Vaellusturinat II
- Osta ja työllistä yh-äitejä Vietnamissa

Etusivu Rekisteröidy Ohje Vaellusnet Kuva MMS-Blog Vaellusturinat I Tilastot Avatarit  
Asentopaikkani Phoogle                      

Kantotulen lieskan leikintää Hammastunturin syksyisessä erämaassa.... Kulpakkojokea Hammastunturin kupeessa....... Kuoppajärvi Hammasjärven pohjoispuolella ja ruskainen haavikko........ Pyhä-Nattasen huipulta heinäkuun 2005 helteillä... Idyllinen Riestojoki Sompion luonnonpuistossa..... Anterin huipulta itäänpäin kevättalvella 1993.....

Vaellusturinat II Foorumin päävalikko Kesävaellusvarusteet untuva vs villa vs fleece
Näytä edelliset viestit:   
      Kaikki ajat ovat GMT + 2 tuntia  
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Kullervo
03.11.2016 13:39

"Hajuongelmaisena" olen käyttänyt 100% merinovillaa, koska keinokuidun lisääminen on lisännyt hajuhaittoja huomattavasti niissä joita olen käyttänyt. Tosin nuo keinokuitusekoitteiset ovat olleet halpismalleja, joten vika voi olla siinäkin. Radical Sport-merkkiä Prismasta, en osta enää.
Kaapissa nyt Devoldia, Woolmarkia, Ruskovillaa.

Suomalaisista ruskovilla on toiminut hyvin ja vähintäänkin tyydyttävän kestävästi. Vähän housuja olen paikkailut haarojenvälistä, johon reikiä ilmestyi. Paksuna laatguna tosin nuo vat käytössä vain talvella, eikä jokapäiväisessä käytössä. Arkikäyttöön puuvillaa tai bambua, mukava ihoa vasten ja voi pestä huoletta.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

veeäm
03.11.2016 20:47

luuppi kirjoitti:
veeäm kirjoitti:
StefanG kirjoitti:
veeäm kirjoitti:
Minulla ei yksikään 100% merinovillainen aluspaita, saati housut, ole kestänyt yli kahta vuotta käyttökelpoisena.

Juuri siksi vaattetta ei saakaan tehdä 100% villasta vaan seassa pitää olla 15-20% keinokuitua kestävyyden takaamiseksi.

Näin nykyisissäni onkin. Keinokuidun osuus kylläkin liki puolet.

Molemmat osuudet kuulostavat korkeilta. Kiinnostaisi kuulla VM:lta, etta minkalaisia keinokuituja (ja kokemuksia).

http://eu.patagonia.com/enGB/merino-air-baselayers

Tuo on ollut hyvä, siinä tarkoituksessa mihin se on tehty. Ei kiristä, ei minun käytössäni rupea haisemaan häiritsevästi, hengittää perinteistä neulosta paremmin. Varmaankin aika lähellä verkkovaatteita käytännössä.
Koostumusta on vaikea selittää... Ilmava on ehkä paras adjektiivi sitä kuvasmaan.

Huonona puolena voi pitää neuloksen aiheuttamaa kitkaa. Esim. pörröisen fleecen pukeminen tuon päälle on hankalaa.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

rastigaissa
03.11.2016 22:46

Merinovillaisia kamppeita on joka lähtöön. Kun suosio on kasvanut, markkinoilla on paljon huonoakin.
Omissa valinnoissa ei ole ollut valittamista. Vuosia olen käyttänyt joitakin vaatekappaleita.
 Sivun alkuun

varg62
03.11.2016 23:09

Merinovillaa minullakin kaikki ja villapuserokin villaa mukana. Ei yksikään tekninen paita pysty samaan eli ne haisee jo parin päivän päästä eikä mikään vesihuuhtelu auta pätkääkään. Tekniset sopii urheiluun jossa pestään joka päivä urheilun jälkeen ne.
 Sivun alkuun

luuppi
04.11.2016 22:42

veeäm kirjoitti:
luuppi kirjoitti:
veeäm kirjoitti:
StefanG kirjoitti:
veeäm kirjoitti:
Minulla ei yksikään 100% merinovillainen aluspaita, saati housut, ole kestänyt yli kahta vuotta käyttökelpoisena.

Juuri siksi vaattetta ei saakaan tehdä 100% villasta vaan seassa pitää olla 15-20% keinokuitua kestävyyden takaamiseksi.

Näin nykyisissäni onkin. Keinokuidun osuus kylläkin liki puolet.

Molemmat osuudet kuulostavat korkeilta. Kiinnostaisi kuulla VM:lta, etta minkalaisia keinokuituja (ja kokemuksia).

http://eu.patagonia.com/enGB/merino-air-baselayers

Tuo on ollut hyvä, siinä tarkoituksessa mihin se on tehty. Ei kiristä, ei minun käytössäni rupea haisemaan häiritsevästi, hengittää perinteistä neulosta paremmin. Varmaankin aika lähellä verkkovaatteita käytännössä.
Koostumusta on vaikea selittää... Ilmava on ehkä paras adjektiivi sitä kuvasmaan.

Huonona puolena voi pitää neuloksen aiheuttamaa kitkaa. Esim. pörröisen fleecen pukeminen tuon päälle on hankalaa.

Onpas mielenkiintoinen kapistus: "then blended with 100%-recycled Capilene® polyester"

Capilene puhtaana seoksenahan on tautisen lamminta, mutta tuosta linkista ymmarsin etta kutomistekniikka on vahan vastaava kuin Ventile-asusteissa; kangas kudotaan kahdella langalla (jotka Ventilen tapauksessa tosin ovat samaa puuvillaa).
 Sivun alkuun

veeäm
08.11.2016 9:22

luuppi kirjoitti:
Onpas mielenkiintoinen kapistus: "then blended with 100%-recycled Capilene® polyester"

Capilene puhtaana seoksenahan on tautisen lamminta, mutta tuosta linkista ymmarsin etta kutomistekniikka on vahan vastaava kuin Ventile-asusteissa; kangas kudotaan kahdella langalla (jotka Ventilen tapauksessa tosin ovat samaa puuvillaa).

Tuon materiaalin "juttu" on kuitenkin kai tuo ilmavammaksi käsitelty merinokuitu, jota videon alun lankarullien koolla yritetään esittää: https://youtu.be/zbHYMdybQbE?t=35s

Jonkinsortin paineilmasysteemillä tuo kuitu kai rikotaan. Luulen, että villan mekaaninen kestävyys heikkenee tuon ansiosta entisestään. Olisiko polyesterin määrä siksi noin korkea...

Oli miten oli, ..lvetin mukava ja painoonsa nähden lämmin vaate tuo on. Kestäneetkin ovat alkuepäilyistäni huolimatta.
 Sivun alkuun

luuppi
08.11.2016 10:15

Just nain "
Tuon materiaalin "juttu" on kuitenkin kai tuo ilmavammaksi käsitelty...".

Pitaa olla pakkasta yli 20 ennenkuin laitan jalkaan puhdasta capillane-kuitua olevat kalsarit ja silloinkin vain 3/4 pituisina. Lampoa on, tuulenpito villahousuja parempi, mutta hengittavyytta vastaavasti puuttuu.

Kiitos videosta. Nykyaikaistettu verkkopaita:
- ihonmyotainen, ja myos saumaton (eika tarvi vahvikkeita)
- kankaan "loft" - oliskohan tuo luontainen kuohkeus (?) ja zig-zag muoto kudonnassa, eli ohkasemmat valit vastaavat verkkopaidan reikia

Ehtisikohan tilaus Korvatunturille ajoissa?
 Sivun alkuun

form
05.12.2016 7:45

Hyvä mikromuoveja ja kemikaaleja käsittelevä artikkeli Suomen kuvalehdessä
 Sivun alkuun

Hamalainen
05.12.2016 21:25

form kirjoitti:
Hyvä mikromuoveja ja kemikaaleja käsittelevä artikkeli Suomen kuvalehdessä

Just joo, taas tiedostavat voivat nostaa heristävän sormen pystyyn. Pitäisi fleecet kieltää ja maailma pelastuu Shocked
Juttu on täyttä asiaa. Kyseinen ongelmahan on ollut kauan olemassa. Kaikissa kankaissa on erilaisia viimeistelyaineita joista suurin osa on jotain muovipohjaista. Aina kun pidämme vaatteita ympäristöön irtoaa mikroskooppisen pieniä kappaleita. Pesuveden mukana kulkee jätevedenpuhdistamoille näitä pieniä kappaleita.
Eiköhän ole helpompi tehostaa jätevedenpuhdistamon toimintaa kuin saada kaikki ihmiset käyttämään vain luonnonkuituja joissa on sekoitettu kuitenkin jotain muovia mukaan.
Mielestäni fleecen ylivoimainen ominaisuus on kestävyys. Fleece on normaalioloissa riittävän lämmintä. Villa on kuitenkin kaikkein lämpimintä. Alusvaatteina merinovilla taitaa olla tällä hetkellä parasta. Mutta siinäkin on jotain muoveja joukossa pieniä määriä.
 Sivun alkuun

form
06.12.2016 7:08

Ongelmahan ei ole ainoastaan vaatteet, niin kuin tiedät, jos artikkelin luit, eikä ongelma koske ainoastaan Pohjoismaita ja Eurooppaa vaan on maailmanlaajuinen, eikä kaikkialla vaihtoehtona ole jätevedenpuhdistamojen parantaminen mikromuovien osalta, kun joka paikassa ei edes ole niitä alkeellisiakaan puhdistuslaitoksia.
 Sivun alkuun

goldfinger
14.12.2016 12:10

Aikaisemmin ketjussa joku kyseli, että "onko joku kysynyt lampaalta" kerinnästä. Minä olen kysynyt useasti ja ovat kuulemma todella mielissään kun keritään. Jos kerintää ei tehtäisi, niin tästä koituisi tukku ongelmia lampaalle.

Jos vaate on tehty suomalaisesta lampaanvillasta niin pidän sitä melko ekologisena. Villaa tulee n. 3 - 4 kg/uuhi vuodessa lihantuotannon ohessa eli erikseen ei sitä vasten lampaita Suomessa kasvateta. Jos haluaisi että lampaita ei kasvatettaisi lihaksi olleenkaan, niin silloin villaa ei tietysti tule. Jos minun pitäisi valita minä tuotantoeläimenä haluaisin Suomessa elää, niin valinta olisi ehdottomasti lammas. Karitsa saa kasvaa koko lyhyen elämänsä vapaana laitumella jos puhutaan kevätkaritsoimisesta, mihinkä lammastalous Suomessa yleensä perustuu.

Jos ostaa Suomalaisella kehräämöllä, Suomalaisesta villasta valmistetuista langoista vaatteen, niin ympäristö/eettinen kuorma on käsittääkseni melko pieni. Korjatkaa jos olen väärässä. En tiedä millä aineilla villat tuolla pestään, mutta jos ne on kovia myrkkyjä, niin voihan langat pestä itse kuten ennen tehtiin.

Itse villavaatteen ominaisuuksiin vertailtaessa muihin en ota kantaa, koska ne taitaa olla kaikilla tiedossa.

Ikävää on, että valtavat määrät villaa menee kaatopaikalle koska sille ei ole löytynyt tarpeeksi käyttöä. Olisiko parempi tehdä siitä vaikka villapaitoja ja jättää se fleece hyllyyn jos pystyy tulemaan toimeen villan negatiivisten ominaisuuksien kanssa.

hannes
14.12.2016 13:16

^Täyttä asiaa!

Pääsiäisenä kotimainen lampaanliha ei meillä valitettavasti riitä, joten lampaanlihaa rahdataan tänne mm. Uudesta Seelannista.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4

Tutustu muihin vastaavaan asiaan liittyviin keskusteluihin (Hakee kaikki keskustelut joiden otsikoissa esiintyy sama sana)
Aihe Kirjoittaja Foorumi Vastaukset Lähetetty
Villa-asusteita ja käsineitä retkeilyyn MarttiJ Ostetaan ja Myydään 2 12.09.2018 7:31 Katso viimeisin viesti
Villa-alusasut omat polut Talvivaellusvarusteet 31 28.12.2017 17:30 Katso viimeisin viesti
WARMPEACE untuva taukotakki koko L Esukki Ostetaan ja Myydään 0 27.11.2017 13:36 Katso viimeisin viesti
Myyty: Sasta windstopper fleece -hous... mek Ostetaan ja Myydään 1 08.10.2017 18:27 Katso viimeisin viesti
*myyty*: Fjällräven fleece ja housut Jarno Ostetaan ja Myydään 0 01.09.2016 12:49 Katso viimeisin viesti
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa

Sivun alkuun  

Sivu 4 Yht. 4
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4
Siirry: