Vaellusturinat II
https://www.vaeltajankauppa.fi/
- Osta ja työllistä yh-äitejä Vietnamissa

Etusivu Rekisteröidy Ohje Vaellusnet Kuva MMS-Blog Vaellusturinat I Tilastot Avatarit  
Asentopaikkani Phoogle                      

Kantotulen lieskan leikintää Hammastunturin syksyisessä erämaassa.... Kulpakkojokea Hammastunturin kupeessa....... Kuoppajärvi Hammasjärven pohjoispuolella ja ruskainen haavikko........ Pyhä-Nattasen huipulta heinäkuun 2005 helteillä... Idyllinen Riestojoki Sompion luonnonpuistossa..... Anterin huipulta itäänpäin kevättalvella 1993.....

Vaellusturinat II Foorumin päävalikko Yleisiä retkeilyyn liittyviä sekalaisia asioita Sponsori sopimukset
Näytä edelliset viestit:   
      Kaikki ajat ovat GMT + 2 tuntia  
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe: Sponsori sopimukset
teeri
10.09.2017 21:52

Löytyskö ryhmästä retkeilyn ammattilaisia tai harrastajia, joilla ois kokemuksia sponsori sopimuksista? Olen järkkäämässä noin puolen vuoden reissua Patagoniaan ja sponsoriapu olis tarpeen. Kysymys siis kuuluu, mistä kannattais sponsoreita kysellä? Mitä vaatimuksia, ynnä millaisia reissuja on sponsoroitu?

Itelle olis suuri apu jos sais esim teltan ja tai gps kalustoa reissuun sponsorituella.

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Reissu Pete
11.09.2017 14:33

Morjens!

Suomessa rahallinen sponsorointi on ollut aika vähäistä ja vaikeaa, mutta varustesponsorointi yleisempää. Tietyt aktiiviset, mielettömiä kuvia ottavat, kirjoittavat ja loistavia puhujanlahjoja omaavat henkilöt elävät sponsorien ja esitelmä/messu/yms tulojen varassa. Näitä on alle yhden käden sormissa laskettava määrä.

Parasta on miettiä miten meinaat hoitaa näkyvyyden ulospäin reissustasi. Jos matkasta on tulossa jotain televisioon se on mahtava juttu. Etukäteen sovitut lehtijutut ovat kovaa valuuttaa ja taas pelkät nettisivujen päivitykset ja blogit saavat aikaa pään nyökyttelyä, ellet pysty etukäteen kertomaan, montako tuhatta lukijaa sinulla on.

Sitten kun pystyt lupaamaan jotain edellämainituista tai jotain muuta, niin sitten postia valitsemallesi firmalle ja soitto perään, sillä 99,9% varmuudella sieltä ei soittoa kuulu. Sitten sovitte tapaamisen kasvotusten ja yritätä olla valloittava persoona, sillä kenenkään intresseissä ei ole potkia hissukkaa lavalle esittelemään varovaisesti jotain varustetta tai muuta tuotetta. Pitää olla siis sopivassa suhteessa nöyrä, uhmakas, itsevarma ja ymmärtäväinen, liioitteleva ja asiallinen. Tarpeen mukaan.

Paras vaihtoehto olisi jokin XXL tai muu kauppa, mistä saa kaikkea tarvittavaa kamaa. Mutta tällöin voi joutua käyttämään kauppiaan antamia kamoja, joita ei muutoin haluaisi käyttää. Itse en ole sellaiseen voinut koskaan suostua. Mutta lisää sposorien haun hauskuudesta voit lukea päiväkirjasta Grönlanti 2003 reissulta.
http://www.expedition.fi/gronlanti2003/paivakirja2.html#Talvi
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

luuppi
11.09.2017 15:16

Amer on varusteiden valmistuksen "suurvalta" vaikka pitaakin matalaa profiilia taustalla. Tee nettitutkimusta heidan barndeistaan ja miten kutakin promovoidaan.
- Patagonia on kohteena sopivasti "profiloiva" ja viela kun on se (ei Amerin) huippubrandikin samalla nimella (eli tunnettuus tulee jo nimesta)
- kts. myos paimenpoika-nimimerkin kirjoitukset taalta
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Korpijaakko
11.09.2017 16:11

Komppaan nimim. Reissu Peten kokemuksia.

Rahaa voi saada arvokasta sisältöä vastaan eli jos saat esim. myytyä jotain TV:lle tai lehdille. Silloinkaan sitä ei (yleensä) saa sponsorilta vaan tuotteen ostavalta taholta (TV tai lehdet). Eli kysymys on ihan kaupankäynnistä. Jos haluat saada reissun ja itsesi myytyä, mietiä hyvä personaallinen tulokulma. TV:n osalta nykyään tuntuu olevan vaatimuksena se, että pystyt tuottamaan kiinnostavan ja ammattitasoisen (siis ihan oikeasti ammattilaisten tekemää tasoa) materiaalin tai tuotat kelvollista materiaalia ja otat mukaan vähintään yhden kiinnostavan julkkiksen. Jälkimmäinen helpottaa kaikkea, jos et ole itse julkkis.

Varustesponsoreita on paljon todennäköisempää saada. Silloinkin on kyse kaupankäynnistä, ellei sitten joku puolituttu tue ihan tukemismielessä. Näitä on helpompaa saada jälleenmyyjiltä kuin "valmistajilta". Jälkimmäisillä brändeillä on nykyään aika vakiintuneet "lähettiläs-systeemit", mutta kyllä sinnekin voi saada jalkaa oven väliin jos on sopiva henkilö. Tietysti vastineeksi pitää käyttää sitä kamaa, mitä firma tarjoaa (esim. tulevan kauden testimalleja). Helpoiten varustesponsorointia saa pieneltä paikalliselta ("Peräkylän mehtuu & kalastus"), jos on hyvät välit, mutta pienillä on yleensä pienet resurssit. Isoilla ("Partiolato-oudoor") on enemmän resursseja, mutta he saavat tuhansia kyselyitä vuodessa, joten pitää pystyä erottautumaan ja tarjoamaan jotain aidosti arvokasta. Jos sinulla on jo suosittuja some-kanavia, joista on antaa vakuuttavia lukuja, niin se varmasti auttaa. Sellaisten puutteessa voisi auttaa hyvä suunnitelma tuottamastasi sisällöstä ja jokunen esimerkki pätkä portfolion omaisesti liitteeksi. Kaikessa auttaa jos tunnet oikeat henkilöt (metsästys- tai kalastuskavereita, vanhoja koulukavereita, partiokavereita, jne.)

Ja viimeisenä vinkkinä: Sponsoreiden kalastelu tuppaa yleensä viemään aikaa. Usein se vie paljon aikaa. Kannattaa vakavasti harkita, voisiko sen ajan käyttää esim. ylitöihin tai kohtuullisesti palkattuun kakkosduuniin. Se on monesti kannattavampaa. Paitsi tietysti jos meinaat rakentaa tästä uraa. Silloin alkuun pitää aina investoida omaa aikaa (ja rahaa).

Onnea etsintään!

teeri
11.09.2017 21:33

Shocked heh kiitos kommenteista! Tuli vähä olo että gulp en mä ole mitään noista. Haaveissa oli tehdä ihan dokkari tyyppinen juttu reisusta tutun kameramiehen avustuksella, mutta tosiasia on ettei mulla ole minkään näköstä kokemusta kuvaamisesta, ja yksin kuitenki reissuun lähdössä... noh kai se Monsenki joskus filmas ekan pätkänsä Smile

Näkyy olevan just niinku mainitsitte, oon muutamaan paikkaan reissua mainostanut, mut yhtään ainutta vastausta ei ole kuulunut, ehkä on paras vaan painaa niska limassa duunissa ja tehdä köyhä reissu perus vehkeillä. Tärkeintä on seurata unelmiaan Smile

Janne Pyykkö
11.09.2017 22:49

Ensin pahoittelut, että laajennan keskustelua suuntaan, jota teeri ei ole kysynyt.

Itse kenties joskus kuvittelin, että retkeilyllä tienaaminen olisi hienoa, edes osakulujen tienaaminen takaisin. Nykyisin on toisin. Pidän oleellisena, etten tienaa mitään. En mainosta mitään, en tienaa blogilla mitään, en youtube-kanavalla, en vetämilläni retkillä, pääsääntöisesti en lehtiartikkeleillakaan, vaikka käytän niihin aikaa esim. viikon työtunnit. No ok, joiltakin luennoilta järjestäjä tyrkyttää palkkioksi vapaavalintaista kirjaa (olen ottanut) ja jotkut lehdet maksavatkin, jos ovat vakavaraisia (myönnän, en ole kieltäytynyt). Tykkään retkeillä ja tehdä luovia juttuja muiden kanssa, en halua tehdä siitä edes pientä bisnestä ja mahdollisesti menettää mahtavaa verkostoani.

TREKKING
12.09.2017 17:25

Minulle tarjottiin taannoin parinkin firman mainoksia sivuilleni, kun sitten kyselin jotain "vastalahjaksi", tarjottiin lisää näkyvyyttä ja lukijoita.
Neuvottelut loppuivatkin sitten aika lyhyeen. Wink
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Blog Käy lähettäjän sivustolla Vastaa lainaamalla viestiä

Capella
12.09.2017 19:24

Janne Pyykkö kirjoitti:
Ensin pahoittelut, että laajennan keskustelua suuntaan, jota teeri ei ole kysynyt.

Itse kenties joskus kuvittelin, että retkeilyllä tienaaminen olisi hienoa, edes osakulujen tienaaminen takaisin. Nykyisin on toisin. Pidän oleellisena, etten tienaa mitään. En mainosta mitään, en tienaa blogilla mitään, en youtube-kanavalla, en vetämilläni retkillä, pääsääntöisesti en lehtiartikkeleillakaan, vaikka käytän niihin aikaa esim. viikon työtunnit. No ok, joiltakin luennoilta järjestäjä tyrkyttää palkkioksi vapaavalintaista kirjaa (olen ottanut) ja jotkut lehdet maksavatkin, jos ovat vakavaraisia (myönnän, en ole kieltäytynyt). Tykkään retkeillä ja tehdä luovia juttuja muiden kanssa, en halua tehdä siitä edes pientä bisnestä ja mahdollisesti menettää mahtavaa verkostoani.
Itse tein harrastuksestani työn joskus 10 vuotta sitten. Loppui harrastus ja työ. Enää en ole sen asian parissa ollut. Ei sovi kaikille.

dailymail
13.09.2017 8:27

^Vähän samalla tavalla kävi minullekin. Kun harrastuksesta tulee työ joutuu helposti sitoutumaan asioihin, joita ei harrasta eikä oikeastaan halua tehdä edes työkseen.....sekä harrastus että työ muuttuvat pakkopullaksi.

Korpijaakko
13.09.2017 12:37

Harrastuksesta työ viitisen vuotta sitten. Ei ole ainakaan vielä kumpikaan loppunut, vaikka molemmat onkin muuttunut matkan varrella. Mutta kai se muutos on luontainen osa (nuoren) ihmisen elämää? Toisille siis sopii. Nuo sponsorihommat ei vaan taida sopia itselle. Laughing

AnttiH
13.09.2017 15:07

Olen käynyt muutaman firman kanssa neuvotteluja.

Patagonia.
Patagonia PRO program. Saat n. 35% listahinnasta pois tilaamalla ohjelman kautta. Olin vuoden mukana ohjelmassa, mutta en ostanut mitään (Patagonialla ei ollut oikein mitään, mitä juuri silloin tarvitsin). Ohjelmaan haetaan ja siihen pääsee sisään, kun tekee esim. mitä minä eli kirjoittaa ja valokuvaa ympäristönsuojelusta. Mitään vastikkeellisuutta ohjelmaan ei liity. Ainoa on, että lennät pihalle välittömästi, jos ostat tilisi kautta muille kuin omaan käyttöösi. Sun dokkarilla vois päästä sisään.

Hilleberg
Kävimme pari vuotta neuvotteluja. Tarjosin valokuvia paria telttaa vastaan. Aluksi Hilleltä oltiin kiinnostuneita, mutta neuvotteluja siirrettiin. Sen jälkeen tarjottiin "kuvat meille, 30% listahinnasta pois sulta". Koin tämän erittäin töykeäksi tarjoukseksi. Homma jäi siihen.

Fjällräveniltä ei koskaan palattu asiaan.

Neuvon kysymään suoraan ketjuilta kuten Partioaitta, XXL jne.

Oma kokemukseni on, että kamojen haaliminen sponsoreiden kautta on liian aikaa vievää Suomessa ja Pohjoismaissa. Ostan kovalla rahalla mitä tartten.
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla Vastaa lainaamalla viestiä

Kaarle Suurehko
13.09.2017 17:13

Pitää olla jonkinlainen tausta tai sponsoreiden kiinnostuksen herättävä vaeltamisen muoto, omalla tahollaan ladunavaaja, jotta ovet aukenevat. Olen ollut yhteistyösopimuksessa neljän suurehkon ulkoiluvälinevalmistajan kanssa. He antoivat tuotteensa vapaaseen käyttöön ja maksoivat pääosin muut tarvittavat varusteet sekä kaikki muut reissaamiseen/vaeltamiseen liittyvät kulut. Sopimuksen ehto sisälsi usean vuoden ajan lähes täysipäiväistä valmistautumista ja vaellushenkistä kilpailemista Euroopassa, Aasiassa, Afrikassa ja Amerikoissa. Tarvitsemansa näkyvyyden hoitivat sponsorit omilla tahoillaan esimerkiksi televisiointisopimuksin, lisäksi joissakin lehdistötilaisuuksissa ja tuotekehittelypalavereissa täytyi olla läsnä. Palkintorahat tms. bonukset sai pitää itse. Varusteita kertyi. Ja valmistautumista, eli muuta luonnossa liikkumista, oli kuitenkin moninverroin kelloa vastaan liikkumiseen nähden. Tätä ennen ja tämän jälkeen olen saanut retkeilyvarusteita joiltakin valmistajilta melko vapaasti käyttöön kun kerron jälkikäteen näkemykseni niiden toimivuudesta. Retkeilyvälinevalmistajien sponsoroinnin kulta-aika oli nähdäkseni 90-luvun puolivälistä kymmenisen vuotta eteenpäin. Nykyisin taitaa olla vaikempaa.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

teeri
15.09.2017 12:10

Hei kovasti kiitoksia kaikille vastauksista! Myös Janne Pyykölle, itse asiassa taisit vastata siihen kysymykseen mitä en osannut kysyä.

Tämä on valottanut paljon sitä mitä sponsori yhteistyö todellisuudessa on, ja täytyy sanoa,että vapauden kaipuusena ihmisenä taidan pysyä noista mieluummin erossa. Oma reissuni on tarkoitus tehdä tyyliin: lähden matkaan ja katon mitä tapahtuu. Hyvin vaikea siis luvata mitään suuria saavutuksia tai tavoitteita. Olen mukavuuden haluinen reissaaja siinä mielessä ettei mulla ole tarkoitusta rikkoa ennätyksiä tai viedä itseä saati hevosia suorituskyvyn rajoille.

Se teltta olis ollu kyllä kova sana, omani ei Patagonian tuulissa kestä ku kuoppaan kaivettuna,, mut täytynee jotain kehitellä matkan varrella jos tarve tulee.

Jos nyt saan kaluston kasaan et pystyn reissun kuvaamaan niin luultavasti tehdään se valmiiks asti ja tarjotaan sit esimerkiksi ylelle.
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin

Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa

Sivun alkuun  

Sivu 1 Yht. 1
Siirry: