Vaellusturinat II
- Osta ja työllistä yh-äitejä Vietnamissa
 
Etusivu Rekisteröidy Ohje Vaellusnet Kuva MMS-Blog Vaellusturinat I Tilastot Avatarit  
Asentopaikkani Phoogle                      

Kantotulen lieskan leikintää Hammastunturin syksyisessä erämaassa.... Kulpakkojokea Hammastunturin kupeessa....... Kuoppajärvi Hammasjärven pohjoispuolella ja ruskainen haavikko........ Pyhä-Nattasen huipulta heinäkuun 2005 helteillä... Idyllinen Riestojoki Sompion luonnonpuistossa..... Anterin huipulta itäänpäin kevättalvella 1993.....
 

Vaellusturinat II Foorumin päävalikko Pyöräily Läskipyörä (fatbike)
Näytä edelliset viestit:   
      Kaikki ajat ovat GMT + 2 tuntia  
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 11, 12, 13

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
markkut
29.12.2016 10:35


Viestejä: 316
Tutkimusten mukaan lukkopolkimien avulla "nostamisen" mukaan ottaminen ei kylläkään tee polkemisesta oikeastaan juuri ollenkaan tehokkaampaa, koska yli 96% tehosta tuotetaan silti poljinta alaspäin painettaessa.

The Pedaling Technique of Elite Endurance Cyclists: Changes with Increasing Workload at Constant Cadence

Koehenkilöt eliittipyöräilijöitä, joten varmaankin pyöritystekniikka kunnossa. Veikkaisin, että muutos keskinopeudessa on reilusti suurempi kuin 4% tehonlisäys antaisi olettaa.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Tunturineuvos
30.12.2016 0:36


Viestejä: 387
Oma kokemus on että lukkopolkimien suurin hyöty ei ehkä niinkään ole keskinopeus vaan maastossa hetkelliset huipputehot. Monista paikoista joista en ilman lukkoja päässyt taluttamatta ylös menen heittämällä lukkojen kanssa ilman mitään ongelmia. Pari esimerkkiä Saariselkä MTB reitiltä: Joikun kodalta Urupäälle päin nouseva märkä ja kivinen mönkijäura ja Riekkovaaran jälkeen Kuusivaaralle nouseva märkä ja sammaleinen polku. Tuntuu että lukkopolkimet antaa huikeasti lisää hetkellistä tehoa tällaiseen. Olen pistänyt kaikkiin polkupyöriin lukkopolkimet tokihan ne talvella voi olla hankalia.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Mr_C
30.12.2016 1:11


Viestejä: 2724
markkut kirjoitti:
Tutkimusten mukaan lukkopolkimien avulla "nostamisen" mukaan ottaminen ei kylläkään tee polkemisesta oikeastaan juuri ollenkaan tehokkaampaa, koska yli 96% tehosta tuotetaan silti poljinta alaspäin painettaessa.

The Pedaling Technique of Elite Endurance Cyclists: Changes with Increasing Workload at Constant Cadence

Koehenkilöt eliittipyöräilijöitä, joten varmaankin pyöritystekniikka kunnossa. Veikkaisin, että muutos keskinopeudessa on reilusti suurempi kuin 4% tehonlisäys antaisi olettaa.

Fillarilehdessä tuota joskus kauan sitten oli kokeiltu ja (ulkomuistista) eroa on enemmän kuin 4 %.

Tutkimuksia voi tietysti tehdä, mutta miten ne tehdään vaikuttaa lopputulokseen.
Lukkopolkimien kanssa ja jo niitä ennen vuosikymmeniä käytettyjen hihnojen kanssa ajettaessa on tarkoitus pyörittää. Siinä ei paineta poljinta alas ja nosteta ylös, vaan pyöritetään, jolloin lisäksi vedetään taakse ja työnnetään eteen, saumattomasti.
Se vaatii harjoitusta että sujuu hyvin. Silloin hyötysuhde ja keskinopeus paranee.
Onnistumista voi tarkistaa myös pyörämittarista, jos on malli joka kertoo kuinka suuri osa kampikierroksista on ollut pyöritystä.

Maastoajossa myös hetkellisestä tehosta on hyötyä, niin kuin Tunturineuvos kokemuksistaan kirjoitti.
Tuota voi kokeilla sillä kuntopyörällä. Avopolkimilla istualtaan ajetaan niin suurille wattiluvuille kuin päästään.
Sitten tehdään sama lukkopolkimilla. Ero on paljon suurempi kuin jokin 4 %.
Lopussa tuossa ei enää niin paljon pyöritetä vaan runtataan, painaen ja nostaen. Maksimaalista wattilukemaa hakien.

Lukkopolkimien etu on myös se että kengät pysyy polkimilla vaikka olisi röykkyistä menoa. Ja Irtoavat nopeasti tarvittaessa.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
retkuilija
30.12.2016 20:43


Viestejä: 49
Wateista en niin tiedä kun on kyse nautiskeluajoista mutta lukoista on ollut suurin etu tilanteissa jossa takarenkaalle pitää saada pitoa samaan aikaan kun tehoa pitää olla käytettävissä. Lumisessa tai muuten pehmeässä ylämäessä jos joutuu nousemaan polkemaan putkelta tahtoo takarenkaalta kadota samantien pito. Lukoilla voi ajaa samat paikat ilman ongelmia.
_________________
"...matkalla jossain päin Suomea..."
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
markkut
31.12.2016 9:58


Viestejä: 316
Mr_C kirjoitti:
Tutkimuksia voi tietysti tehdä, mutta miten ne tehdään vaikuttaa lopputulokseen.


Tätä yritin sanoa. Jotain noissa wattitutkimuksissa unohdetaan. Itsehän tosiaan käytän lukkiksia ja olen ehdottomasti niiden kannalla, eli minulle ei niiden käyttöä tarvitse perustella, enkä ole niitä vastaan argumentoimassa. Ajattelin vain mainita, ettei tuo pyörityksen tehokkuus ihan niin selkeä juttu ole.

retkuilija kirjoitti:
Lumisessa tai muuten pehmeässä ylämäessä jos joutuu nousemaan polkemaan putkelta tahtoo takarenkaalta kadota samantien pito. Lukoilla voi ajaa samat paikat ilman ongelmia.


Joo, veto on tasaisempi.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Tunturineuvos
31.12.2016 15:34


Viestejä: 387
Tätä myös oikeastaan tarkoitin. Jyrkimmän/pehmeimmän/liukkaimmankin paikan voi ajaa istumilteen lukkojen kanssa ja jos perä tuntuu alkaa luistaa (kuulee ropinasta) voi nojata lisää taaksepäin. Ainoa paikka jossa Saariselällä rohkeus petti on Luulammilta Kiilopäälle nousevan mutkamäen se yksi lyhyt kaikista jyrkin kohta jossa pelästyin että nyt pyörä keikahtaa takaperin ympäri ja hyppäsin pois satulalta. Samanlainen yksi ainoa jyrkkä kohta on Pirttimäki-Solvalla reitillä. Mutta joku rohkeampi/nuorempi/taivampi tasapainottelija varmaan uskaltaa nekin ajaa.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
omat polut
31.12.2016 16:24


Viestejä: 2691
^Sähkärillä menee penkistä, ja ilman lukkoja.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 11, 12, 13

 
Tutustu muihin vastaavaan asiaan liittyviin keskusteluihin (Hakee kaikki keskustelut joiden otsikoissa esiintyy sama sana)
Aihe Kirjoittaja Foorumi Vastaukset Lähetetty
Packraft- ja Fatbike- vuokrausta redwedge Pyöräily 1 11.08.2012 8:28 Katso viimeisin viesti
Packraft- ja Fatbike- vuokrausta redwedge Melonta 0 11.08.2012 8:26 Katso viimeisin viesti
Packraft- ja Fatbike- vuokrausta redwedge Kesävaellusvarusteet 0 11.08.2012 8:26 Katso viimeisin viesti
Packraft- ja Fatbike- vuokrausta redwedge Lappi 0 11.08.2012 8:25 Katso viimeisin viesti
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


      Sivun alkuun  

Sivu 13 Yht. 13
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 11, 12, 13
Siirry: