Vaellusturinat II
Osta ja työllistä yh-äitejä Vietnamissa

Etusivu Rekisteröidy VaellusWiki Ohje Vaellusnet Kuva MMS-Blog Vaellusturinat I Tilastot Avatarit Valokuvakilpailu WAP  
Asentopaikkani Phoogle | Retkeilijän kiintopisteet                      

Kantotulen lieskan leikintää Hammastunturin syksyisessä erämaassa.... Kulpakkojokea Hammastunturin kupeessa....... Kuoppajärvi Hammasjärven pohjoispuolella ja ruskainen haavikko........ Pyhä-Nattasen huipulta heinäkuun 2005 helteillä... Idyllinen Riestojoki Sompion luonnonpuistossa..... Anterin huipulta itäänpäin kevättalvella 1993.....

Vaellusturinat II Foorumin päävalikko Norja, Ruotsi, Venäjä ja muut lähialueet Nedrefosshytta
Näytä edelliset viestit:   
      Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia  
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe: Nedrefosshytta
aitilas
22.08.2017 18:13

Onko palstalaisilla kenelläkään kokemusta/tietoa nousta Reisadalenin laaksosta Nedrefosshyttan tietämiltä ylös Boatsovarrin suuntaan tai laskeutua kyseinen reitti?
Jyrkkää on mutta onko mahdollista Rolling Eyes
Ajatuksena olisi kulkea Reisadalenin laakso ja jatkaa jonkinlainen rengasreitti lähtöpisteenä Guolasjärvi tai Saraelv.
Reittiehdotuksiakin mielelläni ottaisin vastaan.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Louestaja
22.08.2017 22:35

Onhan se tullut tehtyä, siis nousten Nedrefosshyttanilta. Jyrkkä ja raskas, mutta tehtävissä. Jos oikein muistan, niin paikoin mentiin nelivedolla. Jyrkimmällä osuudella kasvaa koivua, mikä helpottaa etenemistä, kun on mistä ottaa tukea.

Lähdimme Saraelvasta ja kuljimme ylös Nedrefosshyttanille. Käytiin kattomassa Imofossen ja sen jälkeen Nedreltä ylös tunturiylängölle pyörimään. Takaisin alas tultiin karttaan merkittyä reittiä Saraelviin.

Reissu Pete
23.08.2017 7:25

Useamman kerran on tullut siitä noustua. Ei liian paha mäki ja lopuksi aika lyhytkin. Loppuu kuin seinään yläpäässä, eli ei mitään kilometrien hivuttamista. Hyvä keino on ainakin Somakswn yläpäähän, mistä pääsee joen yli helpohkosti. Riippuu veden määrästä, kuten reitin muidenkin jokien kanssa. Tuossa välimaastossa on muutamia erittäin puskaisia jokilaaksoja, jotka kannattaa katsoa jo kauempaa reittien suhteen.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

Korpijaakko
23.08.2017 20:56

Olen itse tullut kolmesti alas Spanijohkan kaakkospuolelta. Olen seurannut aluksi Jiertan ja Spanigorsan väliä ja hakeutuntu lopuksi lähemmäs Spanijohkaa (sitten suuntaan hyvin jyrkkä, mutta itä-koilliseen ok tulla alas) . Jyrkkä, muttei mahdoton. Ei myöskään kovin pitkä. Koivuista saa tukea. Märällä ja painavan rinkan kanssa alaspäin tullessa viheliäinen. Ylöspäin varmasti helpompi.

Pertti Kurki
23.08.2017 22:12

Ei ole järjen hiventäkään lähteä Nedrefosshyttanilta Spanijohkan kuruun, jos haluaa nousta läntiselle ylängölle.

TREKKING
23.08.2017 23:06

Juuri viime viikolla itse päätin (ainakin jo toisen kerran) lopettaa vaeltelut moisten viidakoitten syvästi lannistamana! Confused

Mutta siis sinne vaan, kyllä Siperia pitää huolen kulkijastaan!! Very Happy

aitilas
24.08.2017 15:52

Kiitos vastauksista!
Eiköhän sieltä Nedrefosshyttalta nousta ylängölle vaikka sitten nelivedolla jos tarvis vaatii.
Eihän tuo jyrkin osuus ole pitkä ja aina yleensä on helpompaa nousta kun laskea jyrkkää varsinkin jos reilusti rinkassa painoa.
Reisan laaksossa varmasti nähtävää riittää ja eiköhän myös ylänköalueella silmä ja sielu lepää.
Reilun parin viikon päästä ollaan lähdössä reissuun ja vielä mietinnässä lähtöpaikka, Guolasjärvi vai Saraelv
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Korpijaakko
24.08.2017 17:58

Pertti Kurki kirjoitti:
Ei ole järjen hiventäkään lähteä Nedrefosshyttanilta Spanijohkan kuruun, jos haluaa nousta läntiselle ylängölle.

Viittasitko tuohon minun kirjoitukseeni? En siis ole kulkenut kurua tai kuruun vaan sen suuntaisesti sen eteläpuolella. On ollut omiin tarkoituksiini tarkoituksenmukainen reittk alaspäin. Menisin siitä ylöskin jos olisi tarvetta kun tietäisin mitä odottaa kun en ole muita reittejä kulkenut. Mikä olisi kokekusperäisesti parempi reitti nousta ylös (ja myös mahdollisesti tulla alas) Nedrefosshyttalta?

Pertti Kurki
24.08.2017 18:54

Nedrefosshyttanin kohdalla Dahkojohka laskee lännestä. Oikeasti se on puro, mutta se on syövyttänyt jyrkkätörmäisen kurun viereisten tuntureiden satulaan. Pohjoispuolta on mahdotonta kulkea, mutta eteläpuolelta pääsee. Purosta yli siinä kohtaa, missä puro menee (tai paremminkin tulee) jängälle. Siitä on paljakan reunaan parisataa metriä.

Korpijaakko
24.08.2017 22:57

Pertti Kurki kirjoitti:
Nedrefosshyttanin kohdalla Dahkojohka laskee lännestä. Oikeasti se on puro, mutta se on syövyttänyt jyrkkätörmäisen kurun viereisten tuntureiden satulaan. Pohjoispuolta on mahdotonta kulkea, mutta eteläpuolelta pääsee. Purosta yli siinä kohtaa, missä puro menee (tai paremminkin tulee) jängälle. Siitä on paljakan reunaan parisataa metriä.

Kiitos vinkistä. Olen aiemmin lähestynyt Poroenolta (lounaasta) niin tuo on tullut ensin eteen. Ehkä kannattaisi siis koukata vähän pohjoisemmas ja laskeutua lähemmäs tupaa.

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe: hytta
jääleinikki
25.08.2017 15:44

Pertti Kurki kirjoitti:

Oletko itse tuosta kulkenut ja kumpaan suunntaan? Mihin aikaan kesästä?
 Sivun alkuun

Pertti Kurki
25.08.2017 17:59

Että ihanko itse ja henkilökohtaisesti? Kyllä tuo on ihan kuulopuheita, muistaakseni. Saattaa olla, että jossakin Hans Lidmanin kirjassa oli (runollinen) kuvaus Reisajoesta? Tai sitten Tanskan kuningashuoneen sivuilla oli juttua tästä? Se on joka tapauksessa varmaa, että en ole koskaan poistunut tämän tasavallan rajojen sisältä. Luultavasti, koska lapsena olin vanhempien mukana (Saab 96) jossakin pohjoisessa, mutta käytiinkö silloin Norjassa, en tiedä enkä muista.

aitilas
21.09.2017 13:55

Reissu tehty ja kyllä oli kyseinen nousu Nedrefosshyttalta eteläiselle ylängölle rankka.
 Sivun alkuun

aitilas
21.09.2017 13:59

TREKKING kirjoitti:
Juuri viime viikolla itse päätin (ainakin jo toisen kerran) lopettaa vaeltelut moisten viidakoitten syvästi lannistamana! Confused

Olen samaa mieltä mutta tulipahan jokilaakson "viidakko"nähtyä.Tuskin toista kertaa sinne lähden.
 Sivun alkuun

TREKKING
21.09.2017 19:19

aitilas kirjoitti:
TREKKING kirjoitti:

Olen samaa mieltä mutta tulipahan jokilaakson "viidakko"nähtyä.Tuskin toista kertaa sinne lähden.

Voihan se "viidakko" tulla vastaan jossain muualla kuitenkin joskus, kartalta tai usein ilmakuvistakaan kun niitä ei kunnolla pysty näkemään, mutta sen tietää varmasti että rannikkoalueilla Norjassa kesällä tarvitaan machete mukaan, jos meinaa edetä mihinkään.

(Olen vielä saanut pidettyä lupaukseni vaeltelun lopettamisesta (jo kuukausi takana), vaikka yhden Norjanreissun jo teinkin, siitä selvisin päiväreissuilla ja ilman pahempia pusikoita.)
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin

Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa

Sivun alkuun  

Sivu 1 Yht. 1
Siirry: