Vaellusturinat II
Osta ja työllistä yh-äitejä Vietnamissa

Etusivu Rekisteröidy VaellusWiki Ohje Vaellusnet Kuva MMS-Blog Vaellusturinat I Tilastot Avatarit Valokuvakilpailu WAP  
Asentopaikkani Phoogle | Retkeilijän kiintopisteet                      

Kantotulen lieskan leikintää Hammastunturin syksyisessä erämaassa.... Kulpakkojokea Hammastunturin kupeessa....... Kuoppajärvi Hammasjärven pohjoispuolella ja ruskainen haavikko........ Pyhä-Nattasen huipulta heinäkuun 2005 helteillä... Idyllinen Riestojoki Sompion luonnonpuistossa..... Anterin huipulta itäänpäin kevättalvella 1993.....

Vaellusturinat II Foorumin päävalikko Talvivaellusvarusteet xxx
Näytä edelliset viestit:   
      Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia  
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle 1, 2  Seuraava

Käytän talvella pääasiallisesti:
Kuoritakkia (Gore Tex tms.)
41%
 41%  [ 17 ]
Puuvilla tai sekoite (min 50% puuvilla)
46%
 46%  [ 19 ]
Muu (polyesteri, polypropyleeni, polyamidi tms.)
12%
 12%  [ 5 ]
Ääniä yhteensä : 41
      Sivun alkuun  

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe: xxx
tapani vaeltaja
09.03.2012 17:17

xxx

Viimeinen muokkaaja, tapani vaeltaja pvm 18.05.2012 3:11, muokattu 1 kertaa
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
HarriR
09.03.2012 19:36

Fjällin G1000. Vedenpitävät ovat sadetakkeja minun käytössäni. Toki sellainen kevyt mukana on, mutta ei sen kanssa liikuta kuin jäätävässä sateessa jossa on tarve pitää kylmä vesi takin ulkopuolella ja lämmin vesi takin sisäpuolella Very Happy
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

-KP-
09.03.2012 22:35

Minusta helvetin asiallinen kysymys!

Kuorihousuja olen käyttänyt, mutta hiihdän ventilaatiot täysin auki: siis miksi Gore-housut...
Takki sama juttu, ventilaatit täytyy olla, muuten lämpenee koko ukko, miksi Gore-takki...

G1000 on kaveri kehunut, mutta liennee muitakin vaihtoehtoja.....?

tapani vaeltaja
09.03.2012 22:54

xxx

Viimeinen muokkaaja, tapani vaeltaja pvm 18.05.2012 3:09, muokattu 1 kertaa
 Sivun alkuun

Juhani
09.03.2012 23:17

Pääasiallisessa käytössä on Haglöfsin Glade -takki.
Se on Haglöfsin omaa Proof -kalvoa.

Olen siihen eritäin tyytyväinen. Kangas on pehmeää ja mukavaa käytössä ja hengittää mielestäni hyvin ainakin kevyessä ulkoilussa.

Kovassa vesisateessa en sen kanssa ole ollut, mutta tihkun ja tuulen se ainakin pitää hyvin ulkopuolella.

Oikeastaan takki on käytössä kaikissa keleissä lämpötilan ollessa välillä +10 - -15. Alla olevat kerrokset vain vaihtuvat. Takki on myös päällä niin kaupungissa kuin ulkoillessakin.

Kovemmilla pakkasilla päälle vaihtuu Fjellun parka.

tapani vaeltaja
10.03.2012 15:47

xxx

Viimeinen muokkaaja, tapani vaeltaja pvm 18.05.2012 3:07, muokattu 1 kertaa
 Sivun alkuun

omat polut
10.03.2012 16:01

tapani vaeltaja kirjoitti:
Ilmeisesti aika monet käyttävät kuoritakkeja talvisin, mutta kukaan ei kerro, miten hyvin kuori toimii reiluilla pakkasilla hikiliikunnassa (hengittääkö, jäätyykö sisältä etc.). Olisiko tulkittava niin, että toimii hyvin? Tai että kuoritakkeja ei käytetä kunnon pakkasilla, vaelluksilla?

Tietysti käytetään vaelluksilla ja nimenomaan kovilla pakkasilla, vrt. naparetket ja muut arktiset hassutukset. Hyvin toimii, pikkasen kerää hilettä sisäpintaan mutta ei siitä mitään haittaa ole, ravistaa illalla pois ja siinä se.
 Sivun alkuun

Vänkäri
10.03.2012 17:49

Joka vaate mettällä on puuvillaa, takit ja housut, tai sitten g-1000 tai vastaavaa puuvillavoittosta sekoitetta, inhoan kaikenlaisia muovi/nylon/gorevaatteita. Puuvillaa on minusta helpompi paikata, se ei sula eikä syty kipinästä,kytee vain Very Happy , ja hinnatkin on tolkullisella tasolla etenkin jos ostan "tappavat puuvillani" esim armeijan ylijäämänä,niinkun valtaosin teenkin. Esim saksan armeijan puuvillaiset paksut molski-kenttähousut, on kestäny likipitäen päivittäistä käyttöä,arjessa, idässä syksysin,lapissa talvella, pajalla viikonloppusin, autoremontissa tarpeen mukaan, jo kolme vuotta ilman kummosempia erikoispesuaineita tai hellävaraisuuksia. Mulla ei erikseen ole retki/arki/työvaatteita, niin tää kestävyys on kovassa huudossa muodin ja teknisen ylivertasuude,henkittävyyden jne sijasta. Fällräävenin greenland waxia olen käyttänyt niiden "teknillistämiseen" pesun jälkeen, siinä se, eikä valittamista ole. Vaha lisää hiukan tuulenpitoa jos sitä laappii reilusti vaatteen etuosiin ja takaosiin taas en laita kun persuuksiin, näin ollen vaate hengittääkin paremmin kun itse olen hikoileva sika jolle gore ei hengitä ollenkaan tarpeeksi ja sadetta en pelkää enkä siitä valita. Voihan sinne talvella laittaa päällihousujen alle jonkun verkkarin tuulta pitämään myös, mutta tykkään puuvillan hengittävyydestä ja sen kestävyydestä senkn verran että saa tuulla ja sataa ihan rauhassa, josksu vaatteet kuitenkin kuivuu....sitten keväämmällä Very Happy

Sais vaan olla enempikin puuvillavaatteita tyrkyllä, vartavasten eräilyyn tehtyjä, tavallisen työväenluokan edustajan lompakolle Confused

Timoa
10.03.2012 19:11

Goret ja muut kalvolliset pysyy repussa kunnes on pakko laittaa sateella niskaan. Joskus on saattanut olla kuoret päällä ilman sadetta, mutta silloin lähinnä kylmyyden takia. Viileällä kelillä sekä talvella päällä on kalvoton tuulitakki ja tänä talvena uusi tuttavuus puuvillainen anorakki. Anorakki on mukana jos on niin kylmä ettei sitä tarvitse missään vaiheessa riisua, muuten ohut tuulitakki.

Kalvovaatteet on sadevaatteita jossa ne toimivat erinomaisesti. Kuivassa kelissä kalvot lähinnä hiostaa sekä kallis kuoritakki kuluu ihan turhaan.
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla Vastaa lainaamalla viestiä

jaakko33
10.03.2012 22:10

Minulla toimii hyvin North Face Summit Series goretakki ja -housut -30 - +10 C lämpötiloissa, sateessa ja tuulessa. Lapissa ja Alpeilla.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Blog Vastaa lainaamalla viestiä

Al Bundy
13.03.2012 12:59

Puuvillasekoite, min 50% puuvillaa..
Tuota ehtoahan G-1000 ei käytä kun siinä on puuvillaa vain 35%. Eli G-1000 menee pe-takiksi tai housuksi.
G-1000 housut toimii mulla kesät talvet ihan hyvin, mutta G-1000 Lite takki (Iceland tai sinnepäin) on aivan ala-arvoinen. Milletin sofshell jossa on yhdistetty goren paclitea ja windstopperia hengittää paremmin ja pitää vettä paaaljon paremmin kuin G-1000.

Eli kaatosadetta lukuunottamatta alaosa polyesteriä ja yläosa kalvoa.
Puuvillaa ei sitten tule vahingossakaan mukkan kuin T-paita tai pari helteellä. Puuvilla kun imee kosteuden jo aamukasteesta ja kuivuu ikuisuuden. Saharaan se sopisi muuten, muuta kun hiekka menee läpi..
 Sivun alkuun

Hamalainen
13.03.2012 22:34

Al Bundy kirjoitti:
Puuvillasekoite, min 50% puuvillaa..
Tuota ehtoahan G-1000 ei käytä kun siinä on puuvillaa vain 35%. Eli G-1000 menee pe-takiksi tai housuksi.
G-1000 housut toimii mulla kesät talvet ihan hyvin, mutta G-1000 Lite takki (Iceland tai sinnepäin) on aivan ala-arvoinen. Milletin sofshell jossa on yhdistetty goren paclitea ja windstopperia hengittää paremmin ja pitää vettä paaaljon paremmin kuin G-1000.

Eli kaatosadetta lukuunottamatta alaosa polyesteriä ja yläosa kalvoa.
Puuvillaa ei sitten tule vahingossakaan mukkan kuin T-paita tai pari helteellä. Puuvilla kun imee kosteuden jo aamukasteesta ja kuivuu ikuisuuden. Saharaan se sopisi muuten, muuta kun hiekka menee läpi..

Albandylla ei taida olla kokemusta puuvillaisesta verkkopaidasta. Ostappa itsellesi yksi vaikkapa Varustelekasta tai Salaisesta agentista. Yllätyt kuinka mukava se on.
 Sivun alkuun

Al Bundy
14.03.2012 14:50

Nyt kun mainitsit asian niin muistui mieleen, että mullahan on ollut puuvillainen verkkopaita!
Sitä tuli käytettyä aluspaitana, mutta on kadonnut tai kulunut loppuun vuosia sitten.
Verkkopaidassa puuvilla tosiaan toimi jopa minulla jolla on nopea aineenvaihdunta.
 Sivun alkuun

Aaro
15.03.2012 18:59

Itse olen puuvilla anorakin kannattaja. Niinkuin joskus aikaisemmin olen palstalla maininnutkin, minulla on edelleen 60-luvulta peräisin oleva tiukkakudoksinen anorakki käytössä ja taas huhtikuussa lähden se päällä kolmeksi viikoksi juhtaamaan ahkiota. Talvella huomasin sen ongelmaksi pikku pakkasella lumisateessa, että lumi tarttui kankaaseen, suli ja alkoi kastella. Pitäisi varmaan suihkuttaa jotakin liukastetta, jos sellaista olisi, pinnalle niin hiutaleet putoisivat pois ennen kuin sulaisivat.

Palstalla on puhuttu onko hietön ähkiön veto mahdollista, ja minusta tuntuu että huhtikuun lämpimillä keleillä puuvilla tai kalvoasussa se ei ole oikein mahdollista jollei tuuei todella navakasti. Siksi lämpimähköillä keleillä ei olekaan olennaista kalvo vai puuvilla vaan valmius ottaa päällysvaate pois ja hiihtää ohuella villapaidalla, jolloin väsyttävä hikoilu vähenee.

Aion seuraavalla reissulla aktiivisesti pelata anorakin riisumisen ja taas pikku tauolla sen päälle laittamisen kanssa. Tästä tietenkin seuraa muutama ylimääräinen pysähdys, mutta silloin ehkä ehtii paremmin katsella ympärilleen ja paremmissa voimissa kuin rillit höyryssä vettä valuen.
 Sivun alkuun

K-nen
15.03.2012 19:07
Vieras

Al Bundy kirjoitti:
Nyt kun mainitsit asian niin muistui mieleen, että mullahan on ollut puuvillainen verkkopaita!
Sitä tuli käytettyä aluspaitana, mutta on kadonnut tai kulunut loppuun vuosia sitten.
Verkkopaidassa puuvilla tosiaan toimi jopa minulla jolla on nopea aineenvaihdunta.

Verkkopaidassa tärkeintä ovat reiät, eivätkä ne ole puuvillaa.
 Sivun alkuun
Personal Photo Album Vastaa lainaamalla viestiä
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle 1, 2  Seuraava

Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa

Sivun alkuun  

Sivu 1 Yht. 2
Siirry sivulle 1, 2  Seuraava
Siirry: