Vaellusturinat II
https://www.vaeltajankauppa.fi/
- Osta ja työllistä yh-äitejä Vietnamissa
 
Etusivu Rekisteröidy Ohje Vaellusnet Kuva MMS-Blog Vaellusturinat I Tilastot Avatarit  
Asentopaikkani Phoogle                      

Kantotulen lieskan leikintää Hammastunturin syksyisessä erämaassa.... Kulpakkojokea Hammastunturin kupeessa....... Kuoppajärvi Hammasjärven pohjoispuolella ja ruskainen haavikko........ Pyhä-Nattasen huipulta heinäkuun 2005 helteillä... Idyllinen Riestojoki Sompion luonnonpuistossa..... Anterin huipulta itäänpäin kevättalvella 1993.....
 

Vaellusturinat II Foorumin päävalikko Lapin historia Saamelaisten ja lapin historiaa?
Näytä edelliset viestit:   
      Kaikki ajat ovat GMT + 2 tuntia  
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Pepi
26.03.2017 20:22


Viestejä: 6599
Biardin maalaukset ovat komeita ja todistavat tekijänsä taitoa. Tilaustöinä ja osin "korvakuulolta" tehtyinä ne eivät toki kaikissa yksityiskohdissaan ole ihan uskottavia. Ja niitä on kovin vähän. Valtaosa rajallisesta käyntiajastani Korundissa kului Ateneumista lainattujen suomalaisteosten parissa.
_________________
Ainoa keino olla koskaan eksymättä on olla koko ajan perillä.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
tst
26.03.2017 20:27


Viestejä: 4904
^^Ranskan kuningas oli yhtä miltei yhtä sankarillinen kuin Pohjois-Korean potra poika, omasihan hän mm. eteerisen katseen ja kuninkaallisen cooliuden. Smile
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Pepi
26.03.2017 20:34


Viestejä: 6599
Hetassa, luontokeskuksessa, on esillä Jyrki Kallio-Kosken valokuvanäyttely Raittijärven kylästä. Katsomisen arvoinen, jos sattuu liikkumaan siellä päin.

Kyläläisetkin olivat joukolla avajaisissa paikalla.
_________________
Ainoa keino olla koskaan eksymättä on olla koko ajan perillä.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
seppo
26.03.2017 20:43


Viestejä: 2332
^Mitä ilmeisemmin asiasta on julkaistu myös kirja. Satuin näkemään, selailin.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Blog Käy lähettäjän sivustolla Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Pepi
26.03.2017 22:36


Viestejä: 6599
Kirja on. En vielä ole kunnolla lukemista ja katselua aloittanut, mutta hiukan selannut. Rauhallinen taitto, kuvat tietysti pääosassa, mutta tekstiäkin ihan kunnolla, kolmella kielellä.
_________________
Ainoa keino olla koskaan eksymättä on olla koko ajan perillä.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Peurat
27.03.2017 8:57
Vieras

Heikki kirjoitti:
Pettersonin kirjoitus on tyypillistä ylemmyyden tuntuista valloittajakansan jorinaa.


Mielipiteesi on juuri sellainen kuin valloittajilla on.
Et hyväksy historiallista totuutta vaan sen totuuden mikä
on sinun omasta mielestä se itsellesi paras.
 Sivun alkuun
Personal Photo Album Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Ursus
27.03.2017 12:51


Viestejä: 6814
Maattomat poronhoidolla eläneet saamelaiset tulivat rajojen mentyä kiinni ja jutaamisen senvuoksi päätyttyä etelään porokarjojensa kanssa mm Sompion seuduille. Inarin saamea puhuvat ovat pysyneet aloillaan. Kolttasaamelaiset evakuoitiin sodan vuoksi ja itärajan siirtyessä Suomen puolelle. Utsjoen saamelaisenemmistöisessä kunnasa ollaan norjalaisten kanssa käytännössä sukulaisia. Herää kysymys: Missä olivat ja ovat jo 1800-luvulla mm Sompion seudulla asuneitten suomea puhuvien sompiolaisten oikeudet, verrattuna alueelle näitä myöhemmin muuttaneiden saamelaisten saamelaissopimuksessa lueteltuihin oikeuksiin? Ettei vain ole pyrkimys saamelaisvähemmistön harjoittamaan sortoon? Eli se siitä saamelaisjulistuksessa mainitusta tasa-arvosta.
Joskus Lähji-Idän konflikteista kertovia uutisia kuunnellessa tulee mieleen ajatus, että on meilläkin omat saamelaisvähemmistömme, jotka riitelevät keskenään kuin tuolla konsanaan - onneksi sentään yleensä väkivallattomasti.
_________________
Jos metsään haluat mennä nyt , sä takuulla yllätyt ...
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
luuppi
27.03.2017 14:00


Viestejä: 4946
Tuo siteerattu toimittajahan kirjoitti lahinna omilleen (siita kuinka RKP, samaistuessaan toiseen vahemmistoon, on mennyt retkuun helppo-heikkien myyntipuheet allekirjoittaessaan, ilman sen kummempaa syynia). Ei tietenkaan sanonut sita aaneen, kun lukijoille (toimittaja tietaa) taytyy antaa mahdollisuus ahaa- elamykseen.
- ja oli (elakepaivien suominissa vapaissa puitteissa) tehnyt todellakin perusteellisen arkistotutkimuksen.

Yhtaan asiavirhetta en loytanyt; pistaako joku paremmaksi (potentiaalia pitaisi olla, onhan linkkaamani kirjoitus sen verran pitka kuiteskiin)?
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Pertti Kurki
27.03.2017 19:35


Viestejä: 1571
Pettersonin asema itsenäisenä ja riippumattomana ajattelijana sai ison sulan hattuun kun hän blogissaan tiukasti asettuu Tenon kalastussopimuksessa saamelaisten oikeuksien puolustajaksi. Ehdotettua sopimusta hän pitää laittomana. Eli asiat asioina, kuten kuuluukin.
_________________
Kuvailutulkki
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
jotos
31.03.2017 22:58


Viestejä: 66
[quote="Ursus"]Maattomat poronhoidolla eläneet saamelaiset tulivat rajojen mentyä kiinni ja jutaamisen senvuoksi päätyttyä etelään porokarjojensa kanssa mm Sompion seuduille. Inarin saamea puhuvat ovat pysyneet aloillaan. Kolttasaamelaiset evakuoitiin sodan vuoksi ja itärajan siirtyessä Suomen puolelle. Utsjoen saamelaisenemmistöisessä kunnasa ollaan norjalaisten kanssa käytännössä sukulaisia. Herää kysymys: Missä olivat ja ovat jo 1800-luvulla mm Sompion seudulla asuneitten suomea puhuvien sompiolaisten oikeudet, verrattuna alueelle näitä myöhemmin muuttaneiden saamelaisten saamelaissopimuksessa lueteltuihin oikeuksiin? Ettei vain ole pyrkimys saamelaisvähemmistön harjoittamaan sortoon? Eli se siitä saamelaisjulistuksessa mainitusta tasa-arvosta.
Joskus Lähji-Idän konflikteista kertovia uutisia kuunnellessa tulee mieleen ajatus, että on meilläkin omat saamelaisvähemmistömme, jotka riitelevät keskenään kuin tuolla konsanaan - onneksi sentään yleensä väkivallattomasti.[

Radio Yle1 jokunen vuosi sitten dokumenttisarja Lapin historiasta. Poronhoito eli poro kapitaali alkoi keskittyä isoille isännille ja pienemmistä isännistä tuli pororenkejä. Näistä osa ryhtyi sitten uudistilallisiksi kun kruunu tuki tilojen perustamista Lappiin. Samuli Paulaharjun kirjasta "Sompio" saa käsityksen että "lantalaisia" asui siellä jo paljon ennen 1800-lukua.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Heikki
26.04.2017 16:03


Viestejä: 1401
http://yle.fi/uutiset/3-9583390
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
rastigaissa
01.05.2017 20:49


Viestejä: 335
Tähän ketjuun on melkein pakko lisätä Lapin historian tutkimukseen perustuva haastattelusarja, jossa konkaritoimittaja Jorma Kallenautio puhuttaa historian dosentti Maria Lähteenmäkeä hänen teoksestaan Kalotin kansaa.
Kannattaa kuunnella sarja alusta loppuun.
Ylen elävä arkisto
http://yle.fi/aihe/artikkeli/2013/04/12/matka-1800-luvun-lappiin-kertoo-kalotin-kansan-ankarista-oloista
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Heikki
07.05.2017 9:24


Viestejä: 1401
Tämähän on kyllä tiedetty jo aikoja sitten, mutta aina se antaa ajattelemisen aihetta.
http://yle.fi/uutiset/3-9579558
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Harhailija
09.12.2017 22:28


Viestejä: 667
Porosaamelaiset elivät ja elävät tunturilapissa, porojen luontaisessa elin ympäristössä vuodenaikakiertoineen.

Metsäsaamelaiset elelivät nykyisessä etelälapissa, kalastamalla ja metsästämällä, vaan kävi niin, että loppui jossain vaiheessa tärkein saaliseläin, metsäpeurat suomenniemeltä, metsästettiin sukupuuttoon. Käsittääkseni nämä alkuperäiset metsäsaamelaiset hävisivät siinä vaiheessa, tai sulautuivat ympärilleen. Porot tuotiin vasta sen jälkeen etelälappiin, ne eivät ole alkujaan ja luonnostaan siellä olleet. Lisäksi etelästä oli kovaa painetta päästä arvokkaille kalastusalueille.

Oikeestaan ymmärrän porosaamelaisten nyreyden etelälapin saamelaisia, tai poronhoitoa kohtaan, sieltä puuttuu alkuperäishistoria, vaikka ihailen ja seuraan etelälapin poromiesten toimintaaja poroja aivan vierestä, melkein sisäpiiristä.

Kolttien kohtalohan oli pöyristyttävä.
_________________
Maastossa on mukavaa!
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Blog Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Moberg
22.05.2018 9:51


Viestejä: 21
Kyllä eteläisemmässä lapissa pidettiin poroja jo silloin kun peurojakin vielä metsästettiin mutta niiden määrät eivät olleet kovin suuria ja pitotyyli lähempänä vaikkapa kolttasaamelaisten tapaa kuin sitä joka on tyypillistä tunturisaamelaisille.

Kolttasaamelaisista sen verran että heitä kohtaan tehdyt suurimmat ikävyydet tapahtuivat pääasiassa jo enne sotia. Suurimpana ongelmana se että heidän ja suomen puolen poronhoitajien välisiin kahnauksiin sekaantui myös suomen valtiovalta eli käytännössä silloinen rajavartiosto. Sodan jälkeen heidän asuttamisessaan olivat edessa sämat ongelmat kuin karjalaistenkin eli mistä löytää heille sellainen alue jossa olisi riittävästi tilaa sekä ihmisille sekä sille pienehkölle poromäärälle joka sodan jaloista oli säästynyt. Sodan alkaessa osa koltista päätti jäädä rajan itäpuolelle ja heille annettiin siihen myös mahdollisuus.

Eli saamelaisten parissa on ollut käytännössä kolme eri kulttuuria; metsäsaamelaisten johon ryhmään kuuluivat nykyisen Sodankylän, Kittilän ja Inarin alueen saamelaiset. Näistä kaksi ensinmainittua kuihtuivat varsinaisina ryhminä pois käytännössä jo 1800 -luvun alkupuolella. Inarin saamelaisistakin osa ryhtyi 1800 -luvulla talollisiksi mutta osa jatkoi perinteistä asuinatapaansa aina sotien jälkeisiin aikoihin saakka.

Kolttasaamelaisten siida-kulttuuri vuodenajan mukaan tapahtuvine muuttoineen loppui viimeisimpään sotaan mutta onneksi kieli ja visuaalinen kulttuuri säilyivät edes kohtuullisella tasolla.

Suurin ryhmä on ns. tunturisaamelaiset joka väestöltään on käytännössä yhteinen suomelle, ruotsille ja norjalle ja näin myös määrällisesti suurilukuisin. Heillä on laajimmin säilynyt perinteinen, poronhoitoon perustuva elämäntapa vaikka sekin 1800 -luvulla suuresti muuttui kun jutaaminen merenrantaan loppui rajojen sulkeuduttua. Tällä ryhmällä on aina ollut määrällisesti eniten poroja ja he ovat myös olleet näistä kolmesta edellämainitusta ryhmästä se parhaiten toimeentuleva ja varakkain. Tätä vasten on varsin helppoa ymmärtää että että heistä osa suhtautuu alentuvasti näihin köyhemmän taustan omaaviin heimoveljiinsä ja jopa osin kyseenalaistaakin heidän saamelaisuutensa vaikka tunturisaamelaisilla itsellään on aika paljon verenperintöä sekä suomalaisista että norjalaisista taustoista.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3

 
Tutustu muihin vastaavaan asiaan liittyviin keskusteluihin (Hakee kaikki keskustelut joiden otsikoissa esiintyy sama sana)
Aihe Kirjoittaja Foorumi Vastaukset Lähetetty
Historiaa TREKKING Lapin historia 20 13.05.2018 16:04 Katso viimeisin viesti
Lapin erämaat ja mettäkoirat leukuperse Lappi 48 03.08.2017 18:33 Katso viimeisin viesti
Lapin tietyöt amatööri Lappi 18 09.07.2017 22:18 Katso viimeisin viesti
Vinkkejä Lapin halki vaellukselle Kukko Lappi 17 14.05.2017 10:23 Katso viimeisin viesti
Kullervo Kemppinen-Lapin eräretkeilyn... OS Tiedotuskanava 7 15.10.2016 6:25 Katso viimeisin viesti
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


      Sivun alkuun  

Sivu 3 Yht. 3
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3
Siirry: