Vaellusturinat II
Osta ja työllistä yh-äitejä Vietnamissa

Etusivu Rekisteröidy VaellusWiki Ohje Vaellusnet Kuva MMS-Blog Vaellusturinat I Tilastot Avatarit Valokuvakilpailu WAP  
Asentopaikkani Phoogle | Retkeilijän kiintopisteet                      

Kantotulen lieskan leikintää Hammastunturin syksyisessä erämaassa.... Kulpakkojokea Hammastunturin kupeessa....... Kuoppajärvi Hammasjärven pohjoispuolella ja ruskainen haavikko........ Pyhä-Nattasen huipulta heinäkuun 2005 helteillä... Idyllinen Riestojoki Sompion luonnonpuistossa..... Anterin huipulta itäänpäin kevättalvella 1993.....

Vaellusturinat II Foorumin päävalikko Talvivaellusvarusteet Ahkion vetovarustus
Näytä edelliset viestit:   
      Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia  
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 6, 7, 8 ... 22, 23, 24  Seuraava

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Pepi
28.01.2011 13:16

lotahtin kirjoitti:
Pekka kirjoitti:
Lasikuitu kestää jos ei tule äkkinäistä 90 asteen mutkaa aisaan.
Minä käytän aisan sisällä vielä vaijeria, jolloin veto säilyy jos aisa katkeaa.

Kyllä lasikuituaisalla pystyy vetämään vaikka sen suorakulmaan vääntäisikin. Lasikuituaisa ei nimittäin katkea irtipoikki, vaan säleytyy pituussunnassa. Työntöominaisudet menee, mutta vetää voi edelleen ihan huoletta. Kokeiltu on Smile

Korjaus maastossa: varasauva nippusiteillä kylkeen kiinni.

Minulla on naru. Kyllä lasikuituaisakin joskus katkeaa ainakin suurimmaksi osaksi poikki. Esimerkiksi tilanteessa, jossa ahkio ohittaa kovassa vaudissa puun eri puolelta kuin hiihtäjä... Asialla ei ole eroa, jos on tuo naru tai vaijeri vedosta huolehtimassa.

Minulla on varasauvana lasikuituputki, jonka tarvittaessa varustan kahvalla ja sommalla sauvaksi (joskus tehty) tai pujotan katkenneen aisan päälle ja teippaan aloilleen (ei ole tarvinnut). Varasauva 14 mm, aisa 10 mm putkea.

Tuo 10 mm putki tuntuu kestävämmältä kuin 14-millinen: Kun lainaan ahkiotani, annan mukaan 14 mm aisat ja saan ne toisinaan katkenneina takaisin. Itse en ole vielä saanut 10 mm aisaa poikki.

lotahtin
28.01.2011 14:48

Pepi kirjoitti:
Minulla on naru. Kyllä lasikuituaisakin joskus katkeaa ainakin suurimmaksi osaksi poikki. Esimerkiksi tilanteessa, jossa ahkio ohittaa kovassa vaudissa puun eri puolelta kuin hiihtäjä...

Itse en ole koskaan saanut aisaa poikki asti. Viitisen kertaa on yritetty, mutta aina on veto onnistunut haaverin jälkeenkin. 15/12 etolan lasikuituputket käytössä.

edit: typo
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

tyy
04.02.2011 19:05
Vieras

tyy kirjoitti:
jaska kirjoitti:
http://www.varusteleka.fi/product/tetsaripaketit/bw-tetsaripaketti-g3-taskuilla-flecktarn-kaytetty/_2J60MKH05

Siinähän se olikin. Kiitän.

Paljakan vetovyö ei oikein pysy ainakaan minulla paikallaan. Nyt pitäisi vielä keksiÄ, miten saan koiran kiInni helposti vetovyöhön. Tuosta tetsarista saa mahdollisesti rakennettua tarpeeseen sopivan.

No nyt on tetsari hankittu

http://paivakirja.asentopaikka.fi/2011/02/04/tetsari/

tuntuu tosi hyvältä yllä. Aisan kiinnitykset vielä ja koiran vetoliina, niin se on siinä. Eikä valu!
 Sivun alkuun
Personal Photo Album Vastaa lainaamalla viestiä

Jukkis
04.02.2011 19:13

Pitää kai sit hydrauliletkua hankkia... harmi, kun ei tullut hamstrattua ennen eläkkeelle jäämistä töistä =)
Mutta narusta aisan sisällä en luovu, mitään haittaa siitä ei ole, mutta matka ei koskaan katkea aisahaaveriin!
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

Jukkis
04.02.2011 19:19

Tyy; jos on pikairroitettvat aisat, niissä on pikalukitus? Itse olen käyttänyt ihan reikiä ahkion sivuilla, joihin aisoissa olevat tukevat pultit kiinnitän muttereilla, mutta luovuin niistä, kun mutterit putoili lumeen, ja työkaluja ei aina ollut käsillä. Letkuklemmaritkin luistaa (?) ja vaatii työkalun. Paineletkuliitin kai kestäisi, mutta saako sellaista jäätyneenä kiinni/auki?
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

tyy
04.02.2011 19:30
Vieras

Jukkis kirjoitti:
Tyy; jos on pikairroitettvat aisat, niissä on pikalukitus? Itse olen käyttänyt ihan reikiä ahkion sivuilla, joihin aisoissa olevat tukevat pultit kiinnitän muttereilla, mutta luovuin niistä, kun mutterit putoili lumeen, ja työkaluja ei aina ollut käsillä. Letkuklemmaritkin luistaa (?) ja vaatii työkalun. Paineletkuliitin kai kestäisi, mutta saako sellaista jäätyneenä kiinni/auki?

Minulla on Savotan Paljakka ja sen alkuperäiset aisat. Ahkiopuolen kiinnitys on Paljakassa letkuilla ja teräsputkien sisällä on naru. Naru sitaistaan Paljakan omassa vetovyössä semmoiseen muoviseen pikakiinnitysvälppään, josta en koska oppinut pitämään. Irrotus on joskus tuskaa kun naru sattuu jäätymään.

Kiinteä kiinnitys vetovyöhän olisi varmaan tukevin ja vetämisen kannalta paras, mutta olen ajatellut silti laittaa vetovyöhön teräslenkit ja aisojen naruihin esim tämän rapukoukun:

http://www.shelby.fi/catalog/product_info.php?cPath=33_178&products_id=1009
 Sivun alkuun

johtamaa
04.02.2011 20:49

tyy kirjoitti:
Jukkis kirjoitti:

Minulla on Savotan Paljakka ja sen alkuperäiset aisat. Ahkiopuolen kiinnitys on Paljakassa letkuilla ja teräsputkien sisällä on naru. Naru sitaistaan Paljakan omassa vetovyössä semmoiseen muoviseen pikakiinnitysvälppään, josta en koska oppinut pitämään. Irrotus on joskus tuskaa kun naru sattuu jäätymään.

Kiinteä kiinnitys vetovyöhän olisi varmaan tukevin ja vetämisen kannalta paras, mutta olen ajatellut silti laittaa vetovyöhön teräslenkit ja aisojen naruihin esim tämän rapukoukun:

Pitipäs sattua, kun olen hankkinut samanlaisen Bundeswährin taisteluvyön. Olen ajatellut laittaa niihin D-lenkin ja D-lenkkiin rapukoukkua vastaavan koukun joka kiinnitetään jotenkin hydrauliikkaletkuun. Hydrauliikkaletku toimii vaimentimena. Tyyn listaaman rapukoukun ongelmaksi voi muodostua akseli, jonka varassa koukku pyörii. En tiedä kuinka kiinnitän koukun kumiseen hydrauliikkaletkuun?

Videot: http://www.youtube.com/user/johtamaa
Kuvat: http://dy.fi/lqz
Viestit ja keskustelu: http://dy.fi/4m2
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

tyy
04.02.2011 20:55
Vieras

johtamaa kirjoitti:
tyy kirjoitti:
Jukkis kirjoitti:

Pitipäs sattua, kun olen hankkinut samanlaisen Bundeswährin taisteluvyön. Olen ajatellut laittaa niihin D-lenkin ja D-lenkkiin rapukoukkua vastaavan koukun joka kiinnitetään jotenkin hydrauliikkaletkuun. Hydrauliikkaletku toimii vaimentimena. Tyyn listaaman rapukoukun ongelmaksi voi muodostua akseli, jonka varassa koukku pyörii. En tiedä kuinka kiinnitän koukun kumiseen hydrauliikkaletkuun?

En ole kovin pitkällä tässä, mietintävaiheessa vasta.

Juuri noita samoja D-lenkkejä olen katsellut ja alustava suunnitelma on mielessä.

Paljakassa kiinnitys on alunperinkin pelkän narun varassa, joten yksinkertaisimmillaan sitaisen vaan rapukoukun siihen naruun solmulla. Jokin vaimennin pitää kyllä käytännössä olla.

Mutta mietitään.
 Sivun alkuun

Pepi
04.02.2011 21:31

tyy kirjoitti:

Minulla on vanhempi malli vetovyötä. Siinä narulukko on yksinkertaisempi ja sirompi. Uusi olisikin minulle liian kolho (painaa ikävästi, kun vyö on ihan liian pitkä ja lukot kääntyvät mahan puolelle) ja minusta tämä vanha toimii paremmin. On pitänyt luotettavasti ja irtoaa kevyellä nyppäyksellä. Aisat (ne vanhanmalliset) olen vaihtanut lasikuituputkiin.

Rapukoukussa olisi klappia, jota en siedä milliäkään.

tyy
04.02.2011 21:36
Vieras

Pepi kirjoitti:
Rapukoukussa olisi klappia, jota en siedä milliäkään.

Tämä on totta. Täytyy mietiskellä.
 Sivun alkuun

Ranger
04.02.2011 22:47

Minä käytin Savotan Paljakan vetovyötä paikallisella suutarilla "tuunauksessa".
Vyötä sinne viedessäni, kertoi että en ole ainoa, joka vyötänsä siellä käyttää...

Eli kiinnitettiin se musta vyö kiinni paremmin edestä siihen pehmusteeseen, ettei valu, taikka pehmuste nouse, kummin vain.
Lisäksi kunnon ristikkäiset henkselit rintaremmillä samantyyppisestä materiaalista kuin se jo olemassa oleva vyö.
Ja kohtuu hyvä tuli!

Ihmetyttää, ettei Savotta tee noita juttuja valmiiksi jo tehtaalla...
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Hamalainen
04.02.2011 23:10

Pepi on oikeassa siinä että aisoissa ei saa olla milliäkäään klappia. Pienikin välys tekee ahkiosta nypyttävän. Erilaiset venyvät iskunvaimentimetkin ovat turhia. Sen sijaan joku paikka pitäisi pettää hallitusti jos ahkio tökkää kiinni totaalisesti vaikkapa kantoon
 Sivun alkuun

tyy
04.02.2011 23:26
Vieras

Hamalainen kirjoitti:
Pepi on oikeassa siinä että aisoissa ei saa olla milliäkäään klappia. Pienikin välys tekee ahkiosta nypyttävän. Erilaiset venyvät iskunvaimentimetkin ovat turhia. Sen sijaan joku paikka pitäisi pettää hallitusti jos ahkio tökkää kiinni totaalisesti vaikkapa kantoon

Näin kai, vaikka on siinä Paljakan perussysteemissä aivan varmasti klappia millikaupalla ihan luonnostaan. Parempi varmaan jos ei ole, mutta kun en ole muuta koskaan vetänyt.

Helpoimmalla pääsen, jos siirrän Paljakan systeemin sellaisenaan uuteen vetovyöhön, vaikka en kauheasti tykkää siitä.
 Sivun alkuun

Pekka
05.02.2011 2:54

Hamalainen kirjoitti:

Juurikin tuon surkean vetosysteemin takia aloin aikanaan kehittelemään omaa systeemiä. Se toimii.

Korpijaakko
05.02.2011 4:01

Fjellpulkenin vetosysteemissä klappi ei mielestäni haitata kovin pahasti, ristikkäisaisoissa se haittaa ja Paljakan vetosysteemissä (, josta yleistäen ristikkäisaisoissa yleensä) klappi häiritsee paljon enemmän.

Fjellpulkenin vetovyössä pehmuste on irrallinen ja kiinnittyy jäykistettyyn vyöosaan tarroilla ja "vyölenkeillä". Lisäksi pehmuste on reilusti napakampi ja ohuempi kuin Savotalla. En ymmärrä mitä järkeä on käyttää pehmusteena superloonipatjaa... eihän sitä käytetä rinkoissakaan...

Henkselit/valjaat ovat mielestäni lähes välttämättömät ahkiota vetäessä, ne pitävät vyö paikoillaan ja mahdollistavat "hartiavoimien" käytön tiukassa ylämäessä tai esteen pysäyttäessä ahkion. Sarekissa viime maaliskuussa tehtiin pitkistä irtohihnoista yhdelle paljakan vetäjälle säädettävät henkselit (irtohihnojen lukoilla säädettävät lenkit edestä vyön ympäri, ystävyyden solmu selkään ja irtopäät solmuilla vyöhön kiinni). Ilmeisesti vetäminen muuttui noiden myötä mukavammaksi.

Pekan vetosysteemi vaikuttaisi hyvältä, pitäisi päästä kokeilemaan. Mutta olen kyllä vahvasti H-aisojen kannattaja. Tietysti nekin olisi kivemmat ilman klappia, mutta kuitenkin "iskareilla" varustettuna.
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 6, 7, 8 ... 22, 23, 24  Seuraava

Tutustu muihin vastaavaan asiaan liittyviin keskusteluihin (Hakee kaikki keskustelut joiden otsikoissa esiintyy sama sana)
Aihe Kirjoittaja Foorumi Vastaukset Lähetetty
Muorravaarakan tupa - Luirojärvi pääs... f7391 Lappi 1 11.03.2020 11:11 Katso viimeisin viesti
Ahkion vetovarustus Pekka Ostetaan ja Myydään 0 20.11.2017 10:28 Katso viimeisin viesti
Onko pitopohjat vain ahkion vetoon? 365 Talvivaellusvarusteet 57 16.01.2017 9:07 Katso viimeisin viesti
Solumuoveille tuubi ahkion päälle? Pertti Kurki Talvivaellusvarusteet 8 03.11.2016 12:42 Katso viimeisin viesti
Ahkion suojapeitteen paikkaaminen Kairatar Talvivaellusvarusteet 4 05.03.2016 17:49 Katso viimeisin viesti
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa

Sivun alkuun  

Sivu 7 Yht. 24
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 6, 7, 8 ... 22, 23, 24  Seuraava
Siirry: