Vaellusturinat II
Osta ja työllistä yh-äitejä Vietnamissa
 
Etusivu Rekisteröidy VaellusWiki Ohje Vaellusnet Kuva MMS-Blog Vaellusturinat I Tilastot Avatarit Valokuvakilpailu WAP  
Asentopaikkani Phoogle | Retkeilijän kiintopisteet                      

Kantotulen lieskan leikintää Hammastunturin syksyisessä erämaassa.... Kulpakkojokea Hammastunturin kupeessa....... Kuoppajärvi Hammasjärven pohjoispuolella ja ruskainen haavikko........ Pyhä-Nattasen huipulta heinäkuun 2005 helteillä... Idyllinen Riestojoki Sompion luonnonpuistossa..... Anterin huipulta itäänpäin kevättalvella 1993.....
 

Vaellusturinat II Foorumin päävalikko Melonta Kanoottikärryprojekti
Näytä edelliset viestit:   
      Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia  
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle 1, 2  Seuraava

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe: Kanoottikärryprojekti
p.kivela
22.05.2012 12:39


Viestejä: 777
Kärryprojekti päällä.
Valmiskin malli löytyy, näkyy kuvassa kanootin päällä, mutta
ajettelin tehdä myös isommankin, jolla voi paremmin kuljettaa kanoottia pidemmänkin matkan,
kunhan on hyvä pohja.

Aihiona Bilteman lastenkärry, josta purettu kaikki tarpeeton.
Pitää taivuttaa nyt vielä pari alumiiniputkea sopivaan muotoon,
päälle solumuovit ja siinä se.
Pitää vielä miettiä teenkö putket vaakasuoraan, jolloin ne pitää aina pultata kiinni,
ehkä sokatkit riittävät.
Vai pitkittäin, jolloin yksi pultti tulee saranaksi ja ylempään sokka - voi sokat irrottamalla
taittaa kokoon.
Kanootti ei aivan mahdu renkaiden väliin, mutta ei haittaa.
Renkaat ovat pikairrotettavat.
Jarrullisen eturenkaankin saa halutessaan kiinni.

Pienempi kärry painaa 3 Kg ja isompi tuossa kunnossa 4,86 Kg.

Mitä ajatuksia?









 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe: keu keu
hekrules
22.05.2012 13:22


Viestejä: 199
Tuolla pienemmällä kärryllä meni soratietä puoli km 90kg soutuvene järveen, helposti. Eli kestävä kapine ja renkaatkin olleet 4 vuotta ulkovarastossa ja ehjät on. Motonetista uusia renkaita 5,95e.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe: Re: keu keu
p.kivela
22.05.2012 13:54


Viestejä: 777
Luultavasti se on ihan ok.
Minulla on nyt mielessä tuollainen 15 kilometrin polku ja kanoottiin tulee 3 hengen varustus.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe: Re: keu keu
George
22.05.2012 16:18


Viestejä: 3343
p.kivela kirjoitti:
Luultavasti se on ihan ok.
Minulla on nyt mielessä tuollainen 15 kilometrin polku ja kanoottiin tulee 3 hengen varustus.


Oho, onpas pitkä matka. Jos ja kun kanootti on täynnä tavaraa niin pohjaa vasten olisi hyvä olla levy tms. painon tasaamiseksi. Raideleveys vaikuttaa aika isolta eli kovin kapealle tai epätasaiselle polulle en uskaltaisi lähteä. Aikoinaan tein itse sellaisen kärryn jossa pyörät olivat telinä peräkkäin. Sillä pääsee myös kivistä polkua pitkin ja jopa poluttomassa maastossa.
_________________
Inarinjärvi kansallispuistoksi
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe: Re: keu keu
p.kivela
22.05.2012 19:07


Viestejä: 777
Suurin osa on soratietä, mutta siellä ei saa ajaa...
On nousua ja laskua myös, kangasmaastoakin.
Tuo taipuisa levy on hyvä idea, sellainen pitää laittaa.
Ehkä siihen voisi liimata sentin solumuovin päälle niin on mukava pohja kanootin keskelle samalla,
jos se sinne jotenkin taipuu ja pysyy.
Tosin, jos laitan putket pitkittäin niin kantopintaa on jo aika mukavasti,
se voisi olla jees tuollaiseen erämaakärryyn.
Ajattelin tukea putket myös parilla nauhalla eli liinalla, joka myös kantaa kanoottia.
Huomasin, että tuo Royalex on hiukan pehmeämpää kuin edellinen vinyylikanoottini.
Kanootti painaa 26 Kg ja siihen varusteet, ehkä 50-60 Kg.
Ainakin alkumatkasta voi olla kolmaskin rengas paikoillaan aivan hyvin.
Pienen kanoottikärryn rengasväli on 58 cm ja tuon isomman 73 cm.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Mystinen metsätyömies
25.05.2012 9:38


Viestejä: 168
Ihan hyvältä projekti vaikuttaa. Itsellä on ollut ajatuksissa tehdä kärryn runko purettavaksi ja hieman järeämmästä materiaalista. Runkoputkia yhdistelemällä voisi tehdä kotaan keskisalon. Tai, jos runkoputki ohuemmista niin laavuun tai louteeseen kepit.

Mulla on muuten ollut yli kymmenen vuotta just samanlainen Mad Riveri royalflexistä. En voi moittia. Semmoisen mielenkiintoisen ominaisuuden olen huomannut royalflexistä koskissa, että kanootti ikäänkuin liukuu kiven yli. Eikä pure niin pahasti kiinni kiveen, kuten esim. jotkut ämpärimuoviset. Lasikuidusta puhumattakaan. Vaikka on matallissa koskissa liikuttu ja pohja on jo pahan näköinen, ei vielä ole tarvinnut paikata. Eli hyvin kestää.
_________________
Korpi soittaa kuolinkellot heikkojen.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
p.kivela
25.05.2012 10:37


Viestejä: 777
Minulla on vain yksi lasku viime kesältä takana tuolla Reflectionilla ja naarmuja tuli aika reippaasti.
Lähdin uteliaisuuttani yhden puropahaisen todella latvoilta liikenteeseen ja vettä ei ollut paljoa.
Tuossa on mukavasti pyöristetty pohja, joten sekin auttaa vinossa liukumista kivien yli, jos niin päin pyörärähtää.

Putkia yhdistelemällä voi saada paljon fiksua aikaiseksi. Alumiini on toisaalta älyttömän kevyttä materiaalia.
Kevein on tietysti narulla viritettävä majoite ja luonnosta saatavat tarvikkeet.
Pitää kokeilla miten tuon rungon saa kiinnitettyä kanootin sisälle...

Edit, eli tuon rungon voi kiinnittää kanootin sisälle moneenkin paikkaan.
Jos keskimatkustajaa ei ole niin keskitankoon parilla remmillä.
Ehkä muoviset U-lenkit voisi laittaa keskipuun alapintaan, niin pysyy alustavasti siinä.
Kehikko pitää pari kanoottisäkkiä hyvin paikoillaan samalla.

Kehittelin päässäni vielä integroidumpaa kärryä, jossa analogiana oli yhdistää irrallinen keskipenkkin ja irrotettavat renkaat. Muuten hyvä, mutta keskipenkki painaa sekin.
Onhan meloissakin kaksi vahvaa alumiinivartta ideointiin.
Mutta teen nyt ensin tuon kärryn.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Tapani Karhu
28.05.2012 10:21


Viestejä: 57
Minulla on ollut ajatuksena rakennella kyseisenlaisesta kärrystä polkupyörällä vedettävä versio. Onko kukaan toteuttanut ajatusta? Kuvat olisinat suuri apu suunnittelussa.
_________________
Tapani Karhu
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
hurtta
28.05.2012 12:38


Viestejä: 23
Tapani Karhu kirjoitti:
Minulla on ollut ajatuksena rakennella kyseisenlaisesta kärrystä polkupyörällä vedettävä versio. Onko kukaan toteuttanut ajatusta? Kuvat olisinat suuri apu suunnittelussa.


En ole itse toteuttanut, mutta tuossa yksi , kaksi , kolme sivua jossa on pyörällä hinattavia bootswageneitakin Smile
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Tapani Karhu
28.05.2012 14:42


Viestejä: 57
Kiitokset
_________________
Tapani Karhu
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
kuu-ukkeli
28.05.2012 18:05


Viestejä: 889
Tapani Karhu kirjoitti:
Minulla on ollut ajatuksena rakennella kyseisenlaisesta kärrystä polkupyörällä vedettävä versio. Onko kukaan toteuttanut ajatusta? Kuvat olisinat suuri apu suunnittelussa.


Googlesta voi kokeilla esimerkiksi hakusanoilla Brompton & Canoe Trailer. Löytyy aiheeseen liittyviä videoita yms. Brompton on tunnettu englantilainen taittopyörämerkki. Vastaavasti kuvia ja ideoita löytyy korvaamalla edellä esitetyssä hakusanayhdistelmässä Brompton termillä Bike Friday. Bike Friday on vastaavasti tunnettu amerikkalainen taittopyörämerkki. Hakuja voi koittaa yhdistämällä yleistermin folding bike (taittopyörä) termiin canoe trailer (kanoottiperäkärry).

Miksi kanoottikärryjen mallia sitten kannattaa hakea taittopyörien avulla? Siksi että kanoottiharrastajat ovat pitkään pyrkineet ratkomaan kanoottien kuljetuslogistiikkaa kokoontaitettavan polkupyörän avulla: hinaat kanootin taittopyörän perässä rantaan, kasaat pyörän kanoottiin ja jatkat meloen sekä vastaavasti jälleen rantautumisen jälkeen toisinpäin.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
OS
28.05.2012 19:54


Viestejä: 7527
526 kuvaa erilaisista kanootinkuljetus"kärryistä".

Vähän ohi varsinaisen aiheen, mutta en voinut vastustaa kiusausta.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
\\(^:^)//
28.05.2012 21:42


Viestejä: 30
OS kirjoitti:
526 kuvaa erilaisista kanootinkuljetus"kärryistä".

Vähän ohi varsinaisen aiheen, mutta en voinut vastustaa kiusausta.


Very Happy eikä aina edes tarvita kuin pari liinaa..
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
p.kivela
30.05.2012 8:37


Viestejä: 777
Aika harva noista soveltuu muuhun kuin polulle tai tien päälle.
Tietenkin joissakin paikoissa voi tuollainen polkupyöräkärry helpottaa liikuttelua, mutta itsellä ei tule kovin helposti tuollaista skenaariota ainakaan täällä lapissa.
Monessa joessa pääsee laskemaan kanootin esim. sillalta ja noukkimaan sen jostain sillalta.
Mutta ne on aika koluttuja jokia, mikä sinänsä ei haittaa, mutta itsellä mieli halajaa enemmän erämaisempiin jokiin.
Viime kesänä kannoin kanoottia vajaan kilometrin joelle ja laskun loputtua vedin sitä jängän yli vajaan kilometrin + kannoin muutaman sata metriä ojitetetun taimikon läpi.
Ainakaan lopussa ei olisi auttanut mikään kärry.
Auton kävin hakemassa soratietä pitkin polkupyörällä reilut 10 km päästä.
Hankin viime kesänä myös käytetyn Skyteam mopon näitä hakuja ajatellen, sitäkin voi joskus harkita käyttävänsä.

Nyt talvella tuli hankittua myös oikea 1,6 kg painava Packraft, jota on mielenkiintoista kokeilla kairassa.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Suklaajuna
30.05.2012 14:30


Viestejä: 375
Minä olen tuumaillut hankkia tuollaisen packcraftin läheisestä honkkarista. Hintaa värkille taitaa tulla reilut parikymppiä. Eihän PVC-lelu tokikaan ole niin kestävä, kuin ballistisella nylonilla kuorrutettutuollainen 800 egua maksava Ameriikan serkku, mutta ajanee varovasti käytettynä asiansa suojaisilla sisävesillä tehtävissä ylityksissä jne..
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle 1, 2  Seuraava

 
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


      Sivun alkuun  

Sivu 1 Yht. 2
Siirry sivulle 1, 2  Seuraava
Siirry: