Vaellusturinat II
- Osta ja työllistä yh-äitejä Vietnamissa

Etusivu Rekisteröidy Ohje Vaellusnet Kuva MMS-Blog Vaellusturinat I Tilastot Avatarit  
Asentopaikkani Phoogle                      

Kantotulen lieskan leikintää Hammastunturin syksyisessä erämaassa.... Kulpakkojokea Hammastunturin kupeessa....... Kuoppajärvi Hammasjärven pohjoispuolella ja ruskainen haavikko........ Pyhä-Nattasen huipulta heinäkuun 2005 helteillä... Idyllinen Riestojoki Sompion luonnonpuistossa..... Anterin huipulta itäänpäin kevättalvella 1993.....

Vaellusturinat II Foorumin päävalikko Lappi Yksinvaelluksen autuus
Näytä edelliset viestit:   
      Kaikki ajat ovat GMT + 2 tuntia  
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Seuraava

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe: Re: yksinvaeltaminen
K-nen
31.12.2013 20:46
Vieras

lapinkulkija kirjoitti:
...
Olen vaeltanut myös yksin, mutta rehellisesti sanoen, minusta on mukavaa jakaa
elämykset toisen samanhenkisen ihmisen kanssa. Samasta jakamisen tunteesta
on kysymys myös tällä foorumilla-niin väitän.
Ja tähän osallistuvat myös yksinvaeltajat mielellään, niin olen huomannut.
...

Jakamista hyvinkin. Tosin vaellusharrastukseni ja yksin liikkuminen on palstoilla roikkumista vanhempaa alkuperää. Ja aikanaan tämä palsta jää, mutta vaellusharrastus jatkuu.
 Sivun alkuun
Personal Photo Album Vastaa lainaamalla viestiä

tyy
31.12.2013 22:14
Vieras

K-nen kirjoitti:
lapinkulkija kirjoitti:
...
...

Jakamista hyvinkin. Tosin vaellusharrastukseni ja yksin liikkuminen on palstoilla roikkumista vanhempaa alkuperää. Ja aikanaan tämä palsta jää, mutta vaellusharrastus jatkuu.

Vanhempaapa hyvinkin, paljon vanhempaa. Ja palstakin alkaa osoittaa monenlaista hiipumisen merkkiä, kuten myös oma mielenkiintoni.

Lienee luonnollista kehitystä.

Mutta tunturissa haahuilu jatkuu, sekä yksin että seurassa.
 Sivun alkuun

George
31.12.2013 22:29

K-nen kirjoitti:
lapinkulkija kirjoitti:
...
...

Ja sitten kun vaellusharrastus alkaa hiipumaan niin sitten tulee uusi palsta Laughing

Edittiä: en siis tarkoittanut hautapalstaa, vaan Vaellusnettiä tai sen jatkajaa jossa voi sitten
ns. opastaa nuorempia Smile

Viimeinen muokkaaja, George pvm 01.01.2014 12:36, muokattu 1 kertaa
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

sisko
01.01.2014 12:08

lapinkulkija kirjoitti:
minusta on mukavaa jakaa

Totta, on tosi kiva vaihtaa kokemuksia muiden yksinvaeltajien kanssa - joskin se itse kokemus on vähän erilainen kuin porukkavaelluksella. Minä ainakin joskus yksin tarpoessani mietin, olenko jotenkin outo... Sitten täällä huomaan, että jos olenkin, muitakin outoja on Smile, ja sen verran sosiaalinen ihmislapsi kai on, että se tuntuu hyvältä havaita.
Mutta kuten täällä jo moninkertaisesti todettiin, ei varmasti ole mitään syytä kilpailla siitä, mikä on paras vaellustapa - pääasia on, että vaelletaan ja nautitaan luonnosta ja mistä sitten nautitaankin.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
codepic
01.01.2014 12:46

Itse tuppaan valitsemaan vaelluksille sellaisen ajankohdan ettei siellä tarvitse paljon muita kattella. Vähän on ehkä kosteaa toukokuun lopussa Saariselällä, upottavaa Muotkalla helmikuussa ja koleaa Etelä-Euroopan vuoristoissa hiihtokauden ja kesäkauden välillä mutta ainakin voi nauttia luonnosta luontona eikä turistit pääse häiritsemään.

Varmasti vielä teen yksinvaelluksen jossain vaiheessa mutta tällä hetkellä vaeltelen mieluusti avovaimoni ja poikani kanssa. 10v. pojan kanssa vuorelle kiipeäminen ja avovaimon kanssa 10pv vaellus ovat yhteisiä kokemuksia joita ei mitenkään muuten voi saavuttaa. Enkä ikinä luopuisi niistä.

Mutta erityisen hienoksi nuo kokemukset tulee siitä, ettei näillä reissuilla ole paljon muuta porukkaa tarvinnut katsella.
 Sivun alkuun

kikkahannele
05.01.2014 20:35

sisko kirjoitti:
lapinkulkija kirjoitti:
minusta on mukavaa jakaa

Totta, on tosi kiva vaihtaa kokemuksia muiden yksinvaeltajien kanssa - joskin se itse kokemus on vähän erilainen kuin porukkavaelluksella. Minä ainakin joskus yksin tarpoessani mietin, olenko jotenkin outo... Sitten täällä huomaan, että jos olenkin, muitakin outoja on Smile, ja sen verran sosiaalinen ihmislapsi kai on, että se tuntuu hyvältä havaita.
Mutta kuten täällä jo moninkertaisesti todettiin, ei varmasti ole mitään syytä kilpailla siitä, mikä on paras vaellustapa - pääasia on, että vaelletaan ja nautitaan luonnosta ja mistä sitten nautitaankin.

Sama täällä. Olen vaeltanut 25 v yksin, joskus kaksin ja välillä porukassakin, aivan kuin todistaakseni itselleni, etten ole outo erakko. Muiden kanssa kulkiessa tulee huolehdituksi toisesta tai porukasta ja luontoon keskittyminen jää taka-alalle. Syvimmät ja vaikuttavimmat elämykset ovat tulleet yksin kulkiessa, tosin myös pahimmat pelot eksymisistä, säästä (talvella), karhuista jne. Samoin hienoinen syyllisyys, että jos jotain sattuisi, olisi se "oma vika" kun kuljen yksin.
 Sivun alkuun

dailymail
06.01.2014 8:53

Kaiketi se seurassa vaeltamisen keskeinen ongelma on siinä ettei voi tehdä ja olla kuten itse haluaa. Pitää huomioida muita.

Porukassa rasittaa välillä myö jatkuva pölöttäminen ja keskustelemisen tarve. Varsinkin luonnossa sitä haluaisi vain olla ja tarkkailla ja aistia luontoa.

Yksinvaeltamisen suurin ongelma lienee se, että on yksin. Loppumetreillä ihminen on sosiaalinen eläin.

OS
06.01.2014 9:38

dailymail kirjoitti:
Kaiketi se seurassa vaeltamisen keskeinen ongelma on siinä ettei voi tehdä ja olla kuten itse haluaa. Pitää huomioida muita.

Rautu aloitti tämän keskustelun, jossa tulee hyvin esille, kuinka erilaisia "verttejä" me ihmiset olemme. Samoilla "sosiaalirajoitteisuuden" poluilla kuljetaan myös tässä Resupekan keskustelussa.

dailymail kirjoitti:
Porukassa rasittaa välillä myö jatkuva pölöttäminen ja keskustelemisen tarve. Varsinkin luonnossa sitä haluaisi vain olla ja tarkkailla ja aistia luontoa.

Yksin liikkuessaan tietää olevansa "parhaassa mahdollisessa seurassa". Mitä suurempi ja vieraampi porukka, sitä suurempi mahdollisuus on, että joukosta löytyy joku "häirikkö".

Onneksi joskus käy myös niin, että seura on kaikin puolin mukavaa ja saa todeta olevansa "itseään paremmassa seurassa". Smile
 Sivun alkuun

Walker
06.01.2014 11:41

Joskus parikymmentä vuotta sitten odottelimme bussia Muotkan Ruoktussa, kun sinne ilmestyi yksin kulkeva nainen. Tuli puhetta noista yksin kulkemisen eduista.
Aina on soppa sopivan lämmin, aina on vauhti sopiva, aina on matka oikean mittainen ja aina on reitti mielenkiintoinen.
Hän kertoi työssään tapaavansa runsaasti ihmisiä. Yksin kulkiessa saa kuunnella itseään ja järjestellä ajatuksiaan.
Minulle nuo vastaukset riittivät.

E.Heisenberg
09.02.2014 12:37

Kyllähän se näin on, että yksin on hyvä tallustella. Itse olen kokeillut muutamaan otteeseen porukka- und parivaellusta ja homma on kyllä jäänyt siihen. Syy on pääosin itsessä. Siis päiväretkiä voin tehdä ja näin olen asiakkaiden kanssa joskus tehnyt, mutta pidempiaikainen vaellus jää yksin tehtäväksi.

Työssä näen paljon ihmisiä ja olen ihmiskontaktissa koko ajan, joten pitääkseni pääni kasassa vaellan yksin. En siis kaipaa lomallani muita ihmisiä - kiintiöt ovat täynnä.

Näen yksinvaelluksen myös mielenterveyden kannalta jonkinmoisena mieltä parantavana prosessina. Olla yksin oman itsensä kanssa suhteellisen pitkiä aikoja (nykyaikana) on tervehdyttävää ja vapauttavaa.

Vaelluksella en juurikaan halua nähdä ihmisiä muuta kuin reissun alussa ja sitten reissun lopussa kun palaan ns. takaisin ihmisten ilmoille. Jää taakse ne nuotiosavut ja laajat suota ja metsät. Kuntoa on tullut koeteltua ja pari kalaakin narrattua. Kokemuksena yksinvaellus on mielestäni vailla vertaa.

Itselle ensimmäinen yksinvaellus oli jotain syvällistä. Kaikki ylimääräinen karsiutui pois mielestä ja tietynlainen zen- mielentila pääsi esiin. Keskittyminen olennaiseen, eli vaellukseen ja luonnon kokemiseen, nosti päätään. Poissa oli melusaaste; ihmisen ja/tai koneiden aiheuttama - kukaan ei pälättänyt korvaan.

Kyllähän se järripeiponkin kokoaikainen hernepillivihellys alkaa jossain vaiheessa riepomaan, mutta aina voi siirtyä toisenlaiseen metsään tai ylemmäs tunturiin. Siis pääosin vaellan metsämailla ja lapissa. Etelässä ainoastaan talvella paksun lumen aikaan tulee niitä metsäöitä tehtyä - meinaa alkaa hermo rassaantua kun kuuntelee taukoamatonta maantiekohinaa ja mopedien pitkiä ja hartaita kiihdytysääniä muutaman sadan metrin päästä omasta asentopaikasta.

Tietysti lapissakin niitä mönkkärin, kelkan, sahan ja veneen ääniä kuuluu, mutta harvakseltaan ja silloin sitä vain siirtyy syvemmälle erämaahan. Ja lapin miehistä/naisista, kun niitä harvakseltaan tapaa reissullaan, ei minulla ole muuta kuin positiivista sanottavaa. Samoille tulille eivät ilman lupaa tunge, tosin kuin täällä etelämpänä jossa saattaa kokonainen perhe tunkea itseään nuotion ääreen ja kovasti kälättäen aletaan niitä mukuloita käskemään ja muovikrääsää levittämään ympäri nuotiota.

No, nämä kyllä ovat olleet harvinaisempia tapauksia (yksi ja se riitti heh!). Pääosin lupia tulille tulemiselle osataan vielä kysyä. Kyllähän luonnossa liikkujat ovat muut huomioon ottavia ihan täällä etelässäkin.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

rautu
09.02.2014 13:30

Walker kirjoitti:
Joskus parikymmentä vuotta sitten odottelimme bussia Muotkan Ruoktussa, kun sinne ilmestyi yksin kulkeva nainen. Tuli puhetta noista yksin kulkemisen eduista.
Aina on soppa sopivan lämmin, aina on vauhti sopiva, aina on matka oikean mittainen ja aina on reitti mielenkiintoinen.
Hän kertoi työssään tapaavansa runsaasti ihmisiä. Yksin kulkiessa saa kuunnella itseään ja järjestellä ajatuksiaan.

En jaksa uskoa tuohon lihavoituun kohtaan. Ei voi olla aina.

Ei oo häränpäivää!!
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

luuppi
09.02.2014 13:40

rautu kirjoitti:
Walker kirjoitti:

No, ei tarvi ainakaan syytella tai syyllistaa, kun syyllinen on etukateen tiedossa?
 Sivun alkuun

dailymail
09.02.2014 14:14

luuppi kirjoitti:
rautu kirjoitti:
Walker kirjoitti:

No, ei tarvi ainakaan syytella tai syyllistaa, kun syyllinen on etukateen tiedossa?
Tottakai se on aina, sehän on luonne ja asennekysymys. Porukoissa vaeltamiset ovat alkaneet tuntua sellaisilta ohjatuilta luokkaretkiltä, mikään ei ole koskaan täysin kohdallaan.

Eipä noita yksinvaelluksiakaan silti ole vielä ehtinyt karttua. Siihen suuntaan kuitenkin.

tyy
09.02.2014 17:54
Vieras

dailymail kirjoitti:
luuppi kirjoitti:
rautu kirjoitti:
Walker kirjoitti:

Tottakai se on aina, sehän on luonne ja asennekysymys. Porukoissa vaeltamiset ovat alkaneet tuntua sellaisilta ohjatuilta luokkaretkiltä, mikään ei ole koskaan täysin kohdallaan.

Eipä noita yksinvaelluksiakaan silti ole vielä ehtinyt karttua. Siihen suuntaan kuitenkin.

Se on nimenomaan aina.
 Sivun alkuun

JHuhta
09.02.2014 20:14

tyy kirjoitti:
Ja palstakin alkaa osoittaa monenlaista hiipumisen merkkiä

Ehkä se on ihan hyvä juttu! Porukka on kenties enemmän ulkona.
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Seuraava

Tutustu muihin vastaavaan asiaan liittyviin keskusteluihin (Hakee kaikki keskustelut joiden otsikoissa esiintyy sama sana)
Aihe Kirjoittaja Foorumi Vastaukset Lähetetty
Erään yksinvaelluksen nolo loppu / et... blueraven Yleisiä retkeilyyn liittyviä sekalaisia asioita 105 15.07.2009 9:07 Katso viimeisin viesti
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa

Sivun alkuun  

Sivu 5 Yht. 7
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Seuraava
Siirry: