Vaellusturinat II
Osta ja työllistä yh-äitejä Vietnamissa

Etusivu Rekisteröidy VaellusWiki Ohje Vaellusnet Kuva MMS-Blog Vaellusturinat I Tilastot Avatarit Valokuvakilpailu WAP  
Asentopaikkani Phoogle | Retkeilijän kiintopisteet                      

Kantotulen lieskan leikintää Hammastunturin syksyisessä erämaassa.... Kulpakkojokea Hammastunturin kupeessa....... Kuoppajärvi Hammasjärven pohjoispuolella ja ruskainen haavikko........ Pyhä-Nattasen huipulta heinäkuun 2005 helteillä... Idyllinen Riestojoki Sompion luonnonpuistossa..... Anterin huipulta itäänpäin kevättalvella 1993.....

Vaellusturinat II Foorumin päävalikko Yleisiä retkeilyyn liittyviä sekalaisia asioita Mikä yksinvaelluksessa hirvittää/pelottaa/jännittää?
Näytä edelliset viestit:   
      Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia  
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle 1, 2, 3, 4  Seuraava

Mikä hirvittää/pelottaa/jännittää?
Sairastuminen vakavasti
47%
 47%  [ 59 ]
Eksyminen pahemman kerran
8%
 8%  [ 10 ]
Ruoan loppuminen
0%
 0%  [ 1 ]
Villieläimen hyökkäys
3%
 3%  [ 4 ]
Ylityksessä kaatuminen/hukkuminen
9%
 9%  [ 12 ]
Koti-ikävä
6%
 6%  [ 8 ]
Viinan loppuminen
6%
 6%  [ 8 ]
Mielenterveyden pettäminen
4%
 4%  [ 5 ]
Jonkin tärkeän varusteen hajoaminen
5%
 5%  [ 7 ]
Joku muu, mikä?
7%
 7%  [ 9 ]
Ääniä yhteensä : 123
      Sivun alkuun  

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe: Mikä yksinvaelluksessa hirvittää/pelottaa/jännittää?
boueme
27.05.2014 11:10

Yksinvaellus on jotain ihan muuta kuin porukassa tai kaverin kanssa vaeltaminen. Mahdollisten vaaratilanteiden yllättäessä vaeltaja on yksin ja joutuu usein myös yksin päättämään jatkotoimista. Toisaalta yksin kulkiessa saa itse nauttia kaikessa rauhassa siitä ihanuudesta, josta porukalla kulkevat voivat vain haaveilla: oman itsen kanssa olemisesta.

Minua hirvittää yksin kulkiessa muutama asia:

1. Jokien ylitykset. Joki, vaikkakin matala, on kuin kummitus. Varsinkin jos se virtaa vuolaasti ja on leveä. Kauhukuvia aina kumpuaa mieleen siitä, miten köpelösti voisi itselle käydä, jos kellahtaisi silmälleen virtaavaan kylmään veteen. Pidän uimisesta, mutta rinkka selässä ajatuskin pelottaa.

2. Koti-ikävä. Olen ollut hoitovapaalla pian pari kuukautta ja pelkään jo etukäteen, että kesken reissun iskee kohtuuton ikävä pientä pirpanaa kohtaan, joka kotona miettii, missä isi mahtaa olla. Tosin tämä on oletettu pelko, ei vielä koettu.

3. Delirium Tremens. Viinaa on mukana, mutta jos innostunkin kesken reissun sadepäivän kunniaksi dokaamaan kerralla kaiken? Siinä voi piru nokkia miestä, jos suo-riutuessa iskee oikein kunnolla pikku-ukkojen armeija ja omat saappaat on jumissa suossa.

Hirvittääkö muita yksinvaeltajia mitkä asiat? Taatusti jokin asia hirvittää.

-Boueme

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Kitiriikka
27.05.2014 12:02

Vastasin koti- ikävä, mutta olisin voinut vastata myös Jokinmuu.
Pelkään ajatusta yksinäisyydestä ja samaan aikaan pelkään, että entäs jos rupeankin pitämään yksinäisyydestä Very Happy Jos en enää viihdykään muiden seurassa sitäkään vähää kuin nykyisin...

Anna kaekkes, vuan elä periks Smile
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

vetta
27.05.2014 12:53

Sairastuminen/loukkaantuminen ehkä... Toisaalta ylityksiinkin valmistautuu jo suunnittelussa yli-tarkkaan, joten sekin... Yksi iso on huoli kotiväen pärjäämisestä.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kaarle Suurehko
27.05.2014 13:09

Kun lapsi täyttää kolme vuotta saat hänestä mahtavan reissukaverin ja suuremmat koti-ikävät ovat tipotiessään! Ette meinaisi millään olla tuntureilta poissa.

Varusteluettelo: Pyyhit ruutuvihkosta sanan viina 2L pois ja kirjoitat siihen vapautuneelle paikalle sanan lapsi. Jälkimmäinen synnyttää painoonsa nähden enemmän ajatuksia ja iloa kuin edellinen. Oman lapsen kanssa vaeltaminen on hyvin lähellä yksinvaeltamista. Samaa lihaa.

Reitinvalinta: Kuljet vedenjakajien kautta tai siltoja pitkin.
 Sivun alkuun

hannes
27.05.2014 13:44

Ylitykset hirvittää eniten.

Sairastuminen tai paremminkin vakavasti loukkaantuminen pistää ajattelemaan. Vaikka reissuni ovat pieniä , kairaan kyllä helposti katoaa. Yksin kulkiessa hätälähetin olisi hyvä. On vaan aika kallis ja käyttö jää väkisinkin vähäksi . Vaikka halpahan tuo silloin on kun tulee tosi tarve. (katselinkin jo Janne Pyykön linkkaamaa laitetta hänen saitissaan).
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

heluna74
27.05.2014 15:22

No ei mikään pelota eikä hirvitä! Hiukan jännittää isot ylitykset. Sen ruksasin.

Olen vaeltanut paljon yksin ja 18 reissua yksin koiran kanssa (silloinhan ei olla ihan yksin).
 Sivun alkuun

Luiro
27.05.2014 15:42

Sairastuminen/eksyminen/ylitykset.
Nuo on minulle ne kolme pahinta, joista oli vaikea valita se kaikkein pahin.
Valitsin kuitenkin sairastumisen: perusteena se, että ainoa noista kolmesta, johon et voi itse vaikuttaa.

Eksymisen voi estää kulkemalla kiintopisteiden kautta (toki rajoittaa reittiä aikalailla).
Ylityksetkin voi suunnitella halpomman kautta mutta sekin rajoittaa reittiä.
Juhani Valli, 2007
 Sivun alkuun

sahamies
27.05.2014 15:49

Vaikea sairastuminen pahassa paikassa on se pelottavin vaihtoehto.
Muut vaihtoehdot ovatkin vaeltajan itse järjestettävissä, pitää järjestää ne sellain ettei pelota. Wink
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Blog Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

Kaarle Suurehko
27.05.2014 16:29

Kahlauksenpelosta pääsee kahlaamalla. Kahlata voi turvallisesti harjoitusmielessä. Sopiva joki tienvarresta. Turvamies rannalle ja/tai kajakkiin. Yksi keväinen päivä vilpoisilla vesillä kahlailuharjoituksen merkeissä opettaa paljon omista turvallisista rajoista ja tavoista.

Moni pitää yllä ensiaputaitoja, kenties käy kompassinsa kanssa suunnistamassa, vaalii kuntoaan, sisäänajaa ennakkoon vaelluskenkänsä, koepystyttää telttansa, oppii luontoasioita ja kuivailee jauhelihojaan. Miksei kahlailisi. Etenkin jos juuri siitä suo-riutumiseen liittyy pelko?

Itse näin nuorempana useaan kertaan samanlaisen kauhu-unen, jossa vajosin suohon siten että vajoaminen ei loppunut vaan upposin kokonaan upoksiin yhä syvemmälle ja syvemmälle suon ruskeisiin uumeniin. Uni ei enää toistunut kun kävin asiaa köyden kanssa kokeilemassa upottavimmassa rimmessä mitä kuvitella saattaa. Suo ei kovasta yrittämisestä huolimatta imenyt sisuksiinsa vaan kellutti pahimmillaankin vähintään samoin kuin pelkkä vesi.
 Sivun alkuun

rautu
27.05.2014 18:02

Olisin koti-ikävän kannalla. Yritän aina ensimmäiseksi järjestää reissun perheen kanssa tätä nykyä. Tyttäreni on vasta 10 vuotias ja iskälle tärkeä. Kun olen joskus reissussa äijien kanssa, niin ikävä perhettä kalvaa varsinkin pienessa krapulassa. Pyrin soittamaan mahdollisuuden salliessa. Tyttären kanssa soitellaan vähintään kahdesti päivässä vaikka olen vain kämpälläkin rakentamassa. Tytär on kova huolehtimaan. Välillä tulee tekstari, että onko kaikki hyvin, vaikka viime soitosta olisi vain pari tuntia.

En kaipaa yksinvaellusta, koska haluan jakaa vaelluksen kokemukset jonkun toisen kanssa. Iltanuotiolla on mukava rupatella totin äärellä päivän kulusta. Kämpällä on taas mukava rauhoittua ja puuhailla aivan itsekseen ilman, että kukaan puuttuu tekemisiini.

Kulkeminen vailla muita toimintoja alkaa muutenkin menettää hohtoaan pikkuhiljaa. Reissut suuntautuvat yhä enemmän kalavesien äärille tai riistan perässä kulkemiseen. Loma-ajat ovat rajalliset ja samalla kertaa on mukavampi yhdistellä eri toimintoja samoilla retkillä.

Ei oo häränpäivää!!
 Sivun alkuun

Heksa
27.05.2014 18:25

Vastasin sairastuminen, koska kuten jo mainittiin, siihen ei voi itse vaikuttaa. Mutta en silti vaelluksella pelkää tai huolehdi sitä. Jostain oudosta syystä yksinvaelluksella mieltä painaa muut ihmiset, eli jos tuntemattomat pääsevät yllättämään tai jotain sellaista. Älkää kysykö tarkemmin, koska en ole sitä sen tarkemmin ajatellut (hmm, en kuitenkaan usko tuon liittyvän mielenterveyteen, vaan ennemminkin luonteeseen).
 Sivun alkuun

Joonas Frisk
27.05.2014 18:46

Kotona ollessani mietin,,jos selkä taas hajoaa..., jalka katkeaa... älytön mikreeni iskee-

Sitten itse reissulla en koskaan näitä muista miettineeni, pelkääväni. Olen siellä kuin pieni metsän eläin, elän vaan sitä hetkeä joka on käsillä. - Pelko invalidisoi.
- Ja tuntemattomia en pelkää, sillä itsehän se Tuntematon olen.. Wink
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Blog Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

kaptu
27.05.2014 18:49

Iän myötä sitä on yleensäkin ottaen tullut epävarmemmaksi ja kynnys alkeellisempia metsäöitä kohtaan on kasvanut Crying or Very sad
 Sivun alkuun

varg62
27.05.2014 19:55

Ehdottomasti viinan loppuminen huolestuttaa sillä mentävä maalikyliin hakeen lisää ja siellä on ihmisiä.
 Sivun alkuun

Turhankävelijä
27.05.2014 20:04

Yksinvaelluksella en ole osannut juuri mitään pelätä. Jotkut joenylitykset on hirvittänyt jälkeenpäin. Sairastumista tai loukkaantumista en mieti, ei voi miettiä tai tulee kyvyttömäksi lähteä yksin minnekkään. Yksin kulkiessa olen huomattavasti varovaisempi ja harkitsevampi sekä malttia tekemisten miettimiseen on enemmän.
Varusteiden hajoamista äänestin, siksi kai voi laskea myös teltan palamisen. Se oli kohtuulisen lähellä Paistuntureilla. Hakiessani vettä hiukan kauempaa oli tuli levinnyt keittimestä maahan keittimen alle ja teltta oli hyvin lähellä. Siinä olisi mennyt rinkka, telta, makuupussi, saappaat ym. Päällä oli vain leirikengät, paita ja retkihousut sekä vesipullo.
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle 1, 2, 3, 4  Seuraava

Tutustu muihin vastaavaan asiaan liittyviin keskusteluihin (Hakee kaikki keskustelut joiden otsikoissa esiintyy sama sana)
Aihe Kirjoittaja Foorumi Vastaukset Lähetetty
Mikä kämppä malva Tietokilpailut ja kuva-arvoittelut 2 11.05.2020 10:20 Katso viimeisin viesti
Mikä tämä on? Pekka Tietokilpailut ja kuva-arvoittelut 7 29.12.2019 1:32 Katso viimeisin viesti
Mikä kämppä jutavi Tietokilpailut ja kuva-arvoittelut 6 31.08.2018 9:24 Katso viimeisin viesti
Mikä nimi varsijousi Tietokilpailut ja kuva-arvoittelut 52 01.07.2018 23:02 Katso viimeisin viesti
Mikä firma myy Lundhagsin kenkiä? esakuni Kesävaellusvarusteet 5 29.09.2017 10:20 Katso viimeisin viesti
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa

Sivun alkuun  

Sivu 1 Yht. 4
Siirry sivulle 1, 2, 3, 4  Seuraava
Siirry: