Vaellusturinat II
Osta ja työllistä yh-äitejä Vietnamissa
 
Etusivu Rekisteröidy VaellusWiki Ohje Vaellusnet Kuva MMS-Blog Vaellusturinat I Tilastot Avatarit Valokuvakilpailu WAP  
Asentopaikkani Phoogle | Retkeilijän kiintopisteet                      

Kantotulen lieskan leikintää Hammastunturin syksyisessä erämaassa.... Kulpakkojokea Hammastunturin kupeessa....... Kuoppajärvi Hammasjärven pohjoispuolella ja ruskainen haavikko........ Pyhä-Nattasen huipulta heinäkuun 2005 helteillä... Idyllinen Riestojoki Sompion luonnonpuistossa..... Anterin huipulta itäänpäin kevättalvella 1993.....
 

Vaellusturinat II Foorumin päävalikko Lappi Kemihaaralaisten elämäntapa
Näytä edelliset viestit:   
      Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia  
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 32, 33, 34 ... 36, 37, 38  Seuraava

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Luiro
22.11.2012 10:13


Viestejä: 504
Aika vähän on loppujen lopuksi tallennettu/tallentunut tietoa Samperin Savotan alkuvaiheista.
Veturit rahdattiin Rovaniemeltä hevoskyydeillä Ounasjokea pitkin Meltaukseen ja sieltä Unarinjärven kautta Sodankylään ja lopulta perille.
Talvella tuota raitoa oli tekemässä ensin satoja poroja, joilla poljettiin ura veturin osia rahtaaville hevosille. Tuohon aikaan, 1910-luvulla oli varsin vähän hevosvetoisia rekiä Lapissa liikkeellä, jos oikein muistan, niin raskaimpia veturin osia kuljettavan reen eteen oli valjastettu yli kymmenen hevosta.
On mahtanut olla hulppea näky. Harmi kun ei ole kuvia tuolta ajalta eikä suvussakaan ole enää ketään elossa tuolta ajalta.
_________________
"On aina ollut metsä ja kaira.
Sinne minä olen aina mennyt, kun on ollut vaikeaa.
Sinne minä olen aina mennyt, kun olen ollut onnellinen".
Juhani Valli, 2007
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
blueraven
22.11.2012 13:29


Viestejä: 910
Pirunportti kirjoitti:
Ainakin Tulppion majoilla on yksi samperin veturi.


Juuri kyseistä veturia etsiskelin, mutta hetken pihassa pyöriskelyn jälkeen suuntasin etelää kohden...
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Kitiriikka
22.11.2012 13:43


Viestejä: 332
Harmillista.. Se veturi on siellä pihan perällä katoksessa. Olet ollut ihan vieressä Embarassed

Mukavinta siitä veturissa on se, että siihen saa kiivetä ja istua kuskin pukille ja antaa yhäkin mielikuvituksen laukata valtoimenaan. Shocked Very Happy Embarassed Razz
_________________
Kitiriikka

Anna kaekkes, vuan elä periks Smile
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
honkamukka
22.11.2012 16:18


Viestejä: 4899
Silloin, kun pojat olivat peräänkatsomisiässä ja myöhemminkin, veturin kuskipukilla tehtiin monta mielikuvitusmatkaa.
Tulppiossa oli hyvä poiketa Nuorttillekin mennessä, tai kuleskeluviikon päätteeksi yöpymään ja saunomaan.

Pariin kolmeen vuoteen en ole poikennut, mutta siellähän se edelleen toimii erähenkisten rauhallisena tukikohtana. Jos sitten tulevana suvena.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Heikki
22.11.2012 19:56


Viestejä: 1610
Olli Sandströmin kirjassa: Tukkeja rajan takaa on 22 sivua tarinaa Samperin Savotasta.
Hyviä kuviakin on.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Ruska-01
22.11.2012 21:47


Viestejä: 37
Kärkölän kirkonkylän Huovilan puistossa on samoihin aikoihin Amerikasta tuotu höyryveturi entisöitynä esillä. Senkin tuloon paikkakunnalle liittyy uskomattomia kertomuksia siitä, kuinka kyläläiset lehmiä myöden pelkäsivät omituista ja äänekästä konetta. Muistelen kuulleeni, että paikalliset valitivat kartanon insinöörin helvetinkoneesta senaattiin asti. Puisto on nyt myös kunnostettu, ja siellä on muutakin mielenkiintoista tutkittavaa, sillä kartanon isännällä oli useita suuria projekteja, joita hän ennakkoluulottomasti lähti toteuttamaan maillaan. Tämä meni vähän ohi Kemiharasta mutta ajattelin, että vinkki voisi kiinnostaa.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Hanu
23.11.2012 10:52


Viestejä: 2929
Savotoista ja niiden jäljistä voi olla montaa mieltä, mutta tuskin suomalaiset huvikseen metsiä kulkisivat ja netissä siitä keskustelisivat ilman puun hakkuita ja jalostusta.
_________________
Epäsosiaalisen median kaipuu....
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
honkamukka
23.11.2012 15:55


Viestejä: 4899
Hanu kirjoitti:
Savotoista ja niiden jäljistä voi olla montaa mieltä, mutta tuskin suomalaiset huvikseen metsiä kulkisivat ja netissä siitä keskustelisivat ilman puun hakkuita ja jalostusta.

Joopa, vähän kivikauden jälkeistä aikaa elettäisiin, luonnon turkiksia käytettäisiin, syötäisiin mitä kiinni saataisiin. Keski-ikä kolmekymmentä ja rapiat. Jos muukin maailma olisi pysynyt samalla tasolla.

Nyt päästään enemmän tai vähemmän monttuisia pikiteitä vauhdilla kohti pohjoista kulkemaan ja sorateitä vaikka Kemihaaraan. Kylä suomalaisilla ja Suomella on puujaloista ollut oma hyötynsä.
Samperin savotan aikaan tiemaat ja kulkukeinot olivat aika vaatimattomia. Joet valtateinä ja pitkälle luonnon ehdoilla pohjoisessa eleltiin. Cool
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Serpentis
23.11.2012 16:23


Viestejä: 107
Jaa että ilman Lapin hakkuita ihmiskunta eläisi kivikaudella... No.. Jaa-a.. Shocked
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Hanu
26.11.2012 12:11


Viestejä: 2929
No tuskin kivikaudella, mutta aika iso osuus puulla on siihen, että olemme päässeet siihen elintasoon yms. kuin missä olemme. Ja lapin(kin) hakkuilla saatiin paikallisille ihmisille työtä ja toimeentuloa. Ja maahan rahaa ulkomailta.
_________________
Epäsosiaalisen median kaipuu....
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
amatööri
26.11.2012 18:55


Viestejä: 2793
^
On ne Lapin savotat tuoneet särvintä vähän kauemmaksikin.
Täältä Lapuan lakeuksiltakin on miehet ajaneet Majorilla Kemijärvelle talvisavottaan.
No ,eihän matkaa ole kuin rapiat 600 kilometriä..
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Koukkunen
26.11.2012 19:04


Viestejä: 224
Nivalasta lähtöisin oleva Tapio Vilkuna on kirjoittanut aiheesta kirjasenkin: "kylmä kyyti traktorilla". Kiinnostavia juttuja, tehneet koneremonttiakin kovassa pakkasessa kuusen alla traktoriin. Tienestit vissiin olleet hyvät, että on kannattanut majurilla ajella satoja kilometrejä reki perässä lappiin.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Ursus
26.11.2012 20:50


Viestejä: 7785
Nostovarsien päälle tekivät lavan, jolla kaksi miestä vuorotellen heinien seassa lepäsi kun toinen ajoi. Traktorin kuulemma siihen aikaan tienasi talvessa kun vain oli ahkera. Ainakin yhden kirjassa mainitun nivalalaisen olen tuntenutkin.
_________________
Jos metsään haluat mennä nyt , sä takuulla yllätyt ...
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
honkamukka
26.11.2012 21:00


Viestejä: 4899
^ Olen myös lueskellut pätkiä siitä.

Lapin metsien hyödyntäminen voimaperäisemmin alkoi jo sotakorvausajoilta. Siis ennen kuin useimpien meidän maailmaan tuloa edes suunniteltiin.
Joet perattiin valtaväyliksi ja hakkuut vietiin kaukaisillekin selkosille. Nuoruutensa sodassa viettäneet miehet saatiin elämänsyrjästä kiinni, niin Lapin kuin muidenkin alueiden hakkuutyömailla. Raha ja sen perässä eri tavoittein kulkijat kansoittivat metsäisen Lapin alueet. Koneellistuminenkin alkoi näillä savotoilla.

Olen joskus lueskellut ja kuunnellutkin näiden ukkoherrojen juttuja Lapin työmaista.
Käsky ylempää kävi hakkuiden määrästä ja ne piti toteuttaa. Kun isosti toimitaan, niin hutejakin tulee. Metsänuudistuksia tehtiin vääränlaisella materiaalilla. Maanmuokkaus ilmasto-olosuhteiden vuoksi oli rajua. Satunnaista kulkijaa hirvittävää jälkeä syntyi. Metsävaltio pääsi inhokkilistalle näiden metsäpohjien aurauksien vuoksi. Nythän menetelmät ovat jonkinverran hellempiä. Vanhat uudisalat ovat vuosien saatossa muuttuneet kulkukelpoisiksi ja metsän näköisiksi. Me aina joskus unohdetaan että omistaja, Lapissa yleensä Metsähallitus, yrittää saada toimintansa kannattavaksi. Kyllä meille kulkijoille siitä huolimatta tallattavaa riittää.

Tietysti on ensiarvoisen tärkeää, että on saatu perustettua kansallis- ja luonnonpuistoja. Onneksi Samperin savottakaan ei ehtinyt vedenjakajan taakse ikimänniköiden kimppuun. Metsävaltiommekin säästää aarnialueita tuleville polville ja tekee huomattavasti muutakin, jotta kulkijan on helpompi taivaltaa tai levähtää.

Tämä tätä kemihaaralaistakin sivuten.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
p.kivela
27.11.2012 15:35


Viestejä: 777
http://www.vanhatkoneet.fi/721/samperin-savotta
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 32, 33, 34 ... 36, 37, 38  Seuraava

 
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


      Sivun alkuun  

Sivu 33 Yht. 38
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 32, 33, 34 ... 36, 37, 38  Seuraava
Siirry: