|
|
|
|
Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
|
|
Kirjoittaja |
Viesti Viestin aihe: |
Pena10 02.06.2017 8:32
Viestejä: 129 |
"neula ovat hyödyllisiä"
Tuo neulan tarve kyllä jäi hieman epäselväksi?
Muulta osin selvää:
-Otan pienet pihdit/monitoimityökalun jolla voi reunat oikoa
-Teippiä suojaholkin kiinnitystä varten
-Varakaari mukaan myös |
|
Sivun alkuun |
|
Kirjoittaja |
Viesti Viestin aihe: |
Pepi 02.06.2017 9:40
 Viestejä: 7053 |
Ja paksu lanka/ohut naru, jolla vetää kuminyöri paikalleen. _________________ Ainoa keino olla koskaan eksymättä on olla koko ajan perillä. |
|
Sivun alkuun |
|
Kirjoittaja |
Viesti Viestin aihe: |
diver 02.06.2017 11:29
Viestejä: 682 |
miksi niiden solmujen kanssa pitää pakkasessa
räplätä?pistää nyörin poikki ja tekee uuden solmun. |
|
Sivun alkuun |
|
Kirjoittaja |
Viesti Viestin aihe: |
akallio 02.06.2017 11:42
Viestejä: 1776 |
Apuvälineet on avuksi, mutta sinänsä eivät niin tärkeitä. Korjausholkki pysyy itsestään paikallaan jos murtumakohta on yhtään levinnyt. Muuten väliin voi tunkea vapaavalintaista materiaalia jumikkeeks. Kuminarusolmun saa aina auki jotenkin, vaikka hampailla, tai vaan katkaisee narun. Pujotus onnistuu niin, että laittaa puolet pätkistä, vetää kuminarun kireälle, tekee heittosolmun lukitsemaan jännitetyn narun ja laittaa loput, sulkee päädyn ja avaa solmun. |
|
Sivun alkuun |
|
Kirjoittaja |
Viesti Viestin aihe: |
Pepi 02.06.2017 12:05
 Viestejä: 7053 |
Pujotustekniikka riippuu hiukan kuminyörin kireydestä. Ikivanhassa Nallossani ovat niin tarkalla, että kaarten kokoontaittelujärjestykselläkin on oikeasti väliä. _________________ Ainoa keino olla koskaan eksymättä on olla koko ajan perillä. |
|
Sivun alkuun |
|
Kirjoittaja |
Viesti Viestin aihe: |
Juurakko2 02.06.2017 12:30
Viestejä: 159 |
Juu, yksikaarisen Ringstindin kanssa kulkiessa korjausholkki ja kaarenpätkä ovat aina mukana, eivät ne paljon pussissa paina.
Ja kaarenpätkä toimii tarvittaessa myös pikkuradion lisäantennina.  _________________ http://ollikanerva.net/ |
|
Sivun alkuun |
|
Kirjoittaja |
Viesti Viestin aihe: |
Korvapuoli 02.06.2017 17:51
Viestejä: 2660 |
Pepi kirjoitti: |
Pujotustekniikka riippuu hiukan kuminyörin kireydestä. Ikivanhassa Nallossani ovat niin tarkalla, että kaarten kokoontaittelujärjestykselläkin on oikeasti väliä. |
Minun Nallossani oli niin löysä nyöri, ettei sen kaariin laittoon mitään vetonaruja tarvittu. Senkun ennen viimeistä kaaren pätkää venytti kireimmilleen, että sekin mahtui mukaan. Ei se kuminyöri silti hapertunut ollut. Joustoa vaan riitti.
akallio kirjoitti: |
Korjausholkki pysyy itsestään paikallaan jos murtumakohta on yhtään levinnyt. |
Pysyy paikallaan ellei tuuli jatka vatkaamistaan! |
|
Sivun alkuun |
|
Kirjoittaja |
Viesti Viestin aihe: |
rujo-roope 03.06.2017 23:12
Viestejä: 61 |
Mr_C kirjoitti: |
Hillebergin mukaan Enan kestää avotunturin olosuhteen, kun käytetään suunnitellusti eli 3-vuodenajan aikana.
Kankaat on ohuet, mutta ainakin pitäisi olla laadukkaat ja Hille on aina ensin testannut mallia ennen kuin se tulee myyntiin.
Parhaiten Enan toimii avoimemmassa maastossa, jossa on (vähintään) tuulenvirettä. Silloin ilmanvaihto toimii paremmin.
Seisovan ilman kanssa Enan tekee jonkin verran enemmän kondessiota kuin Akto.
Akton isommat ilmaaukot teltan päissä ja pieni suojattu ilma-aukko oven yläosassa antaa hieman paremman ilmankierron.
edit: Aktossa ei ole tullut kohdalle kondessiota, kun Enanissa ollut hieman kondessiota aamusta jos ollut tuuleton paikka ja lämmintä tai kosteaa.
Päätyjen erilaisen muodon takia on Enan aavistuksen pienempi päistä, mutta istuessa ei ole eroa. |
Akton suurin ongelma epäilemättä on kondensaatio ja kaikkiaan heikko ilmanvaihto. Enanissa ei näytä myöskään olevan tuota yläosan ilma-aukkoa. Itselleni se on Akton kanssa ollut jokseenkin korvaamaton.
Vaikuttaa siltä että ehkä Enan tarvitsee vielä toisen iteraation jossa ilmankiertoon liitttyvät ongelmat on järkevästi korjattu. Ehkä se on sitten todellinen Akton tappaja. Muuten tuota muutaman sadan gramman säästöä ei oikein voi perustella. |
|
Sivun alkuun |
|
Kirjoittaja |
Viesti Viestin aihe: |
Korpijaakko 04.06.2017 0:50
Viestejä: 6935 |
rujo-roope kirjoitti: |
Akton suurin ongelma epäilemättä on kondensaatio ja kaikkiaan heikko ilmanvaihto. Enanissa ei näytä myöskään olevan tuota yläosan ilma-aukkoa. Itselleni se on Akton kanssa ollut jokseenkin korvaamaton.
Vaikuttaa siltä että ehkä Enan tarvitsee vielä toisen iteraation jossa ilmankiertoon liitttyvät ongelmat on järkevästi korjattu. Ehkä se on sitten todellinen Akton tappaja. Muuten tuota muutaman sadan gramman säästöä ei oikein voi perustella. |
Epäilen, että nuo tuuletukset lisäisivät painoa jonkun sata grammaa ja se taas kaventais painoeron niin pieneksi, etteivät teltat erottuisin järkevästi. Nykyinen tilanne on (markkinoinnin kannalta) parempi kuin liian lähellä toisiaan olevat mallit. Näin Anjanin omistajana sitä Nalloon verraten. Tietysti omaan käyttöön paras olisi yleensäkin jokin yhdistelmä tarjolla olevista, mutta valmistajan kannalta sellaisten tekeminen ei useinkaan ole yhtä kannattavaa. _________________ Galleria ja blogi |
|
Sivun alkuun |
|
Kirjoittaja |
Viesti Viestin aihe: |
Aaro 04.06.2017 9:03
Viestejä: 1502 |
Korpijaakko kirjoitti: |
rujo-roope kirjoitti: |
Akton suurin ongelma epäilemättä on kondensaatio ja kaikkiaan heikko ilmanvaihto. Enanissa ei näytä myöskään olevan tuota yläosan ilma-aukkoa. Itselleni se on Akton kanssa ollut jokseenkin korvaamaton.
Vaikuttaa siltä että ehkä Enan tarvitsee vielä toisen iteraation jossa ilmankiertoon liitttyvät ongelmat on järkevästi korjattu. Ehkä se on sitten todellinen Akton tappaja. Muuten tuota muutaman sadan gramman säästöä ei oikein voi perustella. |
Epäilen, että nuo tuuletukset lisäisivät painoa jonkun sata grammaa ja se taas kaventais painoeron niin pieneksi, etteivät teltat erottuisin järkevästi. Nykyinen tilanne on (markkinoinnin kannalta) parempi kuin liian lähellä toisiaan olevat mallit. Näin Anjanin omistajana sitä Nalloon verraten. Tietysti omaan käyttöön paras olisi yleensäkin jokin yhdistelmä tarjolla olevista, mutta valmistajan kannalta sellaisten tekeminen ei useinkaan ole yhtä kannattavaa. |
Minkä mittakaavan keittimen käyttöä olet Anjanissa harrastanut? Mietitkö silloin tuuletusta erityisesti? |
|
Sivun alkuun |
|
Kirjoittaja |
Viesti Viestin aihe: |
Pertti Kurki 04.06.2017 9:50
Viestejä: 1571 |
Tarptentin Bowfin 1 ja Moment DW painavat yhtä paljon kuin Enan, mutta ne ovat tilavampia ja tuuletus ihan toisella tasolla. _________________ Kuvailutulkki |
|
Sivun alkuun |
|
Kirjoittaja |
Viesti Viestin aihe: |
rujo-roope 04.06.2017 11:30
Viestejä: 61 |
Pertti Kurki kirjoitti: |
Tarptentin Bowfin 1 ja Moment DW painavat yhtä paljon kuin Enan, mutta ne ovat tilavampia ja tuuletus ihan toisella tasolla. |
Saako noita Tarptenteja EU-alueelta vai pitääkö tilata jenkkilästä? Itse en pikaisella etsinnällä löytänyt ainakaan Globetrotterista. |
|
Sivun alkuun |
|
Kirjoittaja |
Viesti Viestin aihe: |
Korpijaakko 04.06.2017 12:12
Viestejä: 6935 |
Aaro kirjoitti: |
Minkä mittakaavan keittimen käyttöä olet Anjanissa harrastanut? Mietitkö silloin tuuletusta erityisesti? |
Olen keitellyt Anjanissa vain kaasukeittimellä kun se on itselleni sulanmaan reissujen teltta. Keittelen useimmitem absidissa, mutta huonolla säällä myös sisäteltassa. Pyrin pitämään aina sään salliessa ulkoteltan ovea yläosasta raollaan, sama juttu keitellessä. Sen enempää en ole asiaa miettinyt, yleensä jos keitän sisäteltassa ja joudun pitämään ovea kiinni, on myös sen verran tuulista, että ilma vaihtuu liepeen alikin.
Rujo-roope: Vaikkapa Tanskan maalta: http://www.backpackinglight.dk/index.php?cPath=87_99 _________________ Galleria ja blogi |
|
Sivun alkuun |
|
Kirjoittaja |
Viesti Viestin aihe: |
tapanik 04.06.2017 13:51
 Viestejä: 554 |
|
Sivun alkuun |
|
Kirjoittaja |
Viesti Viestin aihe: |
kaptu 04.06.2017 14:39
Viestejä: 1784 |
Mitä Aktoon tulee, niin minulla on aina ollut se käsitys, että se kaikilta ominaisuuksiltaan on ollut sinkkutelttojen lippulaiva...myös mitä ilmanvaihtoon tulee  |
|
Sivun alkuun |
|
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa Et voi äänestää tässä foorumissa
|
|
|