Vaellusturinat II
https://www.vaeltajankauppa.fi/
- Osta ja työllistä yh-äitejä Vietnamissa

Etusivu Rekisteröidy Ohje Vaellusnet Kuva MMS-Blog Vaellusturinat I Tilastot Avatarit  
Asentopaikkani Phoogle                      

Kantotulen lieskan leikintää Hammastunturin syksyisessä erämaassa.... Kulpakkojokea Hammastunturin kupeessa....... Kuoppajärvi Hammasjärven pohjoispuolella ja ruskainen haavikko........ Pyhä-Nattasen huipulta heinäkuun 2005 helteillä... Idyllinen Riestojoki Sompion luonnonpuistossa..... Anterin huipulta itäänpäin kevättalvella 1993.....

Vaellusturinat II Foorumin päävalikko Yleisiä retkeilyyn liittyviä sekalaisia asioita Laittomat nuotiot
Näytä edelliset viestit:   
      Kaikki ajat ovat GMT + 2 tuntia  
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle Edellinen  1, 2

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
oaivi
02.08.2017 10:26

Ursus kirjoitti:
Eniten luvattomissa nuotioissa ihmeyttää sellainen, kun nuotio on tehty ihan lähelle virallista huollettua nuotiopaikkaa. Jo on ihmisen lapsella pipo kireällä, kun ei toisen retkeilijän kanssa sovi samoille tulille!

Myönnän auliisti, että viihdyn samalla nuotiolla vain aniharvan kanssakulkijan kanssa. En kuitenkaan harrasta laittomia tulia, joten keskustelu aiheesta kuuluu muuhun ketjuun.

SMooTH
09.08.2017 23:42

Minä käytän risukeitintä noissa laittomissa tulipaikoissa. Joskus on kyllä käynyt mielessä, että mitä jos tuli tästä vähän "vahingossa" leviäisi risukeittimen ulkopuolelle ja ruokkisi sitä parilla klapilla. Eipä siitäkään sitten selviäisi nuhteitta, kun joku kysyy kuitenkin, että miksi en sammuta lapasesta lähtenyttä tulta.

Risukeittimessä voi noilla paikoilla poltella vaikka minkälaista liekkiä täysin laillisesti. Olen miettinyt, että mitä teen risukeittimen tuhkalle. Tähän mennessä olen jäähtyneet tuhkat kipannut laittomaan nuotiokehään ja kaatanut vettä perään. Tästä jää ikävä jälki, joka näyttää hieman siltä kuin joku olisi pitänyt laitonta nuotiota.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

dailymail
10.08.2017 20:49

SMooTH kirjoitti:
Minä käytän risukeitintä noissa laittomissa tulipaikoissa. Joskus on kyllä käynyt mielessä, että mitä jos tuli tästä vähän "vahingossa" leviäisi risukeittimen ulkopuolelle ja ruokkisi sitä parilla klapilla. Eipä siitäkään sitten selviäisi nuhteitta, kun joku kysyy kuitenkin, että miksi en sammuta lapasesta lähtenyttä tulta.

Risukeittimessä voi noilla paikoilla poltella vaikka minkälaista liekkiä täysin laillisesti. Olen miettinyt, että mitä teen risukeittimen tuhkalle. Tähän mennessä olen jäähtyneet tuhkat kipannut laittomaan nuotiokehään ja kaatanut vettä perään. Tästä jää ikävä jälki, joka näyttää hieman siltä kuin joku olisi pitänyt laitonta nuotiota.
Lieneekö risukeitinten laillisuudesta jo olemassa ennakkotapauksia, siis tuomioistuinten päätöksiä tapauksista, joissa sitä on luvatta (maanomistaja) tai lainvastaisesti (metsäpalovaroitus) käytetty ja ehkä myös tulipaloja aiheutettu.

Risukeitin on omanlaisensa laite, josta on monia versioita. Yksi keitinmalli voi sopia lain kirjaimeen paremmin kuin toinen malli. Se, että jokin tietty yksityinen taho kuten ehkä luontoon.fi tai metsähallitus jossakin tekstissä rinnastaa ne retkikeittimiin, ei kerro risukeitinten laillisuudesta mitään.

Sitten on vielä se keittimen huolellinen käyttö. Kaasu- tai spriikeittimen huolellinen käyttö on yksi asia, mutta risukeittimen huolellisen käytön edellytykset voivat - keitinmallista riippuen - olla kokonaan toiset.

sepeteus
11.08.2017 6:33

Hyvä pointti dailymaililla! Tulen käyttö on (myös) taitolaji!

reelland
11.08.2017 7:20

dailymail kirjoitti:
Lieneekö risukeitinten laillisuudesta jo olemassa ennakkotapauksia, siis tuomioistuinten päätöksiä tapauksista, joissa sitä on luvatta (maanomistaja) tai lainvastaisesti (metsäpalovaroitus) käytetty ja ehkä myös tulipaloja aiheutettu.

Risukeitin on omanlaisensa laite, josta on monia versioita. Yksi keitinmalli voi sopia lain kirjaimeen paremmin kuin toinen malli. Se, että jokin tietty yksityinen taho kuten ehkä luontoon.fi tai metsähallitus jossakin tekstissä rinnastaa ne retkikeittimiin, ei kerro risukeitinten laillisuudesta mitään.
Sitten on vielä se keittimen huolellinen käyttö. Kaasu- tai spriikeittimen huolellinen käyttö on yksi asia, mutta risukeittimen huolellisen käytön edellytykset voivat - keitinmallista riippuen - olla kokonaan toiset.

Laittoman nuotion tahi risukeittimen käyttäminen on niin mitätön rikosnimike, että en usko niistä oikeustapauksia olevan/tulevan. Eipä mahda ylittää esitutkinnan aloittamisen kynnystä. Eli risukeitin pysynee tulkinnan varaisena asiana iäisyyteen.
Sen sijaan jos oikeasti saa metsäpalon aikaan, niin siinä ei sitten kysellä onko se lähtenyt juhannuskokosta vai kaasutrangiasta - vahingonkorvausvastuu on täysimääräinen.
"Aint what you do, its how you do it" sano Hurriganes.

Joku aiemmin puhui maanomistajatietojen maksullisuudesta. Ainakin mina olen saanut niitä ilmaiseksi puhelimitse Maanmittaustoimistosta.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

hannes
11.08.2017 7:47

Olen käsittänyt että risukeittimessä on ratkaisevaa, onko se irti maasta ja estetäänkö kuuman tuhkan valuminen maanpinnalle.
Eli rakenteesta on paljon kiinni.
Kuuman tuhkan valumisen läpi maanpinnalle voi helpoimmillaan estää kattilankannella.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

Esuli
11.08.2017 11:48

Ei varmaan ole ongelma nuotio siellä risukeitin täällä. Mielestäni ongelma on hölmöys. Poltamme laavun, poltamme kusiaispesän? Oma notski pitää laittaa 5m päähän nuotiopaikasta? Märät puut ja ihme risukasat, uusavutoman nuotio?
Olen omassa käytössä laiskuuttani onnistunut korvaamaan nuotion lähes aina risukeittimellä.
Risukeittimen käytön laillisuus on saivartelua. Olen melkovarma, ettei kukaan risukeittimen omistaja aiheuta mitään tuhoja luonnossa.
Tai mistä sen tietää?
Nyrkkisääntönä pidän kuitenkin sitä, että mihin pääsee mopolla siellä ongelma. Rolling Eyes
 Sivun alkuun

Capella
13.08.2017 12:44

Esuli kirjoitti:
Ei varmaan ole ongelma nuotio siellä risukeitin täällä. Mielestäni ongelma on hölmöys. Poltamme laavun, poltamme kusiaispesän? Oma notski pitää laittaa 5m päähän nuotiopaikasta? Märät puut ja ihme risukasat, uusavutoman nuotio?
Olen omassa käytössä laiskuuttani onnistunut korvaamaan nuotion lähes aina risukeittimellä.
Risukeittimen käytön laillisuus on saivartelua. Olen melkovarma, ettei kukaan risukeittimen omistaja aiheuta mitään tuhoja luonnossa.
Tai mistä sen tietää?
Nyrkkisääntönä pidän kuitenkin sitä, että mihin pääsee mopolla siellä ongelma. Rolling Eyes
Ja se kirveen varren polttaminen.......

Pepi
13.08.2017 13:07

Urheiluseuran majalla olivat jotkin vuokralaiset polttaneet kolmen räiskälepannun varret ja laittaneet ehjät pannut roskikseen.

Ei tapahdu enää. Nyt on pannuissa teräsputkivarret. Malliin metsähallituksen kirveenvarret.

Hanu
14.08.2017 13:00

Vannomatta paras. Metallinkin saa rikki. Mutta ihan samaa saa ihmetellä, miksi kaikki kiva pitää rikkoa ja hävittää. Ja mönkijöiden (noiden kaiken pahan alkujuurien Smile) yleistyttyä ei edes tiettömyys takaa rauhaa.

Minäkin olen aikoinani saanut soittamalla omistajatietoja. En uskaltanut luvata, kun ei ole tuoretta tietoa... Kun pystyn omatoiminenkin omistajuuden selvittelyssä olemaan nykyään...

SMooTH
26.08.2017 9:51

Samaa mieltä sikäli, että jos näissä asioissa joihinkin aletaan puuttumaan, niin kyllä risukeitinsakki on varmastikin sieltä harmittomimmasta päästä ja tuo asian laillisuus säilyy hamaan tappiin asti rankkana mutuiluna puolesta ja vastaan. Minä kuitenkin käytän risukeitintä samaan tapaan kuin mitä tahansa muutakin keitintä. Riskit vaan on hieman toisenlaiset.

Tulen käsittely nyt tietysti on aina riskialtista. Trangialla voi polttaa telttansa, jos sen kaataa teltassa. Risukeittimellä taas saa helpostikin aikaan maastopalon maastopalovaroituksen aikaan. Hölmö on tyhmä. Muuta yleistystä asiasta on aika vaikea tehdä.

Pitkään tuo risukeitin säilyy kuumana ellei tuhkia kippaa pois, jolloin keitin jäähtyy nopeasti ja sen voi pakata, jotta pääsee jatkamaan matkaa. Se kertoo jo aika hyvin siitä, että on siinä tuhkan perässään jättämisellä omat riskinsä.

dailymailin kanssa olen täysin samaa mieltä ja hyvä pointti!
 Sivun alkuun

Korpijaakko
26.08.2017 13:11

SMooTH kirjoitti:
Samaa mieltä sikäli, että jos näissä asioissa joihinkin aletaan puuttumaan, niin kyllä risukeitinsakki on varmastikin sieltä harmittomimmasta päästä ja tuo asian laillisuus säilyy hamaan tappiin asti rankkana mutuiluna puolesta ja vastaan. Minä kuitenkin käytän risukeitintä samaan tapaan kuin mitä tahansa muutakin keitintä. Riskit vaan on hieman toisenlaiset.

Tulen käsittely nyt tietysti on aina riskialtista. Trangialla voi polttaa telttansa, jos sen kaataa teltassa. Risukeittimellä taas saa helpostikin aikaan maastopalon maastopalovaroituksen aikaan. Hölmö on tyhmä. Muuta yleistystä asiasta on aika vaikea tehdä.

Pitkään tuo risukeitin säilyy kuumana ellei tuhkia kippaa pois, jolloin keitin jäähtyy nopeasti ja sen voi pakata, jotta pääsee jatkamaan matkaa. Se kertoo jo aika hyvin siitä, että on siinä tuhkan perässään jättämisellä omat riskinsä.

dailymailin kanssa olen täysin samaa mieltä ja hyvä pointti!

Tosin on sitä tullut sammuteltua (muiden) Trangioista alkaneita kulojakin. Jos poltin kaatuu tai mokaa polttoainetta lisätessä, tuloksena on kuivassa maastossa äkkiä (laajeneva) kulo. Kun keitintä, mallista riippumatta, käyttää varoen on riskit tulen leviämiseen pienet. Nuotion kanssa vähän vaikeampi saada riskejä yhtä pieneksi.

Marko Häkkinen
30.08.2017 8:35

Kanadassa lätkäistään näin metsäpalovaroituksen aikaan reilun tonnin sakko kiinni jääneille nuotion polttajille.
 Sivun alkuun
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle Edellinen  1, 2

Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa

Sivun alkuun  

Sivu 2 Yht. 2
Siirry sivulle Edellinen  1, 2
Siirry: