|
|
|
|
Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
|
|
 |
|
Kirjoittaja |
Viesti Viestin aihe: Vätsärin joet |
jänkkääjä 30.04.2013 8:58
Kesäkuussa olisi tarkotus mennä Sevettijärvelle mökkimajoitukseen ja sieltä käsin tehdä sitten pari vähän lyhyempää iskua Vätsäriin kelien mukaan. Ymmärsin jo aiemmista keskusteluista, että Jankkilaan pääsee ainakin suhteellisen helposti sitä Näätämöstä lähtevää polkua, vaikka siinä on se Pakanajoen ylitys aivan Jankkilan pihapiirissä. Toivottavasti tämä ymmärrys on oikea. Toinen polku maantielta Jankkilaan (lähtikö se nyt jostain Kirakkajärveltä) taitaa olla aika lailla vailla vesistöesteitä.
Mutta miten on, jos jatkaa Jankkilasta eteenpäin kohti Routasen kurua? Siinä tulee vääjäämättä vastaan Uutuanjoen ylitys. Mistä paikoista tämä ylitys onnistuu? Kartan mukaan lähellä rajaa ja poroaitaa menee ura eli ilmeisesti sieltä mennään mönkijöillä yli. Kuinkahan haasteellinen paikka se on jalkamiehelle. Pääseekö Uutuanjoen ylitse jostain lähempää Jankkilaa, mahdollisesti Vuontisjärven eteläpäästä (?), kuten jossain (tällä palstalla aiemmin) on kirjoitettu. Vedet voivat olla kesäkuussa paitsi kylmiä niin korkealla, että ihan huimiin kahlauksiin ei viitsisi ryhtyä. |
|
Sivun alkuun |
|
Kirjoittaja |
Viesti Viestin aihe: |
Jouni 30.04.2013 9:39
|
Sivun alkuun |
|
Kirjoittaja |
tunturisusi 30.04.2013 9:56
|
Sivun alkuun |
|
Kirjoittaja |
Jouni 30.04.2013 11:40
^Minä olen kerran heinäkuun helteillä kahlannut yli Vuontisjärven pohoisreunalta. Se oli sillä vedenkorkeudella helppoa ja vain virkistävää.
Mutta tulin neuvoneeksi tämän ylityspaikan kavereilleni, jotka olivat liikkeellä joku vuosi myöhemmin syksyllä. Silloin vesi oli niin korkealla että joki oli ylittämätön paikka. |
|
Sivun alkuun |
|
Kirjoittaja |
Perttu 30.04.2013 12:10
Helposti tuolla pääse joen yli. Joen pohja rännimäisen tasainen eli ei ole syviä kohtia. Samasta kohtaa olen mennyt yli mistä tunturisusi.
Jankkilan ympäristö on nuorta metsää tasaisessa kangasmaastossa, joten Vätsärin tunnelmaan vaikea päästä siellä Parhaat palat Vätsäriä on minun mielestä Aittajärvien sokkeloissa  |
|
Sivun alkuun |
|
Kirjoittaja |
kossu 30.04.2013 12:29
Tuosta kohdasta pääsi 2011 elokuussa hyvin yli, jossa joki tulee Vuontisjärviin. Siinä kohdin on kiva hiekkaranta (se niemen kärki), joka helteillä nimettiin Vätsäri Sunny Beach Campingiksi.
Muuten Uutuanjoki osoittautui tuossa kohdin matalaksi ja vähävirtauksiseksi lätäköksi, josta ei kesäkuumalla mielellään juomavettä ottanut. |
|
Sivun alkuun |
|
Kirjoittaja |
jänkkääjä 30.04.2013 12:36
Tämähän vaikuttaa hyvältä, mitään mahdotonta urakkaa ei pitäisi olla tiedossa. Tämä on minusta hyvä esimerkki siitä, että kartan perusteella ei ylityksistä aina saa ihan oikeaa kuvaa. Karttaa merkitty joen leveys (viivan paksuus) ei kerro ylittämisen helppoudesta tai vaikeudesta kaikkea. Kapeakin ojan on hankala, jos syvyyttä riittää. |
|
Sivun alkuun |
|
Kirjoittaja |
sahamies 30.04.2013 12:40
Karttapaikan ilmakuvasta saa usein paremman käsityksen vesistöstä.
Tässäkin em. tapauksessa ilmakuvan mukaan vettä ei joessa juurikaan ole, ainakaan kuvanotto hetkellä. |
|
Sivun alkuun |
|
Kirjoittaja |
JuhaL 30.04.2013 15:23
Jouni kirjoitti: |
Ja samalla reissulla Jankkilan eli Pakanajoen vuokrakämpän edustalla oleva Pakanajoki kasteli hyvä jos edes nilkat. Minun on vaikea uskoa, että siinä olisi juuri koskaan mitään ongelmaa. |
Pari-kolme kertaa eri vuosina heinä-elokuun paikkeilla olen tuosta "kosken" kohdalta mennyt yli, ja kertaakaan ei ole edes kengät kastuneet. Vettä on aina ollut erittäin vähän ja yli on päässyt kiviä pitkin hyppimällä.
Tältä se näytti 24. heinäkuuta 2003. |
|
Sivun alkuun |
|
Kirjoittaja |
tunturisusi 12.06.2013 20:56
|
Sivun alkuun |
|
Kirjoittaja |
Aaro 12.06.2013 21:16
|
Sivun alkuun |
|
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa Et voi äänestää tässä foorumissa
|
|
|