Vaellusturinat II
Osta ja työllistä yh-äitejä Vietnamissa

Etusivu Rekisteröidy VaellusWiki Ohje Vaellusnet Kuva MMS-Blog Vaellusturinat I Tilastot Avatarit Valokuvakilpailu WAP  
Asentopaikkani Phoogle | Retkeilijän kiintopisteet                      

Kantotulen lieskan leikintää Hammastunturin syksyisessä erämaassa.... Kulpakkojokea Hammastunturin kupeessa....... Kuoppajärvi Hammasjärven pohjoispuolella ja ruskainen haavikko........ Pyhä-Nattasen huipulta heinäkuun 2005 helteillä... Idyllinen Riestojoki Sompion luonnonpuistossa..... Anterin huipulta itäänpäin kevättalvella 1993.....

Vaellusturinat II Foorumin päävalikko Talvivaellusvarusteet Tunturisuksen pito: voitelu / suomut / +nousukarvat?
Näytä edelliset viestit:   
      Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia  
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle 1, 2  Seuraava

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe: Tunturisuksen pito: voitelu / suomut / +nousukarvat?
Suksijusa
18.01.2014 12:14

Suuntana vaellukselle on UKK-puiston avotunturi ja metsämaastot huhtikuussa. Olen latuja suihkiessani tottunut hyvin voideltuihin ja toimiviin suksiin. Ensimmäinen ahkiovaellus erämaassa jännittää siis hieman myös suksen osalta. Kaipaisin siis lisää vinkkejä ja kokemuksianne. Kyselemieni kokemusten mukaan hieman useampi vakuuttelee, että kyllä tunturisuksenkin kantavuus riittäisi eikä metsäsuksi olisi välttämätön. Miten on? Tuolla seudulla jonkin verran lienee huoltokelkkojen uria tupien välillä.

Ja pitääkö voideltava vai suomupohja paremmin - etenkin ahkion kanssa?

Kerran päiväretkellä avotunturissa perusteellisesti voidelluista vuokrasuksista korppuuntunut pakkaslumi kulutti kaiken voiteen pois hyvin nopeasti. Mahdollisesti osasyynä oli myös painooni nähden liian lyhyt eli löysä lainasuksi. Onko voideltavan suksen kanssa avotunturissa hiihtely keväthangilla jatkuvaa suksen voitelua?

Kunto riittänee joidenkin mäkienkin kapuamiseen. Kuinka välttämättömät nousukarvat ovat ahkion kanssa? Jos on A) voideltava tunturisuksi tai jos on B) suomupohjainen tunturisuksi?

Mitä muita tekijöitä pitäisi huomioida suksivalinnassa?

Hiihdettävyyden, ketteryyden ja kantavuuden kompromisseina kandidaatteina voisivat olla esim Madshusin Glittertindit tai Eonit (hienoisesti edellisiä leveämmät ja sivuleikatummat). Olenkohan jäljillä?

Ja vielä - vierastavatko kuukkelit tai kiirunat suomupohjan suhinaa?
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
omat polut
18.01.2014 14:01

Tunturisukset ok, pito- vai sileä pohja on maku/tottumiskysymys, sileille pohjille ottaisin ahkion kanssa skinit mukaan, varma pito. Rahina vie ennen hiihtäjän kuin riekon hermot, ahkion kanssa ei niin paljoa harmita kun muutenkin semmosta raahustamista.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Suksijusa
18.01.2014 21:41

Kiitos omat polut!

Olisi kyllä plussaa jos tunturisukset huhtikuun puolivälissä riittäisivät kulkemiseen!
Tietäisikö joku tunturisuksien jalkavuuksista?
 Sivun alkuun

varsijousi
18.01.2014 22:05

Olen kulkenut ahkion, rinkan ja päivärepun kera Madshusin Pellestovilla (pitovoideltavat) kevätlumilla monipuolisesti ja melkein aina pärjännyt. Toki ne uppoavat puuterilumessa, mutta sellaiset paikat ovat pääosin väisteltävissä tunturimaastossa (loppumatka laaksoon tunturiylängöltä on sitten toisinaan, hmh, mielenkiintoista....). Nykyisin pidon korvaa joko Madshusin Intelligripit tai sitten täyspitkät karvat, vähän reissun mukaan.
 Sivun alkuun

Suksijusa
19.01.2014 0:36

Entä purevatko ja pitävätkö nousukarvat ja / tai suomupohjat hyvin myös kevään rapsakoilla aamuhangilla?
 Sivun alkuun

Korpijaakko
19.01.2014 1:10

Suksijusa kirjoitti:
Entä purevatko ja pitävätkö nousukarvat ja / tai suomupohjat hyvin myös kevään rapsakoilla aamuhangilla?

Nousukarva pitää erinomaisesti myös jäisellä hangella, suomupohja vähän huonommin, mutta ei se voideltavakaan hyvin pidä jäisellä korpulla.

Itse olen suuri nousukarvojen ystävä ahkion kanssa hiihtäessä, ainakin jos ahkio on yhtään painavampi ja/tai vetäjä kevyemmästä päästä. Ns. normaalipainoista ahkiota pystyn kyllä itse vetämään Madshus VOSS MGV+ pitopohjillakin esim. Käsivarren maastoissa kunhan ei yritä isoimpia tunturin kupeita suoraan ylös...

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe: Re: Tunturisuksen pito: voitelu / suomut / +nousukarvat?
Pertti Kurki
19.01.2014 11:51

Suksijusa kirjoitti:
Olen latuja suihkiessani tottunut hyvin voideltuihin ja toimiviin suksiin. Ensimmäinen ahkiovaellus erämaassa jännittää siis hieman myös suksen osalta...Kerran päiväretkellä avotunturissa perusteellisesti voidelluista vuokrasuksista korppuuntunut pakkaslumi kulutti kaiken voiteen pois hyvin nopeasti. Mahdollisesti osasyynä oli myös painooni nähden liian lyhyt eli löysä lainasuksi.

Lainauksesta voi päätellä, että melko turhaan kyselet täältä vinkkejä. Koska tiedät millaiset suksien pitää olla, niin luota itseesi, koska sukset tulevat vain sinulle. Tunturisukset valitaan aivan samalla tavalla kuin latusuksetkin, paitsi että suksien pituutta voi kasvattaa melko rajattomasti mikäli on epäilys jalkavuuden riittävyydestä. Jos epäilet jonkin suksen toimivuutta niin todennäköisesti se ei myöskään toimi.

Merkkejä ja malleja on melko turha kysellä, koska harvalla on omakohtaista kokemusta paria enemmästä. Sen perusteella mitä olen suksia kaupassa puristellut niin Atomicin BC Mountain ei luultavasti ole huonoin vaihtoehto. Myös ns. touring suksia kannattaa katsella.

Hiutale
19.01.2014 22:59

Olen aika köykäinen, joten pitoa on suksiin vaikea saada, ainakin pitopohjalla. Vanhat, vähän löystyneet 180-senttiset voideltavat Pellestovat pelittävät tiukassakin nousussa (ja mun pitovoitelu on luokkaa "klöntti terva-Starttia pohjaan ja vähän tasoitellaan ja sitten menoksi"). Nousukarvoista en tykkää yhtään, eikä tykkää koirakaan, kun ne jarruttavat hiihtäessä. Tosin olen kokeillut vain täyspitkiä. Mutta koska voitelu ei tuota isompia ongelmia niin jatkan sillä linjalla.
 Sivun alkuun

Suksijusa
22.01.2014 21:19

Kiitos kaikista vinkeistä ja myös rohkaisusta!

Vaikuttaisi siltä, että jos haluan pelata varman päälle kevään jäisiä hankia ajatellen, ja pelkää voitelun haasteita kelin ja lumen vaihdellessa, päädyn suomupohjaiseen sukseen. Jos taas innostun ottamaan haltuun myös liisterit, päädyn voideltavaan sukseen. Katsotaan! Yllättävän vähän Helsingin kaupoilla löytyy noita tunturisuksia.

+jotkut nousukarvat mukaan joka tapauksessa! Ehkä Madshusin intelligripit?

Hiihtokelejä eteläänkin kaipaillen...
 Sivun alkuun

opmdevil
22.01.2014 23:28

Kaikki muut menevät paitsi nanosukset. Älä osta nanosuksia.
 Sivun alkuun

IrmaK
25.01.2014 12:20

Itte tässä vähän samoja asioita miettiny ja siksi kyselin täkäläiseltä suksiammattilaiselta. Olen tätä nykyä töissä saariselällä. Hän kerto että tunturisuksen valinnassa pitää olla tarkempi entä latusuksen kanssa. Jos latusuksi on vähän liian jäykkä niin sillä voi kuitenki lenkin hiihtää mutta jos tunturisuksi on liian jäykkä niin pitkän matkan lopussa tulee ongelmia. Jos taas tunturisuksi on liian löysä niin se on pienempi ongelma koska sitä ongelmaa voi korjata voiteilla.
 Sivun alkuun

untuvikko
25.01.2014 14:31

Avotunturiin huhtikuisille hangille otan Madshusin teräskanttiset suomupohjaiset tunturi-/vaellushiihtosukset ja mukana pitkät skinit tiukimpiin paikkoihin nousuissa ja/tai laskuissa. Nämä olen todennut itselläni toimiviksi ahkion kanssa liikkuessa.
Täytyy myöntää, että kaikenlaista tuli kokeiltua ennen kuin löytyi minulla toimivat välineet.

Suksijusa
26.01.2014 11:18

Olisiko jollakin vielä kokemuksia pitoteipistä tunturisuksissa latujen ulkopuolella etenkin keväällä kun hiihtokeli vaihtelee välillä -10 - +5? Myös lumen laatu voi vaihdella hyvin paljon.

Teippi ainakin kestäisi karhean lumen kulutusta. Voi olla, että teippiä hienoisen paksuutensa vuoksi pitäisi laittaa hienoisesti lyhyempi pätkä pitoalueelle kuin purkkivoidetta. Startin pitoteipin käyttölämpötilaksi sanotaan -20 - +5. Mutta pitääkö se muka (ahkion kannalta) liisterikelillä riittävästi ja on jäätymättä? Olen liisterikelien suhteen epäileväinen teippiä kohtaan.

Entäs sitten nousukarvat suoraan pitoteipin päälle ja sitten pois - onnistuisiko?

Voi olla, että keväthangilla tämä voiteluasia on aikamoinen suo ja päädyn suomusuksiin. Mutta jos jollain vaan on onnistuneita kokemuksista voideltavista suksista ahkion vetämiseen vaihtelevissa keleissä, niitä kuulisin mielelläni.

Mieluummin keskittyisin lomalla hiihtelyyn kuin kokopäiväiseen suksihuoltoon Wink
 Sivun alkuun

hannes
26.01.2014 11:47

^ Minä käytän pitoteippiä metsäsuksissa. Ei sekään ihan ongelmaton ole. Sopivassa kelissä tarttuu paakut pohjiin. Pitoteipin päälle voi vetää mitä vaan voidetta tai liisteriä - pysyy sen ajan mitä pysyy.

Karhealla kelillä pitoteippikin kuluu pois, joten varavoidetta pitää olla mukana.

Myös tunturisuksiin olen vetänyt pitoteippiä ja aivan samoin kuin metsäsuksiinkin, suomujen päälle, yli ja ali, siis missä suomut on jo loppu.
Ahkionvedossa pito on kuitenkin tärkein.

Kovalla pakkasella pullosta sumutetavat pikavoiteet jäätyvät ankaksi - eikä pysy pohjassa kauaa.

Karvoja en itse ole suksilla kokeillut. Olen kuitenkin nähnyt että pitemmällä jotoksella karvat kuluvat pois. kai se riippuu laadusta ja käytöstä!
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

Korpijaakko
26.01.2014 23:12

IrmaK kirjoitti:
Itte tässä vähän samoja asioita miettiny ja siksi kyselin täkäläiseltä suksiammattilaiselta. Olen tätä nykyä töissä saariselällä. Hän kerto että tunturisuksen valinnassa pitää olla tarkempi entä latusuksen kanssa. Jos latusuksi on vähän liian jäykkä niin sillä voi kuitenki lenkin hiihtää mutta jos tunturisuksi on liian jäykkä niin pitkän matkan lopussa tulee ongelmia. Jos taas tunturisuksi on liian löysä niin se on pienempi ongelma koska sitä ongelmaa voi korjata voiteilla.

Tuntuu, että ainain näin satakiloiselle hiihtäjälle haaste on löytää ylipäätänsä jotenkin jäykkä tunturisuksi. Useimmat kokeilemani ovat tuntuneet aika löysiltä. Mutta kun ahkiota vetäessä pito on pääasia, niin kyllä löysänkin suksen kanssa elää.
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle 1, 2  Seuraava

Tutustu muihin vastaavaan asiaan liittyviin keskusteluihin (Hakee kaikki keskustelut joiden otsikoissa esiintyy sama sana)
Aihe Kirjoittaja Foorumi Vastaukset Lähetetty
Sa-suksen voitelu veeäm Talvivaellusvarusteet 7 21.01.2019 21:33 Katso viimeisin viesti
Minkälaiset nousukarvat metsäsuksiin? tunturisusi Talvivaellusvarusteet 29 24.10.2015 14:31 Katso viimeisin viesti
Nousukarvat ja liisteröinti kylmässä Suksijusa Talvivaellusvarusteet 29 06.03.2015 16:23 Katso viimeisin viesti
Pitoa suksien "pito"pohjiin? tapanik Talvivaellusvarusteet 16 31.12.2014 16:33 Katso viimeisin viesti
Tunturisuksen pituus Loh1 Talvivaellusvarusteet 6 21.07.2014 20:54 Katso viimeisin viesti
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa

Sivun alkuun  

Sivu 1 Yht. 2
Siirry sivulle 1, 2  Seuraava
Siirry: