Vaellusturinat II
- Osta ja työllistä yh-äitejä Vietnamissa

Etusivu Rekisteröidy Ohje Vaellusnet Kuva MMS-Blog Vaellusturinat I Tilastot Avatarit  
Asentopaikkani Phoogle                      

Kantotulen lieskan leikintää Hammastunturin syksyisessä erämaassa.... Kulpakkojokea Hammastunturin kupeessa....... Kuoppajärvi Hammasjärven pohjoispuolella ja ruskainen haavikko........ Pyhä-Nattasen huipulta heinäkuun 2005 helteillä... Idyllinen Riestojoki Sompion luonnonpuistossa..... Anterin huipulta itäänpäin kevättalvella 1993.....

Vaellusturinat II Foorumin päävalikko Kesävaellusvarusteet Vanhanaikaiset villasukat
Näytä edelliset viestit:   
      Kaikki ajat ovat GMT + 2 tuntia  
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4  Seuraava

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Kaarle Suurehko
21.09.2013 10:38

" Vaelluskengissä yhdet paksut villasukat riittävät kesällä märkänäkin pitämään jalat lämpiminä, ja vaellusjalkineethan ovatkin useammin enemmän tai vähemmän märät pikemminkin kuin kuivat. Jos käytät samoja villasukkia useita viikkoja, huomaat niiden kutistuvan jalassa. Tästä ei ole muuta haittaa kuin että sukat tuntuvat ahtailta puettaessa ja riisuttaessa."

Kukapa näin haastelee? Modernit vaelluskengät jaloissaan. Matkallaan halki Kanadan. ReissuLassehan se. Monsen.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

George
21.09.2013 15:40

IMHO
Paksut villasukat, joita ennen sanottiin "pässinpökkimiksi" lienevät kuitenkin kylmien vuodenaikojen varusteita.

Villasukkia on kuitenkin monenlaisia. Olen käyttänyt Ullefrotten vihreitä villasekoitesukkia yli 20 vuoden ajan melkein ainoina sukkina - kesäkauden ulkopuolella - jalkineissa kuin jalkineissa, juhlakengistä hiihtomonoihin ja ei ole valittamista. Kestävät kulutuksen lisäksi pesua.

K-nen
21.09.2013 16:21
Vieras

Itse olen sillä kannalla, että villa sopii hyvin vaellussukan materiaaliksi, onhan parhaiten omaan käyttööni sopvien sukkien materiaalista 40% merinovillaa.

En tiedä, monenko perinteiset villasukat ovat olleet puhdasta villaa, sillä se ei sukissa kestä. Eiköhän niissä sukkalangoissa ole jo melko kauan ollut keinokuitua 20-30% lisäämässä tarpeellista kestävyyttä.
 Sivun alkuun
Personal Photo Album Vastaa lainaamalla viestiä

Louestaja
21.09.2013 21:55

Ilmeisesti käsitteet ovat hieman hukassa. Villasukka on sellainen, joka kudotaan kotona langasta puikoilla. Tehdasvalmisteiset sukat, joissa on käytetty villaa raaka-aineena, eivät ole villasukkia. Sellaiset kotona tehdyt villasukat voivat pahimmassa tapauksessa hiertää jalat tulipunaisiksi vaelluskengässä, jos kulkijalla on herkkä jalkanahka. Muutenhan ne ovat mitä mahtavimmat esim. vaelluksella leirissä tai mettätöissä saappaassa.

pesala
21.09.2013 22:07

Toisen jalka kestää villasukan , toisen ei . Mitä siitä nyt vääntämään . Toisen jalka hikoilee enemmän kuin toisen . Mulla ei villasukka sovi , paitsi merinovilla. En silti koe itseäni paremmaksi/huonommaksi. Se vain on näin.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

varg62
21.09.2013 22:09

http://www.maanpuolustusyhtio.fi/PublishedService?file=page&pageID=9&itemcode=232255

http://fi.wikipedia.org/wiki/Villasukka
 Sivun alkuun

Jouni
21.09.2013 22:14

Makuasioistahan ei voi kiistellä, ja tämä on makuasia. Eli kukin tehköön niin kuin itse itselleen on hyväksi havainut, kuten jo edelläkin on todettu.

Itse käytän kotona puikoilla neulottuja villasukkia. Vaelluskenkiä en kylläkään käytä, joten ehkä en sitten kuitenkaan ole sen Jasmine-artikkelin ydinkohdeyhmää. Mutta siis kumppariin puen ihoa vasten jonkun muun kuin puuvillaisen sukan (joskus ohutta coolmaxia, joskus ullfrotteta, joskus ties mitä muuta, en ole kokenut merkillä tai tarkalla materiaalilla olevan suurta väliä vaan istuvuus on tärkeintä) ja sen päälle villasukan. Hyvä on minulle niin, kesät talvet, tunturissa ja oudassa, polulla ja poluttomassa, kivikossa, suolla, kankaalla ja sammalikossa, toisinaan pitkiäkin päivämatkoja.

Vanhemmiten muuten huomaan entistä enemmän arvostavani kuivahkoja jalkoja. Olen ruvennut ottamaan lämpimien kelien vaelluksilla saappaat pois vähän joka tauolla, aiemmin en viitsinyt kovinkaan usein niin tehdä. Hämmästyttävän nopeasti kuivahtavat niin jalat kuin sukkavärkitkin.

Illaksi ja yöksi on eri sukasto, alussukat ja villasukat, joissa tallustelen Crocseissa leirissä, kun saappaat ja päiväsukat kuivahtavat, jos keli sallii.

Toisissa tilanteissa, kuten erävaelluskisoissa, käytän maastolenkkareita. Niihin en toki tunge villasukkia, vaan useimmin kahdet ohuet vaellussukat.
 Sivun alkuun

Louestaja
21.09.2013 22:22

varg62 kirjoitti:
http://www.maanpuolustusyhtio.fi/PublishedService?file=page&pageID=9&itemcode=232255

Nimenomaan näin! Lainaus Wikin linkistä:
"Villasukka on villalangasta valmistettu sukka. Villasukat neulotaan yleensä puikoilla. Nykyään saa myös teollisesti valmistettuja villaa sisältäviä sukkia, joita asiasta tietämättömät surkimukset virheellisesti kutsuvat villasukiksi." Very Happy

varg62
21.09.2013 22:38

Minulla onkin aina muorin kutomat sukat eikä ole ikinä rakkoja tullut tallustellessa.Tietysti jos on vauvajalat niin rakkoja tulee sukalla kuin sukalla Cool
 Sivun alkuun

Louestaja
21.09.2013 22:54

Mulle kutoo sisko. Villasukat on parasta. Mutta vaellukselle löytyy parempaakin, siellä en niitä käytä kuin leirissä. Mutta jos ei koskaan ole rakkoja saanut, niin onkohan sitä silloin koskaan oikeasti vaeltanutkaan. Cool

jänkäjussi
22.09.2013 0:13

Kenkäheinät on kokeilematta.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

Walker
22.09.2013 9:27

Louestaja kirjoitti:
varg62 kirjoitti:

"Villasukka on villalangasta valmistettu sukka. Villasukat neulotaan yleensä puikoilla. Nykyään saa myös teollisesti valmistettuja villaa sisältäviä sukkia, joita asiasta tietämättömät surkimukset virheellisesti kutsuvat villasukiksi." Very Happy

Minkähänlaisia villasukkia mahtaa kotona valmistua teollisesti valmistetusta villalangasta?

Riisiryyni
22.09.2013 9:35

Eiteollisesti valmistettua villalankaa on melko vaikea enää löytääkkään niin että pakkohan se on teollisesti valmistetusta langasta ne sukkansa neuloa. Villaa ei ymmärtääkseni teollisesti voida vielä valmistaa, mitä ilmeisesti tässä nyt ajat takaa Smile
 Sivun alkuun

K-nen
22.09.2013 9:37
Vieras

Louestaja kirjoitti:
varg62 kirjoitti:

Mutta linkitetty artikkeli ei otsikosta huolimatta käsittele kotona kudottuja villasukkia, vaan luonnonkuituja sukkamateriaalina verrattuna keinokuituun.

"Vedenpitävällä kalvolla päällystettyihin ulkoilukenkiin ei kannata laittaa villaisia tai puuvillaisia sukkia, jos jalat haluaa pitää kuivina. Tekokuidut ajavat monikäyttöisyydessään usein luonnonkuitujen ohi."
 Sivun alkuun
Personal Photo Album Vastaa lainaamalla viestiä

Walker
22.09.2013 9:54

Riisiryyni kirjoitti:
Eiteollisesti valmistettua villalankaa on melko vaikea enää löytääkkään niin että pakkohan se on teollisesti valmistetusta langasta ne sukkansa neuloa. Villaa ei ymmärtääkseni teollisesti voida vielä valmistaa, mitä ilmeisesti tässä nyt ajat takaa Smile

Olen jo senverran maailmaa nähnyt, että tiedän miten lampaanvilla karstataan ja kehrätään. Seinälläni on koristeena yli satavuotias rukinpyörä.
Eiköhän tuo kaupan villalanka ole teollisesti valmistettua "lisäaineineen" Wink
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4  Seuraava

Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa

Sivun alkuun  

Sivu 2 Yht. 4
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4  Seuraava
Siirry: