Vaellusturinat II
- Osta ja työllistä yh-äitejä Vietnamissa

Etusivu Rekisteröidy Ohje Vaellusnet Kuva MMS-Blog Vaellusturinat I Tilastot Avatarit  
Asentopaikkani Phoogle                      

Kantotulen lieskan leikintää Hammastunturin syksyisessä erämaassa.... Kulpakkojokea Hammastunturin kupeessa....... Kuoppajärvi Hammasjärven pohjoispuolella ja ruskainen haavikko........ Pyhä-Nattasen huipulta heinäkuun 2005 helteillä... Idyllinen Riestojoki Sompion luonnonpuistossa..... Anterin huipulta itäänpäin kevättalvella 1993.....

Vaellusturinat II Foorumin päävalikko Kalastus Kalastavia vaeltajia?
Näytä edelliset viestit:   
      Kaikki ajat ovat GMT + 2 tuntia  
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Seuraava

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Perhopatrooli
05.05.2009 14:03

abumatic kirjoitti:
kalojen tapauksessa on olemassa hyvä ja hyväksytty käytäntö, että saaliskalat tapetaan välittömästi. Mikään edellisistä ei ole kidutusta.

Yhtä paljonhan kalaan koskee kun sinä kelaat sitä rannalle tai minä.

abumatic kirjoitti:
Kalastuslaki ja -asetus määrää päästämään veteen takaisin tietyn mitan alittavat kalat. Tämän takia kyseinen vapauttaminen ei ole kidutusta.

Laughing Tanen alamitta yleisesti on 40 cm. Eli kun koukutat 38 senttisen taimenen ja päästät irti, se ei ole kidutusta, mutta kun koukutat 42 senttisen taimenen ja päästät takaisin, se on kidutusta? Mielenkiintoinen logiikka. Eli alle 40 senttisiin taimeniin ei koske, kun koukku uppoaa leukaan?

abumatic kirjoitti:
jos kaloja pyydetään ja vapautetaan vain siksi, että niitä voitaisiin pyydystää uudelleen, on kyse tarkoituksellisesta kiduttamisesta.

Totta. Tuon tiedostan, mutta en aio lopettaa. Pitää vaan pystyä elämään itsensä kanssa. En tiedä sitten tulisiko minulle parempi mieli jos lopettaisin kalojen laskemisen takaisin ja alkaisin kiduttamaan "vahingossa" Laughing

Sellainen kalamies ei kiduta kaloja, jonka vieheissä ei ole koukkuja. Eikai tässä mitään ihmeellistä ole, koukku huulessa tekee kipeää.

Näitä keskusteluja olen lukenut tarpeeksi, joten jospa jätämme tämän tähän eikä pilata hyvää retkifoorumia Very Happy
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

abumatic
05.05.2009 14:17

Tuollaisilla kirjoituksilla ansaitset minun ja monen muun savusilmän halveksunnan. Et muuta.

tyy
05.05.2009 14:37
Vieras

Luonto on täynnä kipua ja kärsimystä, se on siis normaalia. Sattuuko kaloihin, on minusta täysin toisarvoinen kysymys.

C&R on kalastuksena täysin tuomittavaa ja käsittämätön filosofia.

Olen itse toistaiseksi lopettanut kalastuksen kokonaan, koska se ei ole minun harrastusteni tai elantoni kannalta välttämätöntä. Lopettamisella ei ole mitään tekemistä kalojen säälimisen kanssa, teen sen muista syistä. Olkoon vaikka protesti järjettömälle C&R pelleilylle.

En ole yleensä kovin jyrkkä mielipiteissäni ja yritän uudistua. Mutta tässä asiassa olen ehdoton, enkä myöskään usko uudistuvani.
 Sivun alkuun
Personal Photo Album Vastaa lainaamalla viestiä

Napakettu
05.05.2009 15:05

Olen kerran harrastanut C&R-kalastusta. Tämä tapahtui joidenkin jalkapallon MM-kisojen aikaan. En nyt muista mitkä mutta keskellä yötä pelattiin. Ottelu päättyi 24.00 ja seuraava oli vasta 02.00 niin päätin mennä väliajalla kalalle. Sain siinä tunnin aikana neljä isohkoa rautua, kahen kilon kahta puolin. Päätin että nyt riittää mutta ahneuksissani heitin vielä ja heti tarttui parikiloinen. Laskin sen uimaan ja aattelin että vielä viimeinen heitto, sitten saa riittää. No heitin ja heti tärähti. Arviolta kolmekiloinen kävi siinä kuvattavana ennenkuin laskin sen takaisin. Siinä mietin että harvoin kolmekiloisia rautuja Suomessa kalastetaan C&R-menetelmällä... Enhän olisi sitä muuten vapauttanut mutta kun kesän suurin sitä ennen painoi 4100 g....

Muuten olen sitä mieltä että jalkapallon takia kannattaa valvoakin, mutta tämä lätkä, j*******n peli.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

OS
05.05.2009 20:20

tyy kirjoitti:

C&R on kalastuksena täysin tuomittavaa ja käsittämätön filosofia.

Olen itse toistaiseksi lopettanut kalastuksen kokonaan, koska se ei ole minun harrastusteni tai elantoni kannalta välttämätöntä. Lopettamisella ei ole mitään tekemistä kalojen säälimisen kanssa, teen sen muista syistä. Olkoon vaikka protesti järjettömälle C&R pelleilylle.

En ole yleensä kovin jyrkkä mielipiteissäni ja yritän uudistua. Mutta tässä asiassa olen ehdoton, enkä myöskään usko uudistuvani.

Samat sanat.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

Sipe
05.05.2009 22:05

Vaikkei kalastus pakollista olekaan nykyaikana ruuan hankinnan kannalta, niin silti ymmärrän vielä sen jotenkin, ja tuleepa sitä jossain määrin itsekin harrastettua.
Mutta kyllä tuota c&r:ää on vaikea sulattaa, täysin turhaa kalojen kiusaamista, vieläpä isossa mittakaavassa.
Toissavuonna tapasin mukavia ukkoja vaellusreissullani, ja heidän juttujaan oli mukava kuunnella ja haastaa kalajuttujakin. Siinä vaiheessa vain meinasi musta savu nousta päästä, kun toinen alkoi kehua poikansa kalastustaitoja. Oli kuulemma saanut yhden päivän aikana Valtijoelta pitkästi yli sata kalaa... Varmasti on hyvä kalastaja, mutta mitä ihmeen järkeä on kiusata tuollaista määrää turhan takia?! Ei mene minun jakeluun.
Nämä tämän "tyylilajin" edustajat vieläpä kehuvat sitä luonnolliseksi, kyllä siitä on luonnollisuus kaukana tuosta hommasta...
Aiemmin ollut kommentti siitä että kun valitsee kalastuspaikkansa, pystyy vähentämään alamittaisten saantia, pitää paikkansa. Ei tarvitse sitten turhaan pikkukalojakaan kiduttaa...
Mutta asiasta toiseen, tämähän on mennyt jo muutenkin ohi alkuperäisen... Smile Minkälainen ajatusmaailma teillä on, JOS harrastaa valikoivaa kalastusta, niin onko parempi ottaa ne pienemmät mitalliset syömäkaloiksi, ja jättää isomukset suvunjatkajiksi? Vai toisin päin? Mahdollisimman isot "pöytään" ja pienemmät kasvamaan? 30cm harrihan on kuitenkin aika pieni...Smile Tästäkin asiasta näkyy olevan vääntöä nykyään.
 Sivun alkuun

linkkari-inkkari
06.05.2009 0:25

Lainaus:
Pahaa tekee, kun katsoo vaikka TV:stä isojen miesten hihkuvan innosta, kun komea kala on siiman päässä taistelemassa.

Jaa'a. Inkkari ei ole C&R kalastusta harrastanut, mutta tunnustaa hihkuneensa innosta useammankin kerran tomeran kalan tempoessa siiman päässä. Kalastus ei ole inkkarille pelkästään pannun täytteen hankintaa, vaan myös tunnejuttu. Tässä mielessä inkkari ymmärtää noita ottijatuota-kalastajia. Ja onhan se kai pienempi paha päästää ylimäärä takaisin, kuin jättää rannalle mätänemään?

Silti, vaatimattomuus saattaa kaunistaa kalastuksessakin enemmän kuin vain huvin vuoksi nostetut jättisaaliit?

George
06.05.2009 12:02

Sipe kirjoitti:

Mutta asiasta toiseen, tämähän on mennyt jo muutenkin ohi alkuperäisen... Smile Minkälainen ajatusmaailma teillä on, JOS harrastaa valikoivaa kalastusta, niin onko parempi ottaa ne pienemmät mitalliset syömäkaloiksi, ja jättää isomukset suvunjatkajiksi? Vai toisin päin? Mahdollisimman isot "pöytään" ja pienemmät kasvamaan? 30cm harrihan on kuitenkin aika pieni...Smile Tästäkin asiasta näkyy olevan vääntöä nykyään.

Tästä oli muutama viikko sitten lehdissä eräs ruotsalainen selvitys jonka tulosten mukaan piti jättää isot kalat kutemaan ja ottaa niitä keskikokoisia.
Tutkimuksessa oli seurattu pitkään erään ison ruotsalaisen järven harjuskantaa. En tullut otetuksi tuota linkkiä talteen.
Oikeastaan tämä on järkeenkäypää darwinistisen ajattelumallin mukaan.
Kalastukseen liittyy kyllä muitakin merkityksiä kuin mahdollisimman iso lihatuotanto. Kuulun minäkin siihen porukkaan joka lopettaa onkimisen heti kun syömäkalat on saatu
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

rautu
06.05.2009 12:49

http://www.sonera.net/muumimaailma/muumipeli/

Tossa on ceeärrätyypeille. Ei tartte eläviä rääkätä.

Itse en juuri vapauta mitään. Saalistan syödäkseni niin ilmasta, maasta, kuin vedestä. Vain sopivasti, joskus liian vähän, koskaan en liikaa.

Ei oo häränpäivää!!
 Sivun alkuun

Perhopatrooli
06.05.2009 13:00

rautu kirjoitti:

Eihän tuota voi pelata, kun mitään ei päästetä takaisin Shocked

Edit: Niin ja pahoitteluni abumaticille että sain sinut halveksumaan itseäni. Minä en sinua halveksu, vaikka katsommekin asiaa eri kantilta.
 Sivun alkuun

rautu
06.05.2009 14:45

Perhopatrooli kirjoitti:
rautu kirjoitti:

Eihän tuota voi pelata, kun mitään ei päästetä takaisin Shocked

Edit: Niin ja pahoitteluni abumaticille että sain sinut halveksumaan itseäni. Minä en sinua halveksu, vaikka katsommekin asiaa eri kantilta.

Pitää soittaa soneralle, että C&R peli on hetikohta keksittävä tuon rinnalle. Laughing

Täälon joskus vähä jyrkkää.

Ei oo häränpäivää!!
 Sivun alkuun

rance
06.05.2009 16:39

Eipä ikinä ole tullut tuosta C&R:stä ongelmaa.

Johtuiskohan siitä kun saaliit ovat olleet niin vähäisiä, että on ollut pakko syödä kaikki mitä on saanut ylös.

Polvenkorkuisenakin kelpasi naapureillekin, mutta se taas ei mitenkään liity vaellukseen Wink

TV:n C&R kalastusohjelmatkin jää katsomatta, sen verran tuoreessa muistissa on leivätön pöytä... Sad
 Sivun alkuun

Pekka
07.05.2009 7:44

Sama täällä. Lienenkö hölmö, mutta lopetan kalastuksen vaelluksilla siinä vaiheessa kun kalaa on tulossa yli oman tarpeen. Viime reissulla Käsivarressa kokeilin laskea tiukasta koskesta väsytetyn harrin takaisin, mutta luultavasti ei olisi koskaan vironnut, niin meni hapoille. No, sinä iltana syötiin tavallista runsaammin harrifilettä.

George
07.05.2009 12:50

Minusta tuntuu siltä että C&R-kalastajilla kalaruokien arvostus on aika alkeellisella tasolla. Monessa retkijutussa kerrotaan miten illalla syötiin nakkeja, HKn sinistä tms. Samalla kuitenkin päästetään hyviä lohikaloja menemään.
Minulle pohjoisen retkeilyn eräs kohokohta on juuri se että saa kerrankin syödä pyyntituoretta luonnonkalaa. Sitä oppii arvostamaan kun muun ajan vuodesta saa lähimarketista ylensyötettyä ja ylirasvaista siikaa, mautonta virolaista kuhaa, tonnikala ja seitifileita tms. Hauenkin arvostus kasvaa kummasti kun sen syö heti eikä seuraavana päivänä.

Viikossa ei tuoreeseen kalaan ehdi kyllästyä.
 Sivun alkuun

Rinkkamies
09.05.2009 21:23

Kalastus nk. erämaassa etenkin on vallan upeaa ja nautinnollista ruuanhankintaa ja ajankulua.
Edellytyksenä sille on, ettei KOSKAAN, MILLOINKAAN ota enempää kuin jaksaa syödä.
Ruualla leikkiminen on kiellytty, sanoi jo vanha äitini aikoinaan.

Syyttäisin tässä C&R asiassa etenkin erilaisia eräilylehtiä ja meikäläistä kalastusjournalismia, usein jopa -kirjallisuuttakin.
Turhan usein näissä jutuissa elvistellään pyydettyjen (tai iskemään saatujen ja päästettyjen) lukumäärillä.

Muistan, miten alkoi tympäistä siihen asti niin hyvinä pitämäni Teuvo Hahl-Marjokorven tekstit, kun hän kertoi vaelluksellaan vetämästään kolmekiloisesta raudusta ja siitä, miten hän otti vielä seitsemän samanmoista lisää. Sehän tekee yhteensä 24 kg. (Pohjois-Norjan Kalavesiltä, WSOY, 1972, ss. 12 - 13).

Lisäksi hän vielä kehtaa ihastella, että kasvu on vienyt kalalta lähes 20 v.!

Nyt tietysti joku voi sanoa, että C&R -kalastaja ei olisi ottanut ainuttakaan, mutta allekirjoittanut sen ensimmäisen. Niinhän se on, mutta minä olisin syönyt kolmessa päivässä sen ottamani ja jättänyt näin kuluttamatta ympäri maailmaa tuotua teollista ravintoa koko tuon kolmen vrk:n ajan.

Sitten vielä nämä, esim. Erä-lehden niin huolella levittämät jutut isoista kalastusveneistä toistakymmenvapaisine siimoineen (tietenkin samassa lehdessä testit plaanareista, ökyveneistä, kaikuluotaimista, yms.). On maailma mennyt kummalliseksi!

Kai tämä on sitä vanhuutta, kun näitä ihmettelee. Mutta ainakin tämä on minun vanhuuttani, jolle en nyt mitään mahda. Nuori polvi jotenkin huolestuttaa: Toivottavasti se on terveempi kuin edeltäjänsä!
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti Käy lähettäjän sivustolla Vastaa lainaamalla viestiä
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Seuraava

Tutustu muihin vastaavaan asiaan liittyviin keskusteluihin (Hakee kaikki keskustelut joiden otsikoissa esiintyy sama sana)
Aihe Kirjoittaja Foorumi Vastaukset Lähetetty
Jokihelmisimpukat huutaa apuun vaelta... raakun puolesta Tiedotuskanava 9 28.02.2006 18:38 Katso viimeisin viesti
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa

Sivun alkuun  

Sivu 8 Yht. 10
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Seuraava
Siirry: