|
|
|
|
Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
|
|
Kirjoittaja |
Viesti Viestin aihe: |
Masamu 11.10.2018 12:30
Poron sarvesta ei näe päällepäin kuinka sasuista se on. Paino kertoo jo paljon. Sarvi kannattaa sahata poikki noin 15 cm ensimmäisen hangan yläpuolelta niin asia selviää ja jää aihio puolisarvitupeksi ehjäksi. |
|
Sivun alkuun |
|
Kirjoittaja |
zag 11.10.2018 14:41
Tällainen tuppi saa nyt tähän pikkupuukkoon kelvata. Taottu terä ja mahdolliset koristelut kunhan saan käsiini hieman paremmat materiaalit. |
|
Sivun alkuun |
|
Kirjoittaja |
hartsuherra 11.10.2018 19:36
On hieno puukko ja tuppi. Todella siistiä työtä. Mittasuhteet ovat linjassa eli minun silmään näyttää hyvältä. Tuosta on hyvä jatkaa harrastusta. Tuppeen olisit voinut vaihtoehtoisesti tehdä kannikkeen myös nahkahihnasta punomalla ja tehdä siihen solmun joka sijoitetaan poronsarven ohuesta osasta valmistetun pienen helmen sisään. Muistaakseni se on tyypillisempi aidossa unna niibaksessa.
Hyvää poronsarvea on hankala hankkia ja hinta on usein turhan suuri. Erämaasta itse poimittu sarvi on tietenkin paras ja arvokkain, sillä siihen liittyy muistoja kyseiseltä vaellusreissulta ... tavallaan matkamuisto. |
|
Sivun alkuun |
|
Kirjoittaja |
zag 11.10.2018 22:35
Kiitos! Olikin tuo nahkatyö ennakkopelkoihini nähden helppoa, mutta palkitsevaa. Mukavin onnistumisen tunne tuli, kun puukko tuppeen painettaessa mukavasti loksahtaa paikoilleen.
Tuon nykyisen kannattimen olen matkinut ostoniibaksessani olevasta puukkoseppä Veikko Hakkaraisen mallista, jota olen yrittänyt opetella aiemmin esim. kuksieni lenkeissä. Vaikeuskerrointa tuntuu olevan siinäkin minulle riittämiin; meni, pahus, tämänkin toisen puolen kierre väärään suuntaan. Ei muuta kuin uusiksi . |
|
Sivun alkuun |
|
Kirjoittaja |
zag 29.10.2018 22:53
Puukkoprojektin lomassa vaihtoehtoisnäpertelynä Sàmi duodji -tyyliin, toki yksinkertaistettuna, pussukka Kunzille ja crusader -pakille. |
|
Sivun alkuun |
|
Kirjoittaja |
OS 30.10.2018 10:30
zag kirjoitti: |
Puukkoprojektin lomassa vaihtoehtoisnäpertelynä Sàmi duodji -tyyliin, toki yksinkertaistettuna, pussukka Kunzille ja crusader -pakille. |
Nätti pussukka. |
|
Sivun alkuun |
|
Kirjoittaja |
zag 30.10.2018 10:56
Kiitos! Opettavainen projekti tämäkin. Tullut joskus ihmeteltyä tämäntyyppisten käsitöiden hintoja. Enpä ihmettele enää, kun kantapään kautta oppi huomaamaan käsityön vaatiman ajan. Harrastelijalta meni pelkästään tuon yläreunan runsaaseen 40 cm:n koristeompeleeseen yli kaksi tuntia, puhumattakaan muista saumoista.
Hyödyllistä kierrättämistäkin: löytyi käyttöä vanhan sohvan nahkoille . |
|
Sivun alkuun |
|
Kirjoittaja |
zag 19.11.2018 13:04
Pikkupuukko ja kahluuhousujen vyöhön sovitettu tuppi. Puukon "sormikahva" mitoitettu ja muotoiltu kolmelle sormelle. Kuikka -terän pituus n. 5 cm. Tarkoitettu kalojen pistämiseen ja vaikkapa kuivalihan veistelyyn, mistä käyttötarkoituksesta puukkoprojektini lähtikin.
Ps. vuolaissa virroissa kahlaavalle perhokalastajalle kahluuhousujen päällä pidettävä vyö on ”pakollinen” turvavaruste. |
|
Sivun alkuun |
|
Kirjoittaja |
Luiro 20.11.2018 9:03
Voi vitsi!
Onpa nätti, ja sen lisäksi varmaan vielä toimiva.
Kyllä kokemus opettaa !! _________________ "On aina ollut metsä ja kaira.
Sinne minä olen aina mennyt, kun on ollut vaikeaa.
Sinne minä olen aina mennyt, kun olen ollut onnellinen".
Juhani Valli, 2007 |
|
Sivun alkuun |
|
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa Et voi äänestää tässä foorumissa
|
|
|