Vaellusturinat II
- Osta ja työllistä yh-äitejä Vietnamissa

Etusivu Rekisteröidy Ohje Vaellusnet Kuva MMS-Blog Vaellusturinat I Tilastot Avatarit  
Asentopaikkani Phoogle                      

Kantotulen lieskan leikintää Hammastunturin syksyisessä erämaassa.... Kulpakkojokea Hammastunturin kupeessa....... Kuoppajärvi Hammasjärven pohjoispuolella ja ruskainen haavikko........ Pyhä-Nattasen huipulta heinäkuun 2005 helteillä... Idyllinen Riestojoki Sompion luonnonpuistossa..... Anterin huipulta itäänpäin kevättalvella 1993.....

Vaellusturinat II Foorumin päävalikko Kesävaellusvarusteet Kestävät lenkkarit vaellukselle
Näytä edelliset viestit:   
      Kaikki ajat ovat GMT + 2 tuntia  
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle 1, 2, 3  Seuraava

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe: Kestävät lenkkarit vaellukselle
atteh
03.09.2016 8:28

Haussa olisi mahdollisimman kestävät, nopeasti kuivuvat, pitävät ja kevyet maastolenkkarit/suunnistuskengät. Ehdotuksia/kokemuksia? Onko kokemusta esim. Icebugin tai kotimaisen VJ Sportin kengistä vaelluskäytössä?

Tavalliset pitkävartiset vaelluskengät eivät kokemuksen mukaan toimi kävellessä pidempiä päivämatkoja (30-60 km). Jalkapohjat kipeytyvät joka tapauksessa, vaikka käyttämieni kenkien pohjat ovat hyvin joustavat. Ja kuiviksi kenkiä ei saa millään.

Tarkoitus olisi käyttää kenkiä mahdollisesti ympäri vuoden, tarpeen mukaan vedenpitävien sukkien ja säärystimien kera. Eli myös vedenpitävistä sukista ja lyhyistä säärystimistä otan vastaan ehdotuksia.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
luuppi
03.09.2016 8:51

Suosittelen Brooks Trail running lenkkareita
- pohja ei ole liian joustava (Vastaavissa Salomoneissa, jotka muuten olivat hyvat, tunsi kaikenkokoiset kivet pohjan lapi)
- kantapaakuppi ja siihen liittyva pohjarakenne on jarea (samaa suosin myos vaelluskumisaappaissa, kummasti tulee vakautta kulkemiseen, jalan muljahtelun sijasta)
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

atteh
03.09.2016 9:16

luuppi kirjoitti:
- pohja ei ole liian joustava (Vastaavissa Salomoneissa, jotka muuten olivat hyvat, tunsi kaikenkokoiset kivet pohjan lapi)
- kantapaakuppi ja siihen liittyva pohjarakenne on jarea (samaa suosin myos vaelluskumisaappaissa, kummasti tulee vakautta kulkemiseen, jalan muljahtelun sijasta)

Tarkoitatko mahdollisesti Brooks Cascadia -mallia? http://www.brooksrunning.com/en_us/mens-cascadia-11-trail-running-shoes/110213.html

Onko pitkäaikaista käyttökokemusta, lähinnä materiaalien kestävyyden kannalta?

Ilmeisesti tuo on aika suosittu malli. Vastaava on New Balancen Leadville.
 Sivun alkuun

Micke
03.09.2016 10:30

Omaa kokemusta ei seuraavista kengistä ole, mutta vaimo on käyttänyt jo vuosia La Sportivan Raptoreita. Kenkien istuvuus on tietenkin perskohtaista, joten kaikki ei sovellu kaikille, vaikka olisikin hyvä kenkä. Juoksuun nämä ovat ehkä vähän raskaat, mutta vaellukseenhan näitä kysyttiinkin.

Itse olen huomannut noiden kevyempien maastolenkkareiden kanssa, että mitä pienempi droppi sen paremmin polvet voivat, tosin 0-droppiin saakka en ole mennyt. Vaellukselle en kyllä Inovin roclite 243 kanssa lähtisi, raceultra 270 kengän kanssa voisin jo lähteäkin.
Vaellukselle kyllä hommaisin puolinumeroa suuremmat, kuin maastojuoksuun, koska ainakin omat jalkani turpoilevat välillä reissussa ja kyllähän vedenpitävä sukkakin on bulkimpi kuin normaali juoksusukka.
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

hannes
03.09.2016 10:36

Ainakin vuotavissa vaellussaappaissa gore-sukka toimi paremmin kuin osasin odottaa.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

omat polut
03.09.2016 10:41

Olen tykästänyt five ten-mallistoon, näitä on myös ilman kalvoa, pohjan kitka on kiipeilykenkätasoa, kuviointi taas melko maltillinen, huomaa kantaosan tukeva rakenne,
http://www.fiveten.com/us/outdoor/hiking/camp-four-gtx-black-red

Viimeinen muokkaaja, omat polut pvm 03.09.2016 13:34, muokattu 1 kertaa
 Sivun alkuun

luuppi
03.09.2016 10:41

atteh kirjoitti:
luuppi kirjoitti:

Tarkoitatko mahdollisesti Brooks Cascadia -mallia? http://www.brooksrunning.com/en_us/mens-cascadia-11-trail-running-shoes/110213.html

Onko pitkäaikaista käyttökokemusta, lähinnä materiaalien kestävyyden kannalta?

Ilmeisesti tuo on aika suosittu malli. Vastaava on New Balancen Leadville.

5 vuotta sitten hommasin ja ihan taydessa iskussa. Taytyy huomioida etten ole juossut niilla, vaan paivaretkia ja pidempia vaelluksia. Ja nyttemmin suosin puolipitkia (GTX) varrellisia, koska raskaan rinkan kanssa alamakeen meno pelastaan solmittavilla kengilla on aika tuskaista.
- nuo nayttavat ihan samoilta, omissani ei tosin lue "Cascade/-ia"
- Niket ovat aina olleet minulle liian leveita, tiukkakaan nauhoitus ei auta (voi olla, etta heilla on enemman lesteja valittavana nykyaan)

Korpijaakkohan taalla omaa kokemusta La Sportiva puolelta, ja on muutenkin innostunut lenkkareista... saattaa olla reisun paalla, tietty
 Sivun alkuun

luuppi
03.09.2016 10:49

Niin, kolmas perusplussa, joka selvisi vasta kayton myota, on etta noissa Brookseissa on hyva pito kaikissa olosuhteissa: pehmea hiekka. marka, luisuva moreeni. kalliot ja siirtojarkaleet.

Siirsinkin ne Espanjan vuorille, joilla kannan vain paivareppua (ja Lappiin astetta jareammat "kengat").
- siella perus-vibram, joissa toki on aika jamakka kuviointi muunlaiseen maastoon, pyrkii olemaan kovin liukas (kai liian kova; Contagrip paihittaa sen niissa olosuhteissa)
 Sivun alkuun

Korpijaakko
03.09.2016 11:01

Itse olen käyttänyt muutamia Inov8:n ja Salomonin maastolenkkareita ja sitten useampia pareja La Sportivoita, kun ne tuntuvat sopivan jalkaani parhaiten. Nämä siis pääasiassa vaelluskäytössä.

Parhaimmillaankin kenkien elinikä tuntuisi olevan n. 800km. Joku seuraavista aiheuttaa niillä paikkeilla kenkien hylkäämisen, ja parhaissa kengissä suurin osa noista tapahtuu suunnilleen samaan aikaan eli mikään kohta ei ole kokonaisuutta heikompi:

- pohjan kuvio kuluu niin paljon, ettei enää pidä
- välipohja "väsyy" ja rakenne painuu tai murtuu
- kengän ulkopinta kuluu liian reikäiseksi (voi ennalta ehkäistä ja korjaya pu-liimalla)
- kengän sisävuori kuluu reikäiseksi tai rakenteet pettävät ja alkavat aiheuttaa hiertymiä.

La Sportivoiden kanssa lähinnä kolme ensimmäistä on ollut syynä uuden kenkäpari nhankintaan. Istuvuus on sen verran hyvä, että reille kulunut vuorikangas ei aiheuta ongelmia. Inov8:t pettivät jo paljon aikaisemmin (500km tai alle). Salomonit hylkäsin ennen hajoamista liian kapeina. Pelkään pahoin, että yli 1000km vaellusta kestävää lenkkaria on vaikea löytää. Tietysti käyttäjän ja rinkan kokonaispaino ja maasto vaikuttavat kestävyyteen. Itse olen aika painava ja kuljen paljon polkujen ulkopuolella eli kengät ovat kovilla.

La Sportivan valikoimasta omat suosikkini ovat Wild Catit. Tosin Raptorit ovat kestävämmät (ulkopinnaltaan) eli kestävyyttä hakiessa ottaisin ne. Pitää vaan itse ostaa ne ½ numeroa suurempina, koska kestävämpi rakenne ei jousta yhtä paljon sivusuunnassa. Molemmat on tarkoitettu pitkien matkojen juoksemiseen eli niissä on hyvin tilaa. Ja ostaisin ne silti ½ numeroa juoksukenkää suurempana, jotta jalalla on kunnolla tilaa turvota ja tarvittaessa mahtuu paksumpikin sukka. Silloin kun olen kulkenut noilla pitkiä matkoja lumella, olen käyttänyt neopreenisukkia.

Edit: En vielä reissun päälle. Tällä kertaa autoilun sijaan yöjunalla. Wink

luuppi
03.09.2016 11:42

"yöjunalla. Wink" + wifi
- jotain VR tekee viela hyvin; tosin, ennenhan kaikki oli paremmin (noin muutenkin)!
 Sivun alkuun

hannes
03.09.2016 13:17

Keväällä ostin täältä Columbia Conspiracy 3 outdry lenkkarit.

Ne tuntuvat jalassa erittäin hyviltä. Rinkkaa tosin olen niillä kantanut vain asfaltilla ja soratiellä - varsinainen maasto on vaellusrinkan kanssa kokeilematta.
Pari täyttä marjasankoa rinkassa , sujui kulku tavallisessa talousmetsässä hyvin.

Kalvo matalassa ruohikossa on hyvä juttu - goresukalla tai muulla muovisukalla suoja yltäisi nilkan yläpuolelle.

Kevään Retki-lehdessä oli testaajan aika positiivinen arvio noista tossuista. Oli annettu tehtäväksi rääkätä niitä kunnolla.

Oli ne minulla viime reissullakin mukana leirikenkinä - myös siltä varalta jos kumpparit hajoavat kokonaan niin pääsee noilla kulkemaan. Kuinka sitten olisivat terävätkin kivet kestäneet jää arvoitukseksi?..
 Sivun alkuun

veeäm
03.09.2016 19:56

Minulla on ollut mainittuja Brooksin Cascadioita kahdet, kutoset ja kasit. Ehkä parhaat ja mukavimmat maastolenkkarit mitä minä olen omistanut. Kestävyyden kanssa ei ollut ongelmia, pohjat vain kuluivat loppuun ajallaan.

Ilmeisen suositut kengät Atlantin tuolla puolen pitkän matkan vaelluksilla. -> http://appalachiantrials.com/footwear-thru-hikers-appalachian-trail/
 Sivun alkuun

veeäm
03.09.2016 20:03

Lisäys: Itselläni on tapana vahvistaa rajulle käytölle joutuvien kenkien saumat esim. Liquisolella. Ei väliä, lenkkari tai kahluukenkä (kalastusjalkine), liiman vaikutus saumojen kestävyyteen on kiistaton.
 Sivun alkuun

atteh
04.09.2016 8:45

Micke kirjoitti:
Omaa kokemusta ei seuraavista kengistä ole, mutta vaimo on käyttänyt jo vuosia La Sportivan Raptoreita. Kenkien istuvuus on tietenkin perskohtaista, joten kaikki ei sovellu kaikille, vaikka olisikin hyvä kenkä. Juoksuun nämä ovat ehkä vähän raskaat, mutta vaellukseenhan näitä kysyttiinkin.

Itse olen huomannut noiden kevyempien maastolenkkareiden kanssa, että mitä pienempi droppi sen paremmin polvet voivat, tosin 0-droppiin saakka en ole mennyt. Vaellukselle en kyllä Inovin roclite 243 kanssa lähtisi, raceultra 270 kengän kanssa voisin jo lähteäkin.
Vaellukselle kyllä hommaisin puolinumeroa suuremmat, kuin maastojuoksuun, koska ainakin omat jalkani turpoilevat välillä reissussa ja kyllähän vedenpitävä sukkakin on bulkimpi kuin normaali juoksusukka.

Itselle sopii myös parhaiten mahdollisimman pienellä dropilla olevat kengät. Inovista on nyt aika paljon huonoa kokemusta kestävyyden osalta, joten koitan vältellä sitä merkkiä, vaikka onhan niissäkin varmasti eroa malleissa. Täytyy vilkaista La Sportivaa, valitettavan huonosti on vaan Suomessa myynnissä.

Korpijaakko kirjoitti:
Itse olen käyttänyt muutamia Inov8:n ja Salomonin maastolenkkareita ja sitten useampia pareja La Sportivoita, kun ne tuntuvat sopivan jalkaani parhaiten. Nämä siis pääasiassa vaelluskäytössä...

Hyviä huomioita tuli tuossa. Inoveista on itselläni aivan samankaltaisia kokemuksia neljän kenkäparin osalta, materiaalit ovat todella herkästi kuluvia. Täytyypä kokeilla tuota etukäteen liimailua jatkossa. Tulee myös kuljettua omia polkuja paljon umpimetsässä, joten kestävyyttä saisi kyllä olla reippaasti. Sillä mietin noita suunnistuskenkiä. Niitähän saa myös ilman piikkejä, osasta saa piikit pois ja saahan ne työkaluilla katkottuakin. VJ Sportin kengissä näyttäisi olevan Keprotecia pintamateriaalina, joka lienee todella kestävää.

veeäm kirjoitti:
Minulla on ollut mainittuja Brooksin Cascadioita kahdet...

luuppi kirjoitti:
5 vuotta sitten hommasin ja ihan taydessa iskussa...

Täytyypä varmaan kokeilla noita Cascadioita Smile Ja La Sportivaa, jos vaan jostain löytyy.
 Sivun alkuun

Korpijaakko
04.09.2016 10:02

atteh: La Sportivoita on tosiaan vähän huonosti kotimaassa, mutta jos kapeahko malli pienellä dropilla kiinnostaa, niin Riihimäen Prismassa olisi joitain kokoja Bushidoja puoleen hintaan. Wink VJ Sportia olen kanssa katsellut, mutten koskaan kokeillut. Kuulemani mukaan ovat kapeamman puoleisia. Itsellä on aika leveä jalka, joten ei välttämättä sovi.
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle 1, 2, 3  Seuraava

Tutustu muihin vastaavaan asiaan liittyviin keskusteluihin (Hakee kaikki keskustelut joiden otsikoissa esiintyy sama sana)
Aihe Kirjoittaja Foorumi Vastaukset Lähetetty
Kestävät vaelluskengät tumssi Kesävaellusvarusteet 45 05.01.2019 14:33 Katso viimeisin viesti
Aikataulun puitteissa vaellukselle Mustola Lappi 16 14.08.2018 20:27 Katso viimeisin viesti
Vinkkejä Lapin halki vaellukselle Kukko Lappi 17 14.05.2017 10:23 Katso viimeisin viesti
Riittääkö 42 liran reppu vaellukselle? kaptu Kesävaellusvarusteet 63 17.03.2017 11:18 Katso viimeisin viesti
Limsaa vaellukselle akallio Kesävaellusvarusteet 17 12.04.2016 12:14 Katso viimeisin viesti
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa

Sivun alkuun  

Sivu 1 Yht. 3
Siirry sivulle 1, 2, 3  Seuraava
Siirry: