Vaellusturinat II
- Osta ja työllistä yh-äitejä Vietnamissa

Etusivu Rekisteröidy Ohje Vaellusnet Kuva MMS-Blog Vaellusturinat I Tilastot Avatarit  
Asentopaikkani Phoogle                      

Kantotulen lieskan leikintää Hammastunturin syksyisessä erämaassa.... Kulpakkojokea Hammastunturin kupeessa....... Kuoppajärvi Hammasjärven pohjoispuolella ja ruskainen haavikko........ Pyhä-Nattasen huipulta heinäkuun 2005 helteillä... Idyllinen Riestojoki Sompion luonnonpuistossa..... Anterin huipulta itäänpäin kevättalvella 1993.....

Vaellusturinat II Foorumin päävalikko Kesävaellusvarusteet Tekninen alusasu ei hengitä riittävästi(?)
Näytä edelliset viestit:   
      Kaikki ajat ovat GMT + 2 tuntia  
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6  Seuraava

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
haahuilija
09.01.2010 17:02

Olen käyttänyt muutamaa halpaa teknistä alusasua ja kyllä ne mielestäni siirtävät kosteuden seuraavaan kerrokseen (tai ilmaan). Mutta jos tuntuu ettei näin tapahdu, on keksittävä muita keinoja. Suosittelen kokeilemaan merinovilla-alusasuja, niitä ohkasimpia hikiliikuntaan ja kesävaellukseen. Kokeilu tulee kyllä valitettavasti kalliiksi, mikäli petyt siihenkin. Itselläni on nimittäin kaksi merinopaitaa, Icebreaker ja Devold, joista Devold on mielestäni parempi (IB tuntuu kaikesta huolimatta pysähtyessä kylmemmältä, jos se on hikinen). Merinovilla on sikäli parempi kuin "muoviset" alusasut, ettei se haise. Kuivuu ehkä hivenen hitaammin, mutta nopeammin sentään kuin puuvilla. Ja vaikka se on "villaa", kudos on sen verran löyhää ettei kesällä ole sen kuumempi kuin joku tekninen paita. Kaikki yllä mainitut vain minun mielipiteitäni, ei välttämättä voi yleistää.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Pekka
09.01.2010 17:56

Hoh, hoijaa!
Minä olen niin vanhanaikainen, että käytän vain puuvillaa ja aitoa villaa. Jos isäni pärjäsi niillä talvisodassa, niin totta vie minäkin pärjään näissä keleissä.

MikkoL
09.01.2010 18:06

Kiitos kaikille kommenteista! Tässä vähän purkua tähänastisista:

p.kivelalle:
Tuota verkkoalusasua olen itsekin miettinyt, ja luulen, että ainakin semmoinen täytyy koeajaa tässä lenkkeillessä.

Ahonlaitaa kirjoitti: "Väitän siis havaintosi olevan väärä."
Sinäkös se olet minun paidan sisälläni ollut, kun noin tarkkaan tiedät? Wink
Kyllähän se kosteus tulee lopulta puuvillastakin läpi jos ehtii ennen jäätymistään ja "kastelee" mainitsemasi gore-takin sisäpuolen pakkasessa. Ilmeisesti ilmaisin itseni hieman väärin, eli en tarkoittanut, että teknisen alusasun pitäisikään imeä vettä. Kosteushan nimenomaan siirtyy diffuusiolla ikäänkuin puoliläpäisevän kalvon läpi. Näissä kokeilemissani alusasuissa tuo diffusionopeus vaan ei taida riittää, jottei epämukavaa ja nihkeän kosteaa oloa tulisi.

Joronjäljelle:
Kiitos vaan neuvostasi! Tuollainen kokemus alusasun "liimaantumisesta" itselläkin on. Tosin alusasut ovat urheilukaupasta ostetut: toinen muistaakseni etirel ja toinen top sportin omaa tuotantoa. Verkkokankaista olen miettinyt. Kun tuo keinokuitu ei oikein ole minun mieleeni, niin oliskos puuvilla tässä verkkoalusasussa parempi? Se ei kuitenkaan niin paljon pääse vettymään verkkomaisuutensa takia.

K-nen:lle:
Muistaakseni välissä olen käyttänyt adidaksen college paitaa tai sitten juossut pelkällä tuulitakilla. Tuulitakki vettäpitämätöntä 100% polyesteriä. Todella kevyt.

Sokosti Suomujoelle:
Saanko vielä tarkentaa, eli miksi et hikikäytössä käytä "muoveja"? Juuri tuon kylmyyden takiako? Merinovillasta olen myös kuullut positiivista. Täytyypä laittaa korvan taakse.

Turalle:
Tuo merinovilla-asu on juurikin herättänyt mielenkiintoni. Gorea en voi oikeastaan edes ajatella asuksi. Kokeillut olen kalvopukuja, ja todennut ne liian kuumiksi omiin tarpeisiini.

boueme kirjoitti: "Alle puuvillaa. Sitten villaa ja päälle nahkaa tai turkista tai öljykangasta. Tekniset kalberit voi käyttää vaikka nuotion sytykkeinä, samoin kuin muutkin muovivaatteet. Jos tulee hiki, pitää hiljentää tahtia. Jos tulee kylmä, pitää ottaa naukku Tapio-viinaa. "
No tämä kuulostaa jo lupaavalta! Very Happy

jaakko33 kirjoitti: "Hikoilen minäkin juostessa, hiihtäessä, pyörällä sekä uinnin aikana. Uinnissa sitä hikoilua ei tosin huomaa. Vaatetus löytyy ihan itsestään kuntoilua harrastaville ja sitä on moneen kertaan testattu harjoituslenkeillä."
Tuota tuota.. kauankohan sitä kuntoilua täytyy harrastaa, että se oikea varustus löytyy "ihan itsestään"? Wink No joo, vitsi vitsi.. Valitettavasti mulla ei opiskelijana ole varaa älyttömän monia varusteita testailla, ja sillä vähän lähdinkin tätä asiaa tiedustelemaan.

Sen verran tarkennuksena, eli tuolla yllä jo mainitsinkin kokeilemani alusasut (etirel, top sport). Olen miettinyt jotain kalliimpaakin, mutta kun ohjelappu näyttää materiaaliksi samaa polyesteriä, niin eipä oikein innosta kokeilemaan. Tokihan niissä on funktionaalisina ryhminä erilaisia rakenteita, mutta kuinka paljon ne vaikuttavat vesihöyryn diffuusioon kankaan läpi, on kai vain kokemalla todettava.

Tuosta materiaalista sen verran vielä, että polyesterithän sitovat huonosti vettä, jos ollenkaan, johtuen niitten dipolittomasta orgaanisesta rakenteesta. Puuvillassa on noin 90 % selluloosaa, joka taas hydroksyyliryhmien dipolisuuden takia sitoo hyvin vettä. Kun kerran polyesterit sitovat huonosti vettä (hydrofobisia) ne myöskin hylkivät sitä. Tämä puoltaa kokemustietoa siitä, että polyesterikalsongit eivät hengitä ollenkaan. Kuitenkin polyesterikuituihin jää joka tapauksessa huokosia, josta taasen vesi pääsee kulkemaan ikään kuin kuidun ohi, eli tästä syntyy se hengittävyys. Se miten isoja "huokosia" kuiduissa on, ilmeisesti kertoo sen, kuinka hyvin kangas hengittää. Joka tapauksessa se veden iholta pois siirtämiskyky ei ilmeisestikään voi olla parempi kuin puuvillalla, koska puuvilla nimen omaan sitoo dipoli-dipoli sidoksilla veden, ts. "koko rakenne" imee vettä ja siirtää sitä pois iholta. Kun taas polyesteri ei sitä sido, vaan jos kohdalle sattuu kuidun lävistävä reikä, vesihöyry pääsee kulkemaan ainoastaan sen kautta pois iholta, ts. vain kuidun reijät siirtävät kosteutta. Helpommin sanottuna, yhden neliömetrin kokoisen puuvillakangas palan vettä iholta siirtävä pinta-ala on juuri tuo yksi neliömetri. Polyesterissä tämä pinta-ala on kuidun reikien pinta-ala, joka siis on pakko olla paljon pienempi, kuin koko kangaspalan. Tässä täytyy tietenkin olettaa, että kangas sekä sitä ihon vastakkaiselta puolelta ympäröivä ilma on vähemmän kosteampaa kuin ihon ja kankaan välinen ilma. Puuvilla tosiaan sitoo veden itseensä eikä siirrä sitä pois, muuta kuin hitaasti haihduttamalla ympäröivään ilmaan. Puuvillan hidas kuivuminen johtuu siis sidoksista kuidun ja veden välillä. Polyesteri taasen ei sido vettä vaan vesimolekyylit siirtyvät suoraan sen läpi ympäröivään ilmaan. Tästä siis hengittävyys. Mutta koska polyesteri vie lämmintä hikoiluhöyryä huonommin pois nimenomaan iholta verrattuna puuvillaan, niin ilmeisesti siksi meikäläiselle tulee hiostava ja tukala olo noissa polyestereissä.

Tuossa nyt vähän omaa pohdintaa teoriaksi kankaiden hengittävyydestä. Teoria ei varmastikaan ole täydellinen ja aukoton. Saa täydentää ja korjata, jos siltä tuntuu.

Tämän kaiken jälkeen totean vielä, että haen siis kokemuksia eri tyyppisistä materiaaleista hikoilusta kärsiviltä, koska en millään pysty ostamaan jokaista materiaalia ja kokeilemaan niiden toimintaa ja miellyttävyyttä.

Kiitos taas!
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

Ahonlaitaa
09.01.2010 18:20

MikkoL kirjoitti:
Kyllähän se kosteus tulee lopulta puuvillastakin läpi

Suuri osa kosteudesta jää puuvillaan.

En tiedä, oletko niin mammanpoika, ettet pese itse pyykkiä, mutta kokeilepa. Pesun jälkeen lähes käyttökuivia ovat fleece, jotkut keinokuituiset paidat ja keinokuituiset alusasut. Alusasun olen vetänytkin suoraan päälle koneesta. Puuvilla sen sijaan on raskasta ja vetistä. Jos sellaisella lähtee kovaan pakkaseen, niin ikäväksi käy olo eli vähintään kylmä tulee, koska märkä on yksi palelemisen perustekijöistä.

Toki puuvillallakin pysyy lämpimänä, jos ei hikoile paljon tai nykäisee niin paljon vaatetta niskaan, että märkänäkin tarkenee. Perusidea aluspukeutumisessa on kuitenkin se, että ihoa vasten oleva materiaali joko pysyy mahdollisimman kuivana tai sitten on lämmin märkänä. Nämä vaihtoehdot tarjoavat keinokuidut ja villa.

Pitkiä kalsareita ei kannata käyttää, jos ilma on liian lämmin. Ne ovat talvipukeutumiseen. Joskus on reissussakin tullut vastaan ihmisiä, jotka ovat oikeaoppisesti kerrospukeutuneet ja sitten ihmetelleet, että miksi on niin pirun kuuma. No siksi, että vaatetta on liikaa yllä.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

K-nen
09.01.2010 18:23
Vieras

Itse hikoilen melko paljon. Puhehan oli vaelluksen vaatetuksesta.

Itselläni on yläosassa:

Haglöfs 021-poolo
Montane tuulipaita tai/ja
Haglöfs LIM paclite-takki

alaosassa:

Mikrokuitubokserit
Rab:n kevyet reisitaskuhousut tai/ja
Haglöfs LIM paclite-housut

Lisäksi on Rabin taukotakki ja yöasuna kevyin merinovillainen alusasu.

Noilla pärjää pitkälle syksyyn, joskus paita on täysin märkä, joskus kuiva. Paino on kokonaan kuivumisnopeudessa. Tuo 021-poolo on uutena oikeestaan päällä aivan hirveän epämukava, mutta paranee kymmenien (satojen) pesukertojen jälkeen paljon.
 Sivun alkuun
Personal Photo Album Vastaa lainaamalla viestiä

MikkoL
09.01.2010 18:43

Ahonlaitaa kirjoitti:
MikkoL kirjoitti:
Kyllähän se kosteus tulee lopulta puuvillastakin läpi

Suuri osa kosteudesta jää puuvillaan.

En tiedä, oletko niin mammanpoika, ettet pese itse pyykkiä, mutta kokeilepa. Pesun jälkeen lähes käyttökuivia ovat fleece, jotkut keinokuituiset paidat ja keinokuituiset alusasut. Alusasun olen vetänytkin suoraan päälle koneesta. Puuvilla sen sijaan on raskasta ja vetistä. Jos sellaisella lähtee kovaan pakkaseen, niin ikäväksi käy olo eli vähintään kylmä tulee, koska märkä on yksi palelemisen perustekijöistä.

Toki puuvillallakin pysyy lämpimänä, jos ei hikoile paljon tai nykäisee niin paljon vaatetta niskaan, että märkänäkin tarkenee. Perusidea aluspukeutumisessa on kuitenkin se, että ihoa vasten oleva materiaali joko pysyy mahdollisimman kuivana tai sitten on lämmin märkänä. Nämä vaihtoehdot tarjoavat keinokuidut ja villa.

Pitkiä kalsareita ei kannata käyttää, jos ilma on liian lämmin. Ne ovat talvipukeutumiseen. Joskus on reissussakin tullut vastaan ihmisiä, jotka ovat oikeaoppisesti kerrospukeutuneet ja sitten ihmetelleet, että miksi on niin pirun kuuma. No siksi, että vaatetta on liikaa yllä.

Tarkoitus ei ollut mitenkään loukata tai halventaa aikaisempaa kommenttiasi, siksi se hymiö. Sori vaan, jos niin kuitenkin ymmärsit.

Mammanpoika tai en, sen verran olen kemiaa lukenut, että tiedän puuvillankin jokus kuivuvan riippuen tietysti ympäröivästä lämpötilasta ja kosteudesta. Mutta tämä mammanpojittelu ja pyykinpesu taitaa mennä vähän offtopic, joten olkoonpa tämä kädenvääntö sun kanssa mun osaltani tässä..
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

Sokosti Suomujoki
09.01.2010 18:50

MikkoL kirjoitti:

Sokosti Suomujoelle:
Saanko vielä tarkentaa, eli miksi et hikikäytössä käytä "muoveja"? Juuri tuon kylmyyden takiako? Merinovillasta olen myös kuullut positiivista. Täytyypä laittaa korvan taakse.

Paikallaan niissä tulee kylmä ja liikkuessa kuuma.

Tarkemmin jos mietitään, niin kylmänsietoni on hyvä ja hikoilen suht paljon. Ruskareissulla kun on noin 0-5°c, vaatetukseni on yleensä ilmavat reisitaskuhousut (G1000 kopio) ja muovinen paita (ei kostu hiestä) sekä sen päällä anorakki (puuvilla-polyester).

Jos tuossa kelissä on helvetillinen tuuli, laitan alle tuota fleeceä. Käytän talvet muutenkin halpahallien muutaman euron fleecehousuja välihousuina.

Hikiliikunnassa käytän mahdollisimman vähää vaatetusta. Liikkuessa ei tarvita mahdottomia.

Ruokailulla on suuri merkitys kylmänsietoon. Loraus öljyä sapuskaan vaelluksella on hyvä juttu.

"Kyseinen nimimerkki SS on niitä joiden viesteissä ei useinkaan ole mitään perää. Sen olen todennut niin monesti vuosien aikana. " - Eräkulkuri
 Sivun alkuun

tyy
09.01.2010 18:50
Vieras

MikkoL kirjoitti:
Mutta tämä mammanpojittelu ja pyykinpesu taitaa mennä vähän offtopic, joten olkoonpa tämä kädenvääntö sun kanssa mun osaltani tässä..

Älä vain tämän takia lopeta kirjoittamista. Omat kommenttisi ja kysymyksesi ovat olleet asiallisia.
 Sivun alkuun
Personal Photo Album Vastaa lainaamalla viestiä

jaakko33
09.01.2010 19:07

MikkoL kirjoitti:
Tuota tuota.. kauankohan sitä kuntoilua täytyy harrastaa, että se oikea varustus löytyy "ihan itsestään"? Wink No joo, vitsi vitsi.. Valitettavasti mulla ei opiskelijana ole varaa älyttömän monia varusteita testailla, ja sillä vähän lähdinkin tätä asiaa tiedustelemaan.

Kaivetaan sitten rätit kaapista kun kysyit. Lapusta saa jotenkin vielä selvää. Se on "etirel le style sportif", polyester, made in korea. Nämä hankittiin joskus -95 hikiliikuntaan ja niillä on tehty monenlaista - juostu muutama marathon, hiihdetty ja retkeilty. Tarkat kokonaiskilometrit on sitten jo vaativa matemaattinen pulma. Kylmällä noita on kaksi kerrosta ja -30 C asteen pakkasessa kolme. Hiki lähtee pesemällä, mutta eipähän ole kylmä.

Merino on uutuus minullekkin. Kokeilin merinoa noiden polyestreiden päällä uutena vuotena ja hyvin tuntui toimivan pakkasessa.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Blog Vastaa lainaamalla viestiä

Sokosti Suomujoki
09.01.2010 19:14

Merinoa näyttää olevan nyt halpakaupoissakin. Lienee tässäkin tapauksessa että saman laadun saa halvalla ja kalliilla.

Kahdeksan euron fleecekerrastossa ei ole vielä palellut.

"Kyseinen nimimerkki SS on niitä joiden viesteissä ei useinkaan ole mitään perää. Sen olen todennut niin monesti vuosien aikana. " - Eräkulkuri
 Sivun alkuun

Polar
09.01.2010 19:17

"Hiki miehen hiihtäneen,jano juosseen hevosen"
Mulla kanssa eivät alusasut murene käytössä.Olen kokeillut monelaista
viritelmää,mutta aina vaan on paita märkänä,kai sitä on vaan niin harva
nahka,että puskee hien läpi!Alasti en kuitenkaan vielä ala juoksenella,
vaikka joskus oon aatellu sitäkin Very Happy
 Sivun alkuun

Ahonlaitaa
09.01.2010 20:13

MikkoL kirjoitti:
Tarkoitus ei ollut mitenkään loukata tai halventaa

Ei minunkaan. Eikä tarkoitukseni ollut ilkeillä. Olisi pitänyt laittaa hymiö.

Tervetuloa vain.
 Sivun alkuun

Muikkunen
09.01.2010 21:52

boueme kirjoitti:
Alle puuvillaa. Sitten villaa ja päälle nahkaa tai turkista tai öljykangasta. Tekniset kalberit voi käyttää vaikka nuotion sytykkeinä, samoin kuin muutkin muovivaatteet. Jos tulee hiki, pitää hiljentää tahtia. Jos tulee kylmä, pitää ottaa naukku Tapio-viinaa.

-B

Täysin samaa mieltä. Puuvilla on miellyttävän oloinen vaikka läpimärkänä, ja kaikki kuivuu aikanaan.
 Sivun alkuun

otsonen
10.01.2010 8:40

No niin!
Itse olen käyttänyt erillaisia teknisiä alusasuja aika tarkalleen vuodesta -87, urheilu-urani alusta lähtien siis. Kokemusta on kertynyt melko monista merkeistä, malleista ja materiaaleista.
Alussa asut olivat lähinnä puuvillaisia. Uusina sopivia ja hajuttomia. Aikojen saatossa vaatteiden ryhti katoaa ja haju pinttyy. Lisäksi imee kaiken kosteuden itseensä. Painaa paljon märkänä ja kuivuu hitaasti.
Sen jälkeen saapui polyester. Imee vähän nestettä itseensä. Vaatteen muoto säilyy satojen pesukertojen jälkeenkin. Haju kyllä pinttyy tosi kivasti. Märkänä vilpoinen. Tässä täytyy nyt huomioida sellainen pointti, että tuo vilpoisuus on aktiiviliikunnassa hyvä, mutta vaelluksella pysähdyttäessä eitoivottu-ominaisuus. Ja joidenkin mielestä tosiaan epämukava päällä. Mutta sellaiseen keinokuituasuun mikä ei tuntuisi märältä päällä en ole törmännyt, vaikka mainokset sanovat että "siirtää kosteuden pois iholta".
Nyt uusimmissa viritelmissä on sitten bambukuitua seassa. Älkää kysykö miksi, ei aavistustakaan. Oma tuntemukseni on melko sama kuin pelkällä polyesterilla.
Keinokuituiset kuivuvat aika nopeasti "päälle".
Mittana on näissä keinokuituisissa ollut pitkää, 3/4 ja lyhyttä. Tilanteen mukaan.
Sellainen huomio vielä että alkuaikoina alusasut olivat mitoitukseltaan väljiä. Nykyisin mahdollisimman ihonmyötäisiä, jotkut jopa hieman "tukevia".

Vaelluksella olen käyttänyt näitä keinokuituisia. Siis alkukesä-syksy. Säätelen sitä sitten välikerroksella. Yleensä fleece. Nyt täytyy muistaa se että jos keinokuituisen alusasun päälle laittaa vaikka juuri puuvillaisen collegepaidan, niin osa keinokuidun hyödystä häviää. Kun collegepaita on kastunut läpimäräksi ja haihduttaa kosteutta hitaasti, niin minnekkäs se kosteus keinokuidusta häviäisi?
Kylmemmillä keleillä on sitten paksumpaa merinoa - johon olen erittäin tyytyväinen. Ei haise ja on miellyttävä päällä. Kuivuukin suht nopeasti. Ohuemmasta ei ole kokemuksia. On kyllä suunnitelmia hankkia.
Verkkoneulos löytyy myös. Käytän sitä oikeastaan vaan talvella. On muulloin itsellä turkasen kuuma. Verkkoneulos on kyllä siitä hyvä, että iho ei tunnu nihkeältä eikä kangas kylmältä.

Alusasun olen pyrkinyt aina valitsemaan odotettavissa olevan hikoilun mukaan. Se mikä toimii jääkiekko-ottelussa ei välttämättä toimi umpisessa.
Taitaa nämä alusasuhommat olla samanlaisia kuin kaikki muutkin vaellusvaruste-asiat. Se mistä itse pitää/ mihin on tottunut ei sovi toiselle sitten pätkääkään.

Itsellä "soijaa puskee"(lue hikoilen) melko helposti.

Rolf
10.01.2010 10:16

otsonen kirjoitti:

Verkkoneulos löytyy myös. Käytän sitä oikeastaan vaan talvella. On muulloin itsellä turkasen kuuma. Verkkoneulos on kyllä siitä hyvä, että iho ei tunnu nihkeältä eikä kangas kylmältä.

Olisiko syy verkkopaidan suosion vähenemisessä siinä, että "teknisillä alusasuilla" saa paremmat myyntikatteet? Verkkopaitahan on hyvä ja eristävä asu. Minä näistä teknisistä alusaluista en juurikaan tiedä. Vetäisin juuri ylleni sen ainoan omistamani, puuvillaa 70%, polyesteriä 30%, made in Czheckoslovakia. :)

Rolle
 Sivun alkuun
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6  Seuraava

Tutustu muihin vastaavaan asiaan liittyviin keskusteluihin (Hakee kaikki keskustelut joiden otsikoissa esiintyy sama sana)
Aihe Kirjoittaja Foorumi Vastaukset Lähetetty
Back on track alusasu. JHuhta Talvivaellusvarusteet 1 10.02.2017 15:29 Katso viimeisin viesti
Tekninen asu? Pekka Muut varusteet 53 02.07.2013 0:13 Katso viimeisin viesti
Villa vai Silkkivilla alusasu?? Varg62 Kesävaellusvarusteet 73 08.03.2008 20:07 Katso viimeisin viesti
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa

Sivun alkuun  

Sivu 2 Yht. 6
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6  Seuraava
Siirry: