Vaellusturinat II
Osta ja työllistä yh-äitejä Vietnamissa
 
Etusivu Rekisteröidy VaellusWiki Ohje Vaellusnet Kuva MMS-Blog Vaellusturinat I Tilastot Avatarit Valokuvakilpailu WAP  
Asentopaikkani Phoogle | Retkeilijän kiintopisteet                      

Kantotulen lieskan leikintää Hammastunturin syksyisessä erämaassa.... Kulpakkojokea Hammastunturin kupeessa....... Kuoppajärvi Hammasjärven pohjoispuolella ja ruskainen haavikko........ Pyhä-Nattasen huipulta heinäkuun 2005 helteillä... Idyllinen Riestojoki Sompion luonnonpuistossa..... Anterin huipulta itäänpäin kevättalvella 1993.....
 

Vaellusturinat II Foorumin päävalikko Lappi Kansallispuistoon maastopyörällä ??
Näytä edelliset viestit:   
      Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia  
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 54, 55, 56 ... 63, 64, 65  Seuraava

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Ursus
15.08.2019 20:22


Viestejä: 7406
Itsekin alen ajatellut, että melonta tai purjehdus ovat siinä mielessä hyviä tapoja liikkua luonnossa, että matkan varrelle ei jää jälkiä itse kulkemisesta. Maihinnousu- ja leiriytymispaikat toki kuormittuvat, mutta siisteyttä ja varovaisuutta niissä noudattaen omin voimin tai purjeella vesilläkulkija on jättämiensä jälkien suhteen miltei nollatasoa.
_________________
Jos metsään haluat mennä nyt , sä takuulla yllätyt ...
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
kuu-ukkeli
16.08.2019 13:22


Viestejä: 889
Ursus kirjoitti:
Itsekin alen ajatellut, että melonta tai purjehdus ovat siinä mielessä hyviä tapoja liikkua luonnossa, että matkan varrelle ei jää jälkiä itse kulkemisesta. Maihinnousu- ja leiriytymispaikat toki kuormittuvat, mutta siisteyttä ja varovaisuutta niissä noudattaen omin voimin tai purjeella vesilläkulkija on jättämiensä jälkien suhteen miltei nollatasoa.


Mikäli purjehtii tai meloo siten, että kulkee veneelle tai kanoottivajalle jalan tai polkupyörällä ja lähtee siitä suoraan vesille, kuluttaa luonnonvaroja varsin niukasti. Näinkin tulee tehtyä, mutta usein tulee nostettua kanootti katolle ja ajettua hiljaisempiin maisemiin melomaan. Luontoon ei jää käynnistäni mitään jälkiä, mutta polttoainetta toki tulee jonkin verran poltettua.

Pyöräilyssä ei sinänsä ole moitittavaa, mutta luulenpa, että maastopyöräilyä joudutaan rajoittamaan merkittävästi sen voimakkaan yleistymisen vuoksi. Yleistymistä edistää jatkossa erityisesti se, että sähköavusteiset maastopyörät halpenevat.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
omat polut
16.08.2019 18:45


Viestejä: 3414
kuu-ukkeli kirjoitti:


Pyöräilyssä ei sinänsä ole moitittavaa, mutta luulenpa, että maastopyöräilyä joudutaan rajoittamaan merkittävästi sen voimakkaan yleistymisen vuoksi. Yleistymistä edistää jatkossa erityisesti se, että sähköavusteiset maastopyörät halpenevat.


Jos asiaa tarkastelee tosiasioiden valossa luulen että jatkossa maastokävely joudutaan kieltämään, käykääpä katsomassa esim. Nuuksion poluilla minkälaista jälkeä. Hieman paradoksaalisesti tämäkin johtuu teknisestä kehityksestä, ilman yksityisautoja ja bussikuljetuksia nämä massat eivät siellä talloisi.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
kuu-ukkeli
16.08.2019 18:57


Viestejä: 889
omat polut kirjoitti:
kuu-ukkeli kirjoitti:


Pyöräilyssä ei sinänsä ole moitittavaa, mutta luulenpa, että maastopyöräilyä joudutaan rajoittamaan merkittävästi sen voimakkaan yleistymisen vuoksi. Yleistymistä edistää jatkossa erityisesti se, että sähköavusteiset maastopyörät halpenevat.


Jos asiaa tarkastelee tosiasioiden valossa luulen että jatkossa maastokävely joudutaan kieltämään, käykääpä katsomassa esim. Nuuksion poluilla minkälaista jälkeä. Hieman paradoksaalisesti tämäkin johtuu teknisestä kehityksestä, ilman yksityisautoja ja bussikuljetuksia nämä massat eivät siellä talloisi.


Joillakin herkästi kuluvilla, suurten ihmismäärien helposti saavutettavissa olevilla alueilla saatetaan joutua rajoittamaan kaikkea kulkemista.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
omat polut
16.08.2019 20:04


Viestejä: 3414
kuu-ukkeli kirjoitti:
omat polut kirjoitti:
kuu-ukkeli kirjoitti:


Pyöräilyssä ei sinänsä ole moitittavaa, mutta luulenpa, että maastopyöräilyä joudutaan rajoittamaan merkittävästi sen voimakkaan yleistymisen vuoksi. Yleistymistä edistää jatkossa erityisesti se, että sähköavusteiset maastopyörät halpenevat.


Jos asiaa tarkastelee tosiasioiden valossa luulen että jatkossa maastokävely joudutaan kieltämään, käykääpä katsomassa esim. Nuuksion poluilla minkälaista jälkeä. Hieman paradoksaalisesti tämäkin johtuu teknisestä kehityksestä, ilman yksityisautoja ja bussikuljetuksia nämä massat eivät siellä talloisi.


Joillakin herkästi kuluvilla, suurten ihmismäärien helposti saavutettavissa olevilla alueilla saatetaan joutua rajoittamaan kaikkea kulkemista.


Taas väärin, näille alueille pitää tehdä rakenteita jotka takaavat urien kestokyvyn, niin kävelijöille kuin pyöräilijöille. Nuuksiossa homma onkin jo aloitettu, sorastukset estävät urien holtittoman levenemisen, ja pyörille suunnitellaan uusia omia reittejä.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
kuu-ukkeli
16.08.2019 20:12


Viestejä: 889
omat polut kirjoitti:
kuu-ukkeli kirjoitti:
omat polut kirjoitti:
kuu-ukkeli kirjoitti:


Pyöräilyssä ei sinänsä ole moitittavaa, mutta luulenpa, että maastopyöräilyä joudutaan rajoittamaan merkittävästi sen voimakkaan yleistymisen vuoksi. Yleistymistä edistää jatkossa erityisesti se, että sähköavusteiset maastopyörät halpenevat.


Jos asiaa tarkastelee tosiasioiden valossa luulen että jatkossa maastokävely joudutaan kieltämään, käykääpä katsomassa esim. Nuuksion poluilla minkälaista jälkeä. Hieman paradoksaalisesti tämäkin johtuu teknisestä kehityksestä, ilman yksityisautoja ja bussikuljetuksia nämä massat eivät siellä talloisi.


Joillakin herkästi kuluvilla, suurten ihmismäärien helposti saavutettavissa olevilla alueilla saatetaan joutua rajoittamaan kaikkea kulkemista.


Taas väärin, näille alueille pitää tehdä rakenteita jotka takaavat urien kestokyvyn, niin kävelijöille kuin pyöräilijöille. Nuuksiossa homma onkin jo aloitettu, sorastukset estävät urien holtittoman levenemisen, ja pyörille suunnitellaan uusia omia reittejä.


Ihanko totta? Enpä ollut kuullut tuota. No eipä ihme, että meni "taas väärin".
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Korvapuoli
17.08.2019 18:03


Viestejä: 2649
Tuossa aiemmin kirjoiteltiin pyörän jäljistä varvikkoon, että ei muka synny, mutta jos ja kun se varvikko onkin jostain syystä kulunut pois ja onkin vain sorarinne esim.porojen rykimisistä johtuen. Niitä kun tahtoo ryvityttää, kuten vähän tai paljon kaikkia. Jälkiä ne on vaot sorarinteessäkin. Ehkä tämä kommentti olisi paremmin sopinut "ihmisen jäljet"-ketjuun.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Blog Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
omat polut
17.08.2019 18:39


Viestejä: 3414
Kannattaa käydä Lopella katsomassa kuinka hyvässä kunnossa ovat nimenomaan maastopyöräilyyn tarkoitetut Poronpolun polkureitit, myös reittimerkinnät huippuluokkaa.

https://poronpolku.fi/reittikartta/
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Mr_C
20.08.2019 3:16


Viestejä: 2898
hartsuherra kirjoitti:
Esimerkiksi tuo pintapaine vertaus on todella huono. Panssarivaunun aiheuttama pintakuorma on vielä pienempi mutta jälki on rumaa. Muut seikat vaikuttavat enemmän, millainen jälki on ja ennen kaikkea onko jälki luonnollinen vai luonnoton. Voisimme ottaa mallia muista pohjoismaista, joissa luonnossa liikkuvat noudattavat meitä paljon paremmin sääntöjä. Ei ole puistoissa myöskään pyöräilijäongelmaa enkä usko että siellä pyöräilyä tullaan koskaan yleisesti sallimaan.


Leopard 2 panssarivaunun paine maata vasten on noin 3 - 4 kertainen paikallaan seisovaan ihmisen verrattuna, riippuen painaako ihminen 80 vai 110 kg. kevyemmällä ihmisellä kerroin on vielä suurempi.
Kävelevään ihmiseen verrattuna pinta-ala paineen ero on noin 1,5 - 2 kertainen. Koska koko paino on vuoron perään yhdellä jalalla ja panssarivaunun paino on koko ajan molemmilla telaketjuilla.

Pintapaine ei ole ainoa asia mikä pitää huomioida, jos verrataan panssarivaunua ja ihmistä.
Panssarivaunun painoa vastaava paino vaatii noin 500 - 700 ihmistä, jolloin ihmisten aiheuttama pitapaine olisi 347 kertainen, JOS käveltäisiin peräkkäin ja astuttaisiin täsmälleen samaan kohtaan. Mutta niin ei kävellä, kuten poluista näkee, vaan astutaan vähän eri kohtaan ja jälkien alue leviää paljon. Ihmisen aiheuttama vaurioalue olisi isompi kuin kahden telaketjun aiheuttama, jos 500 - 700 ihmistä kulkisi samalla alustalla kuin panssarivaunu.

Voima jolla jalka polkaisee maata kävellessä tai pyörän rengasta tai telaketjua liikutetaan vaikuttaa paljon. Panssarivaunun 1500 hv eli noin 1100 kW, on paljon enemmän kuin edes 500 ihmistä tuottaisi.
Hyväkuntoinen kilpapyöräilijä tuottaa noin 0,7 kW. Tarvittaisiin yli 1500 hyväkuntoista pyöräilijää että olisi sama teho ruopia kuin panssarivaunulla.
Hyväkuntoisilla janlankulkijoilla on sama ruopaisuteho ylämäessä, joten voi arvioida millaista jälkeä tulee kun samalla teholla potkaistaan kenkä jalassa polkua eteenpäin.

Eli 500 ihmista (sama paino) ruopaisee maata kolme kertaa samasta kohtaa ennen siirtymistä, että saadaan vastaava teho joka kohtaan.
Jälki olisi pahempaa kuin panssarivaunun tekemä.

Maastokohta vaikuttaa paljon, niin kuin jalankulkijoiden aiheuttama eroosia Fjellun putoukselta reittiä pohjoiseen lähtiessä voi huomata. Ainakin kaksikymmentä vuotta sitten. Samasta syystä tuonne Saanalle ollaan rakentamassa uusia rappusia, vai oliko jo tehty...
Kummassakaan paikassa ei ole pyöräilijät vaurioita aiheuttanut.

Polkupyöräilijän aiheuttamaan paino / teho suhde on sama kuin jalankulkijan, kun puhutaan useamman päivän kulkemisesta. Koska akku ei riitä usealle päivälle ilman välillä lataamista.

Luonnottomuudesta puhuttaessa kaikki kengän / saappaan jäljet on luonnottomia. Ihminen ei synny kengät jalassa.

Miksi metsätiet ja maantiet ei riitä jalankulkijoille ?. Miksi veneilijöiden tarvitsee mennä rantoja sotkemaan, miksi se vesialue ei riitä ?.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Pepi
20.08.2019 9:27


Viestejä: 6907
Viidensadan ihmisen kertajäljen näet helposti vaikkapa iltarastien viimeisellä rastilla tai lähtöpisteessä. Luulen, että panssarivaunun jälki olisi pahempi. Se tekee kaksi uraa, joiden välistä se lahmuaa kaiken alleen ja sitä ohjataan telaketjujen nopeuserolla, jolloin ketjut hiertävät alustaansa. Eikä jalankulkijan ole mitenkään tarkoitus ruopaista, vaan kävelijä käyttää vain sellaista tehoa, jolla jalka pitää.

Siitä olen samaa mieltä, että vaelluskenkä on kolho ja alustan suhteen tunnoton. Käytänkin mieluummin ketterämpiä jalkineita, jos kuormaa selässä ei ole kovin paljon. Suurin ero pyörään on, että askel hakeutuu pitäviin kohtiin, mutta pyörä jyrää kaikki kohdat niiden väliltäkin.

Lähimaastoissani on tietysti suuri määrä polkuja, joilla eroosio ei ole ongelma ainakaan vielä. Kuluvammissa paikoissa kinttupolut ovt pysyneet aloillaan vuosikymmeniä, mutta pyöräilijät joutuneet hakemaan uutta uraa vanhan syvennyttyä ohjauskelvottomaksi tai polkimien alkaessa raapia maata. Ja kävelijöiden määrä on toki ollut monin- jollei monikymmenkertainen pyöräilijöihin verrattuna. Maaston kulumisen kannalta läskipyörä on hieno keksintö tavalliseen maastopyörään verrattuna.
_________________
Ainoa keino olla koskaan eksymättä on olla koko ajan perillä.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Heikki
20.08.2019 11:06


Viestejä: 1565
Menee vähän ohi pääaiheesta, mutta tänään kauppareissulla näin sellaisenkin ihmeen, että nuorimies veteli maastopyörällä kaupan sisätiloissa kaupan käytävällä. Jokohan tämä suvaitsevaisuus on mennyt jo liian pitkälle?
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
hannes
20.08.2019 11:19


Viestejä: 8997
Asiaa voi vääntää vaikka miten mutta "neitseellisessä" maastossa pyörästä jää näkyvä jälki ,yksittäisen vaeltajan jalanjälki hukkuu sinne.
Polku on aina eri asia.

Saa kai panssarivaununkin vetää juttuun mukaan , mutta onko noin kaukaa haettu esimerkki tarpeen? Kunhan saataisiin pyöräilijät noudattamaan sääntöjä, se riittää..ainakin minulle!

Aika outoa jos pyöräilijää ei pysytetä tavaratalon käytävällä..
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Aaro
20.08.2019 12:04


Viestejä: 1268
Pepi kirjoitti:
Suurin ero pyörään on, että askel hakeutuu pitäviin kohtiin, mutta pyörä jyrää kaikki kohdat niiden väliltäkin.

Maaston kulumisen kannalta läskipyörä on hieno keksintö tavalliseen maastopyörään verrattuna.
Suurimmat voimat maastoon kohdistuu alamäessä jarrutettaessa varsinkin jos rengas on karkeakuvioinen. Lukkojarrutuksessa voimat repii maasta kivet ja maaaineksen. Tällainen jarrutusura kokoaa alaspäin valuvan sadeveden, joka huuhtelee edelleen jarrutusuraa entistä syvemmäksi ja samalla pehmittää märkyyden kautta maaperää. Tällaista eroosiota olen nähnyt erityisesti vuoristopoluilla, mutta samaa tapahtuu Suomenkin mäkimaastoissa. Läskipyörää kannattaisi harkita pakolliseksi kansallispuistoissa yleisillä reiteillä niiltä osin kun pyöräilyä sallitaan. Erilliset maatopyöräurat rajallisilla alueilla on eri asia - ehkä.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Ursus
20.08.2019 14:57


Viestejä: 7406
Reittien luvallisuus joko läskipyörällä tai maastopyörällä ajettavaksi voisi olla yksi ratkaisu maastonm kulumisen vähentämiseksi. Joku tietysti sanoo, että mikä takaa kapeampirenkaisella maastopyörällä ajavasta vain sille luvallisilla reiteillä pysymisen. Ei mikään tietenkään, kuten ei miään muukaan yhteiskunnna säätämä normi takaa, että kaikki sitä noudattavat. Ehkä kansallispuistoihin pitäisikin hankkia valvojia, joko palkattuna tai vapaaehtoispohjalta. Se auttaisi monen muunkin ongelmakäyttäytymisen kitkemiseen.
_________________
Jos metsään haluat mennä nyt , sä takuulla yllätyt ...
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
akallio
20.08.2019 15:33


Viestejä: 1722
Saisinko minä sitten plussarenkaillani ajella myös?
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 54, 55, 56 ... 63, 64, 65  Seuraava

 
Tutustu muihin vastaavaan asiaan liittyviin keskusteluihin (Hakee kaikki keskustelut joiden otsikoissa esiintyy sama sana)
Aihe Kirjoittaja Foorumi Vastaukset Lähetetty
Annapurna Circuit maastopyörällä marr... iku Pyöräily 0 29.12.2018 10:32 Katso viimeisin viesti
Kansallispuistoon pyörillä (taas) akuusist Yleisiä retkeilyyn liittyviä sekalaisia asioita 2 02.12.2014 2:23 Katso viimeisin viesti
PUISTOMESTARI - Kurjenrahkan kansall... psaarinen Tiedotuskanava 7 10.01.2014 14:08 Katso viimeisin viesti
Maastopyörällä kevään hankikannoille Ribox Lappi 12 13.12.2012 12:44 Katso viimeisin viesti
Mihin asti Sulaojalta pääsee maastopy... LilyOfValley Lappi 8 29.05.2012 18:04 Katso viimeisin viesti
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


      Sivun alkuun  

Sivu 55 Yht. 65
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 54, 55, 56 ... 63, 64, 65  Seuraava
Siirry: