Vaellusturinat II
Osta ja työllistä yh-äitejä Vietnamissa

Etusivu Rekisteröidy VaellusWiki Ohje Vaellusnet Kuva MMS-Blog Vaellusturinat I Tilastot Avatarit Valokuvakilpailu WAP  
Asentopaikkani Phoogle | Retkeilijän kiintopisteet                      

Kantotulen lieskan leikintää Hammastunturin syksyisessä erämaassa.... Kulpakkojokea Hammastunturin kupeessa....... Kuoppajärvi Hammasjärven pohjoispuolella ja ruskainen haavikko........ Pyhä-Nattasen huipulta heinäkuun 2005 helteillä... Idyllinen Riestojoki Sompion luonnonpuistossa..... Anterin huipulta itäänpäin kevättalvella 1993.....

Vaellusturinat II Foorumin päävalikko Seuraa retkille Kävelemään Englantiin tai Skotlantiin 2011?
Näytä edelliset viestit:   
      Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia  
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe: Kävelemään Englantiin tai Skotlantiin 2011?
Tuokkonen
20.12.2010 0:55

Pieni, pyöreä, 43-v. tantta on harkitsemassa kävelylomaa ensi syksyyn mennessä. Ei vaelluskokemusta, joten en haluaisi lähteä yksin. Jos leppoisa tahti ei haittaa, ja väliaikainen vaihtelu maisemissa kiinnostaa, muita ikä/koko/näkövaatimuksia ei ole. Surprised Ajokorttia ei mulla ole, joten junan ja bussien varassa ollaan muuten.

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Rosmariini
20.12.2010 21:04

Olen haaveillut Irlannista, mutta siellä samalla suunnallahan nuo kaikki ovat Laughing
Mihin aikaan kesästä olet reissua ajatellut?
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe: Re: Kävelemään Englantiin tai Skotlantiin 2011?
sau~n
20.12.2010 21:38

Tuokkonen kirjoitti:
---Ajokorttia ei mulla ole, joten junan ja bussien varassa ollaan muuten.

[OT: Minen tuolla ajaisi vaikka olisi kortti ja kokemusta, on tuo henkikulta liian kallis.]

Harmi, kun oma kesä on jo (taas) niin täysi, muuten olisi tosiaan harkinnan arvoinen juttu!
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

Tuokkonen
20.12.2010 22:44

Ajoitus riippuu hieman mun työaikataulusta (heinäkuun loppu - syyskuun alku ei ole paraita aikoja) mutta sovittelujuttuhan se on. Uskoisin, että tarkan päivämäärän voi lyödä lukkoon kun on saatu kiinnostava seutu selville. Irlantikin kyllä olisi mahdollinen. Ajattelin kesää - syksyä alustavasti (eikä kevättä), koska olen kävelemässä itselleni vähän enemmän kestävyyttä.

kuu-ukkeli
21.12.2010 18:58

Esimerkiksi tämä firma järjestää Brittein saarilla kävelypaketteja, jotka sisältävät majoituksen, matkalaukun kuljetuksen, kartat ja reittiohjeet yms.

http://www.contours.co.uk/

Monia muitakin toki on, mutta itselläni on kokemusta vain tästä (kolmen pitkän vaelluksen verran). Toimii todella hyvin.

Ideana on se, että itse valitaan sopiva reitti runsaasta valikoimasta sekä siitä sopivat etapit, kulkusuunta, vaelluspäivät, mahdolliset lepopäivät (useampi yö samassa B&B-paikassa) ym. yksityiskohdat ja tilataan sitten paketti (tai itse hankitaan matkat lähtöpisteeseen ja paluukyydit päätepisteestä). Postissa tulee kartat, opaskirjat, reittiohjeet, B&B voucherit ja kaikki muutkin tarvittavat ohjeet. Itse varailemalla homman saa todennäköisesti toteutettua halvemmalla, mutta noissa paketeissa laatu on kohdallaan, samoin vakuutukset yms.

Brittein saarten "vaelluskulttuuriin" kuuluu yleisesti B&B-majoitus ja matkalaukun kuljetuspalvelut seuraavaan yöpymispaikaan (majoittajat kuskaavat laukkuja toisilleen muiden kuljetustarpeiden ohessa). Ei se tietenkään vastaa suomalaista käsitystä vaeltamisesta eikä edes kevytretkeilystä, mutta erilaista ja hauskaa se on. Päivärepun kanssa kulkien tyypillisesti 10-30 km etappeja kohteesta riippuen helppoja tai vaativia maastoja. Ruokailut repusta maastossa tai joskus myös pubissa matkan varrella. Illalla saapuminen uuteen kylään ja uuteen majataloon. Säät ovat vaihtelevia, räkkää ei ole, harvoin paahtavaa hellettäkään (voi mennä heinäkuussakin) ja maisemat ovat paikoin todella upeita. Ihmisiä toki liikkuu noilla poluilla muitakin, mutta ruuhkaa ei ole ja halutessaan saa kävellä kyllä aivan rauhassa itsekseen.

Jos "hill walking" on uusi harrastus 10-15 km päivässä saattaa olla hyvinkin riittävä patikka, koska katselemista yleensä on aivan tarpeeksi ja maasto voi tosiaankin olla helpoillakin reiteillä suomalaisittain erittäin mäkistä. Kokeneet vaeltajat voivat taittaa pitempiä matkoja ja valita korkeusprofiililtaan vaativampia polkuja.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

sallatuulia
21.12.2010 21:06

Meikäläisen "vaellusharrastus" alkoi juuri Isosta Britanniasta ja noista mainitunlaisista kävelyretkiltä Walesin, Skotlannin ja Englannin nummilta ja kukkuloilta. Kiersin noin vuoden verran noita paikkoja Birminghamin yliopiston "Walking and Climbing" Clubissa ja voin sanoa, että suosittelen! Hauskaa oli!

Tosin erona suomalaiseen erämaavaeltamiseen oli paljon "suppeammat erämaat" (lue ei juuri erämaata suomalaisten ajattelemalla tavalla) ja pubikulttuurin keskeinen asema osana näitä retkiä päivien päätteeksi. Teltassa emme koskaan yöpyneet vaan erityyppisissä alkeellisissa majapaikoissa kuten maatiloilla yms. kunnostetuissa navetoissa makuupussissa. Ja jos pitää omenasiideristä voin sanoa että se on paljon parempaa kuin Suomesta saatavat esanssiset "litkut".

Suurin huiputus taisi olla Snowdownian valloitus (Iso-Britannian toiseksi korkein huippu), joka se ei ollut kovin kummoinen nyppylä ei edes Haltin kokoa muistaakseni ja tyypilliseen Englantilaiseen tapaan huipulta ei nähnyt yhtään mitään (yllätys) sateisen ja pilvisen sään vuoksi.

Mutta suosittelen kuu-ukkelin mainitsemaa valmispakettia. Saa varmasti paremman vastineen rahalleen, jos ei jokaista puntaa halua tarkasti laskea.

Oi noita "nuoruuden aikoja" tulee ihan ikävä niitä... Very Happy
 Sivun alkuun

Tuokkonen
22.12.2010 4:27

Paljon kiitoksia kuu-ukkelille linkistä. Very Happy Tunnustan, että olen "sunnuntaikävelijä" työ- ja kauppamatkojen (1,5 h/p) lisäksi, mutta tässä on vielä aikaa.
Olin ajatellut juuri tuollaista matkaa, jossa yövytään B&B:ssä, koska joka miehen oikeuksia näillä saarilla ei pahemmin ole. Ramblersit julkaisevat lyhyitäkin kävelyreittejä julkisilla poluilla karttakirjasina (mulla on Berkshiren kirja, jota olen vähän käyttänyt), ja kävelijöille on omia lehtiä, joissa on kaupallisia imoituksia. Aina sitä on tarjontaa, mutta usein huomaa, että oma auto olisi melkein pakollinen, ja sitä taas ei ole. Joukkoliikenne saattaa olla onnetonta, tai ainakin sen käyttäminen vaatii tiukan sotasuunnitelman sekä roimasti hurttia huumoria. Life is what happens when you are busy making other plans...
Ajattelin mennä ensin pienemmän etapin itsekseni Thamesin rantaa (viime vuosina on rakennettu rantapolkuja, joten rantaa pääsee helposti) tässä pääsiäisen tienoilla. Ja sitten syksyllä vähän pitempään, vaikka en ole vielä lyönyt lukkoon, että minne.
Jos työpaikka on vielä jäljellä ensi vuonna, yritetään sitten Saksaan tai Itävaltaan, joita ei opiskeluvuosien jälkeen ole nähty.
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin

Tutustu muihin vastaavaan asiaan liittyviin keskusteluihin (Hakee kaikki keskustelut joiden otsikoissa esiintyy sama sana)
Aihe Kirjoittaja Foorumi Vastaukset Lähetetty
*Heitetty roskiin*A: Retki-lehtiä vuo... ts Ostetaan ja Myydään 0 02.07.2018 20:58 Katso viimeisin viesti
Ylläs syyskuussa 2011 tekstiiliurheilija Kuvagalleria 7 12.01.2013 23:29 Katso viimeisin viesti
MYYTY: Nuuksio-Luukki ulkoilukartta 2011 PV Ostetaan ja Myydään 0 10.09.2012 10:37 Katso viimeisin viesti
Kuvia Hetta-Pallas elokuussa 2011 tekstiiliurheilija Kuvagalleria 2 13.04.2012 21:29 Katso viimeisin viesti
Kuvia Karhunkierrokselta 2011 tekstiiliurheilija Muu Suomi 3 08.03.2012 8:54 Katso viimeisin viesti
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa

Sivun alkuun  

Sivu 1 Yht. 1
Siirry: