Vaellusturinat II
Osta ja työllistä yh-äitejä Vietnamissa

Etusivu Rekisteröidy VaellusWiki Ohje Vaellusnet Kuva MMS-Blog Vaellusturinat I Tilastot Avatarit Valokuvakilpailu WAP  
Asentopaikkani Phoogle | Retkeilijän kiintopisteet                      

Kantotulen lieskan leikintää Hammastunturin syksyisessä erämaassa.... Kulpakkojokea Hammastunturin kupeessa....... Kuoppajärvi Hammasjärven pohjoispuolella ja ruskainen haavikko........ Pyhä-Nattasen huipulta heinäkuun 2005 helteillä... Idyllinen Riestojoki Sompion luonnonpuistossa..... Anterin huipulta itäänpäin kevättalvella 1993.....

Vaellusturinat II Foorumin päävalikko Yleisiä retkeilyyn liittyviä sekalaisia asioita Oletko nähnyt naalia?
Näytä edelliset viestit:   
      Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia  
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin

Naali
Olen nähnyt naalin Suomessa
21%
 21%  [ 7 ]
Olen nähnyt naalin Ruotsissa
9%
 9%  [ 3 ]
Olen nähnyt naalin Norjassa
15%
 15%  [ 5 ]
Olen nähnyt naalin Huippuvuorilla
0%
 0%  [ 0 ]
Olen nähnyt naalin muualla
0%
 0%  [ 0 ]
En ole nähnyt naalia
54%
 54%  [ 18 ]
Ääniä yhteensä : 33
      Sivun alkuun  

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe: Oletko nähnyt naalia?
lepposasti
21.01.2020 17:38

Kuinkahan moni on nähnyt naalin luonnossa? Itse tapasin naalin suureksi yllätyksekseni viime kesänä varhain aamulla Käsivarressa. Kaunis ja utelias eläin ja unohtumaton aamuhetki.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
TiMoKo
21.01.2020 19:53

Toivottavasti meni tieto myös naalitutkijoille.

Varmasti hieno hetki, kerran olen itse sillä alueella kohdannut tunturipöllön, vieläkin on istumakivi piirtynyt aivokalvolle
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Blog Käy lähettäjän sivustolla AIM Osoite Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

Pepi
22.01.2020 15:43

Kauan sitten. Yhden Suomessa, toisen Norjassa.

honkamukka
22.01.2020 15:59

Kauan sitten Norjassa. Tai minä näin vain vilauksen, vaimo paremmin ja lähempää.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Juurakko2
22.01.2020 17:39

Luulin kesällä 2017 nähneeni Norjassa, mutta kuvan perusteella asiantuntija tunnisti otuksen ristiväriketuksi. Väri käytännössä samanlainen kuin naalin kesäturkki, mutta hännän pystyasento paljasti.

Tunnelivaeltaja
22.01.2020 19:04

Hankala äänestys, kun siitä puuttuu vaihtoehto "olen nähnyt naalin useammassa kuin yhdessä maassa". Laughing

Äänestin Ruotsia, kun siellä olen lähimmäksi naalia päässyt, ehkä noin 20 metrin päähän (7.8.2004 Stekenjokkin lähellä). Lähettyvillä oli myös kaksi tynnyrimäistä esinettä, ilmeisesti naalinruokinta-automaatteja. Kuusi vuotta myöhemmin Strömsundin linja-autoasemalla kuulin paikallisesta naalinsuojeluprojektista nuorelta naiselta, joka työskenteli projektissa. Toinen ja toistaiseksi viimeinen naalihavaintoni oli heti seuraavana kesänä Norjan Finnmarkissa (17.7.2005 Kjöltindanin tunturiselänteellä).

Onnittelut ketjun avaajalle siitä, että on onnistunut näkemään naalin Suomessa, ilmeisesti vieläpä lähietäisyydeltä.

Walker
22.01.2020 23:48

Näin naalin 15.08.-91 Saarijärven tuvan pihassa, joten havaintoni ei ole aivan tuore.

lepposasti
23.01.2020 12:12

Tunnelivaeltaja kirjoitti:
Hankala äänestys, kun siitä puuttuu vaihtoehto "olen nähnyt naalin useammassa kuin yhdessä maassa". Laughing

Huomasin itsekin tuon puutteen lähetettyäni kyselyn, mutta ehkä siihen voi sitten laittaa esim. viimeisimmän havaintomaan. Eipä vaikuta kulkijoilla olevan viime vuosilta kovin paljon haviksia Suomesta.
Noita tummia kettuja olen itsekin nähnyt, mutta kyllä kettu on olemukseltaan hyvin erilainen ja tunnistettava, jos niitä on enemmän nähnyt/tarkkaillut. Kiikarilla tai lähempää nähtynä naalia kesäpuvussa on mahdoton sekoittaa kettuun, niin erilainen se on.
Tunturipöllöä en toistaiseksi ole tavannut, kun en harrasta bongailua. Upea kokemus varmaan senkin kohtaaminen on. Ehkäpä sattuu joskus samalle seudulle.
 Sivun alkuun

amatööri
23.01.2020 21:54

Ei ole naalia sattunut näköpiiriin.Viime talvena näin kaksi kettua samana aamuna Kilpisjärven kylän laitamilla.Oli eri yksilöt,autosta näki muutaman kilometrin välein.Ei hyvä.

Tunturipöllöjä nähnyt useita,parhaillaan 4 yhtä aikaa vuosia sitten...Lapuan ja Kauhavan Alajoella.Nyt ei ole tainnut pariin-kolmeen vuoteen olla yhtäkään,huonosti myyriä.Hieno lintu kaiken kaikkiaan.

Pekka
26.01.2020 10:42

Olen nähnyt. Ensimmäisen kerran 1991 Pitsuksella.Olin yksin kuvausreissulla ja loikoilin upeana toukokuisena aamuna loivassa rinteessä ja katselin maisemia 600mm:n obiskan läpi. Kaukana, kaukana napsahti maisemassa liikettä. Sieltähän se tuli, yksinäinen naali ja lähes kohti. Ei kuitenkaan ihan, vaan kääntyi ylös rinteeseen ja katosi pienen kumpareen taakse.
Kokoilin kamppeita kun samaa reittiä tuli toinen ja katosi samaan suuntaan kuin edeltäjänsä. Menin perään ja sieltähän löytyi asuttu pesä. Soitin myöhemmin Luontoradioon, he onnittelivat että olen nähnyt 2/3 Suomen vakinaisesta naalikannasta.
Seuraavana keväänä menin tyttäreni kanssa samaa reittiä ja silloin meillä kävi flaksi. Ollessamme n.30 m:n päässä pesäaukosta sieltä nousi naali hangelle. Tyttäreni kuvasi ja kohta tuli toinen naali ulos. Siinä sitten ihmeteltiin toisiamme kunnes naalit lähtivät jolkottelemaan. Ei pelkoa, ei paniikkia.
Tämän jälkeen kohtaamisia on ollut muutama, kesällä. Suojavärinsä ansiosta naalin erottaa tunturissa tosi vaikeasti.
Minulla on yleensä huono tuuri näissä havainnoissa. Vaelluskaverit ovat nähneet sekä ahmoja että karhun samoissa maisemissa, minä en koskaan. On sentään pari tunturipöllöä ja tunturihaukkaa.
Nyt voi pitää harvinaisuutena piekanaa, aiemmin varsin yleinen. Toissa kesänä Meekonpahdan rinteellä kuuntelin pitkään pieemistä, kunnes tuli esille.

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe: naali
jääleinikki
26.01.2020 13:14

Havainto heinäkuu 1992 Kahperuksen rinteellä, välimatkaa kolmisenkymmentä metriä. Ruotsissa ja Norjassa tavattu sen jälkeen, mutta välimatkaa enemmän.
 Sivun alkuun

varg62
26.01.2020 16:34

Pohjois-Norjassa kerran ja toisen kerran siellä missä asuin ja tuli ihan pihaan syömään koiran ruokakupista.Oli niin kapinen ja laahasi takajalkaa jotta ammuin sen pois.
 Sivun alkuun

lepposasti
27.01.2020 15:10

Pekka kirjoitti:
Seuraavana keväänä menin tyttäreni kanssa samaa reittiä ja silloin meillä kävi flaksi. Ollessamme n.30 m:n päässä pesäaukosta sieltä nousi naali hangelle. Tyttäreni kuvasi ja kohta tuli toinen naali ulos. Siinä sitten ihmeteltiin toisiamme kunnes naalit lähtivät jolkottelemaan. Ei pelkoa, ei paniikkia.
Tämän jälkeen kohtaamisia on ollut muutama, kesällä. Suojavärinsä ansiosta naalin erottaa tunturissa tosi vaikeasti.
Minulla on yleensä huono tuuri näissä havainnoissa. Vaelluskaverit ovat nähneet sekä ahmoja että karhun samoissa maisemissa, minä en koskaan. On sentään pari tunturipöllöä ja tunturihaukkaa.
Nyt voi pitää harvinaisuutena piekanaa, aiemmin varsin yleinen. Toissa kesänä Meekonpahdan rinteellä kuuntelin pitkään pieemistä, kunnes tuli esille.

En kyllä kutsuisi tuota huonoksi tuuriksi. Hienoja havaintoja! Toivottavasti naali pian taas pesii Suomessakin. Piekanoita kyllä näkee mielestäni ihan entiseen tapaan, ovat vain välillä pesimättä, kun myyräkannat ovat alamaissa. Viime kesänä pesiä oli jo joka pahdalla ja toissa kevään myöhäisellä hiihtoreissulla viiletti piekanoita lähes joka päivä Norjaa kohti.
 Sivun alkuun
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin

Tutustu muihin vastaavaan asiaan liittyviin keskusteluihin (Hakee kaikki keskustelut joiden otsikoissa esiintyy sama sana)
Aihe Kirjoittaja Foorumi Vastaukset Lähetetty
Oletko lainsuojaton vaelluksella? rance Muut varusteet 10 27.02.2020 16:34 Katso viimeisin viesti
Oletko valmis vähentämään kulutustasi? Jouni Hölynpöly... 92 14.11.2017 15:30 Katso viimeisin viesti
Oletko koskaan yöpynyt lumiluolassa dailymail Yleisiä retkeilyyn liittyviä sekalaisia asioita 14 16.05.2017 10:23 Katso viimeisin viesti
Oletko Hörhömagneetti? SportMan Hölynpöly... 16 27.10.2016 15:08 Katso viimeisin viesti
Ootteko nähnyt tätä kadonnutta? Korvapuoli Yleisiä retkeilyyn liittyviä sekalaisia asioita 20 15.09.2015 19:10 Katso viimeisin viesti
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa

Sivun alkuun  

Sivu 1 Yht. 1
Siirry: