Vaellusturinat II
Osta ja työllistä yh-äitejä Vietnamissa

Etusivu Rekisteröidy VaellusWiki Ohje Vaellusnet Kuva MMS-Blog Vaellusturinat I Tilastot Avatarit Valokuvakilpailu WAP  
Asentopaikkani Phoogle | Retkeilijän kiintopisteet                      

Kantotulen lieskan leikintää Hammastunturin syksyisessä erämaassa.... Kulpakkojokea Hammastunturin kupeessa....... Kuoppajärvi Hammasjärven pohjoispuolella ja ruskainen haavikko........ Pyhä-Nattasen huipulta heinäkuun 2005 helteillä... Idyllinen Riestojoki Sompion luonnonpuistossa..... Anterin huipulta itäänpäin kevättalvella 1993.....

Vaellusturinat II Foorumin päävalikko Talvivaellusvarusteet Tena makuupussi kysymys, apua tarvitaan
Näytä edelliset viestit:   
      Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia  
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe: Tena makuupussi kysymys, apua tarvitaan
laphilainen
27.01.2020 11:29

Terve

Tietäjien tietoa tarvitaan!
Olen sen sukupolven eränkävijä että Ivalossa rajalla armeijassa ollessa tutustuin Tena 80 makuupussiin ja pidin sitä silloin sillä kokemuksella parhaimpana mahdollisen talvipussina ja ostin itselleni armeijan jälkeen ko. makuupussin.

Nyt käsiini on löytynyt Tena Forest 65 makuupussi. Kaveri on talvipussia vailla ja olisin tätä pussia antamassa kaverille. Mutta tietääkö kukaan mikä on Tena Forest 65 lämpötilasuositukset?

Sen tiedän että Tena 80:lla pärjää vielä 25 - 30 asteen pakkasessa, mutta missä lämpötiloissa pärjää Tena Forest 60:lla?
Ihme ja kumma, Googlesta ei tätä tietoa löytynyt....
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
amatööri
27.01.2020 12:15

Voisiko jotain päätellä pussien materiaaleista ja painoerosta? Saattaa olla enää vähän kumpaakaan pussia liikenteessä. Itseltä löytyy tuo Tena 80. Toivotaan että saitilta löytyy joku oikea tietäjä.

varsijousi
27.01.2020 16:51

Jäljitin Tena 70 ja Tena 100 omistajan netistä, saattais tietää kysyjän tarpeisiin vastauksia. Jollei parempaa tietoa löydy, niin ota yhteys yv:nä. En tunne millään tavoin jäljittämääni henkilöä, vaikka yhteystietoineen Tenan löysinkin.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe: Re: Tena makuupussi kysymys, apua tarvitaan
Mangrove
14.02.2020 21:27

laphilainen kirjoitti:
Mutta tietääkö kukaan mikä on Tena Forest 65 lämpötilasuositukset?

Partioaitan mainoksesta, julkaistu Helsingin Sanomissa 23.9.1988: "Tena Forest 65. Päällinen polyamidia RS 100 %. Quallofil-täyte. Käyttö -25 C saakka. Nyt 535- (ovh 895,-)".
 Sivun alkuun

Micke
14.02.2020 22:14

Tenan Profess 80 vastannee nykyisten normien mukaan uutena jotain -15--20 pussia, käytettynä ehkä -5--10, kun kuitupussit rapistuu aika nopsasti käytössä. Jos joku väittää nukkuvansa siinä hyvin jossain -30 pakkasessa, haluaisin kylä tietää mitä oli päällä siinä kelissä.... Toki kylmemmässäkin pärjää, mutta mukava nukkuminen on ihan eriasia......

Itse sanoisin että Tenan Profess 80 on -10--15 asteen pussi, Joutsenen Erikoistunturi on -20--25 asteen pussi, Mountain Hardwearin Ghost on -35--40 asteen pussi, kaikki edellämainitut omistaneena ja kaikilla kovassakin pakkasessa yöpyneenä, nukkunut olen kahdessa viime mainutussa, kun Tenassa ei voinut kylmyyden takia nukkua..... Omasta mielestäni noi Tenan profess 80-100 pussit ovat liki kusetusta, painavia ja kylmiä, toki kelkkahaalarissa tarkenee, kun menee niiden sisään....

Kesäpuseista Wm highlite on mielestäni +1-+3 pussi ja Marmotin plasma 15 -8--12 pussi mukavuus lämmöiltään.
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

laphilainen
15.02.2020 13:54

Olen eri mieltä sillä reunaehdolla että aika voi olla rapistanut täytteitä. Kolme yötä olen olen Tenä 80:lla nukkunut - 25 - 28 asteen pakkasessa, yksi yö paleli kun nukuttiin Korouoman pohjalla lankkulattiaisessa laavussa. Samana päivänä oli muuten alkanut Poika ja ilves elokuvan kuvaukset. Kuvausryhmä lähti hotelliin ja ihmettelivät kovasti että siihenkö me jäädään yöksi. Eli aikaa on kovien kelien öistä kulunut mutta siltikin olen eri mieltä tuolla yhdellä reunaehdolla. Ja isot erot on ihmisten kylmän tuntemuksiaan, joku on vilukissa kun toisella ei ole mitään hätää samoilla varusteilla.
Ei sinullakaan ollut faktaa mitä kysyin, vain besserwisseröintiä. Toki ajat muuttuneet ja auttamatta vanhanaikainen makuupussi on kyseessä.
 Sivun alkuun

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe: Re: Tena makuupussi kysymys, apua tarvitaan
laphilainen
15.02.2020 13:56

Mangrove kirjoitti:
laphilainen kirjoitti:

Partioaitan mainoksesta, julkaistu Helsingin Sanomissa 23.9.1988: "Tena Forest 65. Päällinen polyamidia RS 100 %. Quallofil-täyte. Käyttö -25 C saakka. Nyt 535- (ovh 895,-)".

Kiitos tiedosta!
Miten tämän tiedon löysit?
Hattua pitää nostaa!
 Sivun alkuun

Hamalainen
15.02.2020 19:48

Micke kirjoitti:
Tenan Profess 80 vastannee nykyisten normien mukaan uutena jotain -15--20 pussia, käytettynä ehkä -5--10, kun kuitupussit rapistuu aika nopsasti käytössä. Jos joku väittää nukkuvansa siinä hyvin jossain -30 pakkasessa, haluaisin kylä tietää mitä oli päällä siinä kelissä.... Toki kylmemmässäkin pärjää, mutta mukava nukkuminen on ihan eriasia......

Itse sanoisin että Tenan Profess 80 on -10--15 asteen pussi, Joutsenen Erikoistunturi on -20--25 asteen pussi, Mountain Hardwearin Ghost on -35--40 asteen pussi, kaikki edellämainitut omistaneena ja kaikilla kovassakin pakkasessa yöpyneenä, nukkunut olen kahdessa viime mainutussa, kun Tenassa ei voinut kylmyyden takia nukkua..... Omasta mielestäni noi Tenan profess 80-100 pussit ovat liki kusetusta, painavia ja kylmiä, toki kelkkahaalarissa tarkenee, kun menee niiden sisään....

Kesäpuseista Wm highlite on mielestäni +1-+3 pussi ja Marmotin plasma 15 -8--12 pussi mukavuus lämmöiltään.

Tena professit olivat aikansa huippupusseja. Nyt kun vuosikymmenet ovat kuluneet ne ovat hyviä alkukevään ja loppusyksyn pusseja. Niiden hyvä puoli on se että ne ovat tilavia. Tietenkin jos on joku sissinranka jolla rasvaprosentti on miinuksella niin ne ovat liian suuria. Pitää ottaa huomioon että ne ovat aika painavia nykymitoilla mutta silti asiallisia pusseja.
Eräkärryllä tai ahkiolla pussit kulkevat hyvin
 Sivun alkuun

Micke
15.02.2020 21:05

Itse olen aina ollut "lämmin nukkuja", WM highlitellä meni uutena mukavasti noin +-0, kun lupaus oli jotain +2, samaten joutsenen Ultra-lightillä meni noin -8--10, kun lupaus oli jotsain -7. Sen sijaan Tenalla ei olisi ikinä mennyt tuo luvattu -40, joka oli enemmän kuin naurettava ilmoitus (lupaus se ei voinut olla Smile .

Itse kuvittelisin omaavani jonkin verran kokemusta kylmässä nukkumisesta ja omasta mielestäni Tenan Profess 80 on uutena tuo -15--20 pussi. Oma Joutsenen Erikoistunturi on ostettu käytettynä 20 vuotta vanhana (mutta käyttämättömänä), mutta silti se on verrattomasti eristävämpi, kuin aiemmin omastamani Profess 80 (Joutsenen mukavuuslämpö ehkä -25--30). MHW:n Ghostiin en voi edes verrata tuota Tena Profess 80:stä. Eroa on ainakin 20 astetta ja nykyisin olen kuitenkin noin 90 kiloinen, joten plösöjen ja ei lämpöä tuottavien kirjoitukset voin ohittaa olan kohautuksella...

Se että pussi on halpa, ei tarkoita että pussi olisi hyvä. Mielestäni Tenan Profess 80 ja Profess 100 pussit olivat halpoja (siksi tuon Profess 80 pussin ostin), mutta ei niin hyviä.... Nykyisin saattaa nähdä Joutsenen Erikoistunturin vaelluksella, mutta Tenaa tuskin näkee....
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

laphilainen
15.02.2020 22:45

Niin, itse en voi muuhun peilata kuin omiin kokemuksiini ja olen nukkunut Tena 80:lla -25 - 28 asteen pakkasessa kangaslaavussa ja kylmää en tuntenut. Uskon että se vieläkin menisi kunhan pitää huolen että kylmä ei pääse alta. Tässä melkein sen verran lämpenee, että pitää suorittaa koe kunhan vielä pakkaset vielä saapuu. Annan rapoa kun sen teen. Tänä vuonna Nuorgamin -36 asteen ja Tulppion -26 asteen öissä sen olis voinut tehdä.

Mutta se miinus 40 on jo liika, siinä on mainosmies puhunut..
Kuten mainittu tilavuus on sen hyvä puoli ja paino&pakkauskoko miinuksia.

Kuten tässä viestissä kysyin tietäjiä niin nim.merk. Mangrovelle kunnioitusta kun tuollaisen faktan pystyi kaivamaan. Siinä mielessä Vaellusnet on mielenkiintoinen paikka että täällä on ihimisiä joilla on aikamoinen tietomäärä. Välitin kaverille (syntynyt -95) Mangroven viestin niin kyllä ihmetteli mistä tuollainen tieto löytyi Very Happy
 Sivun alkuun

Pepi
16.02.2020 0:21

Yksittäisten kokeilujen vertailukelpoisuutta häiritsee ehkä tilanteiden (ja nukkujien) erilaisuus. Itselläni esimerkiksi kunnon ilta-aterian merkitys on ollut yli kymmenen astetta. Nälkä ei tule yksin, sen seurassa on vilu.

Mangrove
17.02.2020 19:59

laphilainen kirjoitti:

Helsingin Sanomien Aikakoneesta löytyy kaikki julkaistut numerot vuodesta 1889 alkaen. Palvelun käyttö on avoin kaikille tilaajille. Kansalliskirjaston tietokannasta löytyy satoja aikakauslehtiä vuodesta 1771 lähtien. 1930 jälkeen julkaistuja aineistoja voi selata muun muassa vapaakappalekirjastoissa.
 Sivun alkuun

seppo
17.02.2020 22:29

ja vuoden 1930 jälkeen julkaistuja voi selailla yliopistojen käyttäjä- ja salasalatunnuksilla. Menetin valmistuttuani ne, mutta ilmoittauduin halvimpaan avoimen yliopiston kurssiin ja sain ne takaisin.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Blog Käy lähettäjän sivustolla Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

laphilainen
30.04.2020 0:18

Mangrove kirjoitti:
laphilainen kirjoitti:

Kiitos tiedosta!
Hattua pitää nostaa!
 Sivun alkuun

hapan korppu
01.05.2020 8:40

Pepi kirjoitti:
Yksittäisten kokeilujen vertailukelpoisuutta häiritsee ehkä tilanteiden (ja nukkujien) erilaisuus. Itselläni esimerkiksi kunnon ilta-aterian merkitys on ollut yli kymmenen astetta. Nälkä ei tule yksin, sen seurassa on vilu.

Juuri näin... Muita muuttujia on niin paljon, että lupaukset mukavuuslämpötiloista ovat parhaimmillaankin vaan suuntaa-antavia. Mun kesäpussin mukavuuslämpötilaksi on ilmoitettu -1 astetta. Olen nukkunut tuolla pussilla mukavasti vilusta ja kylmästä kärsimättä -6 asteessa ja vastaavasti palellut unta kunnolla saamatta +4 asteen nukkumalämpötilassa.

Nälän lisäksi makuualustan eristävyydellä on samankaltainen +/-10 asteen merkitys. Varsinkin takavuosina näkyi paljonkin kombinaatioita, jossa retkeilijöillä oli ylimitoitettu makuupussi ja alimitoitettu makuualusta. Tätänykyä vaeltajien ymmärrys makuualustan suhteen on jo paljon parempi. Kannattaa myös tarkoin optimoida mitä pukee päällensä makuupussiin. Kokeneet tietävätkin, ettei se välttämättä niin mene, että enemmäm alusvaatteita on parempi. Samoin " kylmän tottumuksella" eli ruskean rasvan koostumuksella kehossa on erittäin suuri merkitys. Ainakin allekirjoittaneella menee usein niin, että ensimmäisenä parina yönä vaelluksella saattaa hiukan palella, mutta kehon tottuessa kylmään vilu häviää. Tämä siitäkin huolimatta, että itse makuupussi ei olekaan yhtä lämmin kosteudenkertymisen vuoksi.

Ai niin... leiripaikan valinnallakin on suuri merkitys. Esim pystytätkö teltan järven/joen rantaan kauniiden maisemien ja/tai juomaveden hakemisen helppouden vuoksi vaiko vähän kauemmas kosteudelta ja tuulelta suojaisempaan paikkaan. Sama nukkuja, sama makuupussi ja ero voi olla varsin dramaattinen vaikka väliä olisi vain sata metriä leiripaikalla.
 Sivun alkuun
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin

Tutustu muihin vastaavaan asiaan liittyviin keskusteluihin (Hakee kaikki keskustelut joiden otsikoissa esiintyy sama sana)
Aihe Kirjoittaja Foorumi Vastaukset Lähetetty
Myyty: Exped Waterbloc 600 -makuupussi hummelo Ostetaan ja Myydään 0 02.03.2020 20:27 Katso viimeisin viesti
Myyty:Marmot Angel Fire makuupussi Sini-Marja Ostetaan ja Myydään 0 01.03.2020 21:07 Katso viimeisin viesti
Ostetaan Joutsen Vaeltaja light makuu... Micke Ostetaan ja Myydään 6 16.01.2020 16:43 Katso viimeisin viesti
Myydään makuupussi Cumulus Teneqa 850... aslak Ostetaan ja Myydään 0 19.09.2018 18:24 Katso viimeisin viesti
Kevo-makuupussi - totta? Louestaja Hölynpöly... 5 27.06.2018 13:26 Katso viimeisin viesti
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa

Sivun alkuun  

Sivu 1 Yht. 1
Siirry: