Vaellusturinat II
- Osta ja työllistä yh-äitejä Vietnamissa

Etusivu Rekisteröidy Ohje Vaellusnet Kuva MMS-Blog Vaellusturinat I Tilastot Avatarit  
Asentopaikkani Phoogle                      

Kantotulen lieskan leikintää Hammastunturin syksyisessä erämaassa.... Kulpakkojokea Hammastunturin kupeessa....... Kuoppajärvi Hammasjärven pohjoispuolella ja ruskainen haavikko........ Pyhä-Nattasen huipulta heinäkuun 2005 helteillä... Idyllinen Riestojoki Sompion luonnonpuistossa..... Anterin huipulta itäänpäin kevättalvella 1993.....

Vaellusturinat II Foorumin päävalikko Kesävaellusvarusteet Raakapituiset Fjällrävenit
Näytä edelliset viestit:   
      Kaikki ajat ovat GMT + 2 tuntia  
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle 1, 2  Seuraava

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe: Raakapituiset Fjällrävenit
tyy
30.06.2013 14:37
Vieras

Jouduin ostamaan uudet Fjällun housut, kun entisista Greenlandeistä alkoi paistaa päivä läpi. Kestäväähän G-1000 kangas on, mutta kyllä sen saa aktiivikäytössä näköjään puhki viidessä vuodessa.

Uudet housut ovat Barentsit, joissa on raakapituinen lahje. Joskus aiemmin olen vaan käärinyt tällaiset lahkeet sopivan pituisiksi, kun en ole viitsinyt lyhentää. Haitapuolena kääritty lahje kerää jonkin verran maastoa lahkeen taitoksiin.

Mitenkäs muut toimivat tässä tapauksessa, lyhenettekö raakapituiset vaellushousut vai käärittekö lahkeet?
 Sivun alkuun
Personal Photo Album Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
JBay
30.06.2013 14:44

Minä tein lahkeisiin käänteet ja laitoin käänteiden sisälle kuminauhan, jolla lahkeen suut voi kiristää kengän päälle tai nilkan yläpuolelle jos kulkee varrettomissa kengissä. Erittäin toimiva ratkaisu.

Talvella lahkeen suun voi jättää kokonaan auki, kiertää jalan ympäri ja laittaa sukan suun tai saappaan varren sisään. Embarassed
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

JMi
30.06.2013 15:41

Taisinpa ihan vain kääntää lahjetta kymmenkunta senttiä sisäpuolelle ja surauttaa pari ommelta pitämään paikallaan.

sallatuulia
30.06.2013 17:25

Lyhentää?????? Shocked Shocked Shocked

Kuka ny semmosia housuja lyhentäisi, jotka lyhentämättömänä juur ja juur riittävät mitaltaan.

Very Happy Very Happy Very Happy

Ainoat housut, joista löydän itelleni riittävän pitkiä.. Hyvä Fjällräven!!!! Laughing
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

uNNa
30.06.2013 17:32

JBay kirjoitti:
Minä tein lahkeisiin käänteet ja laitoin käänteiden sisälle kuminauhan, jolla lahkeen suut voi kiristää kengän päälle tai nilkan yläpuolelle jos kulkee varrettomissa kengissä. Erittäin toimiva ratkaisu.

Näin tehtiin siipan housuille. Tuntui hyvältä ratkaisulta!

sallatuulia kirjoitti:

Kuka ny semmosia housuja lyhentäisi, jotka lyhentämättömänä juur ja juur riittävät mitaltaan.

Ainoat housut, joista löydän itelleni riittävän pitkiä.. Hyvä Fjällräven!!!! Laughing

Hah! Ens keväänä Fjellulta onneksi pitäisi tulla muutamaan housumalliin lyhyt mitoitus meille ei-niin-pitkille. En ole voinut Fjellun housuja ostaa, sillä vaikka osassa housuja on raakapituus, niin polvimuotoilut ja -vahvikkeet ovat osuneet jonnekin puoliväliin säärtä - siis ei ollenkaan toimiva ratkaisu.
 Sivun alkuun

Timoa
30.06.2013 18:34

Lyhennän "metsäkelpoiseksi" eli vähäsen liian pitkiksi ja rakentelen kuminauhakiristyksen niin kuin kaikkiin housuihinkin.

Helppo keino kuminauhalle:

-Taita ja ompele housut sopivan pitkiksi. Kuminauhalle ei tarvi jättää läpivientiä. Nauhakujan leveudeksi riittää joku sentti tai puolitoista riippuen käytettävästä nauhasta.

-Puhkaise taitoksen sisäpuolelta keskelle kangasta reikä mistä nauha mahtuu kulkemaan juuri ja juuri. Jos kangas on helposti purkaantuvaa mitä g1000 ei ole niin laita aluksi pikaliimaa ihan vähäsen muutaman millin isommalle alueelle kuin reikä tule olemaan (voi lisätä jälkikäteenkin). Reikä voi olla siellä missä sen haluaa. Ulkosyrjällä painaa nilkaa jos makoilee alustalla. Takana kolisee maahan sisällä ja edessä ehkä paras...

-Ota pätkä irtohihnaa ja polta siihen reikä vaikkapa kuumalla naulalla. Sen kokoinen, että kuminauha kulkee siitä läpi kaksin kerroin.

-Irtohihnan pätkä ommellaan samaan saumaan kuin lyhennyssaumakin. Reikien lahkeessa ja hihnassa pitäisi täsmätä kohdilleen. Hihnan tarkoitus on ottaa vastaan kaikki veto sivusuunnassa kankaassa olevaan reikään. Näin itse kangas ei ala rispaantua.

-Pujota kuminauha paikoilleen.

-Sopiva solki nauhaan ja nauhan pään voi ommella kiinni johonkin kohtaan ettei se roiku vapaana. Ulkosyrjällä oleva reikä on kätevä kun housuissa on lähes aina sauma siinä. Saumavaraan on helppo ommella hihnan pää siististi.

Suurin piirtein 15 min menee koko hommaan jos on välineet valmiiksi esillä. Aikamonet housut on tullut tehtyä näin ja toimii. Ei tarvitse viritellä mitään kummallisia läpivientejä tai purjerenkaita mitkä kuitenkin irtoaa jossain vaiheessa.
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla Vastaa lainaamalla viestiä

tyy
30.06.2013 18:52
Vieras

^Hyvä neuvo, kiitos.
 Sivun alkuun

JBay
30.06.2013 20:52

Timoa kirjoitti:
Ei tarvitse viritellä mitään kummallisia läpivientejä tai purjerenkaita mitkä kuitenkin irtoaa jossain vaiheessa.

Itse olen laittanut pienet purjerenkaat (4-5mm) Purjerenkaan alle molemmille puolille laitoin rst aluslevyt ja liimaa ennen purjerenkaiden kiinni niittaamista. Eipä ole yksikään noista irronnut eikä tarvitse viritellä mitään irtohihnan paloja eikä muutakaan. Kuminauhat ulos lahkeen sisäsauman kohdalta. Narulukko on toiminut säätöosana.
 Sivun alkuun

JBay
30.06.2013 20:54

sallatuulia kirjoitti:

Juu, ei niitä passaa lyhentää, muuten eivät yllä kengän varren päälle...
 Sivun alkuun

Sokosti Suomujoki
30.06.2013 20:57

Mittasin ja vein ompelijalle, maksoi femman.

"Kyseinen nimimerkki SS on niitä joiden viesteissä ei useinkaan ole mitään perää. Sen olen todennut niin monesti vuosien aikana. " - Eräkulkuri
 Sivun alkuun

tyy
17.07.2013 13:32
Vieras

Miekin fuskasin ja vein tutulle ompelijalle. Hyvä tuli.

Kiristys on sisäpuolella, ettei tartu oksiin yms. Vaelluskengän nauhat on nyt soma pussittaa lahkeeseen pois reuhottamasta.
 Sivun alkuun

JukkaTapani
17.07.2013 17:40

olen vetänyt ihan raakalahkeella.. minulla kylläkin pitkät jalat, että kovin paljon pitkäksi ei nuo raakalahkeiset edes jää.. G1000 tuli ensimmäinen reikä polvin kohdille kuukauden päästä ostosta ja nyt toinen puntti on vähän rispaantunut.. olisi ehkä sittenkin pitänyt lyhentää. Olen kaikesta huolimatta 100% tyytyväinen housuihin ja takkiin. Rahalle saa vastinetta. Vaha tekee g1000 likaisen näköisen, mutta väliäkös sillä.
 Sivun alkuun

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe: Raakapituus lahkeet
JAHki
24.07.2013 22:46

Kyselin täällä itse samaa pari vuotta sitten ja hyviä ehdotuksia yms. keskustelua aiheesta tuli. Tuossa tuo vanha viestiketju johon laitoin lopulta oman ratkaisuni ja pari kuvaa millaiset tuli:

Rakkapituus lahkeet
 Sivun alkuun

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe: Re: Raakapituus lahkeet
tyy
24.07.2013 23:43
Vieras

JAHki kirjoitti:
Kyselin täällä itse samaa pari vuotta sitten ja hyviä ehdotuksia yms. keskustelua aiheesta tuli. Tuossa tuo vanha viestiketju johon laitoin lopulta oman ratkaisuni ja pari kuvaa millaiset tuli:

Rakkapituus lahkeet

No perhna. Varsin samanlaiselta näyttää.

Muistankin nyt hämärästi tämän vanhan ketjun, liekö siitä jäänyt jotain korvan taakse.
 Sivun alkuun

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe: Re: Raakapituus lahkeet
JAHki
25.07.2013 0:00

tyy kirjoitti:
JAHki kirjoitti:

Rakkapituus lahkeet

No perhna. Varsin samanlaiselta näyttää.

Muistankin nyt hämärästi tämän vanhan ketjun, liekö siitä jäänyt jotain korvan taakse.

Juu, katoinkin että kuvista on ehkä nähtävissä aika samaa disainia Very Happy Itse olen noita nyt sen pari vuotta käyttänyt ja hienosti pelittää Smile Omissani narulukot voisivat olla ehkä hieman voimakkaampia (tuppaavat hieman löystyä pidemmillä rämpimisillä), mutta nuo olivat raskaimmat mitä tuolloin oli paikallisessa ompelutarvike liikkeessä kaupan.
 Sivun alkuun
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle 1, 2  Seuraava

Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa

Sivun alkuun  

Sivu 1 Yht. 2
Siirry sivulle 1, 2  Seuraava
Siirry: