Vaellusturinat II
https://www.vaeltajankauppa.fi/
- Osta ja työllistä yh-äitejä Vietnamissa
 
Etusivu Rekisteröidy Ohje Vaellusnet Kuva MMS-Blog Vaellusturinat I Tilastot Avatarit  
Asentopaikkani Phoogle                      

Kantotulen lieskan leikintää Hammastunturin syksyisessä erämaassa.... Kulpakkojokea Hammastunturin kupeessa....... Kuoppajärvi Hammasjärven pohjoispuolella ja ruskainen haavikko........ Pyhä-Nattasen huipulta heinäkuun 2005 helteillä... Idyllinen Riestojoki Sompion luonnonpuistossa..... Anterin huipulta itäänpäin kevättalvella 1993.....
 

Vaellusturinat II Foorumin päävalikko Pyöräily Pyöräretkeily valtatiellä
Näytä edelliset viestit:   
      Kaikki ajat ovat GMT + 2 tuntia  
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Mr_C
30.07.2013 22:51


Viestejä: 2847
pesala kirjoitti:
Mr_C kirjoitti:
pesala kirjoitti:
^
Eipä ole ympyrästä poistuttaessa olevaa kolmiota vielä näkynyt , vaikka ammatikseni ajankin autolla . Missä tuollaisia on Question


Viimeksi ohi pyöräillessä osui tuon ympyrän kolmiot silmään.

Google maps näyttää myös nuo kolmiot.
Otaa streetwiev tilan ja kääntyy katsomaan ympyrää.

Kärkikolmiot on ollut ainakin 2009 kesäkuusta, milloin tuo Google maps:n kuva otettu.

Jossain muuallakin samanlaisia nähnyt, muuta ei tule paikat nyt mieleen käskemällä.


Niinpä näkyy olevan kolmioita , mutta ei enää ympyrässä , vaan metritolkulla kadun puolella. Ihan aiheesta tosin , kun tuo suojatie on vasta tuolla . Enpä ole tuossa ajellut , et olisin tuonkin kummajaisen nähnyt.


Ei ne ole metritolkulla, vaan ennen suojatietä / pyörätien jatketta, joka on ympyrän vieressä.
Kun vielä huomioi ettei isokokoinen henkilöauto mahdu kunnolla ympyrän ja suojatien väliin, niin suojatie ja kolmio on selkeästi "ympyrässä".
Yhden liittymän kohdalla ympyrästä poistuttaessa on noin 3 m ympyrän ja suojatien / kolmion välissä. Kahdessa muussa poistumisliittymässä väli on noin 4 m.

Eli kyseiset suojatiet / kevyen liikenteen väylät on tiehen kuuluvia, eikä erillisiä. Myös Korkeimman oikeuden ennakkopäätöksen mukaan :
"Maantien rinnalla noin 12 metrin etäisyydellä siitä kulkevaa yhdistettyä jalkakäytävää ja pyörätietä, jonka eteen maantietä lähestyttäessä oli risteävälle tielle asetettu väistämisvelvollisuutta risteyksessä osoittava liikennemerkki, pidettiin maantiehen kuuluvana eikä erillisenä kevyen liikenteen väylänä."

Koska kyseessä on maantiehen kuuluva, eikä erillinen, niin kääntyvän ajoneuvon on väistettävä tuossa ylitystä tekevää jalankulkijaa, pyöräilijää ja mopoilijaa.
Liikennemerkki ei muuta väistämisvelvollisuutta mitenkään.

pesala kirjoitti:
Toisaalta, niinkauan kun olen Hesassa ajanut ( liian kauan), ja seurannut sikäläistä liikennettä , enpä yhtään ihmettele , että noitakin siellä tarvitaan


Liikennemäärien ollessa suuria on myös törttöilyä määrällisesti enemmän. Tietynlaiset keskittymät sitten taas kasaa idiootteja enemmän joihinkin paikkoihin, mikä sitten näkyy myös mm. PK-seudulla autoilijoiden liikenne- (ja muussa) käyttäytymisessä.

pesala kirjoitti:
Aika monella oli huomioliivit, halvin henkivakuutus. Onko Sinulla, Mr_C , sellaiset?

Ei ole. Kaikkein pahimpien uhkien kanssa niistä ei ole apua, kun kyseiset autoilijat ei välitä miten ajaa ja ajaako jonkun päälle. Pyöräilyvaatteet kannattaa tietysti olla sellaiset ettei ne piilota, mutta värikkäät ja selvästi erottuvat vaatteet tai huomioliivit ei auta jos autoilija tai pyöräilijä ajaa päättömästi.

-------

Tuossa pyöräilywikissä osui
väistämissäännön kuvaamisessa virheellisen kuvan antava sanamuoto :
"Pyöräilijällä on etuajo-oikeus, mikäli autoilijan väistämisvelvollisuus on osoitettu erillisellä liikennemerkillä (kärkikolmio tai stop-merkki) ennen suojatietä tai jos autoilija kääntyy risteävän tien yli. Muissa tapauksissa pyöräilijä on väistämisvelvollinen esim. ylittäessään risteävää ajorataa pyörätieltä tullessaan. [2]"

Ajoneuvon kääntyessä risteävälle tielle, pitää hänen väistää... Ei siis tarvitse väistää vain risteävän tien yli kääntyessään.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Umpihanki
31.07.2013 6:46


Viestejä: 3927
Mr_C kirjoitti:

Pyöräilyvaatteet kannattaa tietysti olla sellaiset ettei ne piilota, mutta värikkäät ja selvästi erottuvat vaatteet tai huomioliivit ei auta jos autoilija tai pyöräilijä ajaa päättömästi.


Toikin on valitettavasti totta. Evil or Very Mad
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe: Re: Pyöräretkeily valtatiellä
akuusist
01.08.2013 0:49


Viestejä: 385
Alkuperäiseen viestiin:
rautu kirjoitti:
Ajelin kotiin kämpältä nelostietä pitkin äsken. Vastaan tuli pyöräretkeläisiä.
Pisti miettimään, että mikä ihme laittaa ihmiset polkemaan kenties satoja kilometrejä tuolla rekkojen ja jatkuvasti ohi suhahtelevien henkilöautojen seassa?

Luulisin että ennalta asetettu retken nautinnon kannalta liian tiukka aika/matkatavoite.
Olen tähän itse syyllistynyt usein, sekä tiellä että metsässä. Sitä ajattelee että näkee enemmän kun saa kokonaisuuden, vaikka Suomen tai UKK-puiston, halkaistua. Sitten huomaa että se olikin vain pala isompaa kokonaisuutta eikä siihen palaankaan ehtinyt kunnolla tutustua. Vaan kai sitä kuuluu etsiä aikansa vauhdilla ennenkuin jämähtää omaan sielunmaisemaansa. (vielä etsin)


TREKKING kirjoitti:
_________________
Enemmän löytää kun poikkeaa tieltä
ja oikaisee läpi metsikön.
Juice Leskinen

Näinhän se. Isoin tie on pyöräretkeläiselle nopein, aina. Ja hitain on lähes yhtä usein mielenkiintoisin. Alle otetaan pyörä kuitenkin siksi että voitaisiin mennä vauhdikkaasti kulttuurikohteesta ja maisemasta toiseen. Metsäretkelle on parempi ottaa alle jalat. Siinä mielessä Suomi on pyöräretkeilijälle ihan perseestä, verrattuna vaikka Keski-Eurooppaan. Ei kiinnosta tippaakaan Hanko-Nuorgam kun voi ajaa samassa ajassa vaikkapa Luxembourgista-Venetsiaan.

Mutta on meillä vaan hieno maa kävely ja melontaretkeilyyn. Tosi hieno.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe: Re: Pyöräretkeily valtatiellä
Mustikka
01.08.2013 9:32


Viestejä: 930
akuusist kirjoitti:

Näinhän se. Isoin tie on pyöräretkeläiselle nopein, aina. Ja hitain on lähes yhtä usein mielenkiintoisin. Alle otetaan pyörä kuitenkin siksi että voitaisiin mennä vauhdikkaasti kulttuurikohteesta ja maisemasta toiseen. Metsäretkelle on parempi ottaa alle jalat. Siinä mielessä Suomi on pyöräretkeilijälle ihan perseestä, verrattuna vaikka Keski-Eurooppaan. Ei kiinnosta tippaakaan Hanko-Nuorgam kun voi ajaa samassa ajassa vaikkapa Luxembourgista-Venetsiaan.

Mutta on meillä vaan hieno maa kävely ja melontaretkeilyyn. Tosi hieno.


Edelleen olen eri mieltä tuosta hitaiden sivuteiden mielenkiintoisuudesta. Monta pyöräilykarttoihin merkittyä pyörämatkailupätkää olen kiertänyt. Joskus osuu kiva vanha kirkko reitille ja jossain ihmiset on laittaneet maitolaiturit sieviksi talojensa edustalla, mutta enimmäkseen hiekkatienvarret tuntuu rehottavan epämääräisenä pusikkona.

Pari kertaa pääosin Saksan pyöräreittejä ajaneena niin ne tietty on ihan eri tasolla, mutta kyllä niitä käytetäänkin enemmän.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
mjjk
09.08.2013 16:09


Viestejä: 87
Valtateitä en juurikaan käytä pyöräilyyn mutta ne vähät mitä olen niitä ajanut, olen kyllä kokenut oloni ihan turvalliseksi. Mukavaahan niillä ajo ei ole kun tuo valkoisen viirun ojan puolen sinänsä riittävä pyöräilyalue on pilattu kaiken maailman jyrsinnöillä. Ne voisi tehdä ajoradan puolelle Wink Kaikkein turvattomin olo tulee kun pyöräilee noilla 2 numeroisilla teillä. Tie ja pientareet ovat kapeammat mutta vauhdit tuppaavat olemaan samat kuin isoimmillakin teillä. Kolmi ja sitä useampinumeroisilla sitten tuppaa olemaan jo leppoisampi meininki satunnaisia poikkeamia lukuunottamatta. Jos jättää nuo känniääliöt huomioimatta niin eniten hiuksia nostattavia(tai kypärän hihnoja kiristäviä) tilanteita on aiheuttaneet kotimaiset raskaan liikenteen ajoneuvot sekä citymaasturikuskit. Molemmissa ryhmissä tuntuu olevan keskimääräistä enemmän niitä jotka kevyen liikenteen turvallisuuden kustannuksella pitävät kiinni omasta oikeudestaan ajaa kaiken aikaa suurinta sallittua nopeutta. Kiire vai mikä lie syynä moiseen.
_________________
http://www.facebook.com/mika.kimmo.photography
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
pena
09.08.2013 18:16


Viestejä: 1396
mjjk kirjoitti:
- - - eniten hiuksia nostattavia(tai kypärän hihnoja kiristäviä) tilanteita on aiheuttaneet kotimaiset raskaan liikenteen ajoneuvot sekä citymaasturikuskit. Molemmissa ryhmissä tuntuu olevan keskimääräistä enemmän niitä jotka kevyen liikenteen turvallisuuden kustannuksella pitävät kiinni omasta oikeudestaan ajaa kaiken aikaa suurinta sallittua nopeutta. Kiire vai mikä lie syynä moiseen.

Jos se nopeus jäisikin siihen suurimpaan sallittuun ...

Itse en aja raskasta ajoneuvoa tai edes maasturia, mutta yleensä käytännön ajonopeus on sama kuin muillakin eli n. 10 % yli suurimman sallitun, paitsi ohittaessani pyöräiliöijöitä kapealla tiellä Embarassed

Poikkeuksena tietysti ne tilanteet, kun itse ajan fillaria. Wink

P.S. Siistejä kuvia sulla facebookissa
_________________
Omia polkuja kuljemme me, jotka emme löydä toisten tallaamia ...
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
mjjk
09.08.2013 19:14


Viestejä: 87
pena kirjoitti:

P.S. Siistejä kuvia sulla facebookissa


Kiitoksia.
_________________
http://www.facebook.com/mika.kimmo.photography
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Isovarvas
16.08.2013 18:18


Viestejä: 264
Olen itse kerran polkenut pitkän retken ja kyllä senkin aikana pysyttelin isommilla teillä, vaikka välillä pikkuteitäkin kokeilin. Pääasiallisin syy ison tien valintaan oli se, että ne vain ovat niin tasaisia ja hyväkuntoisia. Rekkojen ja autojen kanssa ei ollut ongelmia, sillä olin liikkeellä nojapyörällä, ihmisten uteliaisuus sai ne hidastamaan ja ohittamaan hyvin kohteliaasti ja reilulla turvavälillä. Nojapyörän herkkyys ylämäille sai myös valitsemaan päätiet, joissa pahimmat jontkat on yleensä täytetty ja nyppylöitä louhaistu tasaisemmaksi. Mutta tärkein syy lienee kuitenkin reitinvalinta: etelämpänä vaihtoehtoisia reittejä kyllä löytyy, mutta Lapissa ei juurikaan, on ajettava sieltä mistä pääsee.

Pitkä pyöräretki oli pitkäaikainen haave, sen jälkeen ei ole tullut samanlaiselle lähdettyä. Kun on tuo patikointi ja melonta niin paljon leppoisampaa, pääsee helpommin luonnon rauhaan. Vaikka saa valtateilläkin nauttia hiljaisuudesta jos aamuviideltä lähtee polkemaan. Ainakin pari tuntia...
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Nilakka
16.08.2013 18:45


Viestejä: 427
Ihmettelen tosiaan piennarten kapeutta useimmilla teillä Suomessa.

Luulisi sen olevan jo autoilijankin kannalta turvallisempaa,että piennar-alue olisi niin leveä että
hätätilanteessa voisi koukata sen puolen auton verran sivuun.
Johan moinen vähentäisi ojaan-ajojakin.
Ja myös peura- sekä hirvikolareita.
Auttaisi myös niihin muihin pakkopysähdyksiin joita autoilijoille tulee; Kännioksetus,krapulaoksetus tai juurikin vaipasta pois opettelevat lapset yms...

Tänä kesänä ajelin mm väliä Viitasaari-Keitele ja onhan aikas huonoa,kun valkoisen viivan oikealla puolella on parhaimmillaan 10- 25 cm asfalttia ja vasemmalla puolen viivaa voi olla melkoisia monttuja ja vajoamia. Puhumattakaan ajoradan kulumisesta.

Ei ihmekkään jos retkipyöräily lajina on katoamassa...
_________________
Luonto pitää minut järjissäni.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4

 
Tutustu muihin vastaavaan asiaan liittyviin keskusteluihin (Hakee kaikki keskustelut joiden otsikoissa esiintyy sama sana)
Aihe Kirjoittaja Foorumi Vastaukset Lähetetty
Pyöräretkeily TREKKING Pyöräily 35 07.05.2015 19:25 Katso viimeisin viesti
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


      Sivun alkuun  

Sivu 4 Yht. 4
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4
Siirry: