Vaellusturinat II
Osta ja työllistä yh-äitejä Vietnamissa

Etusivu Rekisteröidy VaellusWiki Ohje Vaellusnet Kuva MMS-Blog Vaellusturinat I Tilastot Avatarit Valokuvakilpailu WAP  
Asentopaikkani Phoogle | Retkeilijän kiintopisteet                      

Kantotulen lieskan leikintää Hammastunturin syksyisessä erämaassa.... Kulpakkojokea Hammastunturin kupeessa....... Kuoppajärvi Hammasjärven pohjoispuolella ja ruskainen haavikko........ Pyhä-Nattasen huipulta heinäkuun 2005 helteillä... Idyllinen Riestojoki Sompion luonnonpuistossa..... Anterin huipulta itäänpäin kevättalvella 1993.....

Vaellusturinat II Foorumin päävalikko Kesävaellusvarusteet Pitääkö kengissä olla Gore-kalvo?
Näytä edelliset viestit:   
      Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia  
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Seuraava

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
mzungu
10.04.2006 22:37

Lainaus:
Kengän sopivuus omaan jalkaan on todellakin tärkeää. Yävuoristokenkää tarvitaan siellä missä jatkuvasti koko kehon paino pitää varata peukalonkynnen kokoiselle alalle, siis vaativassa vuorikiipeilyssä. Pohja on erittäin jäykkä juuri tämän takia, vai mitä Peelo? Normaaliin suomalaiseen tai islantilaiseen vaelluskäyttöön varmaan löytyy parempiakin jalkineita, kalvoilla tai ilman. Tosikko voisi tosiaan rekisteröityä.

Juuri näin... Smile Jos kengät sopivat hyvin (oli ne minkämalliset hyvänsä...), niin niillä viitsii kävellä pidempiä matkoja kuin epäsopivilla jalkineilla...oli maasto mikä tahansa.

Laadukkaan jalkineen ulkokuori jo itsessään useimmiten riittää pitämään veden ulkopuolella. Tämä aikaansaadaan mm. riittävän paksulla ja laadukkaalla rakenteella, jossa saumojen määrä on minimissään. Kunnon öljyämiset ja rasvaukset varmistavat lopputuloksen.

Pohjan jäykkyydestä olen kuitenkin sitä mieltä, että raskaalla kuormalla/ huonossa maastossa jalat kiittävät illalla jos kengän pohja - pikemminkin kuin jalan pohja - ottaa moukut vastaan. Tällöin myös nilkan tuen merkitys korostuu...Ohuempi pohja taas vaatii "kovempaa" jalkaa. Tämä on kuitenkin taas melko pitkälti tottumuskysymys.

Bergell topit eivät muuten ole muovimonot... vaan pikemminkin tällaiset "retrotyylin" alppikengät (toisinsanoen nykyisten vaelluskenkien eräänlaiset esi-isät). www.hanwag.co.uk valottanee hieman asiaa. Ne vastaavat pikemminkin saman valmistajan Alaska-mallia, mutta ilman kalvoja yms. modernin muotoilun piirteitä. Omistan myös La Sportivan Nepal Extremeit sekä ns. muovimonot (muistaakseni Koflachit)...ja näillä en lähtisi haahuilemaan Suomen oloissa muuta kuin jääkiipeilymielessä. En siis ole ehdottamassa Suomen (tai vastaaviin) oloihin "laskettelumonoja vaelluskäyttöön... Smile

Kun aika joskus nykyisistä lempikengistäni jättää, niin aion hankkia tasan samanlaiset...

Kumisaapasmielipide pätee edelleen (omistan niitä edelleen useamman erimerkkisen ja -tyylisen parin)... Wink
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

abumatic
11.04.2006 8:44

Pohjan jäykkyys vaikuttaa käyttömukavuuteen esim. rullautuvuuteen oleellisesti. Mitä jäykempi sitä epämukavampi. Kuorman (repun) ja sen kantajan paino vaikuttaa siihen kuinka jäykkä pohjan on oltava, että maaston epätasaisuudet eivät kipeytä jalkoja. Ylipainoinen GST tarvitsee jämäkät monot, normaalipainoinen kevytretkeilijä sitten luokkaa paria kevyemmät ja kevytrakenteinen UL-henkilö pärjää lenkkareilla tai suunnistustossuilla. Itse kuulun tuohon keskimmäiseen ryhmään ja olen tullut siihen tulokseen, että B-jäykkyys on sopiva. Olen nyt kokeillut kymmenkuntaa monoa, kun uudet pitää ostaa lähiaikoina, ja edelleen Salomonin Megatrek 6 tuntuu parhaalta. Mutta eikö todellakaan missään päin Suomea ole Meindelin AirRevolution 3.1. monoja tarjolla? Ne kun on katsastettu, niin pystyn tekemään päätöksen.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

mzungu
14.04.2006 12:23

Pohjan "rullaaminen" liittyy enemmäm pohjan muotoon kuin jäykkyyteen.

Erittäin jäykkäpohjaisistakin jalkineista löytyy versioita, joissa kärki ns."keulii"...ja päinvastoin. Löysä pohja ei rullaa, vaan pohja taittuu linttaan päkiän/varpaiden kohdalta, jolloin lyhyenkin matkan aikana mm. jalkaterän ja ukkovarpaan nivelen yhtymäkohta kipeytyy (tai sitten ei)...edelleenkin käyttäjäkohtainen ilmiö.

Henkilökohtaisesti valitsen mieluummin "liian" tukevat kuin lerput pohjat.

Itse olen 178/70 ja kantamus vaihtelee akselilla 10-50 kg...missiosta riippuen Wink
 Sivun alkuun

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe: kenkien suojaus
aribe
10.05.2006 0:22

Onko kellään kokemuksia kuinka hyvin NixWaxin kenkien suojausaine toimii pidemmillä reissuilla?

Itse kokeilin suojata nupukkipintaiset Columbian kevyet goretexit, joita käytin kevään loskakeleillä. Lyhyen kokemuksen mukaan ne toimivat hyvin, hylkien vettä ja likaa.

Tarkoitus olisi kokeilla sitä myös vanhoihin jo vuotaviin meindeleihin, jos niistä saisi vielä kulkukelpoiset? Tai, jos jollain on muita konsteja kokeiltaviksi..Ne Meindelit ovat noin nelisen vuotta vanhat ja joka reissun jälkeen pestyt, rasvatut ja kyllästetyt. Luulisi kestoiän olevan jonkin verran korkeampi?!Toki kilometrejä on jo takana useita satoja.. Sad
 Sivun alkuun

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe: Re: kenkien suojaus
japi2
05.06.2006 13:48

aribe kirjoitti:
Onko kellään kokemuksia kuinka hyvin NixWaxin kenkien suojausaine toimii pidemmillä reissuilla?

Itse kokeilin suojata nupukkipintaiset Columbian kevyet goretexit, joita käytin kevään loskakeleillä. Lyhyen kokemuksen mukaan ne toimivat hyvin, hylkien vettä ja likaa.

Tarkoitus olisi kokeilla sitä myös vanhoihin jo vuotaviin meindeleihin, jos niistä saisi vielä kulkukelpoiset? Tai, jos jollain on muita konsteja kokeiltaviksi..Ne Meindelit ovat noin nelisen vuotta vanhat ja joka reissun jälkeen pestyt, rasvatut ja kyllästetyt. Luulisi kestoiän olevan jonkin verran korkeampi?!Toki kilometrejä on jo takana useita satoja.. Sad

Oon kyllä ihmetellyt tämän palstan kalvokenkien käyttäjiä, että ovat saaneet kengät vuotamaan ja kalvot rikki yllättävän. Itselläni on ollu noin 6-vuotta Meindelin Himalayat, joita olen huoltanut noin 2-4 kertaa vuodessa ja ovat silti täysin vedenpitävät. Kenkiä on käytetty yhden vuoden verran putkeen joka päivä, plus kaikki vaellusreissut.

Pelkkä kyllästysaine ei tiettykään riitä suojaamaan kenkää kosteudelta. Sinuna rasvaisin ne Meindelit paksuun Nixwaxin rasvaan ja jätä ne vuorokaudeksi imeytymään. Muista rasvata saumakohdat kunnolla!! Pyyhi ylimääräset pois ja harjaa kunnolla. Tämän jälkeen oon pistänyt kyllästysaineen päälle. Näillä "nikseillä" omat kengät on pysynyt tosi hyvinä.

En kyllä ymmärrä miks sun kengät on voinu mennä huonoks jos oot niitä rasvaillu Shocked
 Sivun alkuun

Korvapuoli
05.06.2006 16:54

Aina sitä oppii uutta. Olen aina kuvitellut, että mikään kyllästysaine ei ota rasvaan kiinni, ja jos ottaa ei siitä ole mitään hyötyä. Missään ohjeessa en ole huomannut, että neuvottaisiin rasvauksen jälkeen laittamaan kyllästettä. Olen pitänyt niitä joko/tai-tuotteina. Lisäksi olen kuvitellut, että mikäli vuotavan kengän saa pitämään veden ulkopuolella jollakin aineella, niin vesi (hiki) pysyy myös sisäpuolella, mutta näinkään ei näköjään ole. Suokaa anteeksi, mutta olen varsin kokematon näissä ja muissakin asioissa.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Blog Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

Temirhan
05.06.2006 22:06

Gore kengät on kestoltaan paskoja mutta ihan ok kävellä.10 vuoden aikana alkanut vuotamaan hyvällä hoidolla ja norm.käytöllä(3pr.meindl/1pr.merrel/1pr.haglöfs/1pr.hanwag)taitaa olla vain paska tuuri,jalassa nykyisin aiglen saappaat.saiskohan mistään kunnollisia kalvottomia kenkiä.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe: Re: kenkien suojaus
Gártanoaidi
06.06.2006 0:22

aribe kirjoitti:

'Pitkä' on hieman venyvä käsite. Samoin 'reissu'. Vaellus-, hiihto-, pyörävaellus- jne. kengät kun kuluvat eri tavoin. Maastotyyppikin vaikuttaa. Sanoisin kuitenkin, että esimerkiksi hyvin hoidettujen hiihtokenkien tapauksessa yhdellä vahakäsittelyllä pärjää kuukauden pituisen reissun, mikäli vähintään puolikas taipaleesta tehdään kantavalla hangella. Ja vahalla tarkoitan Nikwaxin 'hunajaa'.

Perusohje voisi hiihto- ja vaelluskenkien kohdalla olla: ennen jokaista yli kolmen päivän pituista reissua uusi käsittely. En kyllä itsekään noudata tuota ohjetta orjallisesti. Hyvin on silti pärjätty.
 Sivun alkuun

japi2
06.06.2006 1:10

No ainakin mä oon noita kenkiä hoitanu eikä mitään ongelmia. Saatan olla toki väärässä(ohjeet saatu Turun partiovarusteesta). Kieltämättä, kun laitat kyllästeainetta rasvauksen jälkeen kengän pintaan, se jouksee kuin vesi hanhen selästä, että on tuossakin ehkä jotain perää. Enemmän oon kyllä rasvaillu kuin kyllästänyt. Oon huomannu että jos laittaa pelkkää kyllästettä, niin se kuivattaa nahkaa (täysin mutua ja silmällä havaittua). Onhan noi vaelluskengät toki hajoavaa kulutustavaraa jos vertaa esim. kumppareihin, mutta on niillä tosi hyvä kävellä.

Ei paljoa aikaa kun huolsin kenkäni puolen vuoden jälkeen ja rasvauksen jälkeen ne näytti taas tosi hyviltä. Ainoa paikka mistä minun kengät alkaa jossain vaiheessa vuotaa on kivisuojan ja nahan sauma kohta, sillä kumi on alkanut halkeilla tosi pahasti. Pidetään sormet ristissä onhan noi kengät aika arvokkaat.
 Sivun alkuun

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe: Vielä vaelluskengistä
Ile.R.
06.06.2006 2:05

Onko tietoa vieläkö löytyy Merrelin puolipohje-pituisia( eli vähän
pitempiä), gore-kenkiä. Vanhat toimi lähes 6-vuotta, usealla vael-
luksella ja siviilitöissäkin. Pohjat vaan alkoi kulua puhki. Lyhyitä
malleja kyllä löytyy, vaan kun en tukemisen kannalta suosi. Pitäisköhän siirtyä taas komukkeihin?
T:Ile.R.

Umpihanki
06.06.2006 6:48

Minkkiöljyä itse olen lätkinyt maihareiden kylkeen,ja hyvin on siinä virassa asiansa ajanut.
Kalvokenkiin sitä ei kuulemma parane laittaa,väittävät asiantuntijat.

Tässä kun nyt on kerran kenkien trimmauksesta puhe,niin kysynkin onko kukaan käyttänyt loppusilauksen tekemiseen autonvahaukseen käytettävää lampaannahkatolloo,jonka saa kiinitettyä vaikkapa akkuporakoneeseen.

Saattais saada komeen pinnan aikaiseks,vähällä vaivalla.
 Sivun alkuun

Vänkä
06.06.2006 7:07

Foorumin alkuperäinen kysymys: Pitääkö kengissä olla Gore-kalvo?

Itse tallustelin iät ajat gorevaelluskengillä hintaluokaltaan 80-130 euroa (450-750 markkaa). Sain kestämään ne keskimäärin 3 vuotta. Kun sain kengät märiksi, niin eihän niitä kylän erkkikään kuivannut vaelluksen aikana. Pohjat ja ompeleet kestivät, mutta vedenpitävyys hoidossakin väsähti. Tässäkin pätee se vanha hokema: halpa ja laatu eivät kulje käsi kädekkäin (ainakaan minun otoksellani)

Niinpä siirryin kumisaapastalebaaneihin. Ja tyytyväisenä hohdan. Siispä vastaus kysymykseen: ei tarvitse:)
 Sivun alkuun

blueraven
06.06.2006 7:19

Eipä tuo Gore-kalvo välttämätön ole, vaan tulee laadukkaat kengät ostaessa ikäänkuin kaupan päälle.

Ainakaan itselleni en ole löytänyt jalkaan sopivia, riittävän tukevia kenkiä ilman kalvoa.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti Vastaa lainaamalla viestiä

hannes
06.06.2006 10:07

Onko kenelläkään kokemusta Lowan"tibet" kengistä?
Käytin monta vuotta Lowan kalvottomia monenlaisessa kulussa ja ne oli HYVÄT!
Salomoneistani kun aika jättää (ei kuitenkaan vielä)olen ajatellut ostaa Lowat ( tib.)- voittihan ne jonkun testinkin - vaikka ne testit antaakin vain korkeintaan suuntia...
Lassin retkiaitta myy Lowa tib. näemmä 269eur .
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

Saladin
06.06.2006 16:32

Pitää tehdä ero rasvaamisen ja vahaamisen välille.

Yleensä neuvotaan käyttämään vaelluskenkien kyllästämisen vahan ja suihkeen yhdistelmää. Esim. Nikwaxin kiinteähkö "hunaja" on vahaa. Nikwaxilla on toki kymmeniä erilaisia kyllästeitä ja hoitoaineita, varmaan siellä on rasvojakin joukossa.

Rasvaa ovat saapasrasvat, valjasrasvat, minkkiöljyt jne. Näiden sanotaan tukkivan Gore-kalvon. Runsas rasvaaminen myös pehmentää nahkaa ja vähentää kengän tukevuutta. Toisaalta pehmentäminen voi auttaa liian kovien nahkakenkien kanssa.

Kalvottomille kengille voi käyttää tavallisten vahojen vaihtoehtona myös silikonipohjaisia aineita, kuten Meindlin Sil-proof.
 Sivun alkuun
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Seuraava

Tutustu muihin vastaavaan asiaan liittyviin keskusteluihin (Hakee kaikki keskustelut joiden otsikoissa esiintyy sama sana)
Aihe Kirjoittaja Foorumi Vastaukset Lähetetty
M: 2 hengen teltta, miesten gore-takk... Esukki Ostetaan ja Myydään 1 18.05.2020 19:19 Katso viimeisin viesti
Ostetaan Garmin Colorado GPS, saa oll... varsijousi Ostetaan ja Myydään 2 05.02.2019 22:06 Katso viimeisin viesti
3-kerros gore-takin taskun pohjasauma... Navigaattori Muut varusteet 3 13.12.2017 22:29 Katso viimeisin viesti
M/V: Tierra Scirocco Gore-Tex-housut ... Ollimer Ostetaan ja Myydään 0 08.08.2017 17:09 Katso viimeisin viesti
M: Meindl koko 42 gore-tex vael... hekrules Ostetaan ja Myydään 7 30.03.2017 21:11 Katso viimeisin viesti
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa

Sivun alkuun  

Sivu 5 Yht. 9
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Seuraava
Siirry: