Vaellusturinat II
https://www.vaeltajankauppa.fi/
- Osta ja työllistä yh-äitejä Vietnamissa

Etusivu Rekisteröidy Ohje Vaellusnet Kuva MMS-Blog Vaellusturinat I Tilastot Avatarit  
Asentopaikkani Phoogle                      

Kantotulen lieskan leikintää Hammastunturin syksyisessä erämaassa.... Kulpakkojokea Hammastunturin kupeessa....... Kuoppajärvi Hammasjärven pohjoispuolella ja ruskainen haavikko........ Pyhä-Nattasen huipulta heinäkuun 2005 helteillä... Idyllinen Riestojoki Sompion luonnonpuistossa..... Anterin huipulta itäänpäin kevättalvella 1993.....

Vaellusturinat II Foorumin päävalikko Ruoanlaittovälineet ja varusteet Vanhan MSR monipolttoainekeittimen varaosat ja huolto
Näytä edelliset viestit:   
      Kaikki ajat ovat GMT + 2 tuntia  
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe: Vanhan MSR monipolttoainekeittimen varaosat ja huolto
Glottis
25.01.2016 10:12

Minulla on ollut käytössä jo pitkään MSR:n XGK II, ilman shaker jet:tiä. Nyt haiskahtaisi siltä, että polttoainesäätimen tiiviste vuotaa ja varaosapussista on sopiva o-rengas jo käytetty. Mistä uusi tilalle? Pumppu on musta-harmaa. Voiko koko pumpun vaihtaa uudempaan? Vai sopiiko jonkun toisen mallin varaosasarjan o-rengas tuohon paikkaan?

Voisihan sitä ostaa kokonaan uuden keittimenkin, mutta mieluummin kunnostaisin tuon vanhan mölytoosan jos jostain osat löytyy Smile
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe: Re: Vanhan MSR monipolttoainekeittimen varaosat ja huolto
Hamalainen
25.01.2016 11:24

Glottis kirjoitti:
Minulla on ollut käytössä jo pitkään MSR:n XGK II, ilman shaker jet:tiä. Nyt haiskahtaisi siltä, että polttoainesäätimen tiiviste vuotaa ja varaosapussista on sopiva o-rengas jo käytetty. Mistä uusi tilalle? Pumppu on musta-harmaa. Voiko koko pumpun vaihtaa uudempaan? Vai sopiiko jonkun toisen mallin varaosasarjan o-rengas tuohon paikkaan?

Voisihan sitä ostaa kokonaan uuden keittimenkin, mutta mieluummin kunnostaisin tuon vanhan mölytoosan jos jostain osat löytyy Smile

Käy jossain autokorjaamossa tiivisteen kanssa. Heillä on lajitelmia o-renkaita, sieltä voisi löytyä sopiva
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe: Re: Vanhan MSR monipolttoainekeittimen varaosat ja huolto
Korpijaakko
25.01.2016 12:29

Glottis kirjoitti:

Harmaarunkoinen pumppu, jossa mustat muoviosat, metallinen pääventtiili, jonka päällä kaareva nuoli ja sana "OFF"?

Pitäisi olla sama tiiviste kuin nykyisissä pumpuissa ja kaikissa muissa paitsi Dragonfly:n pumpussa, jossa mahdollisesti erilainen, ei tietoa. Tämä ei nyt ole 100% varmaa tietoa kun ei ollut vieressä vertailukappaleena uudempia pumppuja, mutta näyttää samalta. Tiivisteen saa siis joko Annual Maintenanve Kitistä tai Expedition Service Kitistä tai irto-osana. Itse olen tilaillut laatikollisen irto-osia All Outdoorista. Tosin näyttää nyt tarjonta heikentyneen.

Ja tietty keittimeesi sopii myös uudempikin pumppu. Jos sinulla on vain yksi pumppu, niin suosittelen hankkimaan toisen jos keitin on reissun kannalta kriittinen. Pumppu on paljon herkempi vikaantumaan kuin itse keitin.

Glottis
25.01.2016 13:49

Korpijaakko kirjoitti:

Harmaarunkoinen pumppu, jossa mustat muoviosat, metallinen pääventtiili, jonka päällä kaareva nuoli ja sana "OFF"?

Juuri tuo.

Korpijaakko kirjoitti:

Itse olen tilaillut laatikollisen irto-osia All Outdoorista. Tosin näyttää nyt tarjonta heikentyneen.

Ja tietty keittimeesi sopii myös uudempikin pumppu. Jos sinulla on vain yksi pumppu, niin suosittelen hankkimaan toisen jos keitin on reissun kannalta kriittinen. Pumppu on paljon herkempi vikaantumaan kuin itse keitin.

Kiitos, hyvän oloinen putiikki Smile

Mun reissut ovat olleet enemmän ja vähemmän alueille jossa tulenteko on mahdollsta joten olen varutunut keittimen hajoamiseen vain nuotiokelpoisen kattilan verran. Mutta pitänee pistää toi uus pumppukin harkintaan, sitten voisi harkita avonaisempiakin maastoja hiihtoreissulle.
 Sivun alkuun

Korpijaakko
25.01.2016 13:55

Glottis kirjoitti:

- -
Kiitos, hyvän oloinen putiikki Smile

Mun reissut ovat olleet enemmän ja vähemmän alueille jossa tulenteko on mahdollsta joten olen varutunut keittimen hajoamiseen vain nuotiokelpoisen kattilan verran. Mutta pitänee pistää toi uus pumppukin harkintaan, sitten voisi harkita avonaisempiakin maastoja hiihtoreissulle.

Homma toimi ihan hyvin putiikin kanssa. Nyt ei näyttänyt olevan juuri noita tiivisteitä irto-osina varastossa. Tietty voit ihan yhtä hyvin ostaa esim. sen vuosihuoltosarjan kotimaasta. Sieltä pitäisi löytyä sopiva tiiviste.

Ja nuotiohan on oikein hyvä vaihtoehto jos sen tekemiseen on mahdollisuus. Pääasia mielestäni on se, että veden (ja ruuan) saaminen ei ole reissussa vain yhden kortin varassa.

Glottis
25.01.2016 15:24

Korpijaakko kirjoitti:
Nyt ei näyttänyt olevan juuri noita tiivisteitä irto-osina varastossa. Tietty voit ihan yhtä hyvin ostaa esim. sen vuosihuoltosarjan kotimaasta. Sieltä pitäisi löytyä sopiva tiiviste.

Dämn, minä kun kuvittelin että toi Control valve o-ring red olisi kelvannut tilalle, mutta sehän on tosiaan pelkästään uuteen pumppuun.

Onneksi reissuun on vielä aikaa, mutta täytyy tosiaan alkaa aktivoitua.
 Sivun alkuun

Korpijaakko
25.01.2016 15:36

Glottis kirjoitti:
Korpijaakko kirjoitti:
Nyt ei näyttänyt olevan juuri noita tiivisteitä irto-osina varastossa. Tietty voit ihan yhtä hyvin ostaa esim. sen vuosihuoltosarjan kotimaasta. Sieltä pitäisi löytyä sopiva tiiviste.

Dämn, minä kun kuvittelin että toi Control valve o-ring red olisi kelvannut tilalle, mutta sehän on tosiaan pelkästään uuteen pumppuun.

Onneksi reissuun on vielä aikaa, mutta täytyy tosiaan alkaa aktivoitua.

Luin aloitusviestin uudelleen ja aloin miettiä, että taisin mokata alussa.

Jos kyseessä on siis pumpun pääventtiilin o-rengas (niin kuin viesti kyllä antaa ymmärtää kun vaan ymmärtää lukemansa), niin irto-osa sopii kyllä vanhoihinkin pumppuihin. Käsitin aluksi, että kysymys oli keittmen ja pumpun välisestä o-renkaasta.

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Nukkumatti
26.01.2016 19:22

Ei ihan osu aiheeseen, mutta sopineeko MSR:n polttoainepullo primuksen keittimiin, siis pelkkä pullo ei pumppu. Eli onkohan kierre sama.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

Timoa
26.01.2016 23:31

Nukkumatti kirjoitti:
Ei ihan osu aiheeseen, mutta sopineeko MSR:n polttoainepullo primuksen keittimiin, siis pelkkä pullo ei pumppu. Eli onkohan kierre sama.

Kierre on sama. MSR pumpussa oleva kauluksellinen tiiviste taipuu ulospäin aika kurjan näköisesti joka saattaa hajota jossain vaiheessa jos primuksen pulloon runttaa kiinni. Primuksen pumppu ja MSR pullo saattaa sopiakkin. En ole kokeillut kuin vain silmämääräisesti.
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla Vastaa lainaamalla viestiä

Korpijaakko
27.01.2016 0:01

Nukkumatti kirjoitti:

Noinpäin sopii. Toisinpäin huonosti, mutta sopii kun varovasti asettaa. Tämä siksi, että uusissa MSR:n pumpuissa on tosiaan tuo Timoa:n mainitsema kaulus, jota varten pullon suu on sovitettu.

Nukkumatti
27.01.2016 8:08

Ok, hieno homma. Kaveri luopumassa parista MSR:n pullosta joten voinen hankkia ne itselleni.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

Glottis
02.02.2016 11:56

Korpijaakko kirjoitti:

Jos kyseessä on siis pumpun pääventtiilin o-rengas (niin kuin viesti kyllä antaa ymmärtää kun vaan ymmärtää lukemansa), niin irto-osa sopii kyllä vanhoihinkin pumppuihin. Käsitin aluksi, että kysymys oli keittmen ja pumpun välisestä o-renkaasta.

...ja tuon vuosihuoltosetin perusteella punainen renkula ei tosiaan käy. Onneksi vuosihuoltoaskissa on edes 2 noita vanhan pumpun pääventtiilin o-renkaita, se kun on eka o-rengas joka tuosta pumpusta menee vaihtokuntoon. Selvä parannus vanhaan huoltopussiin jossa ei ollut kuin 1.
 Sivun alkuun

Glottis
08.02.2016 9:35

Pitihän tuota keitintä testata uudenmallisella pumpullakin kun tilaisuus oli. Toimii, mutta... vanhan keittimen "catch arm" on vissiin eri mittainen. Siis se metallikoukku mikä pitää polttoaineputken paikallaan pumpussa. Säätöventtiili ei mahdu kiertymään esteettömästi, vaan napsuu ikävästi tuohon metalliosaan ja toiseen suuntaan kiertäessä on ainakin teoriassa mahdollista napsauttaa koukku pois paikoiltaan. Eli vanhan keittimen käyttö uudella pumpulla vaatii varovaisuutta.

Mun keitin on siis varustettu vielä jäykällä polttoaineensyötöllä ja tuo pidikekoukku on alkuperäinen.
 Sivun alkuun

Korpijaakko
08.02.2016 14:19

Glottis kirjoitti:
Pitihän tuota keitintä testata uudenmallisella pumpullakin kun tilaisuus oli. Toimii, mutta... vanhan keittimen "catch arm" on vissiin eri mittainen. Siis se metallikoukku mikä pitää polttoaineputken paikallaan pumpussa. Säätöventtiili ei mahdu kiertymään esteettömästi, vaan napsuu ikävästi tuohon metalliosaan ja toiseen suuntaan kiertäessä on ainakin teoriassa mahdollista napsauttaa koukku pois paikoiltaan. Eli vanhan keittimen käyttö uudella pumpulla vaatii varovaisuutta.

Mun keitin on siis varustettu vielä jäykällä polttoaineensyötöllä ja tuo pidikekoukku on alkuperäinen.

Mielenkiintoinen tieto. Minulla on myös vanhoja MSR XGK -keittimiä, mutta niissä on jo shaker jet eli ilmeisesti uudempaa mallia. (Taisi mallinimet mennä niin, että tuo II nimen perästä jäi joksikin aikaa pois ja sitten viimeisimpään malliin tuli EX.) Noissa ei ainakaan ole ongelmia kolmen eri ikäisen ja mallisen pumpun kanssa, joita minulla on. "Catch armia" on siis muutettu ilmeisesti tuossa välissä.

Glottis
09.02.2016 11:54

Korpijaakko kirjoitti:
Minulla on myös vanhoja MSR XGK -keittimiä, mutta niissä on jo shaker jet eli ilmeisesti uudempaa mallia.

Jep, itseasiassa sain tämän aikanaan pienellä (hyvin nihkeällä) alennuksella siksi että uusi Shaker Jet malli oli tuloillaan.

Jos katsoo näitä kuvia niin ilmeisesti minulla on joku sekasikiö:

http://adventuresinstoving.blogspot.fi/2011/03/stove-of-week-msr-xgk-ii-pre-shaker-jet.html

Laite tuli tuon "väärän", uudemman mallisen pussin kanssa. Kattilanjalat oli samat, kuten myös tuo musta/harmaa pumppu ja käyttöohje oli samanlainen tussilla korjattu. Alkuperäinen työkalu ei ole samannäköinen kuin tuolla sivulla, vaan sain samanlaisen kuin alkuperäisessä maintenance kitissä oli.

Kääntyvät kattilanjalat taisivat vaihtua Shaker jetin mukana kaksiosaiseen, irroitettavaan malliin - aika pian joka tapauksessa. Itsekin ostin ne aikanaan koska noilla alkuperäisillä oli paha tapa pyörähtää pois paikaltaan jos keitin oli vinolla alustalla.
 Sivun alkuun
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin

Tutustu muihin vastaavaan asiaan liittyviin keskusteluihin (Hakee kaikki keskustelut joiden otsikoissa esiintyy sama sana)
Aihe Kirjoittaja Foorumi Vastaukset Lähetetty
Varaosat: Mistä saa rannehihnoja vael... tunturisusi Talvivaellusvarusteet 2 16.12.2017 21:46 Katso viimeisin viesti
M: Kona Sutra retkipyörä (laukut, var... Timoa Ostetaan ja Myydään 1 12.10.2017 21:11 Katso viimeisin viesti
Nivelrikkoisen vanhan koiran kanssa v... Marjo Lappi 20 22.05.2017 12:20 Katso viimeisin viesti
MSR XGK EX:n huolto Kumivasara Talvivaellusvarusteet 3 31.03.2016 16:10 Katso viimeisin viesti
Vanhan huvilateltan värjäys R_R Talvivaellusvarusteet 0 16.02.2016 20:06 Katso viimeisin viesti
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa

Sivun alkuun  

Sivu 1 Yht. 1
Siirry: