Vaellusturinat II
https://www.vaeltajankauppa.fi/
- Osta ja työllistä yh-äitejä Vietnamissa
 
Etusivu Rekisteröidy Ohje Vaellusnet Kuva MMS-Blog Vaellusturinat I Tilastot Avatarit  
Asentopaikkani Phoogle                      

Kantotulen lieskan leikintää Hammastunturin syksyisessä erämaassa.... Kulpakkojokea Hammastunturin kupeessa....... Kuoppajärvi Hammasjärven pohjoispuolella ja ruskainen haavikko........ Pyhä-Nattasen huipulta heinäkuun 2005 helteillä... Idyllinen Riestojoki Sompion luonnonpuistossa..... Anterin huipulta itäänpäin kevättalvella 1993.....
 

Vaellusturinat II Foorumin päävalikko Erämies eri aikakausina Vanhat ei niin hyvät retkeilytaidot ja -neuvot
Näytä edelliset viestit:   
      Kaikki ajat ovat GMT + 2 tuntia  
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
StefanG
18.10.2017 8:13


Viestejä: 1101
Silloin ennenvanhaan ei sitten ilmeisesti ollut sekään ns sääntö että pitää juoda vähintään pari litraa vuorokaudessa ja rasituksen alaisena vieläkin enemmän?

Kuten amerikassa sanotaan: "Hydrate or die!"

Sehän tarkoittaisi että kun päivän aikana ei saa juoda niin koko määrä olisi vedettävä illalla leirissä.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
hannes
18.10.2017 9:52


Viestejä: 7998
Juomisen tarve riippuu paljon elimistöstä. Jos hikoilee, pitää vaje kattaa. Huonokuntoinen hikoilee nopeammin ja enemmän - ainakin minä, jos en ole vedossa.

Kulkemisen lomassa pieni huikka silloin tällöin tuntuu parhaalta. Liika juominen ja liika taukosyöminen alkavat myös väsyttää.

Jos tauko venähtää, tuntuu että on hankalampi lähteä liikkeelle, kaipa elimistö/lihakset jäykistyvät Laughing
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
PeteBee
18.10.2017 9:58


Viestejä: 902
Muistaakseni Kullervo Kemppinen jossain kirjassa tyrmäs tän "älä juo paljoa" ideologian. Hän oli ruvennut juomaan reippaasti eikä nähnyt siinä mitään ongelmaa.

Mä en kanna pohjoisessa vettä mukana koska tauot on yleensä veden äärellä. Juon pari mukillista eli oliskohan jotain puolen litran luokkaa kerralla. Hyvin on virtsatesti näyttänyt että tuo on mulle sopiva tyyli.

Viime kesän Nijmegenin helteessä tuli sitten juotua enemmän. 3 litran juomarakko meni joka päivä + irtovedet ja muut mehut. Kokonaiskulutus oli ehkä reilut 5 litraa päivässä.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
diver
18.10.2017 10:21


Viestejä: 173
Muistan joskus vanhan liiton metsätyömiehen
kertoneen että joka ensimmäisenä haukkasi lunta
se oli heikkouden merkki.ei taida nykyään enää
päteä.järvelle kolatulla radalla,puisella lätkällä
"jääkiekkoa"pentuna pelatessa jossain vaiheessa
aina istuttiin puolitajuttomana kinoksessa lunta
syöden.ei kukaan neuvonut ottamaan juomista
mukaan.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Firelake
18.10.2017 12:10


Viestejä: 65
PeteBee kirjoitti:
Muistaakseni Kullervo Kemppinen jossain kirjassa tyrmäs tän "älä juo paljoa" ideologian. Hän oli ruvennut juomaan reippaasti eikä nähnyt siinä mitään ongelmaa.


Pitipä oikein tsekata, ja muistit aivan oikein!

Kullervo Kemppinen, Eräretkeily (1966), sivu 327

Lainaus:
Oikea tapa on juoda usein, mutta vähän kerrallaan. On myös vältettävä juomasta liian kylmää vettä, jos on hikinen ja kuumissaan. Erityisesti on kartettava lumen syömistä, mutta lopultakin on myös täysi syy hylätä se vanha ja sitkeä uskomus, että vaelluksen aikana ei saisi juoda vettä. Käsitys, että veden nauttiminen veltostuttaa ja että janoinen kulkija jaksaisi paremmin, on kokeissa ja tutkimuksissa osoitettu vääräksi.


T.I Sorjosen vuoden 1949 Eräretkeilyn oppaasta en pikaisesti löytänyt juomisesta mainintaa suuntaan jos toiseen.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
luuppi
18.10.2017 14:15


Viestejä: 4674
Oisko niin
"Käsitys, että veden nauttiminen veltostuttaa ja että janoinen kulkija jaksaisi paremmin, on kokeissa ja tutkimuksissa osoitettu vääräksi." etta keskimatkojen juoksu ja vaeltaminen katsottu samaksi lajiksi?
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Ursus
18.10.2017 14:23


Viestejä: 6379
Meillä on on aika hyvä mittari itse kullakin siihen, onko juonut tarpeeksi. Jos virtsa alkaa olla tumman keltaista, niin on juonut liian vähän. Jos ei ole ollenkaan tarvetta tyhjentää rakkoaan, niin elimistö kärsii jo nestehukasta.
_________________
Jos metsään haluat mennä nyt , sä takuulla yllätyt ...
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Hanu
18.10.2017 19:22


Viestejä: 2000
Minulle vesi maistuu hikoillessa hyvin. Kesällä raivaussahan kanssa pitää olla 3x1,5l juomista päivää varten mukana. Viileässä riittää 2x1,5l. Ja tämä vain eväänä. Kotona lisää.

Vaeltaessa menee vähän vähemmän ehkä matkan varrella. Riippuu säästä. Vain pakkasella pitää pakottaa juomaan, kun ei niin janoa tunne. Kuitenkin tarve on jopa suurempi kuin kesällä.

Intissä kokeilin yhden ampumaleirin juomisen vähentämistä. Näkyi pärjäävän alle litra/vrk juomisella. Ruuasta toki lisää nestettä. Fyysinen rasitus oli tuolloin olematon.
_________________
Epäsosiaalisen median kaipuu....
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
diver
18.10.2017 19:31


Viestejä: 173
jollain valmentaja luennolla oli juttua tutkimuksesta
jossa käsiteltiin urheilijoiden nesteytystä.
2% nestevajaus josta ei vielä ole fyysistä
tuntemusta leikkaa jopa 20% suorituskyvystä.
elikkä käytännössä 100m pikajuoksussa tarkoittaa
niita viimeisiä sadasosia.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
oml
01.11.2017 9:33


Viestejä: 277
Baden Powellin partiopojan kirjassa (1908) on myös ohjeena välttää juomista vaelluksella.
Klikkaa kuvaa.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Setämies
01.11.2017 11:22


Viestejä: 148
diver kirjoitti:
jollain valmentaja luennolla oli juttua tutkimuksesta
jossa käsiteltiin urheilijoiden nesteytystä.
2% nestevajaus josta ei vielä ole fyysistä
tuntemusta leikkaa jopa 20% suorituskyvystä.
elikkä käytännössä 100m pikajuoksussa tarkoittaa
niita viimeisiä sadasosia.


Olen itse alkanut ensimmäistä kertaa elämässäni treenaamaan tavoitteellisesti ja seuraamaan tarkemmin sykemittaria ja suoritukseen vaikuttavia lenkkiä edeltäviä asioita. Huonolla neste tankkauksella kun lähtee lenkille, niin sykkeet nousee helposti tasaisellakin sen 15-20 bpm korkeammalle kuin normaalisti. Myös sykkeet lenkillä on samoissa peruslenkin mäissä lähellä laskennallista omaa maksimia, siis yli 90% maksimista, kun normaalisti samassa mäessä nousee noin 70-80% maksimista.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Tunnelivaeltaja
01.11.2017 22:08


Viestejä: 160
^^ Montakohan pikkukiveä partiolaiset ovat nielleet vuosien mittaan tuon Baden-Powellin ohjeen vaikutuksesta?

Arvelisin itse juovani vaelluksella päivän kävelyosuuden aikana tyypillisesti n. 2-4 desiä vettä tunnissa, lisäksi vielä aamulla ja illalla yhteensä ainakin litran. Yhteensä tuosta kertynee 3-4 litraa päivässä.

Liikaakin voi tietysti juoda. Sulitjelmalle tuli kesällä 2009 lähdettyä "kamelitaktiikalla", koska oli pelättävissä, ettei tunturilta löytyisi juomavettä (löytyi kuitenkin jostakin). Aamiaisen yhteydessä tankattu reilut 1.5 litraa jäätikköpuron vettä teki tunturille kiipeämisestä alkuun tavanomaista raskaampaa, mutta väsymys meni ohi n. tunnissa.

Viisi vuotta myöhemmin, lähestyessämme Jotunheimenin aluetta lämpimänä heinäkuun päivänä, otin purosta yhden kenttäpullollisen (7 dl) vettä varastoon ja toisen vatsaani. Heti puron jälkeen alkoi jyrkkä nousu, jota nousimme liiankin vauhdikkaasti, juuri ennen lounastaukoa. Ensimmäiset viisi lounaaseen kuuluneesta yhdeksästä suklaa-Digestive -keksistä menivät alas vaivatta, mutta seuraavat kaksi alkoivat jo tökkiä ja kaksi viimeistä oli pakko jättää seuraavalle tauolle. Kahtena seuraavanakin päivänä keksien syöminen tuntui jossain määrin vastenmieliseltä, ja vasta kolmantena päivänä ne alkoivat maittaa normaaliin tapaan.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
markkut
02.11.2017 9:34


Viestejä: 400
^Tuossa tuskin oli kyse siitä, että oli juotu liikaa vaan ehkä pikemminkin liian nopeasti. Nestettä imeytyy maksimissaan sen n. 0,8 - 1,0 litraa/tunti. Jos juuri ennen liikkeelle lähtöä horaisee 0,7 litraa kerralla, niin suurin osa siitä hölskyy hetken mahassa vaikeuttaen oloa ja sitten menee suoraan läpi joko taka- tai etukautta.

Itseäni on tunturissa usein vaivannut semmoinen epämääräinen hutera olo, lievä päänsärky yms. Olen kova hikoilemaan, joten vettä tulee juotua reilusti. Luulen, että minulla imeytyminen ei ole mitään erityisen nopeaa ainakaan, jos neste on pelkkää vettä. Pikkuhiljaa olen oppinut, että nesteen määrän lisääminen ei vain auta ja on panostettava imeytymiseen. Liikkuessa aina urheilujuomatabletit veden joukkoon ja välipaloina reilusti suolaista kuivalihaa, niin olo on ollut paljon parempi kuin pelkällä vedellä ja välipalapähkinöillä.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
kaptu
02.11.2017 9:59


Viestejä: 1342
Itsekin olen vaelluksilla pannut merkille - ja suorastaan ihmetellyt - että pissattaa tavattoman usein, vaikkei itse rupeaman aikoihin juurikaan nestettä olisi nauttinut.
Elikä liike oikein pistää mehut kropassa liikkumaan kohti ulospääsyä eikä minullakaan imeydy kuin osaksi ruumiiseen Surprised
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Pepi
02.11.2017 10:29


Viestejä: 6276
Aineenvaihdunta tuottaa vettä kiinteistäkin ainesosista. Jos sää on niin viileä, ettei hikoiluun ole tarvetta, virtsaa tulee aika runsaasti. Liikkuminen saa rakon tuntumaan nopeammin täydeltä ja tarve tulee useammin.
_________________
Ainoa keino olla koskaan eksymättä on olla koko ajan perillä.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3

 
Tutustu muihin vastaavaan asiaan liittyviin keskusteluihin (Hakee kaikki keskustelut joiden otsikoissa esiintyy sama sana)
Aihe Kirjoittaja Foorumi Vastaukset Lähetetty
Missä "vanhat" jäärät? boueme Hölynpöly... 15 17.03.2017 21:50 Katso viimeisin viesti
Halvat ja hyvät ulkoiluvaatteet MountEverest Kesävaellusvarusteet 37 06.03.2017 11:11 Katso viimeisin viesti
O: Vanhat telemark-sukset Saivaara Ostetaan ja Myydään 3 20.02.2017 13:13 Katso viimeisin viesti
vanhat kartat pohjois-savo lumperi Muu Suomi 8 09.10.2016 11:45 Katso viimeisin viesti
Vanhat USA kartat suomestakin p.kivela Lappi 11 01.09.2016 15:24 Katso viimeisin viesti
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


      Sivun alkuun  

Sivu 3 Yht. 3
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3
Siirry: