Vaellusturinat II
Osta ja työllistä yh-äitejä Vietnamissa
 
Etusivu Rekisteröidy VaellusWiki Ohje Vaellusnet Kuva MMS-Blog Vaellusturinat I Tilastot Avatarit Valokuvakilpailu WAP  
Asentopaikkani Phoogle | Retkeilijän kiintopisteet                      

Kantotulen lieskan leikintää Hammastunturin syksyisessä erämaassa.... Kulpakkojokea Hammastunturin kupeessa....... Kuoppajärvi Hammasjärven pohjoispuolella ja ruskainen haavikko........ Pyhä-Nattasen huipulta heinäkuun 2005 helteillä... Idyllinen Riestojoki Sompion luonnonpuistossa..... Anterin huipulta itäänpäin kevättalvella 1993.....
 

Vaellusturinat II Foorumin päävalikko Lappi Kansallispuistoon maastopyörällä ??
Näytä edelliset viestit:   
      Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia  
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 63, 64, 65  Seuraava

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Sokosti Suomujoki
04.09.2013 10:09


Viestejä: 2405
suok kirjoitti:
Mitä siitä muuten seuraa jos ajaa Keskon majalle asti eikä vain Anteriin? Tuijotusta? Kaikkien puhdasoppisten sarkahousuisten kumisaapastelijoiden pyhää paheksuntaa? Sakkoa? Vankeutta?


Tuskin yhtään mitään, vaikka ajaisi Hammaskodalle saakka tietä pitkin. Jos tulee MH:n vartija, niin sano, että fillari tuotiin paikalle mönkkärillä. Sitten homma on ok.
_________________
Jokainen gramma on liikaa - http://sokosti.wordpress.com/

"Kyseinen nimimerkki SS on niitä joiden viesteissä ei useinkaan ole mitään perää. Sen olen todennut niin monesti vuosien aikana. " - Eräkulkuri
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
lataku
04.09.2013 15:36


Viestejä: 71
Korpijaakko kirjoitti:
lataku kirjoitti:
Korpijaakko kirjoitti:

Yritätkö yllä olevalla sanoa, että jos maastopyöräily sallitaan, niin se johtaisi urien ja polkujen parantamiseen jonkin direktiivin (minkä?) mukaiselle tasolle, jotta touhu olisi riittävän turvallista ja valtio välttyisi ikäviltä oikeusjutuilta ja ties miltä. Vai käsitinkö ihan väärin? Ja jos käsitin oikein, niin miksi, minkä direktiivin ja millä resursseilla?
Ihan oikein käsitit. Juuri tätä tarkoitan, että jos se joskus sallitaan niin sitten niistä tullaan tekemään "valtaväyliä" ja sieltä poistetaan "vaaranpaikat" ja niin edelleen. Tulisi jokin "maastopyöräreittisuunnitelma" ja säädökset mitä siellä pitää olla ja kuka on vastuussa mistäkin jne jne jne jne.


Hyvä, käsitin siis oikein tämän. Ja jotta väitteellesi olisi jotain pohjaa, niin toistaisin kysymykset: miksi ja millä resursseilla?

Käsittääkseni Suomessa ei voi haastaa oikeuteen noin vain itselleen koituneesta vahingosta kaukaisesti siihen liittyvää tahoa ja vaatia korvauksia, toisin kuin vaikkapa Amerikassa. Joten mistä paine maastopyöräilyreittien rakentamiseen kansallispuistoihin tulisi?

Ja jos paine tulisikin, niin millä resursseilla nuo reitit saataisiin rakennettua? On maamme köyhä, siksi jää...

Oma näkemykseni on, että tässä koetetaan keksiä argumentteja maastopyöräilyn sallimista vastaan kun maastopyöräily kansallispuistojen valmiiksi vahvoilla urilla ei sovi omaan maailmankuvaan. Eikä siinäkään ole mitään vikaa, että vastustaa maastopyöräilyä kansallispuistossa, sen voi sanoa ihan suoraan.
Koska ei ole resursseja valvontaan ja muuhun byrokratiaan ei myöskään maastopyöräilyä tulla sallimaan. Minun mielipiteelläni ei ole merkitystä ja tämä kommentti ei ole mielipide vaan faktaa. Näin valtio "ajattelee".

Muuten, jos merkityllä polulla on vaikkapa portaat ja ne särkyvät ja joku loukkaantuu, on metsähallitus vastuussa.


Viimeinen muokkaaja, lataku pvm 04.09.2013 15:38, muokattu 1 kertaa
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
lataku
04.09.2013 15:37


Viestejä: 71
Yeti kirjoitti:
lataku kirjoitti:
Yeti kirjoitti:
Ei maastopyörä tarvitse erikseen tehtyjä polkuja.
Tervemenoa kokeilemaan ensiharvennusta vailla olevaan talousmetsikköön Twisted Evil


Nyt en oikein ymmärtänyt mitä ajoit takaa tuolla valikoivalla siteerauksella: Kirjoitin "Ei maastopyörä tarvitse erikseen tehtyjä polkuja. Tavalliset myös vaeltajien käyttämät polut käy ihan hyvin. Joihinkin paikkoihin sitten vaan syntyy maastopyöräkelpoisia polkuja ja joihinkin ei."
Ohhoh, näinpäs kävi että sana erikseen sieltä lipesi.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Smo
04.09.2013 17:17


Viestejä: 73
lataku kirjoitti:
Koska ei ole resursseja valvontaan ja muuhun byrokratiaan ei myöskään maastopyöräilyä tulla sallimaan. Minun mielipiteelläni ei ole merkitystä ja tämä kommentti ei ole mielipide vaan faktaa. Näin valtio "ajattelee".

Muuten, jos merkityllä polulla on vaikkapa portaat ja ne särkyvät ja joku loukkaantuu, on metsähallitus vastuussa.


Valvontaan? Kuinka kävelijöitä valvotaan puhumattakaan mönkijöistä ja moottorikelkkailijoista ..

Ja hiihtäjiä nyt ainakin valvotaan, ei saa hiihtää kun siitä jää jälki lumeen? Kielletään hiihto kansallispuistoissa!!
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Siskeli
04.09.2013 18:56


Viestejä: 401
Smo kirjoitti:


Valvontaan? Kuinka kävelijöitä valvotaan puhumattakaan mönkijöistä ja moottorikelkkailijoista ..

Ja hiihtäjiä nyt ainakin valvotaan, ei saa hiihtää kun siitä jää jälki lumeen? Kielletään hiihto kansallispuistoissa!!


Keskustelu on taas mennyt pelkkien letkautuksien tasolle.
Maastopyöräilyn ja yleensäkin retkeilyn vaikutuksesta maaston kulumiseen on tehty paljonkin tieteellistäkin tutkimusta. Oletan, että MH:ssa luetaan niitä, eikä tehdä johtopäätöksiä mutun ja omien harrastusten perusteella (kuten meillä foorumilaisilla on tapana).

Minun tunteeseen perustuva mielipiteeni on, että kansallispuistojen ulkopuolella on hyvin kattava metsäauto- ja traktoritieverkko, jossa ajoneuvot saavat pysyä.
_________________
Liikkeet luonnossa on kuin ympyröitä, niinkö syklejä ja sillä mallilla kookhaita ettei tämmönen ihminen niitä osaa tuntea (Juhani Koskinen, kokoelmassa Äijä)
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
JBay
04.09.2013 19:22


Viestejä: 1582
Siskeli kirjoitti:

Maastopyöräilyn ja yleensäkin retkeilyn vaikutuksesta maaston kulumiseen on tehty paljonkin tieteellistäkin tutkimusta. Oletan, että MH:ssa luetaan niitä, eikä tehdä johtopäätöksiä mutun ja omien harrastusten perusteella (kuten meillä foorumilaisilla on tapana).


BUAHAHAHAHAHHAHAHAHHAAAAAAAAAAAAAAA!!!!!!!!!!!!!!!!

Minkähänlaista tiedettä asiasta on tehty ja montakohan tohtoria siellä päitään kolistellut yhteen "tieteellisten tulosten" saamiseksi?

Jos tuollaiseen hassataan rahaa niin MH:n säästöt ja porukan pihalle potkiminen on erittäin tarpeellista ja toivottavasti tapahtuu nopeasti "isolla kädellä" pyyhkien.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Pepi
04.09.2013 19:42


Viestejä: 6919
^ Ehkä muualla maailmassa on ollut enemmän resursseja tutkia, ettei meillä tarvitse?
Ulkomaisia tutkimuksia lukiessa on toki osattava ottaa huomioon erot olosuhteissa.
_________________
Ainoa keino olla koskaan eksymättä on olla koko ajan perillä.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
honkamukka
04.09.2013 20:26


Viestejä: 4621
Lapissa poluillani ei ole pyöräilijöitä näkynyt vastaantulijoina, eikä ohittajina. En kyllä ymmärrä miksi kansallispuistoon pitäisi päästä pyöräilemään. Vaihtelevia reittejä liki samanlaisissa maisemissa löytynee muualtakin. Kanootilla kulkijoita jokivarsillani näkyy harvakseen ja jäljet siltä kulkuväylältä häviävät perävanan myötä.
Mainittakoon, että en omista polkupyörää enkä potkulautaa ja vaimokin väittää nähneensä minut vain kerran pyöränselässä. Tuo muisti pätkii itsekullakin iän myötä.

Kansallispuistoissa mönkijöillä liikkuvat tekevät sitä työnsä tautta, mikä ei anna meille syytä vaatia samoja etuja. Jos jollain hinku siihen, niin hankkiutukoon alalle missä voi toteuttaa neli- tai kaksipyöräisellä liikkumistarpeitaan. Sö on näin.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Siskeli
04.09.2013 20:38


Viestejä: 401
JBay kirjoitti:
Siskeli kirjoitti:

Maastopyöräilyn ja yleensäkin retkeilyn vaikutuksesta maaston kulumiseen on tehty paljonkin tieteellistäkin tutkimusta. Oletan, että MH:ssa luetaan niitä, eikä tehdä johtopäätöksiä mutun ja omien harrastusten perusteella (kuten meillä foorumilaisilla on tapana).


BUAHAHAHAHAHHAHAHAHHAAAAAAAAAAAAAAA!!!!!!!!!!!!!!!!

Minkähänlaista tiedettä asiasta on tehty ja montakohan tohtoria siellä päitään kolistellut yhteen "tieteellisten tulosten" saamiseksi?

Jos tuollaiseen hassataan rahaa niin MH:n säästöt ja porukan pihalle potkiminen on erittäin tarpeellista ja toivottavasti tapahtuu nopeasti "isolla kädellä" pyyhkien.

Ennenkuin osoitat oman ajattelusi tason, niin katso enisn vaikka google scholarista jos et tieteellisiä julkaisuja muualta löydä.
_________________
Liikkeet luonnossa on kuin ympyröitä, niinkö syklejä ja sillä mallilla kookhaita ettei tämmönen ihminen niitä osaa tuntea (Juhani Koskinen, kokoelmassa Äijä)
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Sokosti Suomujoki
04.09.2013 20:43


Viestejä: 2405
Laitatko linkin pariin artikkeliin?
_________________
Jokainen gramma on liikaa - http://sokosti.wordpress.com/

"Kyseinen nimimerkki SS on niitä joiden viesteissä ei useinkaan ole mitään perää. Sen olen todennut niin monesti vuosien aikana. " - Eräkulkuri
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
suok
04.09.2013 22:15


Viestejä: 196
En muista nähneeni tällaista vääntöä eräkärrykeskustelussa. Renkaan jälki jää siitäkin.

Ehkä eräkärryn hitaus on ero, kävelijä voi yhä kuvitella olevansa kaukana erämaassa eikä eräkärry riko tuota illuusiota. Pyöräilijän nähdessään kumisaapastelija putoaa todellisuuteen.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Korpijaakko
05.09.2013 0:19


Viestejä: 6935
Sokosti Suomujoki kirjoitti:
Laitatko linkin pariin artikkeliin?


Kaikki pitää saada valmiiksi pureskeltuna ja oksennettuna vaikka riittäisi, että kirjoittaa muutaman sanan Googleen ja katsoo itse.

No, jos laiskottaa, niin tässä on (valintoja Google Scholar haun ensimmäiseltä ja toiselta tulossivulta):

Sustainable Mountain Biking: A Case Study from the Southwest of Western Australia
A Comparative Study of Impacts to Mountain Bike Trails in Five Common Ecological Regions of the Southwestern U.S.
Impacts of Experimentally Applied Mountain Biking and Hiking on Vegetation and Soil of a Deciduous Forest

Ja tämäkin sopisi keskusteluun enemmän kuin hyvin: Factors in user group conflict between hikers and mountain bikers

Ja lisääkin löytyy jos jaksaa etsiä.

(Huom. Osa artikkeleista ei ole vapaasti luettavissa. Jos käytössäsi on esimerkiksi yliopiston kirjaston tunnukset, tämä auttaa.)

suok kirjoitti:
En muista nähneeni tällaista vääntöä eräkärrykeskustelussa. Renkaan jälki jää siitäkin.

Ehkä eräkärryn hitaus on ero, kävelijä voi yhä kuvitella olevansa kaukana erämaassa eikä eräkärry riko tuota illuusiota. Pyöräilijän nähdessään kumisaapastelija putoaa todellisuuteen.


Ei se nopeudesta ole vaan voimista. Eräkärryn renkaasta ei välity kärryä eteenpäin liikuttavaa voimaa. Olennainen ero fillarin takarenkaaseen.
_________________
Galleria ja blogi
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
lataku
05.09.2013 7:26


Viestejä: 71
Korpijaakko kirjoitti:

Ei se nopeudesta ole vaan voimista. Eräkärryn renkaasta ei välity kärryä eteenpäin liikuttavaa voimaa. Olennainen ero fillarin takarenkaaseen.
Jep, jos polkupyörää talutetaan niin ei siitäkään jää juuri mitään jälkeä, ei edes endurosta. Mutta jos pistetään "hanaa" niin kyllä rapa lentää. Kyllä nuo maastopyöräpolut ovat aika karseassa kunnossa täällä etelässä, mutta toki enduroreitit vielä pahempia ja maastoautoreitit aivan hirveätä katsottavaa. Maastoautopiireissä mennään mistä lystää ja puut kaadetaan tieltä, Venäjällä tämä on sallittua.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
lataku
05.09.2013 7:28


Viestejä: 71
Smo kirjoitti:
lataku kirjoitti:
Koska ei ole resursseja valvontaan ja muuhun byrokratiaan ei myöskään maastopyöräilyä tulla sallimaan. Minun mielipiteelläni ei ole merkitystä ja tämä kommentti ei ole mielipide vaan faktaa. Näin valtio "ajattelee".

Muuten, jos merkityllä polulla on vaikkapa portaat ja ne särkyvät ja joku loukkaantuu, on metsähallitus vastuussa.


Valvontaan? Kuinka kävelijöitä valvotaan puhumattakaan mönkijöistä ja moottorikelkkailijoista ..

Ja hiihtäjiä nyt ainakin valvotaan, ei saa hiihtää kun siitä jää jälki lumeen? Kielletään hiihto kansallispuistoissa!!
Idiootti. Sen reitistön kunnossapidon valvontaan.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Siskeli
05.09.2013 9:43


Viestejä: 401
Kävelyn ja pyöräilyn vertailua
Koko artikkelikin löytyy pdf-tiedostona.

Suomessa on tutkittu enimmäkseen talaamisen vaikutuksia kasvillisuuden kulumiseen. Esim. Aho: Luonnon virkistyskäytöstä johtuva maaston kuluminen -esimerkkialueena Rokua (Metlan julkaisu)
_________________
Liikkeet luonnossa on kuin ympyröitä, niinkö syklejä ja sillä mallilla kookhaita ettei tämmönen ihminen niitä osaa tuntea (Juhani Koskinen, kokoelmassa Äijä)
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 63, 64, 65  Seuraava

 
Tutustu muihin vastaavaan asiaan liittyviin keskusteluihin (Hakee kaikki keskustelut joiden otsikoissa esiintyy sama sana)
Aihe Kirjoittaja Foorumi Vastaukset Lähetetty
Annapurna Circuit maastopyörällä marr... iku Pyöräily 0 29.12.2018 10:32 Katso viimeisin viesti
Kansallispuistoon pyörillä (taas) akuusist Yleisiä retkeilyyn liittyviä sekalaisia asioita 2 02.12.2014 2:23 Katso viimeisin viesti
PUISTOMESTARI - Kurjenrahkan kansall... psaarinen Tiedotuskanava 7 10.01.2014 14:08 Katso viimeisin viesti
Maastopyörällä kevään hankikannoille Ribox Lappi 12 13.12.2012 12:44 Katso viimeisin viesti
Mihin asti Sulaojalta pääsee maastopy... LilyOfValley Lappi 8 29.05.2012 18:04 Katso viimeisin viesti
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


      Sivun alkuun  

Sivu 5 Yht. 65
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 63, 64, 65  Seuraava
Siirry: