Vaellusturinat II
Osta ja työllistä yh-äitejä Vietnamissa

Etusivu Rekisteröidy VaellusWiki Ohje Vaellusnet Kuva MMS-Blog Vaellusturinat I Tilastot Avatarit Valokuvakilpailu WAP  
Asentopaikkani Phoogle | Retkeilijän kiintopisteet                      

Kantotulen lieskan leikintää Hammastunturin syksyisessä erämaassa.... Kulpakkojokea Hammastunturin kupeessa....... Kuoppajärvi Hammasjärven pohjoispuolella ja ruskainen haavikko........ Pyhä-Nattasen huipulta heinäkuun 2005 helteillä... Idyllinen Riestojoki Sompion luonnonpuistossa..... Anterin huipulta itäänpäin kevättalvella 1993.....

Vaellusturinat II Foorumin päävalikko Kesävaellusvarusteet Esittele täällä grammattu reppusi
Näytä edelliset viestit:   
      Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia  
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 20, 21, 22 ... 35, 36, 37  Seuraava

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
jarski
19.02.2014 21:46

luuppi kirjoitti:
Omalta osaltani maastossa olo taitaa olla lohoilya [loehoeilyae!].
- lupppoisia 15 km max. paivamatkoja

Meikäläisellä on usein matkat jopa 6 km päivässä. Ja aikaa siihen menee helposti 6h kun on virveli kädessä. Ehkäpä tärkein grammanviilauksen syyni onkin se että pystyy helposti kalastamaan rinkka selässä Question

Ehtoolla tulee tulisteltua ja tiristeltyä kalaa. Siinä menee helposti 3-6 tuntia koknakkia hörppiessä ja paskaa puhuessa. Useimmiten koknakkia kuluu kuitenkin sen verran vähän, että päällä on tykit, fleece ja kuoriasut - kaikki mikä löytyy. Nukkumaan mennessä sitten rääsyä vähän pois, koska täysissä rytkyissä nukkuminen on vähän ahdistavaa, paitsi jos on kylmä. Kilon untuvapussilla harvemmin on kesäaikaan.

Eli meitä on vaeltajia, löhöilijöitä ja sitten aivan saamattomia nahjuksia - kaikilla vielä omat syynsä viilata Very Happy
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla Vastaa lainaamalla viestiä

KaukoAntero
20.02.2014 9:05

jarski kirjoitti:
.... Eli meitä on vaeltajia, löhöilijöitä ja sitten aivan saamattomia nahjuksia ... Very Happy

Ilmoittaudun joukkoon Smile.

Kauko
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Long Nose
20.02.2014 13:01

Jos haluaisin, että minulla olisi oikein tylsä kolmiviikkoinen erämaassa, harkitsisin grammausta.
Mutta menen luontoon asumaan, viihtymään ja nauttimaan.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

dailymail
20.02.2014 13:39

Eikö grammaaminen ole sitä, että ottaa mukaan kaiken tarvittavan mutta mahdollisimman kevyenä? Eihän se silloin sulje viihtymistä pois. Voihan se grammattu reppukin painaa vaika 30 kg?

Se, että jättää haluamansa mukavuudet ym. pois ja keskittyy pärjäämiseen tai selviämiseen on kai jonkinlaista minimalismia tai survivalismia? ja edellyttääkö se sitten grammaamista?

Onkohan noita kolmea käsitettä/filosofiaa koskaan käsitelty ja vertailtu yhdessä paikassa?

Ja sitten on vielä nämä tavalliset vaeltajat, heille ei kai mitään kokoavaa käsitettä/filosofiaa ole olemassakaan?

Tarvittaisiin vaeltamisen sanakirja, jossa selitettäisiin peruskäsitteet ja niiden taustafilosofiat, aatehistoriat, kehityshistoriat, etymologiat ja eri koulukunnat edustajineen ja vaikutuksineen....

Tidus
20.02.2014 13:45

Long Nose kirjoitti:
Jos haluaisin, että minulla olisi oikein tylsä kolmiviikkoinen erämaassa, harkitsisin grammausta.
Mutta menen luontoon asumaan, viihtymään ja nauttimaan.

Niin menee grammarikin. Grammari vain saa nautintonsa eri asioista kuin perinteinen retkeilijä.

Vaeltaminen voidaan jakaa kahteen kategoriaan: 1. leirielämä (syöminen, nukkuminen, lepääminen, oleminen, lukeminen, kalastaminen ja metsästäminen) ja 2. itse vaeltaminen (laitetaan jalkaa toisen eteen, liikutaan eteenpäin, nähdään uusia asioita). Jokainen vaeltaja tekee näistä kumpaakin. Toiset vain keskittyvät enemmän leirielämään ja toiset enemmän vaeltamiseen. Jos vaellusharrastus on sinulle enemmän mukavaa leirielämää, niin aika turha mun mielestä on silloin keskittyä varusteiden painoon. Kunhan rinkan saa sen verran mukavasti selkään, että sitä viitsii jokusen tunnin päivässä kantaa.

Sitten tulee se osuus, jota perinteinen retkeilijä ei halua missään nimessä ymmärtää. Jotkut tykkäävät vaeltamisesta. Jotkut haluavat kävellä suurimman osan päivästä ja viettää leirissä iltaisin ehkä vain tunnin tai kaksi (+nukkuminen). Pystyykö perinteinen retkeilijä ymmärtämään sitä, että 10-16 tunnin päivittäinen vaeltaminen on jonkun verran mukavampaa silloin kun selässä on kevyt reppu?
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

jarski
20.02.2014 14:02

^ Hyvin sanottu.

Silloin kun itsellä on virveli, päivämatkat tosiaan ovat lyhyitä, mutta iltaohjelmat pitkiä. Jos virveli ei ole mukana, tulee talsittua päivässä 12h / 20km ja ruokatunnit/iltalöhö on lyhyempiä. Molemmista saa kiksejä, joskin erilaisia. Yksi niistä on se ettei ole kokovartalopuudus illalla, vaikka onkin nähnyt runsaasti maisemia.
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla Vastaa lainaamalla viestiä

Kelo
20.02.2014 14:27

^^ Sitten on vielä sellainen joukko, joka etsii maksimaalista fyysistä rasitusta, suoritusta. Silti hekin usein pyrkivät kevyeeseen painoon. Eikö rasitus olisi suurempi, jos rinkka olisi painava?
 Sivun alkuun

luuppi
20.02.2014 14:35

Hyvin sanottu, kylla grammaus, eri muodoissaan, on kokonaisuuden summa, ja etenee (jarkevalla rahankululla) iteroiden, pienin askelin alkuharppausten jalkeen:
"
Eikö grammaaminen ole sitä, että ottaa mukaan kaiken tarvittavan mutta mahdollisimman kevyenä? Eihän se silloin sulje viihtymistä pois. Voihan se grammattu reppukin painaa vaika 30 kg? "

Kaverini kun laitti verkot, aseen, muonat yms. 40kg 906:een, niin seuraavalla kerralla kun tapasimme oli nurkkaan ilmestynyt Alaska (taitaa olla Haglof?). Taytyypa kysya oliko kantomukavuudella asian kanssa tekemista (siita voi myos alaosaston irrottaa kokonaan, plussa sinansa sekin), vai lahtiko Savotta luonnollisen poistuman kautta.
 Sivun alkuun

eräsmies
20.02.2014 14:50

Pitäisiköhän tätä keskustelua jatkaa tuolla kommentointiketjun tai jonkun muun soveltuvan otsikon alla? Meinaan vaan, että nyt aletaan (taas) olla jo aika kaukana grammatun repun esittelystä Wink
 Sivun alkuun

Tidus
20.02.2014 15:50

Kelo kirjoitti:
^^ Sitten on vielä sellainen joukko, joka etsii maksimaalista fyysistä rasitusta, suoritusta. Silti hekin usein pyrkivät kevyeeseen painoon. Eikö rasitus olisi suurempi, jos rinkka olisi painava?

Mä luulen, että tarkoitat sellaista porukkaa, jotka haluavat taivaltaa mahdollisimman pitkän matkan tietyssä ajassa. Siihenhän kevyt kantamus on enemmän kuin tarpeen.

Varmaan jotkut hakevat pelkästään mahdollisimman kovaa fyysistä rasitusta ison kuorman kera. Haluvat päästä sanomaan "kävelin muuten 30km päivässä 30-kiloinen rinkka selässä". Eikä siinäkään mitään väärää ole.
 Sivun alkuun

dailymail
20.02.2014 17:10

luuppi kirjoitti:
Hyvin sanottu, kylla grammaus, eri muodoissaan, on kokonaisuuden summa, ja etenee (jarkevalla rahankululla) iteroiden, pienin askelin alkuharppausten jalkeen:
"
Eikö grammaaminen ole sitä, että ottaa mukaan kaiken tarvittavan mutta mahdollisimman kevyenä? Eihän se silloin sulje viihtymistä pois. Voihan se grammattu reppukin painaa vaika 30 kg? "

Kaverini kun laitti verkot, aseen, muonat yms. 40kg 906:een, niin seuraavalla kerralla kun tapasimme oli nurkkaan ilmestynyt Alaska (taitaa olla Haglof?). Taytyypa kysya oliko kantomukavuudella asian kanssa tekemista (siita voi myos alaosaston irrottaa kokonaan, plussa sinansa sekin), vai lahtiko Savotta luonnollisen poistuman kautta.
Minulla on tuo Haglöfsin Alaska ollut käytössä jotakuinkin 18 vuotta aina pidemmillä reissuilla. Ei sekään täydellinen ole, mutta minulle sopiva ja hyvä kantaa painoi mitä tahansa. Ja kaiken lisäksi se näyttää olevan kestäväkin. Viileke on kerran pettänyt ja nyt näyttää että pussia kehikkoon kiinnittäviä remmejä täytyy alkaa uusimaan.

Tura
20.02.2014 18:30

Pyrin keveään kuormaan. Olen jättänyt tarpeettoman pois.
Kuljen lyhyitä päivätaipaleita. Pysähdyn nauttimaan kauniista maisemista tuntureiden rinteillä ja huipuilta. En ole täydellisen väsynyt leiripaikkaan tultuani. Nautin leirissäolostani. Minulla ei ole kiire. Nukun yöni teltassa (Hilleberg Staika, 3.5kg).
Tämä on mahdollista, koska kantamukseni on kevyt, vähän yli 20kg (sisältäen päällä olevat vaatteeni).
On ihan OK, jos joku haluaa kantaa yli 30kg:n kuormia nauttiakseen elämästä leirissään, mutta raskas taakka ei ole välttämätön.

Tura, 52, retkeilijäturisti
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Blog Vastaa lainaamalla viestiä

luuppi
21.02.2014 16:02

Kaiken tuon allekirjoitan, paitsi teltasta. Olin itsekin silla linjalla aiemmin, mutta nyt on tullut vastaan niin hienoilla paoikoilla olevia laavuja, etta annan niille ykkossijan. Vastaavasti olen reivannut varustusta vara- ja avomajoitteiden suuntaan, jotta aina on Plan B mukana.

Kodat ovat minusta pimeita ja ahdistavia paikkoja, talvella hyvia kahvitteluun ja makkaranpaistoon viimalta suojassa. Ja tama jatkuva grammaus, sehan antaa mahdollisuuden kantaa 4,8 kg vuoristotelttaa, yhdelle tai kolmelle, silloin kun sellaiseen paikkaan on menossa.
 Sivun alkuun

kaptu
21.02.2014 18:56

luuppi kirjoitti:
Kaiken tuon allekirjoitan, paitsi teltasta. Olin itsekin silla linjalla aiemmin, mutta nyt on tullut vastaan niin hienoilla paoikoilla olevia laavuja, etta annan niille ykkossijan. Vastaavasti olen reivannut varustusta vara- ja avomajoitteiden suuntaan, jotta aina on Plan B mukana.

Kodat ovat minusta pimeita ja ahdistavia paikkoja, talvella hyvia kahvitteluun ja makkaranpaistoon viimalta suojassa. Ja tama jatkuva grammaus, sehan antaa mahdollisuuden kantaa 4,8 kg vuoristotelttaa, yhdelle tai kolmelle, silloin kun sellaiseen paikkaan on menossa.

Kiintolaavut polkureittien varrella tosiaan kiinnostavat, ja niitä silmälläpitäen olen alkanut etsiä kevyttä bivypussia hyttysverkolla Idea Sellaisessa tiukan paikan tullen yöpyy yön tai pari sitten tarvittaessa vaikka puun alla, pusikossa!
 Sivun alkuun

luuppi
21.02.2014 19:31

Hollantilaisessahan ( ylijaamaa, seka uutta etta kaytettya) on tuo.

Itse paatin pitaa toiminnot erillaan, jotta voi pakata just sen mita tarvii
- kilopussi
- Globetrotter ( ei heidan oma) rankinen jossa paapuoli kiinnittyy molemmista kulmista, eli siina pystyy myos istumaan, ei vain nukkumaan
- tuo yo.on jo altapain vedenpitava, kuusenpersevaihtoehtoa silmallapitaen, mutta jos rupee heittelemaan vetta/ rantaa/lunta vaakasuunnassa laavuun, niin sitten pelastuspussi, joka painoltaan/ eristavyydeltaan parjaa samalle maaralle untuvaa ja sisaltaa kiristettavan huppuosan, ja pitaa vetta kaikista suunnista.
 Sivun alkuun
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 20, 21, 22 ... 35, 36, 37  Seuraava

Tutustu muihin vastaavaan asiaan liittyviin keskusteluihin (Hakee kaikki keskustelut joiden otsikoissa esiintyy sama sana)
Aihe Kirjoittaja Foorumi Vastaukset Lähetetty
Mitä helvettiä täällä meuhkataan? rance Hölynpöly... 38 11.08.2012 15:34 Katso viimeisin viesti
Täällä saa yleistää vapaasti!! rautu Hölynpöly... 106 15.01.2011 10:31 Katso viimeisin viesti
Reppusi paino? abumatic Yleisiä retkeilyyn liittyviä sekalaisia asioita 197 04.05.2009 11:04 Katso viimeisin viesti
Esittele itsesi. varg62 Hölynpöly... 52 13.12.2008 22:16 Katso viimeisin viesti
Golfista täällä Pekka Muut lajit 0 31.05.2008 22:03 Katso viimeisin viesti
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa

Sivun alkuun  

Sivu 21 Yht. 37
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 20, 21, 22 ... 35, 36, 37  Seuraava
Siirry: