Vaellusturinat II
Osta ja työllistä yh-äitejä Vietnamissa

Etusivu Rekisteröidy VaellusWiki Ohje Vaellusnet Kuva MMS-Blog Vaellusturinat I Tilastot Avatarit Valokuvakilpailu WAP  
Asentopaikkani Phoogle | Retkeilijän kiintopisteet                      

Kantotulen lieskan leikintää Hammastunturin syksyisessä erämaassa.... Kulpakkojokea Hammastunturin kupeessa....... Kuoppajärvi Hammasjärven pohjoispuolella ja ruskainen haavikko........ Pyhä-Nattasen huipulta heinäkuun 2005 helteillä... Idyllinen Riestojoki Sompion luonnonpuistossa..... Anterin huipulta itäänpäin kevättalvella 1993.....

Vaellusturinat II Foorumin päävalikko Yleisiä retkeilyyn liittyviä sekalaisia asioita Tohtiiko lähteä yksin vaellukselle?
Näytä edelliset viestit:   
      Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia  
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6  Seuraava

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
TREKKING
04.06.2011 20:05

HUPS!

Viimeinen muokkaaja, TREKKING pvm 04.06.2011 20:08, muokattu 1 kertaa
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Blog Käy lähettäjän sivustolla Vastaa lainaamalla viestiä

TREKKING
04.06.2011 20:05

OHO!

Viimeinen muokkaaja, TREKKING pvm 04.06.2011 20:08, muokattu 1 kertaa
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Blog Käy lähettäjän sivustolla Vastaa lainaamalla viestiä

TREKKING
04.06.2011 20:06

Koneet sekoilee....ja varmaan ukkokin!!!

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe: suurin uhka on pään sisällä
ville s
04.06.2011 23:25

Yksin vaeltamisesta tuli minulle tapa reilu kymmenen vuotta sitten olosuhteiden pakosta. Ylihuomenna lähden noin kymmenettä kertaa.

Kaikissa asioissa - elämässä - on turvallisuusriskejä. Minusta suurin uhka on, ettei itse tiedosta yksinkertaisia asioita: sitä että on kylmä, on märät sukat, tuulee kovaa, on syönyt liian vähän tai että se ei todellakaan ole se tunturi, joksi sitä uskottelen. Olo paranee, kun mainitun tapaiset ongelmat myöntää. Jos ei, ne kasvavat. Moniko on ollut parhaassa tikissään silloin kuin nyrjähti?

Oikeastaan saman asian toinen muoto on se, että kaikki eivät kestä pään sisäisiä huminoitaan esim. viikkoa yksin. Moni alkaa nähdä harhoja tai tehdä älyttömiä, jossain muodossa.

Yksin vaeltaminen on aina suuri matka itseen. Minulle parasta on ollut sen sisäistäminen, ettei vaeltamisessa ole kyse pärjäämisestä tai hallitsemisesta.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe: Re: Tohtiiko lähteä yksin vaellukselle?
Louestaja
05.06.2011 0:04

Erakko kirjoitti:
Muuta pelkoa ei ole kuin se, että erakoidun täysin! Pelkään, että totun liikaa yksin kulkemiseen enkä enää halua muita mukaani...

Olen tehnyt yksinvaelluksia neljän vuoden ajan. Sitä ennen lyhyitä soolokeikkoja paljonkin. Ryhmävaelluksia ja -keikkoja jo pitkään. Ainakaan vielä en ole huomannut, että yksinvaellukset olisi voitolla. Kummassakin hommassa on puolensa. Porukassa tulee vaellettua rauhallisemmin, yksin ei malta pitää tarpeeksi taukoja? Yksinvaeltamisessa suurin haaste on se, että tulee hyvin toimiin itsensä kanssa. Erityisesti kaamosvaelluksilla, jolloin ollaan pitkiä aikoja leirissä omassa seurassa. Wink

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe: Re: suurin uhka on pään sisällä
Mustikka
05.06.2011 0:14

ville s kirjoitti:
Moniko on ollut parhaassa tikissään silloin kuin nyrjähti?

En tiedä, tarkoititko konkreettisesti tätä kysymystä, mutta itse olen kerran venäyttänyt nilkan Haltin reitillä. Olin jo paluumatkalla, ei ollut kiire, olin levännyt teltassa alkuiltaan asti sadekelin takia ja päivämatkakin oli lyhyt. Niin vain lipsahti jalka alta kun olikin märkä kohta muuten kuivassa kivikossa. Olin pitänyt teetauonkin vähän aikaisemmin maisemia ihaillen. Ajattelen itse, että jos jotain on sattuakseen niin se ei vaadi kuin pikku hetken herpaantumisen.

Yksin olin silloinkin liikkeellä ja hitaasti sauvoihin ja tiukkaan nyöritettyihin vaelluskenkiin tukien sain käveltyä takaisin tien varteen, ja tietenkin reitillä liiikkujista moni tarjosi apuakin, ettei siinä mitään hätää olisi tullut muutenkaan.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe: Re: suurin uhka on pään sisällä
K-nen
05.06.2011 9:15
Vieras

ville s kirjoitti:
...
Kaikissa asioissa - elämässä - on turvallisuusriskejä. Minusta suurin uhka on, ettei itse tiedosta yksinkertaisia asioita: sitä että on kylmä, on märät sukat, tuulee kovaa, on syönyt liian vähän tai että se ei todellakaan ole se tunturi, joksi sitä uskottelen. Olo paranee, kun mainitun tapaiset ongelmat myöntää. Jos ei, ne kasvavat. Moniko on ollut parhaassa tikissään silloin kuin nyrjähti?
...

Koen myös näin. Perusasioista on helppo yksin lintsata, vaikka juuri siitä kehittyy helposti isompia ikävyyksiä -huoltoa ei saa mistään syystä jättää väliin.

Eksymisestä. Itse olen yksin liikkuessani harhaillut hetken tietämättä tarkkaa sijaintiani. Eksyminen ei ole ongelma, vaan sen tunnustaminen itselle: mitä nopeammin tajuaa olevansa väärällä uralla, sitä helpompaa on korjata tilanne -parasta olisi palata takaisin jonkin matkaa; uuden reitin ottaminen vie helposti ikimuistoisiin ryteiköissä rämpimisiin, kalliojyrkänteillä tasapainoiluihin ja hiuksia nostattaviin kuohuvien koskien yli kahlauksiin.
 Sivun alkuun
Personal Photo Album Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe: Re: Tohtiiko lähteä yksin vaellukselle?
Herrahuu
05.06.2011 21:53

Erakko kirjoitti:
Suunnittelen kesäksi elämäni ensimmäistä erakkovaellusta. Aiemmin seuranani on aina ollut vähintään yksi kaveri, mutta ajatus yksinäisestä vaelluksesta kiehtoo.

Muuta pelkoa ei ole kuin se, että erakoidun täysin! Pelkään, että totun liikaa yksin kulkemiseen enkä enää halua muita mukaani...

Kertokaapa te yksin vaeltajat kokemuksianne. Onko vaellusharrastuksessa erakoitumisen vaara? Voiko yksin kulkemisesta innostua liikaa niin, ettei enää sopeudu porukassa liikkumiseen?

Jaa-a, kysyjä vastaa itse kysymykseensä. Vastaus: Et totu, tule, haluat kumminkin, ei vaaroja, innostuttu positiivisesti & ja on kiva sopeutua jengiin.

Jos haluat mennä pöpelikköön yksin - niin mene - jos et, kafrut följiin. F€@&ing simple.

Ei se yksinvaellus mikään uskonto ole. C by C.

Hyviä reissuja toivootaen,
Huu.
 Sivun alkuun

jatufin
12.06.2011 16:21

Eksymisestä: Pari viikkoa sitten olin ihan sunnuntaikävelyllä paikallisissa vaaramaisemissa. Vuoren tapaisen eteläpuolella laskeutui polku ja toikkaroin sinne, että "mihinkäs toikin johtaa?" Pienen lammen rantaan, josta sitten päätin kipaista jokusen sata metriä umpimettän läpi varsinaiselle reitilleni. Kymmenen minuuttia myöhemmin jouduin ottamaan kompassin taskustani (aina mukana), enkä ollut uskoa silmiäni, kun punainen neula osoitti palttia rallaa 120 astetta eri suuntaan kuin luulin.

Siellä olisi ollut kymmeniä kilometrejä korpea edessä, jos olisin oikopolkuani vaistolla jatkanut.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

alfagamma81
18.06.2011 17:46

Ainakin mulle yksin vaeltamisen edut ovat voittaneet aikapäiviä sitten. Riskit täytyy aina muistaa ja mielestäni yksin täytyy vaeltaa hyvin nöyränä ja kunnioittaen ja omat rajansa tuntien. Täytyy kiinnittää äärimmäistä huomiota jokaiseen reittipäätökseen ja minne jalkansa pistää. Sen verran hullu olen aina ollut etten ole osannut pelkäämällä pelätä erämaassa loukkaantumista.

Onnistumisen ja saavutuksen tunne on sitten näitten reissujen päätteeksi ihan omaa luokkaansa.

Mitä erakoitumiseen tulee.. Empä usko, että viikon parin reissu ihmisen perusluonnetta miksikään muuttaa. Saat todennäköisesti uutta tietoa itsestäsi ja voimavaroja ihmisten kanssa toimeen tulemiseen.
 Sivun alkuun

Sarekretkeilijä
19.06.2011 9:18

Itse koen, että on otettava kirja tai kaksi mukaan, jotta ei aika tule pitkäksi. Ennen sitä luin aina karttoja eli niitä oli aika paljon mukana lukemiseksi.

Yksinvaellukseen voi jäädä koukkuun, koska se on fantasista. Päätät itse kaikesta ja toimit täysin omien halujesi mukaan. Tunnelmoit iltseksesi ja katselet luontoa. Kannattaa kokeilla siksi ajoissa, ettei kaduta myöhemmin: MIksi en jo silloin?
 Sivun alkuun

Taku
02.08.2011 14:09

Hei. Olen ihan koukussa (osittain friikkeihin Smile) juttuihinne. Neljä päivää luettuani päätin jo kirjoittaakin, vaikka hirvittäähän tää. Pidän teistä monia aika guruina Very Happy

Olen lähdössä syyskuussa näillä näkymin (sinne kyyti menee) Lemmenjoelle ja kysynkin, miten perusosan reitit siellä, mahtuuko ja uskaltaako Lapin-vaelluksen ensikertalainen joukkoon?

Olen aiemmin tehnyt lyhyitä yön-kahden kesäreissuja eteläisemmän Suomen kansallispuistoihin yksin ja Lapissa olen käynyt herraskaisesti sisämajoituksesta päivärepulla UKK-puistossa. Saariselän lähireitit on siis kierretty, siksi nyt Lemmenjoki, vaikka UKK-puiston näkymät antoivat ymmärtää, että maisemaan mahtuu.

Eksynkö mie siellä? Tarkenenko teltassa syyskuun toisella viikolla? Jaksanko kantaa kuuden päivän muonat? Mahtuuko tupiin, jos on liikkeellä ruska-aikaan? Onko maasto rankka?
Kamat on ihan hyvät ja kuntokin ok.
Suosituksia, vinkkejä, herjauksia, korjauksia ym. otetaan vastaan Smile
T. Taku, wannabe vaeltaja
Kiitos jo etukäteen.

hannes
02.08.2011 14:22

^ Kuuden päivän ruoka painaa 5- 6 kg:n paikkeilla, joten hyvin sen jaksaa kantaa.
Jos varusteet ovat kunnossa, makuupussi hyvä, tarkenet varmasti.
Tuskin siellä pahasti eksyykään, joet ovat vastassa. Kartalla ja kompassilla löytää ainakin rantaan Very Happy
Omasta kulkuvauhdista riippuu aika paljon maaston rankkuus . Mielestäni Lemmenjoella ei ole sen pahempaa kuin muuallakaan Lapissa.

Onnea reissuun!
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

seppo
02.08.2011 14:34

Taku kirjoitti:
...

Kamat on ihan hyvät ja kuntokin ok.

Onhan sinulla hyvä makuualusta? Teltassa pärjää, jos on hyvä makuupussi ja makuualusta.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Blog Käy lähettäjän sivustolla Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

Taku
02.08.2011 14:43

Kiitos nopeista vastauksista! Kesäreissuilla oon nyt käyttänyt parjatun Haltin puhallettavaa alustaa. Se on ollut kesällä hyvä ja kevyt ja menee pieneen tilaan, mut ehkä syksyllä lisäksi vaikka vihaamani perusretkimuovi?
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6  Seuraava

Tutustu muihin vastaavaan asiaan liittyviin keskusteluihin (Hakee kaikki keskustelut joiden otsikoissa esiintyy sama sana)
Aihe Kirjoittaja Foorumi Vastaukset Lähetetty
Wanhuus ei tule yksin? Tura Yleisiä retkeilyyn liittyviä sekalaisia asioita 29 27.02.2021 21:49 Katso viimeisin viesti
Aivan yksin TV2 Vänkä Yleisiä retkeilyyn liittyviä sekalaisia asioita 3 04.05.2019 14:21 Katso viimeisin viesti
Aikataulun puitteissa vaellukselle Mustola Lappi 16 14.08.2018 21:27 Katso viimeisin viesti
Vinkkejä Lapin halki vaellukselle Kukko Lappi 17 14.05.2017 11:23 Katso viimeisin viesti
Riittääkö 42 liran reppu vaellukselle? kaptu Kesävaellusvarusteet 63 17.03.2017 12:18 Katso viimeisin viesti
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa

Sivun alkuun  

Sivu 3 Yht. 6
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6  Seuraava
Siirry: