Vaellusturinat II
Osta ja työllistä yh-äitejä Vietnamissa
 
Etusivu Rekisteröidy VaellusWiki Ohje Vaellusnet Kuva MMS-Blog Vaellusturinat I Tilastot Avatarit Valokuvakilpailu WAP  
Asentopaikkani Phoogle | Retkeilijän kiintopisteet                      

Kantotulen lieskan leikintää Hammastunturin syksyisessä erämaassa.... Kulpakkojokea Hammastunturin kupeessa....... Kuoppajärvi Hammasjärven pohjoispuolella ja ruskainen haavikko........ Pyhä-Nattasen huipulta heinäkuun 2005 helteillä... Idyllinen Riestojoki Sompion luonnonpuistossa..... Anterin huipulta itäänpäin kevättalvella 1993.....
 

Vaellusturinat II Foorumin päävalikko Lappi Raja-Joosepista Anteriin pyörällä
Näytä edelliset viestit:   
      Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia  
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
mettäantero
29.06.2014 11:15


Viestejä: 2309
Umpihanki kirjoitti:
.....

Tämän ketjun aihe taitaa kuitenkin koskea täysin luvallisella uralla poljeskelua. Vai olenko väärässä ?


Olet aivan oikeassa, luvallista on tiettyyn paikkaan saakka. Tässä keskustelussahan (Raja-Joosepista Anteriin pyörällä) nyt vähän kyseenalaistetaakin sitä, onko tarpeen olla luvallista. Ja kun nyt on luvallista, mitä siitä vähitellen sitten seuraa. Jos saisin päättää, keltaiset rajavyöhykettä osoittavat merkit olisivat Anterintien toisessa laidassa (etelään mentäessä oikealla). Silloin meidän retkeilijöiden ei tälläisia juupaseipäs -keskusteluja tarvitsisi edes käydä. Wink
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
peurakorva
29.06.2014 13:01


Viestejä: 493
Sellaista olin lukevinani, en vain muista mistä, että polkupyöräily tullaan sallimaan UK:ssa kaikilla merkityillä reiteillä.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Lunkentus
29.06.2014 13:07


Viestejä: 1221
peurakorva kirjoitti:
Sellaista olin lukevinani, en vain muista mistä, että polkupyöräily tullaan sallimaan UK:ssa kaikilla merkityillä reiteillä.

Toivottavasti ei sallita.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Ursus
29.06.2014 14:42


Viestejä: 7406
Olen ymmärtänyt pyöräilyn kielletyksi muualla kuin erikseen mainituilla reiteillä siksi, että varsinkin maan/polun ollessa märkä, rengas rikkoo maan pintaa enemmän kuin jalan kulkeminen ja siitä seuraa maaston kulumista ja eroosiota.
Onhan noita luvallisia pyöräilymahdollisuuksia metsäautoteillä ym luonnon helmassa kaikkialla Suomessa sen verran paljon, ettei enää kansallispuistoihinkin tarvitse pyörällä päästä.
_________________
Jos metsään haluat mennä nyt , sä takuulla yllätyt ...
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
sahamies
29.06.2014 14:55


Viestejä: 4306
^ Eräkärryn pyörä tekee yhtä "rumaa" jälkeä maastoon, tai pahempaakin koska sen kanssa kuljetaan sellaisista paikoista minne polkupyörällä ei kukaan mene.
Kysynkin teiltä jotka vastustatte pyöräilyä kansallispuistoissa, hyväksyttekö eräkärryn vedon siellä.
Sitä kun toistaiseksi saa vetää missä vaan, niin kuinka vihaisia katseita saan osakseni jos joskus kykenen lähtemään (jota kyllä suuresti epäilen) kärryni kanssa vaikkapa Vongoivalle.
Minä kannatan vapaata pyöräilyä kansallispuistoissa, samat rajoitukset koskisivat pyöräilijöitä kuin jalan kulkeviakin.
Rajan vetäisin lihasvoimalla kulkevan-akusta voimaa ottavan laitteen välille.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Blog Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Pepi
29.06.2014 16:32


Viestejä: 6874
sahamies kirjoitti:
^ Eräkärryn pyörä tekee yhtä "rumaa" jälkeä maastoon, tai pahempaakin koska sen kanssa kuljetaan sellaisista paikoista minne polkupyörällä ei kukaan mene.

Ei aivan. Polkupyörässä on kaksi pyörää, joilla kummallakin on enemmän kuormaa kuin tyypillisesti lastatun eräkärryn pyörällä. Niistä toinen ohjaa ja toinen työntää aiheuttaen enemmän "hiertämistä" kuin eräkärryn vapaasti seuraava pyörä. Ero on kuitenkin vain määrällinen. Jatkuvaa jälkeä tekevän pyörän ja jälkiä tekevien jalkojen välinen ero on toki olemassa.

Kasvillisuudelle aiheuttaa huonosti palautuvaa kulumista (ja myöhemmin eroosiota) saman paikan toistuva kulutus, joka estää toipumisen. Syntyy polku, ura, ränni. Kerran tai harvoin tapahtuva kulutus vakiintuneen uran ulkopuolella aiheuttaa kasvukauden yli erottuvia vaurioita vain harvoin tai erityisen herkillä alustoilla. Eläimistölle, joka on ehkä tottunut polun käyttäjiin, saattaa omien jälkien kulkijoista olla enemmän häiriötä. Maastossa saa olla kohtalainen lauma vaeltajia, jotta pääsevät samaan kulutukseen kuin porotokka.

En näe eräkärryä niin ongelmallisena kuin polkupyörän, mutta en tässä suhteessa ihan ongelmattomanakaan. Isoin ongelma taitaa olla niin kansallispuiston kuin arvostelevien "tosivaeltajienkin" kannalta se, että kumpikin auttaa ihmisvaikutusta helpommin ja nopeammin syvemmälle erämaahan.
_________________
Ainoa keino olla koskaan eksymättä on olla koko ajan perillä.


Viimeinen muokkaaja, Pepi pvm 29.06.2014 16:36, muokattu 1 kertaa
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Oldhouse
29.06.2014 16:32


Viestejä: 45
Rajavartioston ja poromiesten mönkijöitä liikuskeli Raja-Joosepin ja Anterin pyöräparkin välillä enemmän kuin pyöräilijöitä meidän siirtymävaiheen aikana. Minusta tuolla "soratiellä" meidän pyöräilijöiden tielle aiheuttama rasitus ei ole merkittävä. Vaikka reitti onkin sallittu pyörille, niin aika harva sinne kuitenkaan viitsii pyöriä auton perässä kuljettaa. Onhan tuo ura nyt sitten tullut kerran käveltyä ja kerran pyöräiltyä. Ensi kerralla sitten taas kävellen sauvojen kera. Smile
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
sahamies
29.06.2014 16:59


Viestejä: 4306
Periaatteessa on noin kuten Pepi kirjoittaa, pyörällä liikkuva lasti on nopeampi kuin jalkojen päällä kulkeva, mutta "asutus laajenee " erämaihin joka tapauksessa.

Käymättömiä paikkoja, niitä ei enää ole Suomessa kuin pieninä kappaleina jossakin vaikeakulkuisissa maastoissa. Ja sellaisiin paikkoihin ei hevin eksy polkupyöräilijä ellei sitten kevään teräshangille ole lähtenyt.
Eräkärryn kanssa voi mennä melko hankaliinkiin maastoihin, mutta luulen että perinteinen rinkankantaja on se joka viimeisen käymättömän paikan käy korkkaamassa.
Tarkoitin sitä , kun arvioin kärryn tekevän enemmän näkyvää jälkeä kuin polkupyörän, että kärryä voi vetää hieman pehmoisempiinkin paikkoihin jonne ei polkupyöräilijä mene kuin pakosta, ja siellä se jälki sitten näkyykin.
Ja vielä jos suhteutetaan polkupyöräily ja kärrynveto ammattinsa ja virkansa puolesta tapahtuviin moottorivehkeillä ajeluun, Oldhouse totesi saman asian, niin puhutaan melko näkymättömästä naarmusta pohjoisen maaperässä.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Blog Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
mettäantero
29.06.2014 19:29


Viestejä: 2309
Ursus kirjoitti:
Olen ymmärtänyt pyöräilyn kielletyksi muualla kuin erikseen mainituilla reiteillä siksi, että varsinkin maan/polun ollessa märkä, rengas rikkoo maan pintaa enemmän kuin jalan kulkeminen ja siitä seuraa maaston kulumista ja eroosiota.
Onhan noita luvallisia pyöräilymahdollisuuksia metsäautoteillä ym luonnon helmassa kaikkialla Suomessa sen verran paljon, ettei enää kansallispuistoihinkin tarvitse pyörällä päästä.


Komppaan Ursusta. Täyttä asiaa. Kansallispuistot (joiden pinta-ala maamme pinta-alasta on tosi pieni) eivät ole ensisijaisesti huvipuistoja, joissa kaikki hauska pitää olla sallittua.

Eräkärryt ovat käsittääkseni ainakin toistaiseksi vielä marginaalikysymys verrattuna peltsipeltoloiden markkinoimaan läskipyörämaailmankuvaan. Maastopyörähän löytyy jo lähes jokaisen "vaeltajan" porraspäästä. Ja taas kerran lopuksi se sama toteamus...mitä helpommin/nopeammin kohde saavutetaan sitä vastuuttomampaa porukkaa siellä käy.Wink
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
tiku
30.06.2014 1:29


Viestejä: 364
Sokosti Suomujoki kirjoitti:
Onko herroilla ja tyttärillä kuvia tuosta tien hiekkaisuudesta?


Ei minulla. Pehmeähiekkaisuutta taitaa olla enimmin Harrijärven lähellä. Hiekkapätkät ovat minusta lyhyitä enkä pitäisi niitä kovin isona asiana. Kivisyyden koin paljon merkittävämmäksi. Kivisimmästä kohdasta on kuva:
IMG_6804 by phototiku, on Flickr

Ja parhaimmillaan tie on tällainen kovahiekkainen:
IMG_6782 by phototiku, on Flickr

Pyöräilystä kansallispuistoissa on näköjään käyty sananvaihtoa tässäkin säikeessä. En näe mitään hyvää syytä, miksi pyöräily tuolla pätkällä pitäisi kieltää - tietähän se on, ei umpimetsää eikä polkua. Toisaalta en kyllä näe oikein mieltä pyöräilyn sallimisessa nykyistä laajemmalle UK-puistossa.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Umpihanki
30.06.2014 8:02


Viestejä: 3927
tiku kirjoitti:
Toisaalta en kyllä näe oikein mieltä pyöräilyn sallimisessa nykyistä laajemmalle UK-puistossa.


Mielekkyydestä en osaa sanoa mitään, mutta tuskin maastopyöräilystä mitään hittiä tulisi tuonnekaan alueelle.
Voin tietenkin olla väärässä. Vannomatta paras.

Nuoriso mukaillen sanonkin tähän "ongelmaan", että ihan sama. Sallitaan eli ei.
Tilanteen muuttuminen ei vaikuta omaan elämääni hölkäsen pöläystä.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3

 
Tutustu muihin vastaavaan asiaan liittyviin keskusteluihin (Hakee kaikki keskustelut joiden otsikoissa esiintyy sama sana)
Aihe Kirjoittaja Foorumi Vastaukset Lähetetty
Parkkeeraus Raja-Joosepissa Korvapuoli Yleisiä retkeilyyn liittyviä sekalaisia asioita 7 04.09.2019 19:57 Katso viimeisin viesti
Sähköautolla Nordkappiin ja pyörällä ... TREKKING Pyöräily 17 30.07.2018 9:19 Katso viimeisin viesti
Raja-Joosepissa metsäpalo seppo Lappi 2 20.07.2018 18:44 Katso viimeisin viesti
Kiilopäältä/Saariselältä Raja-Joosepi... Sini-Marja Seuraa retkille 1 22.05.2018 8:03 Katso viimeisin viesti
Raja-Jooseppi 10.-15.9.2017 Louestaja Kuvagalleria 7 16.09.2017 0:34 Katso viimeisin viesti
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


      Sivun alkuun  

Sivu 3 Yht. 3
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3
Siirry: