|
|
|
|
Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
|
|
Kirjoittaja |
Viesti Viestin aihe: Aiheen sivusta |
jatufin 28.06.2011 8:37
Viestejä: 9 |
Pluto kirjoitti: |
(poistin turhan kysymyksen, vastaus löytyikin jo) |
Ei varmaan koske tätä Halti-keskustelua, mutta yleensä... Sitä raivolla etsii vastausta johonkin ongelmaan -- USB-tikun kenkkuiluun, Toyotan ruiskumoottorin murheeseen... Google savuaa ja lopulta löytyy aarre Keskustelu, jossa juurikin piinaavaa asiaa käsitellään. Ja eikö säie lopukin iloiseen toteamukseen: "Jippii! Sain ongelman ratkaistua." Ei minkäänlaista mainintaa miten. Ja onnellinen oivaltaja on kadonnut internettiin ja historiaan, keskustelukin vuosikausia vanha. Ei näin.  |
|
Sivun alkuun |
|
Kirjoittaja |
Viesti Viestin aihe: |
Eksyjä 28.06.2011 10:44
Viestejä: 10 |
Minkälainen tuo kalottireitti on polville? Viime vuosina jyrkät nousut/laskut ovat olleet kivuliasta kuljettavaa ja polvitukiin on turvauduttu. Silti pitäisi päästä Haltilla käymään ettei jää käymättä. Se apina pitäisi saada tiputettua josta joku tuolla jo mainitsikin.
Viime vuonna kuljettiin Pältsan/Paraksen maisemissa. Kolttalahdesta Pältsanille oli polville rankkaa. Onko tuollaista odotettavissa Kilpisjärvi-Halti-Kilpisjärvi -reitillä? |
|
Sivun alkuun |
|
Kirjoittaja |
Viesti Viestin aihe: |
hannes 28.06.2011 13:32
Viestejä: 9357 |
Eksyjä kirjoitti: |
Minkälainen tuo kalottireitti on polville? Viime vuosina jyrkät nousut/laskut ovat olleet kivuliasta kuljettavaa ja polvitukiin on turvauduttu. Silti pitäisi päästä Haltilla käymään ettei jää käymättä. Se apina pitäisi saada tiputettua josta joku tuolla jo mainitsikin.
Viime vuonna kuljettiin Pältsan/Paraksen maisemissa. Kolttalahdesta Pältsanille oli polville rankkaa. Onko tuollaista odotettavissa Kilpisjärvi-Halti-Kilpisjärvi -reitillä? |
Mielestäni ei ihmeellisiä nousuja. Alussa Tsahkaljärvelle on pusikkoista ja kivistä mäkeä mutta ei paljon. Kuornarvarri länsinteellä on nousua ja laskua ennen tupaa. Meekon jälkeen on nykyisin pitkospuut pitkän matkaa alkukivikossa - sitten tulee erilaisia nousuja Pitsuskönkäälle asti. Sen jälkeen oikeastaan vain Haltin kivikkorinne.
Palatessa Meekolta on pitkä mutta aika loiva nousu Kuornarille. Muuten samat kuin tullessa mutta toiseen suuntaan (Kuornarvarri ja Tsahkalin jälkeen pientä kivikkonousua.)
Itselläkin on noita polvivaivoja - tietysti jokaisella vähän erilainen vaiva- mutta kun hosumatta kulkee ja pitää taukoa tarpeeksi usein pitäisi pärjätä.
Kuormaahan voi keventää kun ottaa varaustuvan. Saarijärvellä, Kuornarilla, Meekolla, Pitsuksella ja Haltilla on varaustuvat. Kuornarilla , Haltilla ,Saarijärvellä ja Pitsuksella on aika tilavat autiotuvatkin.
Varaustuvan saa kahdeksikin päiväksi jos haluaa lepuuttaa polvia tms. |
|
Sivun alkuun |
|
Kirjoittaja |
Viesti Viestin aihe: |
Eksyjä 28.06.2011 14:38
Viestejä: 10 |
Kiitos vastauksesta.
hannes kirjoitti: |
Meekon jälkeen on nykyisin pitkospuut pitkän matkaa alkukivikossa
|
Tuosta luinkin jostain toistaalta mutta joku mainitsi, että olisi homma jäänyt kesken. Osaatko lonkalta heittää paljonko kivikkoa jää ilman pitkospuita mentäväksi?
hannes kirjoitti: |
Kuormaahan voi keventää kun ottaa varaustuvan. Saarijärvellä, Kuornarilla, Meekolla, Pitsuksella ja Haltilla on varaustuvat. Kuornarilla , Haltilla ,Saarijärvellä ja Pitsuksella on aika tilavat autiotuvatkin.
Varaustuvan saa kahdeksikin päiväksi jos haluaa lepuuttaa polvia tms. |
Mä en oikein tiedä miten kuormaa keventäisi vaikka ottaisikin varaustuvan. Teltta ja muut majoitusvälineet kun pitää olla matkassa kuitenkin. Varaustupa ainakin jollekin yölle voisi olla harkinnan arvoinen asia joka tapauksessa. |
|
Sivun alkuun |
|
Kirjoittaja |
Viesti Viestin aihe: |
hannes 28.06.2011 15:51
Viestejä: 9357 |
Eksyjä kirjoitti: |
Kiitos vastauksesta.
hannes kirjoitti: |
Meekon jälkeen on nykyisin pitkospuut pitkän matkaa alkukivikossa
|
Tuosta luinkin jostain toistaalta mutta joku mainitsi, että olisi homma jäänyt kesken. Osaatko lonkalta heittää paljonko kivikkoa jää ilman pitkospuita mentäväksi?
hannes kirjoitti: |
Kuormaahan voi keventää kun ottaa varaustuvan. Saarijärvellä, Kuornarilla, Meekolla, Pitsuksella ja Haltilla on varaustuvat. Kuornarilla , Haltilla ,Saarijärvellä ja Pitsuksella on aika tilavat autiotuvatkin.
Varaustuvan saa kahdeksikin päiväksi jos haluaa lepuuttaa polvia tms. |
Mä en oikein tiedä miten kuormaa keventäisi vaikka ottaisikin varaustuvan. Teltta ja muut majoitusvälineet kun pitää olla matkassa kuitenkin. Varaustupa ainakin jollekin yölle voisi olla harkinnan arvoinen asia joka tapauksessa. |
Silloin kun viimeksi kuljin tuosta olivat pitkospuut mielestäni keskeneräiset, pahimmat paikat kuitenkin jo laitettu.
Keventää ei tosiaan voi jos teltta+muut ovat joka tapauksessa mukana. Itsekin kuljen niin. Olen kuitenkin nähnyt "kevytretkeilijöitä" tuolla reitillä ja silloin majoitus on ollut varaustuvissa.
Kova oli poru kun kaasupullot olivat kerran Pitsuksella tyhjinä..  |
|
Sivun alkuun |
|
Kirjoittaja |
Viesti Viestin aihe: |
Eksyjä 28.06.2011 16:22
Viestejä: 10 |
hannes kirjoitti: |
Keventää ei tosiaan voi jos teltta+muut ovat joka tapauksessa mukana. Itsekin kuljen niin. Olen kuitenkin nähnyt "kevytretkeilijöitä" tuolla reitillä ja silloin majoitus on ollut varaustuvissa.
Kova oli poru kun kaasupullot olivat kerran Pitsuksella tyhjinä..  |
Joo en mä kyllä ilman telttaa ja keitintä suostu lähtemään. Keskimäärin olen välttänyt tuvissa yöpymistä mutta toisaalta niiden läheisyyden tiedostaminen lisää turvallisuudentunnetta.
Keittimen suhteen olen arponut Trangian (kaasupolttimella) ja MSR:n Pocket Rocketin välillä. MSR:n kanssa (tupia hyödyntäen) saisi jonkin verran painoa jätettyä kotiin mutta toisaalta Trangian kanssa on mukava laittaa tuulellakin ruokaa. |
|
Sivun alkuun |
|
Kirjoittaja |
Viesti Viestin aihe: |
jaakko33 28.06.2011 16:26
Viestejä: 532 |
Eksyjä kirjoitti: |
Mä en oikein tiedä miten kuormaa keventäisi vaikka ottaisikin varaustuvan. Teltta ja muut majoitusvälineet kun pitää olla matkassa kuitenkin. Varaustupa ainakin jollekin yölle voisi olla harkinnan arvoinen asia joka tapauksessa. |
Minä tein tuon reitin viimeksi syyskuussa. Kaksi yötä teltassa sateessa ja tuulessa. Sitten varaustupa Haltilla. Huiputus samana iltana kaksi tuntia arvioitua aikataulua myöhässä. Matka Haltilta takaisin Meekolle oli kuitenkin melko pitkä ja väsyttävä. Tupa sielläkin. Seuraavana päivänä sitten Kilpikselle, joka on noin 30 km. Väsytti sekin, kun ei tässä mitään karskisia kuitenkaan olla.
Helpoin tapa lienee jättää tavarat Pitsukselle ja käydä sieltä Haltin huipulla päiväretkenä. |
|
Sivun alkuun |
|
Kirjoittaja |
Viesti Viestin aihe: |
Eksyjä 28.06.2011 16:30
Viestejä: 10 |
jaakko33 kirjoitti: |
Helpoin tapa lienee jättää tavarat Pitsukselle ja käydä sieltä Haltin huipulla päiväretkenä. |
Näin olisi tarkoitus toimia. |
|
Sivun alkuun |
|
Kirjoittaja |
Viesti Viestin aihe: |
Korpijaakko 29.06.2011 0:37
Viestejä: 6935 |
Eksyjä kirjoitti: |
- -
Mä en oikein tiedä miten kuormaa keventäisi vaikka ottaisikin varaustuvan. Teltta ja muut majoitusvälineet kun pitää olla matkassa kuitenkin. Varaustupa ainakin jollekin yölle voisi olla harkinnan arvoinen asia joka tapauksessa. |
Menee vähän ohi aiheen, mutta keittimeksi kissanruokapurkki (euro ja 7g) ja sopivasti Sinolia 0,5L limpparipulloon (0,20eur ja 28g + polttoaine). Teltan sijaan bivy-pussi (halvimmillaan 9eur tai parilla kympillä lisää paljon kevyempi). Noilla onnistuu keittely ja hätäyöpyminen tupien välillä jos tarvetta tulee. Muutoin voi yöpyä mukavasti varaustuvissa ja reppu pysyy keveänä ja polvet kiittää. _________________ Galleria ja blogi |
|
Sivun alkuun |
|
Kirjoittaja |
Viesti Viestin aihe: |
Sherpa 29.06.2011 8:51
Viestejä: 114 |
Meekon kivikko on päällystetty pitkospuilla käytännössä kokonaan, Haltin rinteessä on kivikko, siinäpä ne kalottireitin puhtaat kivikot lienevät. |
|
Sivun alkuun |
|
Kirjoittaja |
Viesti Viestin aihe: |
Turvekammi 29.06.2011 10:44
Viestejä: 363 |
Palasin juuri Kilpisjärveltä. Saarijärven tuvalta nousu Kuonjarille reittiä pitkin on viheliäinen, kiveä ja suota, varpuja... Ei mitenkään mukavaa kulkea. Sen sijaan kun Kuonjarin satulasta jatkaa suoraan Kaahperusvaaralle niin siellä on miellyttävää kangasta kulkea. Kävin Siktagurran yläpuolella ja maasto oli tosi mukavaa. Pientä kivensilppua missä pystyi jopa juoksemaan.
Termiksen tupa on homeessa ja kenollaan. Liekkö rahaa korjata vai annetaanko romahtaa. |
|
Sivun alkuun |
|
Kirjoittaja |
Viesti Viestin aihe: |
Turvekammi 29.06.2011 10:52
Viestejä: 363 |
Korpijaakko kirjoitti: |
bivy-pussi (halvimmillaan 9eur tai parilla kympillä lisää paljon kevyempi). |
Mistä kevyempi ja paino? |
|
Sivun alkuun |
|
Kirjoittaja |
Viesti Viestin aihe: |
Eksyjä 29.06.2011 11:29
Viestejä: 10 |
Turvekammi kirjoitti: |
Saarijärven tuvalta nousu Kuonjarille reittiä pitkin on viheliäinen, kiveä ja suota, varpuja... Ei mitenkään mukavaa kulkea
|
Onko tuota ei-niin-mukavaa-kuljettavaa tuossa välissä miten pitkän matkaa?
Oliko muuten miten paljon elukkaa ilmassa?
(Anteeksi "kyselyikäni" mutta vähän taitaa jo menottaa..) |
|
Sivun alkuun |
|
Kirjoittaja |
Viesti Viestin aihe: |
seppo 29.06.2011 12:02
 Viestejä: 2538 |
Eksyjä kirjoitti: |
Turvekammi kirjoitti: |
Saarijärven tuvalta nousu Kuonjarille reittiä pitkin on viheliäinen, kiveä ja suota, varpuja... Ei mitenkään mukavaa kulkea
|
Onko tuota ei-niin-mukavaa-kuljettavaa tuossa välissä miten pitkän matkaa? ... |
Eri mieltä!
Mikä lienee reitti, mutta jos kuljetaan ensin Saarijärven tuvalta suoraan Duolljehuhputin ja Guonjarvarrin väliseen solaan ja edelleen sieltä laskeudutaan Guonjarvaggiin, ei isoja ongelmia ole. |
|
Sivun alkuun |
|
Kirjoittaja |
Viesti Viestin aihe: |
Turvekammi 29.06.2011 14:15
Viestejä: 363 |
Sitä ikävää on 3 km, sitten ollaan ylempänä ja maasto on parempaa. Varsinkin alas tullessa on ikävää. Sääskejä oli runsaasti, mutta hyttyshattu oli päässä vain kerran. Muuten vahvinta offia.
Maasto on ikävää myös mentäessä Saarijärveltä Guonjarvarrin itäpuolelta. |
|
Sivun alkuun |
|
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa Et voi äänestää tässä foorumissa
|
|
|