Vaellusturinat II
- Osta ja työllistä yh-äitejä Vietnamissa

Etusivu Rekisteröidy Ohje Vaellusnet Kuva MMS-Blog Vaellusturinat I Tilastot Avatarit  
Asentopaikkani Phoogle                      

Kantotulen lieskan leikintää Hammastunturin syksyisessä erämaassa.... Kulpakkojokea Hammastunturin kupeessa....... Kuoppajärvi Hammasjärven pohjoispuolella ja ruskainen haavikko........ Pyhä-Nattasen huipulta heinäkuun 2005 helteillä... Idyllinen Riestojoki Sompion luonnonpuistossa..... Anterin huipulta itäänpäin kevättalvella 1993.....

Vaellusturinat II Foorumin päävalikko Lappi Heitetty reissu
Näytä edelliset viestit:   
      Kaikki ajat ovat GMT + 2 tuntia  
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 106, 107, 108 ... 198, 199, 200  Seuraava

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
kantsu_
07.08.2014 22:28

Viikko vaellettu Kilpisjärven ja Käsivarren erämaa-alueella. Tarkkaa reittiä en kerro Wink Sään vaihtelut nopeita, osuttiin yhteen hieman rajumpaan ukkospuuskaan. Hyttysiä oli vielä yllättävän paljon. Kaunista aluetta, vaikka paikoin hankalaa kivirakkaa ja louhikkoa.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Vee Vee
12.08.2014 20:02

Ensimmäinen Lapin reissu tehty ja monen vuoden aikainen unelma toteutettu 7.-9. heinäkuuta. Reitti Hetta-Pallas.

Mäkäräisiä ja lämpöä riitti. Ensimmäisenä päivänä kuljimme isäni kanssa kahden päivän suunnitellun päivämatkan Hetasta aina Hannukuruun asti. Ensin oli tarkoitus yöpyä Sioskurun lähistöllä, mutta koska yöpyjiä oli muitakin, päätimme jatkaa matkaa Tappurin juurelle puron varteen. Teltta osoittautui kuitenkin pätsiksi, jota ympärivuorokautinen auringonpaiste edelleen lämmitti. Myös mäkäräiset seurasivat telttaan.
Tuumasimme, josko ylempänä tunturissa voisi nukkua taivasalla. Josko pienoinen tuulenvire siellä pitäisi itikat loitolla. Siirryimme Rouvivaaran rinteeseen. Mäkäräiset eivät luovuttaneet sielläkään eikä kirkkaus ainakaan helpottanut unen tuloa. Täytyi taas nousta harkitsemaan asiaa. Kello löi puoltayötä, vaikka väliäkös hällä. Etäällä, reilun kolmen kilometrin päässä häämötti Pahakurun kämppä. Päätimme jatkaa sinne.

Pahakurun kämpälle päästyämme, näimme kuistilla neljät parit vaelluskenkiä. Perhe koiransa kanssa oli yöpynyt tupaan. Matkamme yöttämässä yössä saisi siis jatkua. Suuntana Hannukuru, josta löytyi yösija. Tupien ollessa majoitettuina, pääsimme kellahtamaan grillikodan reunalavereille. Aikamoinen päivä. Maisemat olivat kuitenkin upeita kun ne nyt ensikertaa näimme.

Seuraava päivä yli 30 asteen helteineen, mäkäräisineen ja Lumikeron nousuineen kuivan taipaleen aikana meinasivat koetella. Hiki virtasi. Pari kilometriä ennen Montellin majaa olevasta kurusta löytyi kuitenkin kaltio, joka virkisti. Siinä teimme ruuat ja täytimme ehtyneet vesivarannot.

Montellin majalle päästyämme kellahdimme lavereille ja urvahdimme heti parin tunnin tirsoille. Ei mäkäräisiä, ei ylettömän kuuma. Mahtavaa. Nukuimme hyvin ja jatkoimme seuraavana aamuna matkaa jo neljän maissa aamupuuron ja -kahvien voimin. Aamu oli viileä, eikä itikoita näkynyt. Nyt vaelluksesta pystyi nauttimaan täysin rinnoin. Taivaskerolle hivuttautuessamme lähti riekko muutaman metrin päästä edestä. Taivaskero oli mahtava pääte ensimmäiselle Lapin vaellukselle. Taivaskerolta laskeutuessamme ja Pallashotellin jo näkyessä keittelimme viimeiset nuudelit laajan rakan eräässä kivettömässä kohdassa. Vaellus, joka oli osin ollut koettelevakin, oli nyt lähes päätepisteessään. Yksi unelma toteutettu. Määränpäässä helteen uuvuttamat vaeltajat saivat kylmää juotavaa. Ajallisesti lyhyt, mutta mieleenpainuva vaellus.

Riekon lisäksi muita havaintoja vaelluksen aikana: tunturikihuja, keräkurmitsa poikueineen, kapustarintoja, kivitaskuja.

- Vee Vee

Sokosti Suomujoki
12.08.2014 21:55

Kova on ollut kunto ja vauhti helteessä. Tosin en itse ole tuolla käynyt, mutta kuvauksen perusteella. Juha Mieto taisi vetää tuon alle 5 tunnin joskus, vai muistanko ajan väärin?

"Kyseinen nimimerkki SS on niitä joiden viesteissä ei useinkaan ole mitään perää. Sen olen todennut niin monesti vuosien aikana. " - Eräkulkuri
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Mustikka
13.08.2014 15:46

Kävelin viime viikolla jo pitkin kesää suunnittelemani Kevon reissun Sulaojalta Fjellulle ja sen jälkeen Kuivin kautta takaisin. Mulla meni viikko, kun kävelykunto ei ole kummoinen enkä muutenkaan pitänyt kiirettä.

Ekan kerran pistin teltan pystyyn jo kahden kilometrin päässä tieltä olevalle nuotiopaikalle, kun takana oli lyhyitä torkkuja lukuunottamatta yhtämittainen ajo Helsingistä ja oli jotenkin ihanan rauhallinen olo, kun oli vihdoin päässyt maastoon. Pari tuntia nukuin sikeästi, ja jatkoin sitten illalla vielä Ruktajärveä kohti ruokailun jälkeen. Tässä tuli ehkä jonkinlainen virhearvio, koska jäin puolivälin paikkeilla kaameaan ukkosmyrskyyn, joka melskasi suoraan yli. Olo oli jopa vähän arveluttava tunturikoivikossa järvien välisellä kannaksella. Hetkeksi heitin metalliset kävelysauvatkin pois ja jäin paikalleni jalat yhdessä. Jatkoin kuitenkin, kun rajuilma ei hellittänyt, vaikka etenikin samaan suuntaan kanssani.

Ruktajärvellä päätin jostain ihme syystä laittaa teltan pystyyn, vaikka olisin voinut suojautua autiotupaankin pahimman ajaksi (tai kotaan yhden pariskunnan kanssa). Näemmä Power Lizardin saa rankkasateessakin viritettyä kuntoon Very Happy . Kokkasin sentään tuvassa, kun kaikki muutkin yöpyjät nukkuivat teltoissa ja kodassa. Rajuilman tauottua tuli suorastaan valoisaa, vaikka kello oli jo yli yksi yöllä.

Seuraavana päivänä oli aamusumun hälvettyä hyvä kuivatusilma, ja sateessa päällä olleet vaatteet saattoi ennen lähtöä taas laittaa ylle (oli mulla sadetakki, mutta sain t-paidan silti aika märäksi jossain vaiheessa). Pidin teetauon jo seuraavalla nuotiopaikalla, missä oli leiriytyneenä iso seurakuntaryhmä eri-ikäisiä retkeilijöitä, joista olin jo kuullutkin muilta edellisillä taukopaikoilla. Kuljin hitaasti helteessä mahdollisiä ukkospilviä vilkuillen pitkältä tuntuvan matkan seuraavalle leiripaikalle, jossa oli kota kivalla paikalla pienen joen tuntumassa. Sain teltan pystyyn ja tavarat heiteltyä sisään juuri ennen kuin ensimmäiset pisarat putosivat, mutta illan ukkoskuuro oli nopea. Kokkailin kodassa ja sinne juoksi vähän sadetta saanut neljän nuoren miehen porukka heti perääni.

Kolmantena päivänä ehdin sitten jo mäkin Kevon kanjonille, ja se oli juuri niin hieno, kuin kuvissa näyttääkin. Seuraavan nuotiopaikan jälkeisen nousun päällä olevan mutkan vedin nolosti pitkäksi, ja seurailin harhapolkuja hetken aikaa toivoen, että merkitty reitti yhtyisi vahingossa seuraamaani väärään polkuun, harjun päällä kun oltiin. Takaisinhan sitä oli sitten palattava kuitenkin. Tässä vaiheessa neljä reippaampaa etenijää edelliseltä yöpaikalta oli ohittanut minut, enkä tavoittanut heitä enää. Tämä oli vähän harmi, koska löysin ilmeisesti heidän jäljiltään polulta puolitäyden tupakka-askin, jonka olisin voinut palauttaa, ja lisäksi mulla taisi olla jotain muutakin heille kuuluvaa...

Oli taas hellettä, ja torkuin pitkän tauon jossain puron varressa, koska ei ollut paljon kilometrejä taitettavana päätettyäni jäädä Fjellulle seuraavaksi yöksi.

Fjellulle laskeva rinne oli mulle hankala, onneksi lopussa oli portaat. Itse leiripaikka putouslaaksossa oli mun mielestäni jotenkin paratiisillinen, vaikka kostea... etenkin hienoa oli syödä illallista pikinikpöydän ääressä auringon laskiessa ja vyörypilvien noustessa esiin korkeiden seinämien takaa. Eka ukkosrintama meni ohi, mutta vähän myöhemmin toisesta suunnasta tuli nopea kuuro myös kohdalle. Polulta löydetyt tupakat onneksi kelpasivat eräällä paikalla yöpyvälle.

Telttapaikkani laverikatoksen puolivarjossa tarjosi mukavasti suojaa helteeltä, ja pötköttelin ennen lähtöä pitkälle iltapäivään jalat ulkona teltasta jännäriä lukien. Aamupalalla löysin ruokapussistani kumman ylimääräisen kaurahiutale-erän, ja epäilin, että päässäni viiraa jo, koska en tajunnut, miten se oli sinne joutunut. Ujutettu salaa Very Happy ? Tutkin muovipussia mahdollisten etikettien varalta, mutta päättelin sitten, että olin vahingossa pakannut mukaan meno- ja tulomatkan mahdollisiin leirintäalueyöpymisiin tarkoitetun pussukan, ja löysin sen vasta nyt.

Jostain syystä tämä ylimääräinen 300 grammaa harmitti kovasti. Nyt jälkeenpäin selvisi, etteivät ne olleet näitä omia varastojani, vaan mun on täytynyt ottaa kotakokkailujeni yhteydessä jonkun miehen hiutalepussi Embarassed. Asiaa ei kumminkaan aamiaisellakaan havaittu puolin eikä toisinkaan nähdäkseni, harmi kyllä. Pitääpä olla tarkempi jatkossa. En nyt syytä itseäni ihan hirveästi silti, koska miehillä tuntui olevan hyvin muonaa (joku olisi tarjonnut mulle osaa näkkäreistään esimerkiksi).

Myöhäisiltapäivän paahteessa nousu putouslaaksosta ja kulku ylängöllä oli erittäin hikistä hommaa, varsinkin kun vaelluskengät ja jalatkaan eivät kaikin osin enää sopineet yhteen. Tienhaarassa päätin kääntyä Kuivin suuntaan. Kanjoni oli hieno ja jylhä, mutta myös avotunturialue kiinnosti. Olin tähän asti pitänyt avoimena mahdollisuuden jatkaa kanjonireittiäkin.

Välillä pidin taas pitkän tauon puron varressa, ja kaadoin mm. kylmää vettä pullosta helteessä hikoilevaan päähäni, ja illemmalla peseydyin toisessa purossa. Kuivilla laitoin teltan pystyyn tuvan taakse ja viivyinkin siinä seuraavaan iltaan. Helteet loppuivat tältä erää ja seuraavana päivänä sateli aina välillä. Vietin laatuaikaa torkkuen ja romaanin parissa Smile . Kuivin huiputuksen jätin toiseen kertaan sään ja jalan rakkuloiden takia.

Illalla jatkoin Akukammille, ja siinä maastossa taas vietin rauhallisen päivän, ja seuraavana iltana Njavgoaiville. Olisin kokkaillut kodassa, koska sää oli kosteahko, mutta siellä olikin väkeä, anteeksi vaan iltaöinen häiriö sisälläolijoille! Kodasta ei näemmä ulospäin voi päätellä, onko se varattu vai ei... yö oli jo tosi kylmä, makuupussin narut kireälle ja fleeceä päälle,ja vähän silti värisytti helteeseen tottunutta.

Reitti Ruktajärvelle oli vielä mulle tallaamatonta polkua, karun kaunista avotunturia ja viiltävän kylmä tuuli. Ruktajärvellä kohtasin kolme maastoon tulossa olevaa vaeltajaa kahdessa porukassa, näistä toisten kanssa kokkailtiin samaan aikaan kodassa. Muut maastosta lähtijät olivat jo menneet ajat sitten, kun itse lähdin tarpomaan kymmenen kilometrin päähän nuotiopaikalle, mutta vastaantulijoita taisi olla kahdeksan.

Laitoin taas teltan siihen kahden kilometrin päähän tiestä, ja sain kauhealla väännöllä hakattua ison mäntypöllin kappaleiksi, niin että sain viimeisen illan tunnelmatuletkin tehtyä Very Happy .

Seuraavana päivänä Karigasniemen tietä ajellessa oli tosi euforinen olo, ja varsinkin sen jälkeen kun pääsin vielä Muotkan Ruoktussa suihkuun ja sain reilun viikon hiusten talikuurin katkaistua.
 Sivun alkuun

Kore
13.08.2014 18:09

Mustikka kirjoitti:
Kävelin viime viikolla jo pitkin kesää suunnittelemani Kevon reissun Sulaojalta Fjellulle ja sen jälkeen Kuivin kautta takaisin.

Mukava retkikertomus! Itselläni on tarkoitus kävellä sama lenkki kolmen viikon päästä ja lisäksi yhdistää siihen noin parin päivän pistäytyminen Kuivin takana Paistuntureilla. Sellaista olisin kysynyt, että huomasitko, että olisi fiksumpaa kävellä reitti nimenomaan tuohon suuntaan? Itselläni oli ajatus kävellä toisin päin, mutta se johtuu vain siitä, etten ennen ole käynyt siellä Kuivin osuudella ja vähän polttelisi nähdä se jo alkureissusta.
 Sivun alkuun

luuppi
13.08.2014 19:04

Sillain tuli vaellettua, ettakun rinkka jai koneen vaihdossa Helsinkiin, niin ei sita ehtinyt perilla jaada odottelemaan. Piti kerata kampalta,mita oli ja makuupussiksituli -30 talvipussi. Luulin ettei siina tulenukuttua yhtaan yota,mutta hyvinmeni avomajoitteissa.
Rinkka kiersi Lappia saman tahtiin kuin minakin, ja kuljettuaan 2 kentan lapi ja taksilla, yhytti se minut niin etta lahdimme taas yhdessa paluumatkalle.

Hyvin meni muutenkin, tuskaisenkuumaa oli vain soilla. Lentavaisista vain paarmoista oli haitaksi asti. Kalaa tuli enemman kuin saimme syotya, ja meni jakoon leiripaikoilla. Vain haukia meni haaskuun eli hoisimme kalakantaa siina samalla. Jossainpain niista maksetaan tapporahaa; onko leukaperat vai mika, joka pitaisi vieda todisteeksi?
 Sivun alkuun

Mustikka
13.08.2014 19:38

Kore kirjoitti:

Mukava retkikertomus! Itselläni on tarkoitus kävellä sama lenkki kolmen viikon päästä ja lisäksi yhdistää siihen noin parin päivän pistäytyminen Kuivin takana Paistuntureilla. Sellaista olisin kysynyt, että huomasitko, että olisi fiksumpaa kävellä reitti nimenomaan tuohon suuntaan? Itselläni oli ajatus kävellä toisin päin, mutta se johtuu vain siitä, etten ennen ole käynyt siellä Kuivin osuudella ja vähän polttelisi nähdä se jo alkureissusta.

Kiitos! Itse valitsin tuon suunnan, koska en ollut käynyt paikalla ennen, ja Kevon seinää neuvottiin lähestymään nimenomaan näin päin. Ja minua taas noiden nähtävyyksien luokse pääseminen houkutteli alkureissusta. Tapasin ainakin kolme toiseen suuntaan kiertävää, ja tuleehan niin päin vähän tasaisempi osuus aluksi painavammalla rinkalla, joten sikälikin hyvä. Isompaa merkitystä suunnalla tuskin on.
 Sivun alkuun

Vee Vee
13.08.2014 21:26

Sokosti Suomujoki kirjoitti:
Kova on ollut kunto ja vauhti helteessä. Tosin en itse ole tuolla käynyt, mutta kuvauksen perusteella. Juha Mieto taisi vetää tuon alle 5 tunnin joskus, vai muistanko ajan väärin?

Heh, Korson kenguruiden youtubesta löytyvän Hetta-Pallas juoksuvideon innoittamana kävi itselläkin mielessä joskon tuon reitin joskus hilpaisisi oikeasti äkkiseltään. Mutta se vaatii enemmän marathon kuntoa, jonka aika ei ole vielä. Keskitytään vain lyhyemmille matkoille : )

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe: Pöyrisjärvi pyörällä
tiku
16.08.2014 7:39

Maastopyörä pääsi ensi kertaa tositoimiin, kun punnersin Pöyrisjärven reitin Kalmakaltiosta Norjan rajan kautta Näkkälään ja maanteitä päälle.

Ensihavaintoja ja -kokemuksia kertyi täältäkin:

Nähty yksi sopuli Kalmakaltion ja Naltijärven välillä.

Kuvattu käki istumassa ja lennossa.

Bongattu Lapin jättirotusääski, jota olen aina luullut vain urbaaniksi legendaksi. Pituus 1,5 - 2 senttiä! Luulin ensin joksikin muurahaiskuningattareksi, kun näin maassa, mutta hyttyseltä se sittenkin näyttää. Nimetköön ken ötökän tunnistaa:
IMG_0258 by phototiku, on Flickr

Kahlattu pyörän kanssa vedessä pari kilometriä:
IMG_0421 by phototiku, on Flickr

Löydetty Sahara Lapista:
IMG_0433_panoraama by phototiku, on Flickr

Löydetty uusi ja outo kukkakasvi. Selaan kyllä kohta Värikasviota mutta arvaan, että joku täällä pian antaa tälle nimen:
IMG_0398 by phototiku, on Flickr

Laitan varmaan lisää kuvatarinaa Kuvagalleriaan / Flickriin kunhan ehdin.
 Sivun alkuun

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe: Re: Pöyrisjärvi pyörällä
OS
16.08.2014 8:33

tiku kirjoitti:

Bongattu Lapin jättirotusääski, jota olen aina luullut vain urbaaniksi legendaksi. Pituus 1,5 - 2 senttiä! Luulin ensin joksikin muurahaiskuningattareksi, kun näin maassa, mutta hyttyseltä se sittenkin näyttää. Nimetköön ken ötökän tunnistaa:
IMG_0258 by phototiku, on Flickr

Taitaa olla tätä karvasääskien porukkaa:

http://hyonteiset.net/foorumi/viewtopic.php?f=8&t=16653

tiku kirjoitti:
Löydetty uusi ja outo kukkakasvi. Selaan kyllä kohta Värikasviota mutta arvaan, että joku täällä pian antaa tälle nimen:
IMG_0398 by phototiku, on Flickr

Kukka on lääte:
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

Ribox
16.08.2014 9:36

Moro!

Minua kiinnostaisi tietää miten ajettava tuo reitti oli? Kuinka paljon oli taluttamista yms. muuta ähellystä? Kannattikö lähteä?

-ribox-
 Sivun alkuun

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe: Re: Pöyrisjärvi pyörällä
tiku
16.08.2014 22:39

Kiitokset OS:lle. Noita tunnistuksia ei näköjään tarvinnut kauan pähkäillä.
 Sivun alkuun

tiku
17.08.2014 0:25

Ribox kirjoitti:
Moro!

Minua kiinnostaisi tietää miten ajettava tuo reitti oli? Kuinka paljon oli taluttamista yms. muuta ähellystä? Kannattikö lähteä?

-ribox-

Tuo oli siis ensimmäinen varsinainen maastopyörävaellus, joten kokemuksen syvällä rintaäänellä en voi vastata, mutta näin sen näin:

Minun makuuni oli hyvinkin riittävästi "puukkoja pystyssä", siis teräviä kiviä väisteltäväksi, ja liirtäviä pehmythiekkauria ja heikkovoimaiselle jyrkänpuoleisia nousuja. Lisäksi oli notkoissa kosteikkojuottien kohdalla kulku-uralla vesiesteitä, mutta ne pystyi helposti kiertämään uran vierestä, ja siellä täällä mutainen suopätkä, joita ei varmasti kukaan ajamalla selvitä. Pahimmassa sellaisessa talutettu pyörä käväisi napaa myöten mutavellissä.

Itse talutin ja ähelsin huomattavan osan matkasta, mutta se oli paljolti voimanpuutetta, jonka takia tasapainon hallintakaan ei ole superia. Varauduin myös ajallisesti pitkään vaellukseen, jos joutuisin jalkamieheksi, ja siksi varustus oli painava kuten edeltä vesikuvasta näkyy.

Vaihdoin jossain vaiheessa pyöräilykengistä varrellisiin vaelluskenkiin, jotka nauhoitin vain alaosasta. Koin sen noissa oloissa hyvinkin käypäseksi jutuksi, ja sillä systeemillä varsinaisia kahlauksia oli muutamia: Käkkälöjoki kun tein piston Lenkihakaan; Suomajoki; Pöyrisjärven takana pistoreitillä Maaterlompolon ylitys kannaksen kohdalta; Pöyrisjoen suu; Pöyrisjärven rantaa se parisen kilometriä; Jierstijoen suu Pöyrisjärven autiotuvan vieressä. Vähän ennen autiotupaa ylitin Seigajoen lompoloiden välisestä kannaksesta lautalla. Alkumatkasta oli pari siltaa purojen yli ja loppumatkasta Pöyrisjärvi-Näkkälä-välillä parit pitkospuut. Syvin kahlaus oli Pöyrisjoen suulla jotain 60 senttiä.

Parhaimmillaan esim. Norjan puolella ja Maaterlompololle mennessä ja Pöyrisjärveä lähestyessä pystyi ajamaan niin nopeasti kuin rahkeista lähti. Hyvää pyöräilijälle oli paljakan puuttomuus ja mönkkäreillä ajetun uran leveys ja mahdollisuus siirtyä aina uran paremmalle puoliskolle. Keskimäärin minulla vauhti jäi hitaaksi, vain suunnilleen kaksinkertaiseksi kävelyvaellukseen verrattuna.

Semmoinen tuntuma jäi, että ensimmäiset 50 km oli aika arkista puurtamista ja kiinnostavammat kohteet olivat vasta reitin loppupuolella. Mutta kokonaisuutena, kyllä kannatti lähteä, ja juuri tähän suuntaan ajettuna. Oli ihan erilaista koettavaa kuin millään muulla Lapin vaellusreitillä.

Näin kauempaa yhden läskipyöräilijän, ja jäljistä näki miten helposti hän oli selvittänyt hiekkapehmeiköt, jotka minulle olivat ajokelvottomia.

Ruuhkaa tuolla ei ole. Näin kuuden maastopäivän aikana poromiesten lisäksi seitsemän ihmistä: yhden vapaa-ajan mönkkärin, kolme pyöräilijää ja yhden kävellen liikkuvan pariskunnan. Yöpymistovereita oli vain Pöyrisjärven tuvalla.
 Sivun alkuun

junailija
17.08.2014 8:47

Ensivuoden vaellusta suunnittelen. Meneekö liian kunnianhimoiseksi: Kemihaara-mantoselkä-peuraselkä-siulanruoktu-hammaskuru-luirojärvi-saariselkä reitti?? Tänä syksynä kohteena lemmenjoki.

heluna74
17.08.2014 9:02

Mikä tuossa suunnitelmassa olisi "liian" kunnianhimoista? Jos on aikaa ja ruokaa, ei kai mikään ole liikaa Shocked...
 Sivun alkuun
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 106, 107, 108 ... 198, 199, 200  Seuraava

Tutustu muihin vastaavaan asiaan liittyviin keskusteluihin (Hakee kaikki keskustelut joiden otsikoissa esiintyy sama sana)
Aihe Kirjoittaja Foorumi Vastaukset Lähetetty
Oulun korkeudelle 2-3 yön reissu Marjo Muu Suomi 12 06.09.2019 8:05 Katso viimeisin viesti
Pitempi reissu TREKKING Lappi 36 26.09.2018 20:34 Katso viimeisin viesti
*Heitetty roskiin*A: Retki-lehtiä vuo... ts Ostetaan ja Myydään 0 02.07.2018 19:58 Katso viimeisin viesti
Seuraava melonta reissu varg62 Melonta 9 28.12.2016 16:10 Katso viimeisin viesti
Seuraava reissu TREKKING Norja, Ruotsi, Venäjä ja muut lähialueet 17 05.10.2016 18:45 Katso viimeisin viesti
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa

Sivun alkuun  

Sivu 107 Yht. 200
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 106, 107, 108 ... 198, 199, 200  Seuraava
Siirry: