Vaellusturinat II
Osta ja työllistä yh-äitejä Vietnamissa
 
Etusivu Rekisteröidy VaellusWiki Ohje Vaellusnet Kuva MMS-Blog Vaellusturinat I Tilastot Avatarit Valokuvakilpailu WAP  
Asentopaikkani Phoogle | Retkeilijän kiintopisteet                      

Kantotulen lieskan leikintää Hammastunturin syksyisessä erämaassa.... Kulpakkojokea Hammastunturin kupeessa....... Kuoppajärvi Hammasjärven pohjoispuolella ja ruskainen haavikko........ Pyhä-Nattasen huipulta heinäkuun 2005 helteillä... Idyllinen Riestojoki Sompion luonnonpuistossa..... Anterin huipulta itäänpäin kevättalvella 1993.....
 

Vaellusturinat II Foorumin päävalikko Muut varusteet Optimus 111 Hiker
Näytä edelliset viestit:   
      Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia  
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 24, 25, 26, 27, 28  Seuraava

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Kösteri
20.01.2009 9:58


Viestejä: 1437
Taisi mäkäräinen ehdottaa tuota omasta kokemuksestaan. Wink
Minä en tuollaista vikaa ole vielä saanut aikaan, vaikka aika monta vaihtoehtoa onkin tullut kokeiltua...
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
abumatic
20.01.2009 20:46


Viestejä: 3109
Liian lyhyt esilämmitys lienee tavallisin ongelma näissä vanhan liiton keittimissä. Muut 'normaalit' ongelmat on mainittu jo keittimen käyttöohjeissa. Ja ne ovat vuoto karan tyveltä tai suuttimesta, siis pieni liekki niissä. Karan uudelleenasennuksessa vuoto on hyvin tyypillinen, mutta se korjaantuu helposti poksia (jossa grafiittitiiviste) kiristämällä. Suutin ei ole tähän mennessä vuotanut ollenkaan. Käyttöohjeessa neuvotaan kiristämään suutinta lisää jos vuotoa on.

Muista ongelmista minulla ei ole kokemusta, mikäli poltin on muuten ehjä.
_________________
Kom och ät konserverad gröt!
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Ahjo
26.01.2009 17:53


Viestejä: 116
Ultima Naltio -projekti etenee... Tuossa edellä kyselin vinkkejä pumpun/letkun ostoon. Selvittelyjen perusteella varaosien osto ei vaikuttanut kovin kannattavalta - varuste.netissä pumppu 60€ ja letku 30€. Paikallisen retkeilyliikkeen listahinta pelkälle pumpulle 78€. Elämä on! Tänään huomasin partiokauppojen myyvän Primus Gravityä hintaan ysi-ysi. Varaosina osatmiseen verrattuna siinä siis saa kaupan päälle polttimen Razz Sellainen tuli sitten hommattua. Uudenkarhea Optimuksen oma polttoainesäiliö muuttuu siis tarpeettomaksi, jos jollakin on moiselle tarvetta ottakoon yhteyttä.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Huokailija
01.09.2009 19:03


Viestejä: 245
Uusimmassa Erä-lehdessä on mitattua aineistoa, joka on kerätty polttamalla Primus Omnifuelia teltassa. Yleisenä toteamuksena näytti olevan, että teltassa keittely on ihmiselle haitallista. Paljonko tuosta haitallisuudesta pystyy välttämään kiinnittämällä huomion tuulettamiseen?
_________________
En ma iloitse, en sure, huokaa;
mutta metsän tummuus mulle tuokaa,
puunto pilven, johon päivä hukkuu,
siinto vaaran tuulisen, mi nukkuu,
tuoksut vanamon ja varjot veen;
niistä sydämeni laulun teen.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
abumatic
05.09.2009 12:53


Viestejä: 3109
Huokailija kirjoitti:
Uusimmassa Erä-lehdessä on mitattua aineistoa, joka on kerätty polttamalla Primus Omnifuelia teltassa. Yleisenä toteamuksena näytti olevan, että teltassa keittely on ihmiselle haitallista. Paljonko tuosta haitallisuudesta pystyy välttämään kiinnittämällä huomion tuulettamiseen?


Vilkaisin kyseistä testiä. Jotta mitään voidaan testata, täytyy hallita keittimen asianmukainen käyttö. Mitä kertoo testaajien taidoista se, että he olivat sitä mieltä, että ei ole mitään väliä mitä suutinta käytetään eri polttoaineille. Bensaa ja valopetroolia voi ajaa kohtuudella samalla suuttimella, mutta parempi palojälki saavutetaan käyttämällä vasittua suutinta kummallekin. Sen sijaan alkoholisuutin ei käy kuin alkoholin polttamiseen. Ja mitä kertoo testaajien tadoista se, että keitin paineistettiin 140 (sadallaneljälläkymmenellä) pumppauksella. Aivan järjetön määrä, koska ainakin Optimuksen pumpuilla täysi paine saavutetaan jo n. 40 pumppauksella. Tuskinpa Primus tuosta paljon poikkeaa.

Multifuel-keitin saadaan palamaan puhtaasti käyttämällä oikeaa suutinta ja sopivaa painetta. Puhtauden näkee suoraan liekistä, jonka pitää olla puhtaan sininen. Valopetrooleissa ja lamppuöljyissä on eroja, ja tätä asiaa on käsitelty perusteellisesti tässä ketjussa.

Käytännön kokemuksena teltassa keittely vaatii aina hyvän tuuletuksen, koska 3 KW keitin tarvii jo palamiseen paljon ilmaa, puhumattakaan mahdollisen kuivaamisen tarvitsemasta ilmankierrosta.

Erä-lehden testi oli mielestäni arvoton, juosten kustu.
_________________
Kom och ät konserverad gröt!
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Nevis
05.09.2009 13:29


Viestejä: 1072
Primuksen Omnifuelia ja muutamaa muutakin monipolttoaine-keitintä paljon käyttäneenä olen jostain syystä, ehkä laiskuuttani, päätynyt käyttämään aina sitä suurireikäisintä suutinta, koska hirveää nälkää sammuttava sapuska valmistuu silloin nopeammin. En koskaan ole pohdiskellut sapuskaa tehdessäni, millä suuttimella syntyy kaunein palojälki tai mikä poltin on hiljaisin. Rättiväsyneenä ja pedon nälkäisenä sellaisia juttuja lähinnä naureskelee.

Teltassa tekee ruokaa vain ihminen, joka helvetin laiska ja mukavuudenhaluinen. Tämä koskee myös meikäläistä, sillä olen vanha ja mukavuudenhaluinen pieru, jolle ulkona kokkaamien on ikävää ja epämiellyttävää pitkän ja rasittavan rämpimisen jälkeen.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Mikko S
05.09.2009 14:36


Viestejä: 260
Tilasin tossa kesällä Norjasta armeijan entisen 111T:n. Ensimmäisellä poltolla liekki oli todella keltainen ja savuttava, taisi olla tankin pohjalla dieseliä tai muuta. Sittemmin vekotin on ruvennut palamaan suhteellisen puhtaasti, mutta liekin kärjissä tietyllä kohtaa vilahtaa aina välillä keltaista. Ilmeisesti tämän saisi palamaan aivan täysin sinisellä liekillä tuolla Tunnelma lamppuöljylläkin? Ensimmäisenä kannattaa varmaan vaihtaa suutin uuteen?
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
hannes
07.09.2009 15:44


Viestejä: 8981
abumatic kirjoitti:
Huokailija kirjoitti:
Uusimmassa Erä-lehdessä on mitattua aineistoa, joka on kerätty polttamalla Primus Omnifuelia teltassa. Yleisenä toteamuksena näytti olevan, että teltassa keittely on ihmiselle haitallista. Paljonko tuosta haitallisuudesta pystyy välttämään kiinnittämällä huomion tuulettamiseen?


Vilkaisin kyseistä testiä. Jotta mitään voidaan testata, täytyy hallita keittimen asianmukainen käyttö. Mitä kertoo testaajien taidoista se, että he olivat sitä mieltä, että ei ole mitään väliä mitä suutinta käytetään eri polttoaineille. Bensaa ja valopetroolia voi ajaa kohtuudella samalla suuttimella, mutta parempi palojälki saavutetaan käyttämällä vasittua suutinta kummallekin. Sen sijaan alkoholisuutin ei käy kuin alkoholin polttamiseen. Ja mitä kertoo testaajien tadoista se, että keitin paineistettiin 140 (sadallaneljälläkymmenellä) pumppauksella. Aivan järjetön määrä, koska ainakin Optimuksen pumpuilla täysi paine saavutetaan jo n. 40 pumppauksella. Tuskinpa Primus tuosta paljon poikkeaa.

Multifuel-keitin saadaan palamaan puhtaasti käyttämällä oikeaa suutinta ja sopivaa painetta. Puhtauden näkee suoraan liekistä, jonka pitää olla puhtaan sininen. Valopetrooleissa ja lamppuöljyissä on eroja, ja tätä asiaa on käsitelty perusteellisesti tässä ketjussa.

Käytännön kokemuksena teltassa keittely vaatii aina hyvän tuuletuksen, koska 3 KW keitin tarvii jo palamiseen paljon ilmaa, puhumattakaan mahdollisen kuivaamisen tarvitsemasta ilmankierrosta.

Erä-lehden testi oli mielestäni arvoton, juosten kustu.

Ostin kanssa ko. lehden testin takia, ja pettymys se oli. Mainitaanhan siinä että Omnifuelille on 3 erikokoista suutinta, bensalle yksi, jota tietysti testissä kaikille testatuille bensalaaduille varmaan käytettiinkin. Palaahan se polttoaine väärilläkin suuttimilla jotenkin mutta liekin väri kertoo kyllä kaiken.
Tuo testin 120 pumppausta tuntuu hurjalta (0,6l polttoainepulloon 0,4l polttoainetta)vaikken omia pumppauksiani ole tullut laskeneeksikaan (1l pullo tosin minulla mutta tuskin vaikuttaa noin paljon eroon)saisin varmaan krampin tuollaisesta jyskyttämisestä.
Täyttä pullloa saa pumppailla kesken kokkailunkin - varsinkin jos pulloon lirahtaa liikaa.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Huokailija
07.09.2009 15:59


Viestejä: 245
Hyvä ettei testi muillekaan auennut. En minäkään siitä paljon irti saanut. Etenkin tulosten auki kirjoittaminen käytännöksi jäi pahasti vajaaksi. Niin ikään keittimen käyttö oli niin ja näin.
_________________
En ma iloitse, en sure, huokaa;
mutta metsän tummuus mulle tuokaa,
puunto pilven, johon päivä hukkuu,
siinto vaaran tuulisen, mi nukkuu,
tuoksut vanamon ja varjot veen;
niistä sydämeni laulun teen.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
hannes
07.09.2009 21:50


Viestejä: 8981
Ettei tule pelkästään haukuttua, niin hyvää oli tietää että suosimani Nesteen Sprii Polttoneste on täysin ala-arvoista verrattuna Sinoliin ja Marinoliin - minä kun jopa aikoinaan tilasin sitä paikallisella Nesteellä , ja poltin mm. HeatPalilla pienessä p-reiän kokoisessa teltassa.Eli sen käyttö loppui tähän, - paitsi jo ostetut kotona.
Sitä en kyllä ymmärtänyt, miksi hengitysilmatestissä pisteitä sai myös polttoaineen saatavuus . Minua ainakin kiinnosti tällä kertaa otsikon mukaan vain ilman laatu keitintä teltassa käytettäessä.

Tavallista petrooliakin olisi voinut testata, kun kerran muitakin sekoituksia oli mukana.
Nesteen Valopetroolia on pänikkä ostettuna.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Mr_C
08.09.2009 1:44


Viestejä: 2894
hannes kirjoitti:
Sitä en kyllä ymmärtänyt, miksi hengitysilmatestissä pisteitä sai myös polttoaineen saatavuus


Olisikohan ollut halu yrittää saada jotkin polttoaineet näyttämään paremmilta ? mm. autonbensaa kun saa joka mutkasta ja siinä on kaikenlaisia lisäaineita tehostamassa syttymistä moottorissa ja myös suojaamassa sitä moottoria. Ne ei poltettuna varmasti ole parempia kuin muovipusseista tehty nuotio, vaikkei lyijyä sisälläkään enää.

Itse testiä vain hätäisesti vilkaisin, vaikka lehden sainkin lahjaksi. Tarvinnee lukea vielä tarkemmin, mutta vaikutti jo vilkaisullakin se ilmanlaadun mittaustapa hieman puutteelliselta ja ylimalkaiselta.

Jos oikeasti haluttaisiin testata polttoaineiden päästöjä keittimissä, niin pitäisi polttomäärät olla isompia ja myös verrata eri keitinten toimintaa toisiinsa. Siis saman "sarjan" laitteita, sen muihin vertaamisen lisäksi. Ei pelkästään polttoaineen keskimääräistä tulosta.

Kaasupullon päälle ruuvattavia keskenään, letkun päässä keitteleviä kaasupolttimoita keskenään, bensiinillä toimivia paineistettavia keskenään, samoin kuin dieselillä toimivia jne.

Jokin keitin malli on parempi kuin toinen, saman polttoaineen keittimistä. Valitsemalla "väärät" vertailupolttimet voi saada keskinäisen eron näyttämään toisenlaiselta.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
abumatic
08.09.2009 15:06


Viestejä: 3109
Mikko S kirjoitti:
Tilasin tossa kesällä Norjasta armeijan entisen 111T:n. Ensimmäisellä poltolla liekki oli todella keltainen ja savuttava, taisi olla tankin pohjalla dieseliä tai muuta. Sittemmin vekotin on ruvennut palamaan suhteellisen puhtaasti, mutta liekin kärjissä tietyllä kohtaa vilahtaa aina välillä keltaista. Ilmeisesti tämän saisi palamaan aivan täysin sinisellä liekillä tuolla Tunnelma lamppuöljylläkin? Ensimmäisenä kannattaa varmaan vaihtaa suutin uuteen?


Voisi olla fiksua puhdistaa tankki ja polttoaineputken päässä oleva suodatin. Jälkimmäinen löytyy kun irroitat takin polttimesta, semmoinen tötterölle kääritty suodatin putken päässä. Mitä suuttimia löytyy?
_________________
Kom och ät konserverad gröt!
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Mikko S
08.09.2009 15:28


Viestejä: 260
abumatic kirjoitti:

Voisi olla fiksua puhdistaa tankki ja polttoaineputken päässä oleva suodatin. Jälkimmäinen löytyy kun irroitat takin polttimesta, semmoinen tötterölle kääritty suodatin putken päässä. Mitä suuttimia löytyy?


Pitää kurkata suodattimet joskus ajan kanssa. Suutin on käsittääkseni "multifuel" mallia, eli osanumero 2509. Alkoholin polttamiseen tarvittavia osia ei tullut mukana...

Tämä suutinajatus lähti oikeastaan siitä mainitsematta jääneestä asiasta, että keltaisena "vilahtelevien" liekinpäiden kohdalle kattilan pohjaan muodostuu nokea ja muualle päin pohjaa ei.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
abumatic
08.09.2009 15:36


Viestejä: 3109
Mikko S kirjoitti:
Tämä suutinajatus lähti oikeastaan siitä mainitsematta jääneestä asiasta, että keltaisena "vilahtelevien" liekinpäiden kohdalle kattilan pohjaan muodostuu nokea ja muualle päin pohjaa ei.
¨

Suutin itsessään (jos sopii ko. polttoaineelle) ei aiheuta epäpuhdasta palamista. Syynä on epäpuhdas polttoaine tai muut epäpuhtaudet systeemissä. Niistä pitäisi päästä eroon.
_________________
Kom och ät konserverad gröt!
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
OS
08.09.2009 21:13


Viestejä: 7511
abumatic kirjoitti:

Suutin itsessään (jos sopii ko. polttoaineelle) ei aiheuta epäpuhdasta palamista. Syynä on epäpuhdas polttoaine tai muut epäpuhtaudet systeemissä. Niistä pitäisi päästä eroon.


Oletko abu päässyt polttimosi kipinöinnistä eroon?
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 24, 25, 26, 27, 28  Seuraava

 
Tutustu muihin vastaavaan asiaan liittyviin keskusteluihin (Hakee kaikki keskustelut joiden otsikoissa esiintyy sama sana)
Aihe Kirjoittaja Foorumi Vastaukset Lähetetty
M: Optimus 55/155 Buli Ostetaan ja Myydään 0 26.11.2019 1:25 Katso viimeisin viesti
M: Optimus Nova setti talvivaellukseen Diesel Ostetaan ja Myydään 1 31.08.2019 9:47 Katso viimeisin viesti
O: Optimus Polaris Optifuel Buli Ostetaan ja Myydään 0 08.07.2019 4:12 Katso viimeisin viesti
MYYTY: Optimus Hiker+ -retkikeitin Trekkeri Ostetaan ja Myydään 3 24.03.2019 14:38 Katso viimeisin viesti
myydään keittimiä optimus ja lyhtyjä ... optimushiker Ostetaan ja Myydään 0 18.06.2017 20:40 Katso viimeisin viesti
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


      Sivun alkuun  

Sivu 25 Yht. 28
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 24, 25, 26, 27, 28  Seuraava
Siirry: