Vaellusturinat II
Osta ja työllistä yh-äitejä Vietnamissa

Etusivu Rekisteröidy VaellusWiki Ohje Vaellusnet Kuva MMS-Blog Vaellusturinat I Tilastot Avatarit Valokuvakilpailu WAP  
Asentopaikkani Phoogle | Retkeilijän kiintopisteet                      

Kantotulen lieskan leikintää Hammastunturin syksyisessä erämaassa.... Kulpakkojokea Hammastunturin kupeessa....... Kuoppajärvi Hammasjärven pohjoispuolella ja ruskainen haavikko........ Pyhä-Nattasen huipulta heinäkuun 2005 helteillä... Idyllinen Riestojoki Sompion luonnonpuistossa..... Anterin huipulta itäänpäin kevättalvella 1993.....

Vaellusturinat II Foorumin päävalikko Muut varusteet GPS
Näytä edelliset viestit:   
      Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia  
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 10, 11, 12 ... 15, 16, 17  Seuraava

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
varsijousi
27.12.2016 0:12

luuppi kirjoitti:
muistanko vaarin, etta NATO ja WGS ovat sama asia?
" eri käyttäjäprofiiliin Nato -koordinaattiasetukset" eli WGS on kai Garmineissa perustila, jos ei sita muuta?
- hyva vinkki tuo ktjaprofiilin kautta erottaminen, tietaa ainakin mita lukuja on ihmeteltavana

Olen varsin väärä henkilö vastaamaan tähän, mutta yritän edes vähän: WGS -järjestelmä perustuu ikiaikaiseen asste/minuutti/sekunti -järjestelmään=pallokoordinaatisto. WGS on pallokoordinaatiston satelliittipaikannusjärjestelmä, Kun kuitenkin karttalehdet ovat tasoja eivätkä pallopintaa, tulee aina virheitä tämän muotoeroavaisuuden vuoksi (olispa katolinen kirkko ollutkin oikeassa, etä pallomme olisi pannukakku, ei olis tätä ongelmaa). Kun kartta pitää aina latistaa/litistää väkisin tasokartaksi, tulee aina mittavirhettä: litistäpä appelsiininkuoren puolikas pöytää vasten, niin huomaat tilanteen, se halkeaa, karttapallossa tapahtuu sama asia. Siksi karttoihihin on tehty eri karttaprojektioita, joiden käyttämisellä saadaan virhe minimoiduksi. Mitä pienempi karttaprojektio (niitä on lukematon määrä...), sitä pienempi virhe. Suomi on projisoinut normijutut retkeilijöiden tarpeet esim. ETRS 35 FIN 27 asteen keskimeridiaaniin, sen lähellä virheet ovat pienimmillään, mutta laidoilla suuremmat jne.

Nato (MGRS utm-UPS gepsuissa esim) sensijaan on neliöinyt koko maapallon yhdellä yhtenäisellä järjestelmällä. Kun tämän asetukset panee gepsuun, niin voi kaikkialla maapallolla luottaa Naton koordinaatteihin ( on muuten uudemmissa Suomen maastokartoissakin, ja testasin Perun yhteen karttalehteen, täsmäsi) Laughing

Nato ja WGS on/ei ole sama järjestelmä, jos kysyjä tarkoitti, että samat luvut täsmäisivät. Nato (gepsussa=MGRSutm-UPS) on tasokoordinaattijärjestelmä koko maapallolle. "Astelukujärjestelmä" on myös globaali, mutta sen käyttö on liian hankallaa, siksi on näitä tasokoordinaattijärjestelmiä: etrstm35fin, ykj sun muut maakohtaisesti.....

Olikohan tässä nyt mitään logiikkaa/järkeä, korjatkaa tietävämmät
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

luuppi
27.12.2016 1:22

Juu, just nain on tehty eli otettu yksi jarjestelman mukainen kaista (suikale pohjois-etela suunnassa) ja levennetty molemmin puolin, jotta tulee koko maa mukaan (ja laidoilla virhetta siksi enemman).

Ahaa, vai tata nimea tottelee "Nato (gepsussa=MGRSutm-UPS)"... hyva tietaa.

GLOSSNASS kuulemma aproksimoi maan muodon ellipsoidilla, joka poikkee 20m GPS:n kayttamasta. No tuosta ku laskee murto-osia jolleki Lapin kulmalle, niin haitanneeko mittaan (fixin saa kuitenkin paremmin tai useammin kun yli kulkee satelliitteja tiuhempaan).
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Luiro
27.12.2016 16:11

tiku kirjoitti:
Juuri tuosta laitteesta ei ole kokemusta, mutta etrex 10-30 -manuaalin mukaan sen toimintaperiaate näyttäisi olevan sama kuin omassa Garminissani.

Sekä laite että hylly.org:in kartta-aineisto sallivat mittakaavan säätämisen, yksinkertaisesti zoomaamalla lähemmäs tai kauemmas, hyvinkin laajoissa rajoissa niin että kussakin mittakaavassa näkyy sopiva määrä yksityiskohtia sopivan kokoisina. Lisäksi laitteessa pystyy vielä säätämään yksityiskohtien määrää, ja hylly.orgin kartat ymmärtävät tämän säädön päälle.

Lähtöaineistona noissa kartoissa on mm. MML:n Maastotietokanta, jonka nimellismittakaava on 1: 10 000, mutta se kertoo siis vain kuinka pieniä yksityiskohtia aineisto sisältää (vielä lähemmäksikin voi ainakin omalla laitteellani zoomata, 1: 2 500:aan).

Alla on vielä kuvia hylly.orgin karttanäkymistä Kilpisjärveltä (Garmin, ei etrex-malli):

Zoomattu melko lähelle:
IMG_4289 by phototiku, on Flickr

Eniten yksityiskohtia. Zoomattu jnkv. kauemmas:
IMG_4291 by phototiku, on Flickr

Vähiten yksityiskohtia:
IMG_4290 by phototiku, on Flickr

Zoomattu melko kauas:
IMG_4292 by phototiku, on Flickr

Pukki toi tullessaan sitten Garminin 64s:n ja siihen metsähallituksen light version koko Suomen kartasta. Ja nyt sitten pukkasi murheen Mad

Kartta on nimittäin tämän näköinen (vihreä/ruskea). Maksoikin vielä 69€ Twisted Evil
Ei siis ollenkaan noin siisti ja selkeä (valkea/sininen) kuin Tikun kuvissa vaan tosiaan vihreän ruskeaa tummaa väriä, joka ei ole pienessä näytössä selkeä (minun mielestäni).
Voiko tälle tehdä jotain (asetuksia tms.)?
Jos lataan hylly.org:sta ilmaiset kartat, ovatko ne kuin Tikulla ?
Paljonko Tikun kartat vie tilaa ?
Onko em. karttavaihtoehtojen välillä joitain eroja tarkkuudessa tms. ?
Muuten kyllä zoomaus pelittää ja sain ETRS-TM35-FIN jutunkin toimimaan.

Kaikesta tiedosta kiitollinen Juha
Juhani Valli, 2007
 Sivun alkuun

Micke
27.12.2016 22:53

Lisäämällä yksityiskohtia, tulee korkeuskäyrät varmaan myös pienempiin mittakaavoihin. Toihan on ihan hyvä, että kasvillisuuskuvaus näyttää metsän vihreänä, jos avotunturiakin on tarjolla. Metsämaastossa pelkkä vaalea voisi itseäni miellyttävämpi, mutta sama kait tuo.
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

4lbert
28.12.2016 8:23

1,4GB vie tilaa laitteeseen asennettava koko Suomen kartta. Ilmainen kun on, niin lataat ja kokeilet, sillähän tuo selviää kumpi on parempi.
 Sivun alkuun

Luiro
28.12.2016 13:35

4lbert kirjoitti:
1,4GB vie tilaa laitteeseen asennettava koko Suomen kartta. Ilmainen kun on, niin lataat ja kokeilet, sillähän tuo selviää kumpi on parempi.

No näinpä tein ja nyt on sitten kahdet kartat Very Happy
Ei huono, on vara mistä valita.

Kiitos,
Juha
Juhani Valli, 2007
 Sivun alkuun

tiku
29.12.2016 0:10

Luiro kirjoitti:
No näinpä tein ja nyt on sitten kahdet kartat

Ja ei kun raporttia sitten tänne, kun olet noita vertaillut. Tai varmaan jollakin on jo ennestään kokemusta noista kummastakin?
 Sivun alkuun

Mr_C
29.12.2016 6:21

Luiro kirjoitti:
Pukki toi tullessaan sitten Garminin 64s:n ja siihen metsähallituksen light version koko Suomen kartasta. Ja nyt sitten pukkasi murheen Mad

Kartta on nimittäin tämän näköinen (vihreä/ruskea). Maksoikin vielä 69€ Twisted Evil
Ei siis ollenkaan noin siisti ja selkeä (valkea/sininen) kuin Tikun kuvissa vaan tosiaan vihreän ruskeaa tummaa väriä, joka ei ole pienessä näytössä selkeä (minun mielestäni).
Voiko tälle tehdä jotain (asetuksia tms.)?
Jos lataan hylly.org:sta ilmaiset kartat, ovatko ne kuin Tikulla ?
Paljonko Tikun kartat vie tilaa ?
Onko em. karttavaihtoehtojen välillä joitain eroja tarkkuudessa tms. ?
Muuten kyllä zoomaus pelittää ja sain ETRS-TM35-FIN jutunkin toimimaan.

Kaikesta tiedosta kiitollinen Juha

Noiden linkittämiesi kuvien perusteella vaikuttaa siltä että jokin valoisuus tms säätö olisi syynä väriin.
Osaksi siksi että noiden tietokenttien väri on samaa sävyä kuin sen kartan "päällä" oleva "värikalvo", siltä kun se eniten näyttää.
Itse käytän hylly.orgista ladattua juuri 64s mallissa ja käsittääkseni se käytännössä pitäisi olla sama kuin se metsähallituksen light versio. Korostus sanalla käytännössä.

Yksi mahdollisuus on että jokin laitteessa oleva kartta näkyy läpi samaan aikaan kuin tuo metsähallituksen light kartta on käytössä ja on siksi syy väriin.
Kokeile laittaa pois ruksi kartan valinnasta muista kuin siitä metsähallituksen light kartasta, sitten yksi kerrallaan lisäämällä poistetut ruksit tarkistaa tuleeko "värikalvo" takaisin, jos se poistui muut ruksit poistamalla.

Tuo (kahden kartan yhtäaikaa näkyminen) toteutui esim vanhan Garmin Vapaa-ajan kartan lapin alueen kanssa, kun samaan aikaan oli laitteessa Erätukun ensimmäisen gepsiisarjan lapin kartta, joka käytännössä oli hyvin huono. Siinä oli kuitenkin hieman paremmin jokia, kuin Garminin Vapaa-ajan kartassa, eli tuli lisähyötyä käyttää niitä yhtä aikaa.

Erätukun kartta ei ollut Ivalon pohjoispuolella enää niin tarkka kuin etelässä, joss näkyi mm. polut ja korkauskäyrät hyvin.
 Sivun alkuun

Louestaja
29.12.2016 10:34

Hivenen offtopic, mutta kävin hylly.orgissa lataamassa uuden version. Huomasin siinä tiedostovalikon alla tekstin:
"HUOM! Aineistoa ei saa käyttää navigointitarkoituksiin!"

Mikähän tuossa on takana? Confused

Luiro
29.12.2016 14:09

tiku kirjoitti:
Luiro kirjoitti:

Ja ei kun raporttia sitten tänne, kun olet noita vertaillut. Tai varmaan jollakin on jo ennestään kokemusta noista kummastakin?

Jos otan käyttöön ostokartan, on näkymä tummahko ruskean vihreä kuten kuvissani.
Jos otan käyttöön ilmaiskartan, on näkymä kuten sinun kuvissasi.
Seuraavaksi kokeilen Mr_C:n ohjetta, ruksin pois muita karttoja ja katson muuttuuko ostokartan näkymä.

-Juha-
Juhani Valli, 2007
 Sivun alkuun

Mr_C
30.12.2016 1:04

Luiro kirjoitti:
tiku kirjoitti:
Luiro kirjoitti:

Jos otan käyttöön ostokartan, on näkymä tummahko ruskean vihreä kuten kuvissani.
Jos otan käyttöön ilmaiskartan, on näkymä kuten sinun kuvissasi.
Seuraavaksi kokeilen Mr_C:n ohjetta, ruksin pois muita karttoja ja katson muuttuuko ostokartan näkymä.

Koska ilmaiskartta näkyy kirkkaana ja ostokartta värjäytyneenä, niin se lisää epäilystä että ostokartan tiedostossa on virhe.
Kuitenkin se että kartan lisäksi myös tietokentät on värjäytynyt, aiheuttaa epäilyn että vika on muualla / myös muualla kuin itse karttamateriaalissa.
Lisäksi siinä näkyykö jokin toinen kartta samaan aikaan, vaikuttaa myös käytössä olevan kartan järjestysnumero. Eli kun kaksi karttaa on valittuna, niin kumpi näkyy. Toiset kartat estää muita alempiarvoisia näkymästä.

Mikäli niiden muiden karttamateriaalien poiskytkemisellä ei muutu, niin sitten alkaa olemaan varmaa että on vikaa itse karttamateriaalissa. Silloin kannattaa ottaa yhteyttä myyjään, että saa uuden.
Tiedostoa tallennettaessa voinut tulla jokin virhe dataan.
 Sivun alkuun

Mr_C
30.12.2016 1:29

Louestaja kirjoitti:
Hivenen offtopic, mutta kävin hylly.orgissa lataamassa uuden version. Huomasin siinä tiedostovalikon alla tekstin:
"HUOM! Aineistoa ei saa käyttää navigointitarkoituksiin!"

Mikähän tuossa on takana? Confused

Olettaisin sen liittyvän veneilyyn liittyvään navigointiin.
Muistaakseni siinä on jotain pykäliä mitä voi käyttää veneilynavigointiin, siis silloin kun lain / asetusten mukaan pitää olla navigointivälineet. Esim soutuveneessähän ei tarvitse olla.

Esim Garminin BlueChart vesistökartat täyttänee materiaalin vaatimukset navigointitarkoitukseen.

Samoin ilmailunavigointiin käytettäviin materiaaleihin ja välineisiin liittyy vaatimuksia ja ehkä hylly.org kartan materiaali ei täytä niitä ?
 Sivun alkuun

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe: Oregon 750 sekä Garminin softat
Mertzi
11.03.2017 17:53

Päivitin gepsini kertaheitolla ehkä tarpeettomankin high end -malliin, mutta jos tämä Oregon 750 palvelee minua uskollisesti taas seuraavat 10 v, niin ei se sitten niin pahasti kirpaise. Käyttöön otin sen eilen myöhään yöllä, ja tänään testailin lisää. Nyt olen vähän ymmälläni useamman asian kanssa, kun manuaalista ja netistäkään ei ainakaan nopeasti tunnu apua löytyvän.

1. Laite parittui bluetoothilla Garmin Connect Mobileen, ja data on nopeasti näkyvissä myös läppärilläni Garmin Connectissa. Tuossa siis aamupäivän kävelylenkki kartalla matka-, nopeus- ja aikatietoineen, hieno juttu. Mutta kun kerran tässä gepsissä on nyt kamerakin mukana (vielä ennen eilistä en tiennyt ihmisen tarvitsevan kamerallista gepsiä, mutta yhtäkkiä aloin sitä haluta), mihin ja miten saan ne hienosti paikkatiedolla varustetut kuvat siirrettyä? Garmin Connectissa niitä ei tunnu saavan näkyviin.

2. Laitteessa on wifi ja bluetooth. Kuvittelin, että kaikki synkkaus tapahtuu niiden kautta ja wifi on nyt määritelty ihan oikein kotiverkokseni. Näyttää kuitenkin siltä, että Garmin Express ei osaa kommunikoida kuin usb-piuhan kautta. Onko tosiaan näin? Ja tarvinko tuota Expressiä Oregonin softa/firmispäivityksiin, vai hoituuko kaikki Garmin Connectin kautta? Aktiivisuusmittarini päivittyy automaattisesti G. Connectin kautta, mutta nyt ainakin Oregon päivittyi vasta, kun liitin sen Expressiin.

3. Ja sitten on vielä Garmin BaseCamp. Ilmeisesti sitä tarvitaan ainakin, jos haluan suunnitella reittejä ja siirtää Oregoniin, mutta onko siitä muuta iloa? Ja sama juttu kuitenkin tässäkin, että wifi-yhteyttä (tai BT) se ei ilmeisesti osaa muodostaa Oregoniin, mutta piuhan kautta yhteys onnistui. Yritin ladata Oregonista päivän kävelyt Base Campiin, mutta "Recently read from Oregon"-menu näyttää vain joitakin demojuttuja. Siinä ei myöskään näy ulkoisella kortilla olevaa MML:n Suomen karttaa -- kai se kuuluisi myös jotenkin saada näkyviin?

4. Jos Garmin Express ja BaseCamp vaativat usb-yhteyden ja Connect toimii BT:llä, niin mihin hittoon sitä wifiä sitten on tarkoitus käyttää? Vai onko minulta nyt jäänyt joku megatärkeä softa vielä tajuamatta?

5. Onko joku törmännyt keskustelufoorumeihin, joissa neuvottaisiin näistä softista ja käsigepseistä? garmin.com:n foorumit tuntuvat olevan keskittyneitä urheilutietokoneisiin ja jotkut muut geokätköilyyn, mutta olin hämmästynyt, miten hirveän vähän mitään materiaalia löytyy näistä uudemmista (mutta silti jo yli puolivuotiaista) Oregoneista. Samoin kuin siitä, että omien datojen hallintaan näyttäisi tarvitsevan useamman softan.

Kauheasti kysymyksiä... Vanhan gepsin kanssa oli helppoa, kun ei tarvinnut liikaa yrittää kikkailla muiden laitteiden kanssa.
 Sivun alkuun

Mertzi
11.03.2017 18:14

Kohdan 3 sain jo ratkaistua: kun olin äsken hetken aikaa vähän kärsivällisempi eli odottelin aikani, BaseCamp ilmoitti tarvitsevansa minulta ensiksi luvan lukea sitä muistikorttia, ja nyt sai mm. ne kuvat lätkäistyä kartalle, ja oletuskartaksi ohjelmassa sain vaihdettua sen Suomi-kartan.

Vielä kun saisi tuon kaiken wifin kautta...

Muita ongelmiani en vielä ehtinyt ratkaista, saa auttaa Smile
 Sivun alkuun

varsijousi
11.03.2017 21:31

Kokeilepa Garminin maahantuojan palveluja, ainakin minulle ovat aina olleet kohteliaita ja avuliaita pulmissani. Sieltä saa puhelimitse/s-postitse sujuvasti neuvoja.
 Sivun alkuun
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 10, 11, 12 ... 15, 16, 17  Seuraava

Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa

Sivun alkuun  

Sivu 11 Yht. 17
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 10, 11, 12 ... 15, 16, 17  Seuraava
Siirry: