Vaellusturinat II
- Osta ja työllistä yh-äitejä Vietnamissa

Etusivu Rekisteröidy Ohje Vaellusnet Kuva MMS-Blog Vaellusturinat I Tilastot Avatarit  
Asentopaikkani Phoogle                      

Kantotulen lieskan leikintää Hammastunturin syksyisessä erämaassa.... Kulpakkojokea Hammastunturin kupeessa....... Kuoppajärvi Hammasjärven pohjoispuolella ja ruskainen haavikko........ Pyhä-Nattasen huipulta heinäkuun 2005 helteillä... Idyllinen Riestojoki Sompion luonnonpuistossa..... Anterin huipulta itäänpäin kevättalvella 1993.....

Vaellusturinat II Foorumin päävalikko Lappi Talvella hiihtokeskuksiin.
Näytä edelliset viestit:   
      Kaikki ajat ovat GMT + 2 tuntia  
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Louestaja
12.02.2013 22:27

^^ Sanoisin, että kaikki varusteet saa isommissa keskuksissa vuokrattua. Kannattaa toki tarkistaa. Ja rahaahan siinä palaa. Jos menee bussilla, niin helpostihan ne omatkin menee mukana. Lentokoneella kannattaa ennemmin vuokrata paikan päällä, kuin maksaa suksikuljetuksesta? Ite olen kerran vuokrannut Ylläksellä murtsikkamonot, kun omat olivat lähtötohinassa jääneet kotia eteiseen.

Virsu
13.02.2013 8:20

Eräpentti kirjoitti:
Tuttu kehui etta pohjoiseen ei kannata omia laskettelukamoja vieda. Helpompaa ja halpaa vuokrata paikan paalta kuulemma. Onko nain? Enta latusukset, voiko vuokrata vai kannattaako vieda kuitenkin ihan omat jos on julkisilla menossa?

Onko kokemuksia hostellimajoituksesta talviaikaan? Onko taytta, pitaako varata kovinkin aikaiseen etukateen?

Oletteko yksin kayneet hiihtelemassa? Siis koko reissua pohjoiseen.

Laskettelukamoista en osaa sanoa, mutta ainakin minulle latusukset ovat henkilökohtaista kamaa, niin että en edes ajattelisi vuokraavani niitä.

Yksin olen ollut monta kertaa. Tällaisilla päiväretkillä yksin liikkumisessa ei ole ongelmaa. On silloin oma vapaus kulkea omien halujen ja voimien mukaan.

Kuvakertomuksia isommista ja ennen kaikkea pienemmistä reissuista
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

blueraven
13.02.2013 8:27

Louestaja kirjoitti:
blueraven kirjoitti:
Louestaja kirjoitti:
blueraven kirjoitti:
Olisikin vähän outoa käydä pohjoisen hiihtokeskuksissa kun päivittäisen työmatkani varressa on hiihtokeskus jossa en ole koskaan käynyt...

Mulla on päivittäisen työmatkan varressa paljonkin metsiä, joissa en ole vielä retkeillyt, mutta silti lähden pohjoiseen vaellukselle?

Hauska vertaus, mutta melkoisen ontuva.
Jos haluaisin opetella laskettelua, riittäisi kotikylän rinteet hyvinkin pitkään.
Vaellusmaastot loppuisivat kyllä hyvin lyhyeen.

Niin. Onhan tuo perin yksilökohtaista.

Itellä on aikoinaan tullut harrastettua laskettelua sen verran reilusti, että kotoinen Messilän rinne ei oikein anna enää mitään, Ylläs sentään jotain. Joten mulle laskettelu pohjoisessa on ihan eri laji, kuin etelässä.

Mutsikoilla on käytössä ehkä Etelä-Suomen parhaat ladut Lahti/Hollola - Asikkala - Vierumäki kolmiossa, mutta kun niitä talven mittaan lykkii toista tuhatta km, niin pohjoisen pitkät valoisat baanat on ihan eri laji sekin. Smile

Tunnustan taas puuttuneeni aiheeseen josta en tiedä yhtään mitään.
Vaikka laskettelurinteen valot näkyykin ikkunaan, ei ole tullut koskaan mieleen edes kokeilla.

Mulle riittää lyhyemmätkin hiihtoladut, kilometrien laskemisen lopetin jo silloin kun kilpailemisenkin.

Suurin syy siihen etten ole päässyt pohjoiseen talviaikaan on lomien ajoitus. vuosilomaviikot on rajalliset, käytän ne mieluummin sulan maan aikana.

Kateeksi käy niitä joilla on vaellusmaastoja työmatkan varrella, mulla on vain talousmetsää Sad
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti Vastaa lainaamalla viestiä

haahuilija
13.02.2013 22:42

Olen jo useampana vuonna käynyt viikon hiitämässä Ylläksellä. Tykkään paikan monipuolisista ja maisemallisesti kauniista reiteistä. Kelin ja jaksamisen mukaan voi suunnitella monen mittaisia paiväretkiä. Vetoa lisää myös se, että yhden kevään-kesän olen työskennellyt niillä nurkilla. Pääsääntöisesti hiihdän, yksi päivä saattaa kulua lasketellen ja vähintään yksi lumikenkäillen. Joskus myös ollaan vaan.

Nuo hiihtoretket ovat nimenomaan retkiä, repussa on eväät ja maisemankatselutaukoja on usein. Toisinaan teen kyllä illalla "hikilenkin", varinkin jos päivällä on tehty jotain muuta kuin hiihdetty.

Eräpentti kirjoitti:
Tuttu kehui etta pohjoiseen ei kannata omia laskettelukamoja vieda. Helpompaa ja halpaa vuokrata paikan paalta kuulemma. Onko nain? Enta latusukset, voiko vuokrata vai kannattaako vieda kuitenkin ihan omat jos on julkisilla menossa?

Jos aikoo vuokrata välineet päiväksi, se maksaa Ylläksellä noin 30 euroa. Mutta jos tarvitsee välineitä 6-7 päivän ajan, hinta on jo 100 euroa. Itse kukin ratkaisee, onko se halpaa. Minä kuskaisin omat välineet, vaikka kulkisin julkisilla. Tietenkin lasketteluvehkeet on vähän painavammat ja monot vievät enemmän tilaa kuin murtsikoissa, joten sen helppouden suhteen voi olla monta mieltä, jos julkisilla tulee vaihtoja paljon. En omista lasketteluvälineitä, joten ne olen vuokrannut.

Micke kirjoitti:
Lapissa on niin paljon hauskempaa hiihtää, että sen morkkiksen kestää, joka aiheutuu 2100km turhasta autolla ajosta. Onhan se nyt ihan eri asia kiertää lyhyttä rinkiä kotopuolessa, kuin hiihdellä hienoissa maisemissa pitkiä lenkkejä. Ja samalla saa viettää viikon hyvien kavereiden kanssa.

Juuri näin! Smile
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

pesala
13.02.2013 22:53

blueraven kirjoitti:
Louestaja kirjoitti:
blueraven kirjoitti:
Louestaja kirjoitti:
blueraven kirjoitti:
Olisikin vähän outoa käydä pohjoisen hiihtokeskuksissa kun päivittäisen työmatkani varressa on hiihtokeskus jossa en ole koskaan käynyt...

Mulla on päivittäisen työmatkan varressa paljonkin metsiä, joissa en ole vielä retkeillyt, mutta silti lähden pohjoiseen vaellukselle?

Hauska vertaus, mutta melkoisen ontuva.
Jos haluaisin opetella laskettelua, riittäisi kotikylän rinteet hyvinkin pitkään.
Vaellusmaastot loppuisivat kyllä hyvin lyhyeen.

Niin. Onhan tuo perin yksilökohtaista.

Itellä on aikoinaan tullut harrastettua laskettelua sen verran reilusti, että kotoinen Messilän rinne ei oikein anna enää mitään, Ylläs sentään jotain. Joten mulle laskettelu pohjoisessa on ihan eri laji, kuin etelässä.

Mutsikoilla on käytössä ehkä Etelä-Suomen parhaat ladut Lahti/Hollola - Asikkala - Vierumäki kolmiossa, mutta kun niitä talven mittaan lykkii toista tuhatta km, niin pohjoisen pitkät valoisat baanat on ihan eri laji sekin. Smile

Tunnustan taas puuttuneeni aiheeseen josta en tiedä yhtään mitään.
Vaikka laskettelurinteen valot näkyykin ikkunaan, ei ole tullut koskaan mieleen edes kokeilla.

Mulle riittää lyhyemmätkin hiihtoladut, kilometrien laskemisen lopetin jo silloin kun kilpailemisenkin.

Suurin syy siihen etten ole päässyt pohjoiseen talviaikaan on lomien ajoitus. vuosilomaviikot on rajalliset, käytän ne mieluummin sulan maan aikana.

Kateeksi käy niitä joilla on vaellusmaastoja työmatkan varrella, mulla on vain talousmetsää Sad

Joo , et tiedä yhtään mitään Laughing
 Sivun alkuun

heluna74
13.02.2013 23:03

Olen aina kiertänyt hiihtokeskukset (ja kauppakeskukset ja kirkkokeskukset ja mitä niitä nyt on) niin kaukaa kuin mahdollista! Hyvin olen onnistunut. Paitsi kerran. Pääsin suhteilla (tai oikeammin suhteella Very Happy) kirjailijaliiton omistamaan mökkeröön jossain siellä Jerisjärven seutuvilla ja vedimme siellä suhteen kanssa murtsikkaa viikon hiki hatussa. Ei ollut minun laji, kun porukkaa tuli vastaan laduilla ennemään kuin Hämeenkadulla Mansisterissa. Me sentäs suhteen kanssa poikkesimme koneladuilta joka päivä, kun aina oli repussa puukasa ja teimme johonkin kuusenpersukseen nuotion ja kärtsäsimme makkaraa.

Se kerta riitti minulle!

Sen sijaan hiihtovaelluksia saatan alkaa vakavasti harkitsemaan tehdä jonain oikein kauniina päivänä Very Happy....
 Sivun alkuun

sallatuulia
13.02.2013 23:38

heluna74 kirjoitti:
Olen aina kiertänyt hiihtokeskukset (ja kauppakeskukset ja kirkkokeskukset ja mitä niitä nyt on) niin kaukaa kuin mahdollista! Hyvin olen onnistunut. Paitsi kerran. Pääsin suhteilla (tai oikeammin suhteella Very Happy) kirjailijaliiton omistamaan mökkeröön jossain siellä Jerisjärven seutuvilla ja vedimme siellä suhteen kanssa murtsikkaa viikon hiki hatussa. Ei ollut minun laji, kun porukkaa tuli vastaan laduilla ennemään kuin Hämeenkadulla Mansisterissa.

Kiva kuulla Heluna, että olet ollut samoissa maisemissa kuin minäkin Jerisjärven seutuvilla...kaunista Lappia, mutta eihän sitä ny hiihtokeskukseksi voine sanoa; Suomen Ladun omistama hotelli ja NMKY:n maja ja Pallas 10 km päässä...
Very Happy

P.S. Kun Jeriksessä otti lonkeron suju luisteluhiihto Jerisjärven poikki majapaikkaan paljon sutjakammin. Wink
 Sivun alkuun

pesala
14.02.2013 8:10

Micke kirjoitti:
Lapissa on niin paljon hauskempaa hiihtää, että sen morkkiksen kestää, joka aiheutuu 2100km turhasta autolla ajosta.

Äläs nyt , minulle ei tule morkkista vaikka ajankin tuon matkan . Ylöspäin mennessä mieli on kevyt ajatellessa , että kohta pääsee tuntureille hiihtämään , ja alaspäin tullessa pää on tyhjä ( tyhjähän tuo on muutenkin) turhista ajatuksista .

Ja taas jaksaa arkea kestää , ainakin seuraavaan reissuun asti.
 Sivun alkuun

Tura
14.02.2013 9:20

1993 tammikuussa olin viikon Saariselällä. Aurinko nousi taivaalle kaamoksen jälkeen.
Ehkä 2014 tai -15 teen toisenkin päiväretkitalvituristimatkan Lappiin.

Tura, retkeilijäturisti
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Blog Vastaa lainaamalla viestiä

Micke
14.02.2013 9:38

pesala kirjoitti:
Micke kirjoitti:
Lapissa on niin paljon hauskempaa hiihtää, että sen morkkiksen kestää, joka aiheutuu 2100km turhasta autolla ajosta.

Äläs nyt , minulle ei tule morkkista vaikka ajankin tuon matkan . Ylöspäin mennessä mieli on kevyt ajatellessa , että kohta pääsee tuntureille hiihtämään , ja alaspäin tullessa pää on tyhjä ( tyhjähän tuo on muutenkin) turhista ajatuksista .

Ja taas jaksaa arkea kestää , ainakin seuraavaan reissuun asti.

Toi oli lähinnä vitsi tuo morkkis, mutta keveästi menee ajelut kun tietää mitä odottaa. Takaisin tullessa kun vielä pysähtyy yöksi tutuille niin menee vielä kevyemmin.

Mutta tavallaan hiihtoreissu pohjoiseen on kuin mikä tahansa mökkiloma. Aamupäivästä harrasteita kuten kalastus, hiihto tms. ja iltapäivästä saunomista, yhteistä ruoanlaittoa ja oleilua hyvässä seurassa.

Kun sattuu oikein hieno keli ja on perinteisellä tyylillä liikkeellä tulee välillä tunne, ettei juuri mikään voi olla hienompaa, kuin hiihto. Jä mitäs tässä nyt onkaan jäljellä? Noin 220 tuntia ja lasken sukseni hellästi ladulle Äkäslompolossa. Valitettavasti aikaa on vain viikko.
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

pesala
14.02.2013 9:46

^
Vitsiksi sen lähinnä ymmärsinkin. Mutta , minulla vielä noin 85 tuntia ja sitten suksi luistaa (toivottavasti) Saariselällä taas. Siis jollei mitään odottamatonta satu . Sitä odotellessa...
 Sivun alkuun

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe: Talvella hiihtokeskuksiin
Esaias
14.02.2013 13:13

Kun olen käynyt Saariselällä, olen hiihdellyt siellä muutaman kerran Harripäiden Kulmakurun reitin, joka aika erämaisena on nautittava ja pituudeltaan noin 30 km. Toinen rauhallinen reitti vie Vellinsärpimän kämpän kautta Taajoslaavulle ja sieltä Luulammen sivuitse takaisin. Eikä Kuukkelilammen lenkkilläkään ole liiemmin ollut tungosta, mutta haikean kaunista luontoa sitäkin enemmän. Ja jos haluaa näillä seuduilla mukavan majapaikan, voi asettua Kiilopäälle, missä markkinameininki ei ole mitenkään hirmuista, jos se nyt on sitä muuallakaan. Bussiyhteys on toiminut hyvin Kiilopään ja Saariselän välillä, joten omaa autoa ei sielläkään välttämättä tarvitse.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Blog Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

Kitiriikka
17.02.2013 13:11

Eräpentti kirjoitti:

.

Nykyään en enää omista laskettelusuksia, joten olen vuokrannut varmaan viimeiset kymmenen vuotta. Jos kerran /kaksi talvessa laskettelee, ei ehkä ole mieltä ostaa enää omia. saapahan laskea vähän uudemmilla vehkeillä Very Happy

Murtsikat minulla on ollut aina mukana.

Anna kaekkes, vuan elä periks Smile
 Sivun alkuun

JBay
17.02.2013 13:30

Kitiriikka kirjoitti:
Eräpentti kirjoitti:

.

Nykyään en enää omista laskettelusuksia, joten olen vuokrannut varmaan viimeiset kymmenen vuotta. Jos kerran /kaksi talvessa laskettelee, ei ehkä ole mieltä ostaa enää omia. saapahan laskea vähän uudemmilla vehkeillä

Vuokraamalla minäkin olen laskettelut hoitanut viime vuosina (kerta-kolme per talvi).
 Sivun alkuun
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3

Tutustu muihin vastaavaan asiaan liittyviin keskusteluihin (Hakee kaikki keskustelut joiden otsikoissa esiintyy sama sana)
Aihe Kirjoittaja Foorumi Vastaukset Lähetetty
Solumuovialusta talvella tumssi Talvivaellusvarusteet 18 24.02.2019 19:21 Katso viimeisin viesti
Uk-puiston eteläosa talvella Jaho Lappi 32 25.01.2019 12:38 Katso viimeisin viesti
paratiisikuru talvella Kerojärvi Lappi 8 25.02.2018 20:55 Katso viimeisin viesti
Nallo talvella marveik Talvivaellusvarusteet 7 06.02.2017 22:13 Katso viimeisin viesti
Mitä pieneen reppuun talvella? Pertti Kurki Talvivaellusvarusteet 93 08.02.2016 13:29 Katso viimeisin viesti
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa

Sivun alkuun  

Sivu 3 Yht. 3
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3
Siirry: