Vaellusturinat II
Osta ja työllistä yh-äitejä Vietnamissa

Etusivu Rekisteröidy VaellusWiki Ohje Vaellusnet Kuva MMS-Blog Vaellusturinat I Tilastot Avatarit Valokuvakilpailu WAP  
Asentopaikkani Phoogle | Retkeilijän kiintopisteet                      

Kantotulen lieskan leikintää Hammastunturin syksyisessä erämaassa.... Kulpakkojokea Hammastunturin kupeessa....... Kuoppajärvi Hammasjärven pohjoispuolella ja ruskainen haavikko........ Pyhä-Nattasen huipulta heinäkuun 2005 helteillä... Idyllinen Riestojoki Sompion luonnonpuistossa..... Anterin huipulta itäänpäin kevättalvella 1993.....

Vaellusturinat II Foorumin päävalikko Kesävaellusvarusteet Mosku Puku
Näytä edelliset viestit:   
      Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia  
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... , 17, 18, 19  Seuraava

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Sämpy
28.02.2020 23:20

Spekuloin tässä aika paljon, mutta hiljattain puusuksia tervanneena muistuu mieleen että puu imee tervaa eniten siihen mistä kuituja on eniten poikki.

Muistaakseni Ventile on erityisen pitkäkuituista puuvillaa ja jonkun tiedon mukaan uutenakin haastava värjätä. Kuluneissa kohdissa kuituja lienee eniten poikki ja vetäisikö siksi eniten niistä kohdin väriä. Vanhassa kankaassa lie käsittelyt kuluneet pois ellei niitä ole uusittu.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

StefanG
29.02.2020 11:21

Minä syyttäisin DWR-käsittelyä. Sieltä mistä se on kulunut takki imi väriainetta paremmin.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

hannes
29.02.2020 12:31

Mosku puku tehdään silittämällä vedenpitäväksi.(ohje)
Ei siinä käsittääkseni ainakaan uutena ollut DWR-käsittelyä, joku voi tietysti itse sen tehdä. Käsittelyhän (DWR) on tarkoitettu kalvopuvuille. Moskun kangas on puuvillaa, ja "Ventile" joku siinä tavanomaisesta poikkeava kankaan kutomistyyli.
Itse kuvittelen että juuri sen takia ventilessä lanka turpoaa vedenpitäväksi.

Tämä on käsitykseni - ja kuten kuntavaaleissa eräs ehdokas tuon vaalilauseensa jälkeen lisäsi vielä "ja se on luullakseni myös totuus" - kyllä porukka nauroi!!
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

Micke
29.02.2020 17:54

Nyt kun olen tuota laikukasta asua katsellut, niin siitä saa varmaan ihan hyvän kun "keitän" sitä muurinpadassa pitkään jollain 50-60 asteenlämpöisessä vedessä, pitää vain sekoittaa vaatteita aktiivisesti. Seuraksi 2-3 pakettia vastaavaa dylonia, sinänsä väri on ihan ok, jos se olisi tasainen ja tummempaa en siitä halua.
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

StefanG
01.03.2020 15:23

Minulla on Moskutakki joten kyllä, siinä on joku pintakäsittely jonka takia vesi helmeili pinnalta uutena. Niistä kohdista mistä enenmmän kulunut vesi ei enää helmeile pinnalta vaan imeytyy kankaaseen heti.
 Sivun alkuun

hannes
01.03.2020 16:25

^Jaahas, enpä ala väittelemään kun en tarkkaan tiedä.

Ehkä en sitten mahdollista käsittelyä huomannut omassa puvussani, vaan kuvittelin helmeilyn kankaan pinnalla johtuvan tehtaan lämpö/silityskäsittelystä.

Pesun ja silityksen jälkeen kotioloissa toimi ihan hyvin jatkossakin .
Jouduin kerran yhdellä huiputuksella todella rankkaan sateeseen , silloin läpi kastuttuaan Mosku-puvun kankaasta tuli vedenpitävä, jäykkä kuin panssari.

Viime kesänä, enkä sitä ennenkään noin rankkaan sateeseen puvun kanssa joutunut, joten en tiedä onko teho pysynyt entisellään.

Kuivuminen kuitenkin on ollut nopeaa, hiestä märkä selkä on kuivunut melkein silmissä.

Paras kuivuminen retkikamppeistani.

On minulla Marmotin Precip rinkassa varalla, jos alkaa koville ottaa.
 Sivun alkuun

StefanG
02.03.2020 9:23

Sama kokemus täällä. Olin räntäsateessa ja puku kastui läpi ja muuttui jäykäksi mutta vesi ei tullut läpi. Kun räntä loppui niin takki kuivui n. puolessa tunnissa kun kävely jatkui.
 Sivun alkuun

Louestaja
03.03.2020 14:02

Ei ole juuri kokemusta värjäämisestä, mutta tuli mieleen, että kun Ventilen vedenpitävyys juuri perustuu tuohon, että tiuhaankudotut langat kostuessaan turpoaa, niin sama mekanismi vastustaa värin pääsyä kankaaseen?

StefanG
03.03.2020 20:39

Suosittelen tutkimaan asiaa googlessa, siitä ei paljoa huudella että Ventile on käsitelty DWR-aineella.

https://welldresseddad.com/2017/05/20/ventile-ugly-facts-they-dont-tell-you/

https://ventile.co.uk/2019/01/21/ventile-fabric-aftercare/

https://ventile.co.uk/fabric/

https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=ventile+dwr+treated
 Sivun alkuun

hannes
04.03.2020 12:19

^Eipä ole huudeltu. Olin aivan pimennossa -kele!

Sasta : Ventile on tiukkaan kudottu 100% puuvillaa joka kastuessaan turpoaa vedenpitäväksi.
Ei laminointia eikä sivelyjä!

Viimeinen muokkaaja, hannes pvm 04.03.2020 12:30, muokattu 1 kertaa
 Sivun alkuun

diver
04.03.2020 12:30

Eikö tuo käsittely vähän niinkuin vesitä koko ventilen idean.
Sama ostaa halvempaa matskua ja kyllästää vaikka itse.
 Sivun alkuun

Pepi
04.03.2020 14:44

Ventile on valmistajan mukaan kyllästettyä. Heidän sivuillaan mainitaan "optional PFC free impregnation", joten lieneekö kylläste siis yleensä PFC:tä? Vai onko kyllästys valinnainen, mutta aina ilman PFC-yhdisteitä?

Kaikkiallahan nyt pyritään eroon noista fluoriyhdisteistä, vaikka niiden haitallisuus vaihtelee suuresti molekyylin rakenteesta riippuen. Fluorattuja yhdisteitähän on vaikka kuinka monia erilaisia.

Ventilen valmistaja kertoo värjäävänsä langan tai kankaan ennen kyllästämistä ja sen olevan sittenkin hankalaa saada tasalaatuiseksi. Ei siis ihme, jos Micke ei oikein onnistunut. Jos kyllästys tehdään upottamalla jo kankaana, Sasta on toki oikeassa sanoessaan, ettei ole laminointia eikä sivelyä...

Micke
04.03.2020 16:11

KVG tai jotain sinnepäin, olisi varmaan pitänyt tarkistella asiaa etukäteen googlesta, mutta nyt lienee parasta joko värjätä uudestaan tummemmalla värillä tai kokeilla värin poisto ohjelmaa, joka vienee mähdollisen DWR-käsittelyn mennessään ja kaiketi palauttaa sen alkuperäisen värin. Kokeilu menee kyllä huhtikuun lopulle, kun tulee vietettyä lapissa reilu 5 viikkoa seuraavan 6 viikon aikana.

hannes
04.03.2020 16:43

Pepi kirjoitti:
Jos kyllästys tehdään upottamalla jo kankaana, Sasta on toki oikeassa sanoessaan, ettei ole laminointia eikä sivelyä...

Niinpä! Meikäläistä vietiin kuin pässiä narussa..
 Sivun alkuun

MarttiJ
05.03.2020 12:31

Netissä oli juttua että Ventile on ollut jo aikoja schoellerin kangasta ja/tai stotz etaproof-kangasta eikä aikoihin tehty enää englannissa. Mutta niitä kankaita saa kyllä omiin projekteihin mm.extremetextilsistä. sori ei juuri liittynyt keskusteluun.
Eikä tämäkään; jos joku on kasvanut ulos s/xs koon moskustaan niin ostan.
 Sivun alkuun
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... , 17, 18, 19  Seuraava

Tutustu muihin vastaavaan asiaan liittyviin keskusteluihin (Hakee kaikki keskustelut joiden otsikoissa esiintyy sama sana)
Aihe Kirjoittaja Foorumi Vastaukset Lähetetty
V: mosku-puvun ventiletakki xs vaalea... MarttiJ Ostetaan ja Myydään 0 23.04.2020 16:24 Katso viimeisin viesti
Myydään Canada Goose Expedition puku,... teeri Ostetaan ja Myydään 0 26.12.2018 0:34 Katso viimeisin viesti
O: mosku puku s/xs MarttiJ Ostetaan ja Myydään 3 27.08.2016 15:30 Katso viimeisin viesti
Puku päällä Haltille Turvekammi Kesävaellusvarusteet 23 14.12.2008 1:13 Katso viimeisin viesti
Signaldalen-Pältsa/Mosku Rusti Norja, Ruotsi, Venäjä ja muut lähialueet 5 21.02.2008 17:47 Katso viimeisin viesti
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa

Sivun alkuun  

Sivu 18 Yht. 19
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... , 17, 18, 19  Seuraava
Siirry: