Vaellusturinat II
Osta ja työllistä yh-äitejä Vietnamissa

Etusivu Rekisteröidy VaellusWiki Ohje Vaellusnet Kuva MMS-Blog Vaellusturinat I Tilastot Avatarit Valokuvakilpailu WAP  
Asentopaikkani Phoogle | Retkeilijän kiintopisteet                      

Kantotulen lieskan leikintää Hammastunturin syksyisessä erämaassa.... Kulpakkojokea Hammastunturin kupeessa....... Kuoppajärvi Hammasjärven pohjoispuolella ja ruskainen haavikko........ Pyhä-Nattasen huipulta heinäkuun 2005 helteillä... Idyllinen Riestojoki Sompion luonnonpuistossa..... Anterin huipulta itäänpäin kevättalvella 1993.....

Vaellusturinat II Foorumin päävalikko Yleisiä retkeilyyn liittyviä sekalaisia asioita Vaivaako kulkemisen tylsyys?
Näytä edelliset viestit:   
      Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia  
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6  Seuraava

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Louestaja
13.12.2012 10:26

Eilen illalla lumessa kahlatessa se taas tuli mieleen, että silloin kun kulkeminen on raskasta ponnistelua, etäisyydet tuntuvat kasvavan puuduttavan pitkiksi. Kun polkee upottavaa risukkoista suota eteenpäin, ei metsänranta tunnu millään lähestyvän. Kun kahlaa eteenpäin yli polven ylttävässä lumessa, saa yhtenään pysähtyä puuskuttamaan. Vilkaisu taakse osoittaa, että edellisestä tauosta ei ole edetty juuri mitään. Sellaisina hetkinä kulku tuntuu henkisestikkin raskaalle.

rautu
13.12.2012 10:29

Ei ole tylsää vaellusta. On vain liian vähän viinaa....

Ei oo häränpäivää!!
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Pirunportti
13.12.2012 10:53

rautu kirjoitti:

Tämä ongelma koskee vain grammaviilareita. Köyhälläkin on aina rahaa viinaan.

Tunturimaiseman tuijottajille kysymys: Kummalla näkee enemmän: kaukoputkella vai mikroskoopilla?
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

niittäjä
13.12.2012 11:17

väärä harrastus jos kulkeminen on tylsää. Väsymystä saattaa olla joko liian vähästä energiasta johtuen tai valvomisesta johtuen.eiköhän sitä joka askeleesta pidä nauttia minkä luonnossa saa viettää ilman ylimääräisiä häiriötekijöitä.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Blog Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

Louestaja
13.12.2012 11:38

En oikein ymmärrä sellaista ajattelua, että jos hommasta nauttii 95% ajasta, mutta 5% ei, niin koko hommasta pitäisi luopua sen 5%:n takia. Shocked Itse ainakin annan itselleni luvan kaikkiin tunteisiin, enkä vaadi "happy happy joy joy":ta tauotta. Razz

niittäjä
13.12.2012 12:48

Louestaja kirjoitti:
En oikein ymmärrä sellaista ajattelua, että jos hommasta nauttii 95% ajasta, mutta 5% ei, niin koko hommasta pitäisi luopua sen 5%:n takia. Shocked Itse ainakin annan itselleni luvan kaikkiin tunteisiin, enkä vaadi "happy happy joy joy":ta tauotta. Razz

en nyt ihan tuota tarkoittanut tuolla omalla komentillani. Mutta jos kulkeminen on ylpäätään tylsää. Itse en saa siitä tylsää vaikka vettä tulee vaakasuoraan päin naamaa ja ympärille ei näe metriä pidemmälle mutta eipä samanlaista tule muuten koettua niin nautitaanpa siitä sitten.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Blog Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

Louestaja
13.12.2012 12:55

niittäjä kirjoitti:
Louestaja kirjoitti:

en nyt ihan tuota tarkoittanut tuolla omalla komentillani. Mutta jos kulkeminen on ylpäätään tylsää. Itse en saa siitä tylsää vaikka vettä tulee vaakasuoraan päin naamaa ja ympärille ei näe metriä pidemmälle mutta eipä samanlaista tule muuten koettua niin nautitaanpa siitä sitten.

Juu, tuo ei ollutkaan kohdistettu suoraan sinun kommenttiisi, vaan useampiinkin kannanottoihin siitä, että vaelluksella ei tylsää hetkeä olekkaan. Confused

Walker
13.12.2012 14:14

Maisema ei miellytä, rinkka painaa, askel on raskas, motivaatio ei toimi, "viluttaa", eikä muutenkaan homma pelaa. Confused
Oliskohan tullut valittua väärä laji. Muitakin on. Cool

Timo Ylhäinen
13.12.2012 17:36

Pirunportti kirjoitti:
rautu kirjoitti:

Tämä ongelma koskee vain grammaviilareita. Köyhälläkin on aina rahaa viinaan.

Tunturimaiseman tuijottajille kysymys: Kummalla näkee enemmän: kaukoputkella vai mikroskoopilla?

Määrittele näkemisen käsite kvantitatiivisesti, niin vastaan mielelläni kysymykseesi.

Yksinkertaistettuna: mitä enemmän näkeminen tarkoittaa?
 Sivun alkuun

sahamies
13.12.2012 18:06

Olen aina halunnut reitin sisältävän avotunturia joka hyvällä säällä tarjoaa hulppeita maisemia nähtäväksi.
Lähellä pitää kuitenkin olla suojaisaa metsää minne voi vetäytyä piiloon tarkkailemaan muurahaisten touhuja, silloin kun pilvet laskeutuvat kulkijan alapuolelle.
 Sivun alkuun

Korpijaakko
13.12.2012 19:12

Kyllä vaan välillä kulkiessa tai yleensäkin maastossa ollessa on tylsää. Se on harmillista jos niin käy, joten olen koettanut vähän analysoida tilanteita, joissa niin on käynyt ja miettinyt, miten sitä välttäisi.

Kun yksittäisiä havaintoja yleistää, olen tullut tulokseen, että kahdella asialla on väliä:
- Esteettiset ilot: maisemat, yksityiskohdat, olemisen yksinkertaisuus, jne.
- Haasteet ja onnistuminen: nuoren miehen vouhotuksia Wink

Jos kumpaakaan ei ole läsnä, iskee useimmiten äkkiä tylsyys: kulkeminen maistuu puulta ja jossain vaiheessa teltassa makaaminen toistuvien 12h yöunien jälkeen ei enää sekään tarjoa pakoa tylsyydestä. Jo toisen edellä mainitun asian läsnäolo, edes ajoittain, riittää mielen pitämiseen virkeänä. Mutta parhaita reissuja, päiviä ja hetkiä ovat ne kun kaikki elementit ovat läsnä. Silloin elää ja nauttii siitä.

TiMoKo
13.12.2012 19:31

Timo Ylhäinen kirjoitti:
Pirunportti kirjoitti:

Määrittele näkemisen käsite kvantitatiivisesti, niin vastaan mielelläni kysymykseesi.

Yksinkertaistettuna: mitä enemmän näkeminen tarkoittaa?

less is more

Esim. Muistan vieläkin hyvin elävästi keväältä 2011 kun kahlasin pehmeässä lumessa kohti Jiertaa. Huomasin lumen pinnalla taapertavan hyönteisen, eteneminen pysähtyi ja jäin seuraamaan matkakumppanini matkan etenemistä, pintapaine oli ilmeisesti pienempi kuin minulla, kun sen jalat eivät uponneet lainkaan lumeen.

Joskus vaikka en näe mitään hernerokka sumussa, niin voin tuntea sumun kasvoillani.

Maailmassa monta on ihmeellistä asiaa, se hämmästyttää kummastuttaa tunturissa kulkijaa.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Blog Käy lähettäjän sivustolla AIM Osoite Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

K-nen
13.12.2012 20:22
Vieras

Korpijaakko kirjoitti:
Kyllä vaan välillä kulkiessa tai yleensäkin maastossa ollessa on tylsää. Se on harmillista jos niin käy, joten olen koettanut vähän analysoida tilanteita, joissa niin on käynyt ja miettinyt, miten sitä välttäisi.

Kun yksittäisiä havaintoja yleistää, olen tullut tulokseen, että kahdella asialla on väliä:
- Esteettiset ilot: maisemat, yksityiskohdat, olemisen yksinkertaisuus, jne.
- Haasteet ja onnistuminen: nuoren miehen vouhotuksia Wink

Jos kumpaakaan ei ole läsnä, iskee useimmiten äkkiä tylsyys: kulkeminen maistuu puulta ja jossain vaiheessa teltassa makaaminen toistuvien 12h yöunien jälkeen ei enää sekään tarjoa pakoa tylsyydestä. Jo toisen edellä mainitun asian läsnäolo, edes ajoittain, riittää mielen pitämiseen virkeänä. Mutta parhaita reissuja, päiviä ja hetkiä ovat ne kun kaikki elementit ovat läsnä. Silloin elää ja nauttii siitä.

Samoja havaintoja:

-Tavoitteen asettaminen ja sen saavuttaminen on palkitsevaa. Toisaalta myös vilpitön parhaansa antaminen on tyydyttävää.

-Hetkestä kumpuavat ilot: auringon pilkahdus, kärpäsen pörinä. Hetkessä oleminen, varpaiden tuuletus ja mielen tyhjeneminen turhasta ajattelusta.

Tylsyyttäkin on tietenkin kaikilla reissuilla, kuten muussakin elämässä. Erityisen tylsää on teltassa makoilu ja ajan kuluttaminen, vaikka erityisen väsyneenä siitäkin nauttii.

Kontrastien puute on tylsää. Kontrasteja syntyy väsymyksestä ja levosta, nälästä ja syömisestä, sateesta ja poudasta, kylmästä ja lämmöstä.
 Sivun alkuun
Personal Photo Album Vastaa lainaamalla viestiä

pena
13.12.2012 20:30

Siis mitä ihmettä täällä kirjoitellaan heti, kun olen hetkisen poissa!

Vaeltaminen on tylsää vain, jos päässä ei ole mitään. En tarkoita tällä esimerkiksi meditaatioossa oleellista ajatusten nollaamista, vaan lähinnä sitä, ettei ajatuksiin mahdu muuta kuin maisema ja luonto yleensä, läpi kastuneet vaelluskengät ja raskas rinkka, tai jonkinlainen "suorittaminen". Kyllä vaeltaminen on aivan muun tyyppinen kokemus.

Tai sitten olen perusteellisesti erehtynyt.

Ruska-01
13.12.2012 20:51

Kaikilla vaelluksilla on aina jossain vaiheessa eri syistä ollut tylsiäkin hetkiä mutta nämä hetket ja tilanteet kuuluvat musta ihmiselon arkeen. Rinkkaa kohtaan syntyy mulle pitkillä vaelluksilla sellainen viha-rakkaussuhde. Se mahdollistaa vaeltamisen mutta varsinkin reissun alussa kuormittaa fyysisesti ja joskus henkisestikkin. Mutta se on mahtava tunne kun kroppa tottuu rasitukseen muutaman päivän jälkeen ja askel on kevyempi ja joutuisampi.
 Sivun alkuun
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6  Seuraava

Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa

Sivun alkuun  

Sivu 3 Yht. 6
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6  Seuraava
Siirry: