. Pinnasta tulee näinkin hyvin sileä ja tarpeeksi kiiltävä, eikä mihinkään flyygelipintaan ei ole tarvetta mennä. Käyttöä varten näitä tehdään, joten siinä mielessä "turha nuoleminen" ei tunnu mielekkäältä. Sileässä ja kiiltävässä kajakinkannessa on se huono puoli, että sopivissa olosuhteissa se heijastaa siihen paistavan auringon suoraan melojan silmiin. Inkkarikanootissa tätä haittaa ei taida olla.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3  Seuraava

 
Tutustu muihin vastaavaan asiaan liittyviin keskusteluihin (Hakee kaikki keskustelut joiden otsikoissa esiintyy sama sana)
Aihe Kirjoittaja Foorumi Vastaukset Lähetetty
Rakenteilla karttalaukku Eräpentti Muut varusteet 16 03.01.2012 20:14 Katso viimeisin viesti
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


      Sivun alkuun  

Sivu 2 Yht. 3
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3  Seuraava
Siirry: