Vaellusturinat II
- Osta ja työllistä yh-äitejä Vietnamissa

Etusivu Rekisteröidy Ohje Vaellusnet Kuva MMS-Blog Vaellusturinat I Tilastot Avatarit  
Asentopaikkani Phoogle                      

Kantotulen lieskan leikintää Hammastunturin syksyisessä erämaassa.... Kulpakkojokea Hammastunturin kupeessa....... Kuoppajärvi Hammasjärven pohjoispuolella ja ruskainen haavikko........ Pyhä-Nattasen huipulta heinäkuun 2005 helteillä... Idyllinen Riestojoki Sompion luonnonpuistossa..... Anterin huipulta itäänpäin kevättalvella 1993.....

Vaellusturinat II Foorumin päävalikko Talvivaellusvarusteet Millä etenet talvivaelluksella (Suomessa)?
Näytä edelliset viestit:   
      Kaikki ajat ovat GMT + 2 tuntia  
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle Edellinen  1, 2

Millä etenet talvivaelluksella (Suomessa)?
metsäsukset
44%
 44%  [ 30 ]
vaellustelemark-sukset, tunturisukset tms.
37%
 37%  [ 25 ]
retkisukset
1%
 1%  [ 1 ]
latusukset
2%
 2%  [ 2 ]
liukulumikengät
5%
 5%  [ 4 ]
lumikengät
1%
 1%  [ 1 ]
muu, mikä?
5%
 5%  [ 4 ]
Ääniä yhteensä : 67
      Sivun alkuun  

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Reissu Pete
02.02.2016 8:30

Laitoin 2 kohtaan tellumeiningin, vaikka toisaalta vetelen vieläkin edelleen etelänmettissä 10 cm leveillä 180 pitkillä säleneuvostosuksilla.
Muutenkin alkaa oleen vasta teilut puolet retkeilyhistoriasta mentynä BC suksilla.

Tuohon Luupin videolinkkiin tuolla jossain ^^^^^^. Sen mitä tajusimme vasta hieman myöhään, joskus tokana uiskentelupäivänä oli laittaa pitokarvat jälleen suksien pohjiin. liukkaalla jäällä ja sohjossa ne toimivat hienosti vakauttaen menoa ja helpottaen montuisa ylöspääsemistä. Ihan lopuksihan vaihdoimme sukset jäärautoihin, eli kaikkea oli mukana ja vesisuksia ei edes kaivattu Smile
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

Jouni
02.02.2016 9:09

Tuonne nousukarvaäänestykseen jo kommentoin suksiasiaakin pitemmästi. Mutta tänne myös kiitokset jo tässä vaiheessa mielenkiintoisesta keskustelusta.

Itse olen metsäsuksi-ihmisiä, koska haluan tutkiskella suomalaista luontoa kaikenlaisissa keli- ja hankiolosuhteissa läpi talven. Niin metsissä, soilla kuin tunturissakin. Omia reittejä valiten, en toisten tekemiin jälkiin luottaen. Mitä pitemmät, sen parempi minun mielestäni.

Mutta mielenkiintoista on huomata, että tunturisuksilla hiihtää tähän mennessä melkein puolet. Eikö sen täydy tarkoittaa joko pitäytymistä vain avotunturissa, valmiilla jäljillä tai kevään kantavimmalla hangella? Jolloin epäilemättä kantillinen ja paremmin ohjattava suksi on parempi. Ja mäenlaskussa tietenkin kantillinen jäykempi suksi on paljon miellyttävämpi. Metsäsuksillakin kuitenkin noissakin oloissa pärjää, kuten kaikissa muissakin oloissa.

En siis yritä ketään käännyttää mihinkään päin, vaikka en nyt saanut puolueettomammin edellistä muotoiltua. Smile Paljon on hyviä vaihtoehtoja lumessa liikkumiseen ja hyvä että niistä löytyy itse kullekin mieleisiä. Lisää kokemuksia ja näkemyksiä!
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

luuppi
02.02.2016 10:32

Niinpa...
" Eikö sen täydy tarkoittaa joko pitäytymistä vain avotunturissa, valmiilla jäljillä tai kevään kantavimmalla hangella? Jolloin epäilemättä kantillinen ja paremmin ohjattava suksi on parempi. Ja mäenlaskussa tietenkin kantillinen jäykempi suksi on paljon miellyttävämpi."

Tayspuiset, ylhaalta ja alhaalta lasikuidun syleilemat 180 x 10,5 pinta-alaiset sukset olivat minun ratkaisuni pohjoisen vaihteleviin maastoihin ja lumen kantavuuksiin.

Pete nakojaan pysyy etelassa vastaavan kokoisilla, mutta koko-saleisilla... olivatko entisesta Neukkulasta perati peraisin?
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Pertti Kurki
02.02.2016 10:49

Mitä hittoa? Miksi ei voi olla 2 tai useampia suksia erilaisiin olosuhteisiin? Kuka on määrännyt, että hommaa yhdet sukset ja pärjäile niillä?

omat polut
02.02.2016 10:55

Jos suksia on alle puolentusinaa paria niin on kyllä aivan amatööri.
 Sivun alkuun

Pertti Kurki
02.02.2016 11:02

Jotakuinkin näin. Mulla on 9 paria suksia. Pitäisi vielä hommata vesikelin nanot pertsan hiihtoon.

luuppi
02.02.2016 11:07

Pertti Kurki kirjoitti:
Mitä hittoa? Miksi ei voi olla 2 tai useampia suksia erilaisiin olosuhteisiin? Kuka on määrännyt, että hommaa yhdet sukset ja pärjäile niillä?

Siina vaiheessa kun lahtee 3-4 (tai yli) paivan reissuun pitaa valita. Kartta on reitilla (metsa/ tunturi), hanki tiedossa (onko minkalainen kanto) ja saatiedotuksiakin loytyy. Valinta on kuitenkin tehtava, vaikka olisi useammat mukana (joku tosin sanoi, etta oli kevyiden lisaksi metsasuksetkin mukana? Ainoat joiden olen nahnyt liikkuvan kahdella parilla on rajamiehet: kelkan alla edessa yhdet ja Karhu Jaktit torrottaa perassa pystyssa, jotta paasee pois, vaikka kelkka jattaisi... yleensa kai kuitenkin liikkuvat pareina).
 Sivun alkuun

dailymail
02.02.2016 11:10

Ei niitä parin tunnin tai vaikka päivänkään mittaiselle hiihtoretkelle viitsi kovin montaa paria ottaa repun kylkeen roikkumaan. Smile

luuppi
02.02.2016 11:16

Nyt kun tuli puheeksi (koskee lahinna niita, jotka saapuvat pelipaikoille muuten kuin omalla autolla), olen hakenut kokoon taiteltavaa, pyorilla kulkevaa kahden parin suksipussia. Tama

https://www.xxl.fi/douchebag-slim-jim-douchebag-15-16-ooo-pyorallinen-suksipussi/p/1117858_3_style#details
nayttaisi seka hinnan etta painon perusteella parhaalta; pituutta vahan liikaakin kun sukset 190 ja 180. Onko vinkkeja paremmista?
 Sivun alkuun

Eräkulkuri
02.02.2016 11:24

omat polut kirjoitti:
Jos suksia on alle puolentusinaa paria niin on kyllä aivan amatööri.

Pertti Kurki kirjoitti:
Jotakuinkin näin. Mulla on 9 paria suksia. Pitäisi vielä hommata vesikelin nanot pertsan hiihtoon.

Jos tarvitsee näin monta erilaista suksiparia erähiihtoon, on kilpavarusteluun haksahtanut välineurheilija.

Pertti Kurki
02.02.2016 11:45

Laughing

Ei ne erähiihtoon kaikki ole. 3 paria on siihen, joskin yhtä mallia on kahdet identtiset, eli toinen on varapari, koska ko. suksia ei enää valmisteta. Ja tietenkin Paltamolaiset on ns. pyhäsukset, ja dokumenttina entisten aikojen taidosta. Muilla suksilla harrastetaan hiihtoa sivilisaation liepeillä. Olen Madshusin tallissa Wink

Micke
02.02.2016 12:04

Kilpahiihto taustalta luulisin omistavani noin 30 paria erilaisia suksia. Muutaman parin olen antanut pois, mutta vielä voisi myydäkin varmaan 10 paria joita ei käytä. Näyttäisi olevan 3 paria madshusin saman kelin pertsan nanosonicceja ja luistelupuolelta monia päällekkäisyyksiä myös.

Tunturisuksiakin on kyllä varmaan 5 tai 6 paria, tunturimonoja ei taida olla kuin 5 paria. Pitäisi varmaan myydä osa.
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

Joonas Frisk
03.02.2016 9:52

Iänikuisilla Kuusiston Neverwaxeilla on menty liki 30 vuotta.
Liian leveät valmiille ladulle. Lyhyet pehmeään lumeen 240 cm. Eivät luista kun olis hyvä keli, eikä kantit pidä hankiaisella.

Onkohan meikäläisessä vähän masokismin vikaa? Wink

Walker
03.02.2016 10:29

Joonas Frisk kirjoitti:
Iänikuisilla Kuusiston Neverwaxeilla on menty liki 30 vuotta.
Liian leveät valmiille ladulle. Lyhyet pehmeään lumeen 240 cm. Eivät luista kun olis hyvä keli, eikä kantit pidä hankiaisella.

Onkohan meikäläisessä vähän masokismin vikaa? Wink

Jos on niin et ole ainoa. Cool

luuppi
03.02.2016 10:30

Minulla oli aiemmin Kuusiston seur.sukupolven pitopohja (230 cm). Olivat kylla hyvat jokapaikan hoylat
- kovalla kelilla -4 ja -10 valilla tosin piti voidella pitoa lisaa
-no, ei nyt ihan pitopohjaan, vaan sen molemmin puolin luisto-osuuteen lyhyehko patka
 Sivun alkuun
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle Edellinen  1, 2

Tutustu muihin vastaavaan asiaan liittyviin keskusteluihin (Hakee kaikki keskustelut joiden otsikoissa esiintyy sama sana)
Aihe Kirjoittaja Foorumi Vastaukset Lähetetty
3 upeaa vesiputousta melkein Suomessa Janne Pyykkö Lappi 10 26.05.2019 22:58 Katso viimeisin viesti
Autiotuvan tunnelmaa Etelä-Suomessa? Osmo Yleisiä retkeilyyn liittyviä sekalaisia asioita 1 06.09.2017 7:58 Katso viimeisin viesti
Rengasreitti Itä-Suomessa Riti Muu Suomi 9 06.06.2017 21:02 Katso viimeisin viesti
Millä kriteereillä valikoituu reissun... tst Yleisiä retkeilyyn liittyviä sekalaisia asioita 15 15.03.2017 19:12 Katso viimeisin viesti
Käytätkö hiihtovaelluksella nousukarv... Jouni Talvivaellusvarusteet 50 01.02.2016 9:54 Katso viimeisin viesti
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa

Sivun alkuun  

Sivu 2 Yht. 2
Siirry sivulle Edellinen  1, 2
Siirry: