Vaellusturinat II
https://www.vaeltajankauppa.fi/
- Osta ja työllistä yh-äitejä Vietnamissa

Etusivu Rekisteröidy Ohje Vaellusnet Kuva MMS-Blog Vaellusturinat I Tilastot Avatarit  
Asentopaikkani Phoogle                      

Kantotulen lieskan leikintää Hammastunturin syksyisessä erämaassa.... Kulpakkojokea Hammastunturin kupeessa....... Kuoppajärvi Hammasjärven pohjoispuolella ja ruskainen haavikko........ Pyhä-Nattasen huipulta heinäkuun 2005 helteillä... Idyllinen Riestojoki Sompion luonnonpuistossa..... Anterin huipulta itäänpäin kevättalvella 1993.....

Vaellusturinat II Foorumin päävalikko Lappi UKK-puisto hoito- ja käyttösuunnitelma luonnos, kommentoikaa
Näytä edelliset viestit:   
      Kaikki ajat ovat GMT + 2 tuntia  
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Hanu
11.11.2014 9:35

Jos minä polttelen vuodessa 30-40p-m puuta, niin eipä tuo 750p-m ole paljon mitään koko puistossa. Antaa palaa vaan. Määrä vastaa siis n.20 talouden puun käyttöä eli ei juuri mitään.

Ja paskan kuljetuksen ymmärtää jostain Luirolta, mutta mikäli huussi tyhjennetään max kerta vuoteen, niin eiköhän tuon voi kaivaa syntysijojen lähistölle. Porojen keinoruokintahan ei rehevöitä...? Smile

Ursus
11.11.2014 9:43

Parempi ne makit ajaa paluukyydissä pois kuin haudata maata rehevöittämään kansallispuistossa. Tulevaisuudessa varmaan makkien kuljetuksen tilalle Metsähallitus myy moottorikelkalla paluumatkoja Luirolle hiihtäneille, kun huomaa senkin bisnesmahdollisuuden. Tärkeintähän on tulostavoitteeseen pääseminen.

13102013
11.11.2014 9:57

Autiotupien ulkonuotiopaikat on tärkeitä lämmittely- ja keittopaikkoja niille jotka ei mahdu tupiin. Ja sitä vartenhan niitä puita liitereihin on ajettu!
Käsivarren tuvilla ei tainnut olla nuotiopaikkoja eikä nuotioitakan näkynyt.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Korpijaakko
11.11.2014 14:03

13102013 kirjoitti:
Autiotupien ulkonuotiopaikat on tärkeitä lämmittely- ja keittopaikkoja niille jotka ei mahdu tupiin. Ja sitä vartenhan niitä puita liitereihin on ajettu!

Ei MH:n, mutta kyllä sielläkin kivikehiä näkyy ja joskus olen nuotionkin nähnyt tuvan pihassa.

Nuotiot kuitenkin hyvä huomio kun verrataan eroja polttopuun kulutuksessa. Varmaan merkittävämpi tekijä kuin saunat?

haahuilija
11.11.2014 19:22

13102013 kirjoitti:

Aivan totta! Tarkoitinkin (mikäli viittasit aiempaan viestiini), että Käsivarressa puun kulutus on siksi huomattavasti vähäisempää verrattuna UKK:oon, kun siellä ei poltella nuotioita (niin paljon). Ja ehkä vihjaisin, että kyllä sen saman nuotion lämmössä mahtuisi useampikin kattila ja ihminen lämpenemään, tarviiko jokainen oman... Mutta me some-ajan ihmiset ei kait osata olla yhdessä kuin virtuaalisesti. Wink
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Rajan_Susi
11.11.2014 20:37

Ursus kirjoitti:
Parempi ne makit ajaa paluukyydissä pois kuin haudata maata rehevöittämään kansallispuistossa. Tulevaisuudessa varmaan makkien kuljetuksen tilalle Metsähallitus myy moottorikelkalla paluumatkoja Luirolle hiihtäneille, kun huomaa senkin bisnesmahdollisuuden. Tärkeintähän on tulostavoitteeseen pääseminen.
Luontopalvelut rahoitetaan pääosin suoraan valtion budjetista. Toki ne tulot, jotka tulevat esimerkiksi varaustuvista käytetään puiston hoitoon. Luontopalvelut ovat Metsähallituksessa ns julkisia hallintotehtäviä eikä niillä ole mitään tekemistä Metsähallituksen taloustuloksen kanssa. Luontopalveluiden ja liiketalouspuolen välissä on palomuuri. Ei tilit, eri rahat. Subventoida ei voi kumpaankaan suuntaan. Luontopalvelut vastaavat suojelualueista ja erämaista. Liiketalouspuoli talousmetsistä. Talousmetsille omistaja on asettanut 4-5 % tuottovaateen (tasearvosta). Luontopalveluiden hallinnassa olevat alueet kuuluvat ns yhteiskunnalliseen taseeseen. Niillä ei ole tuottovaadetta. Metsähallitus ei harjoita suojelualueilla bisnestä.
 Sivun alkuun

Ursus
11.11.2014 20:59

Kiitos tulostavoitetta tarkentevasta tiedosta!

Patikoitsija
04.01.2015 23:47

Laitetaanpas tähän vajaa 5 min video puiston huoltotöistä:

http://www.lapinkansa.fi/Lappi/1194951302375/artikkeli/nain+toimii+urho+kekkosen+kansallispuisto.html
 Sivun alkuun

Luiro
05.01.2015 15:09

Patikoitsija kirjoitti:
Laitetaanpas tähän vajaa 5 min video puiston huoltotöistä:

http://www.lapinkansa.fi/Lappi/1194951302375/artikkeli/nain+toimii+urho+kekkosen+kansallispuisto.html

Ja tässä leike Lapin Kansasta koskien puiston huoltotöistä vastaavien henkilöiden töistä.
Huomaa, että leike jatkuu seuraavalla sivulla.
Juhani Valli, 2007
 Sivun alkuun

Louestaja
04.08.2017 9:40

Korvapuoli kirjoitti:
Olen käsittänyt, että erämaaosassa saa tulen tehdä muuallakin kuin merkityillä paikoilla, risuja ja oksia poltellen, ja niin tehnytkin silloin harvoin, kun katson tulia tarvitsevani. Tupien lähellä en tietenkään ja aina tulille on toisten tekemä kivikehä löytynyt..
Näköjään uudessa järjestyssäännössä ei perusosia ja erämaaosia tunneta, vaan on siirrytty kehittämään tulevaisuutta nimistössäkin. Vai ovatko Retkeily- ja luontomatkailuvyöhyke sekä Syrjävyöhyke kokonaan uusia alueita? Tuonkohan vuoksi se Luiron siltakin rakennettiin.

Itseltäni on mennyt ohi, että vyöhykejako on uudessa järjestyssäännössä muuttunut. Perusosan ja erämaaosan tilalla ovat Korvapuolen mainitsemat uudet vyöhykkeet. Rajat ovat myös muuttuneet, Retkeily- ja luontomatkailuvyöhyke ei ulotu enää Suomujoelle asti, vaan johonkin Rautulampi - Kopsusjärvi-linjalle. Pdf kartasta on vaikea saada selvää. Tämä helpottaa esim. Kiilopäältä lähtemistä, kun ei tarvitse repiä niin pitkälle, että saa teltan ekaksi yöksi pystyyn.

Tulenteosta järjestyssääntö sanoo "Syrjävyöhyke: Tilapäinen tulenteko on sallittu poislukien Paratiisikuru, Lumikuru sekä Raja-Joosepin museoalue ja kolttakentät käyttäen risuja, kuivia oksia ja juurakoita." Eli en näe kieltoa tuossa. Mikä sitten on tilapäinen?

Louestaja
04.08.2017 10:05

Innostuinpa kaivelemaan asiaa enemmän ja tälläinenkin ohjeistus tuli vastaan:

"Mikäli alle puolen kilometrin sisällä on huollettu tulipaikka, täytyy tulistelun tapahtua siellä."

http://www.metsa.fi/tulenteko-ja-puunottoluvat

dailymail
05.08.2017 6:30

^Tilapäinen tarkoittanee jotakin samaa kuin jokamiehen oikeuksissa tilapäinen majoittuminen, eli yhdeksi yöksi.

Voihan se tietenkin myös kieltää perustamasta vakituista nuotiopaikkaa....?

Micke
13.08.2017 14:36

Tämä tulenteon "vapauttaminen" on kyllä hyvä muutos, ainakin sen suhteen että laavun tai louteen kanssa voi pidellä hillittyjä tulia. Tilapäinen nuotiopaikka on käsitteenä vähän outo, kun varmaan monet tekee ne tulet mielellään vanhalle nuotiokehälle, jolloin siitä muodostuu ei niin tilapäinen.

Virkistyskäytön kannalta hyvä muutos.
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8

Tutustu muihin vastaavaan asiaan liittyviin keskusteluihin (Hakee kaikki keskustelut joiden otsikoissa esiintyy sama sana)
Aihe Kirjoittaja Foorumi Vastaukset Lähetetty
Paleltumat, niiden hoito ja niihin va... Kumivasara Arktiset alueet 35 06.01.2016 16:53 Katso viimeisin viesti
UK-puisto Aittajärvi - Muorravaarakka... tiku Kuvagalleria 4 24.09.2014 1:27 Katso viimeisin viesti
UK-puisto Raja-Joosepista 7pvä juhann... JukkaTapani Kuvagalleria 10 01.07.2014 22:20 Katso viimeisin viesti
UK-puisto Raja-Joosepista Jaurulle 14... tiku Kuvagalleria 8 24.06.2014 11:43 Katso viimeisin viesti
UKK-puisto lokakuussa tumpelo Lappi 20 30.08.2013 20:02 Katso viimeisin viesti
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa

Sivun alkuun  

Sivu 8 Yht. 8
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
Siirry: