Vaellusturinat II
https://www.vaeltajankauppa.fi/
- Osta ja työllistä yh-äitejä Vietnamissa
 
Etusivu Rekisteröidy Ohje Vaellusnet Kuva MMS-Blog Vaellusturinat I Tilastot Avatarit  
Asentopaikkani Phoogle                      

Kantotulen lieskan leikintää Hammastunturin syksyisessä erämaassa.... Kulpakkojokea Hammastunturin kupeessa....... Kuoppajärvi Hammasjärven pohjoispuolella ja ruskainen haavikko........ Pyhä-Nattasen huipulta heinäkuun 2005 helteillä... Idyllinen Riestojoki Sompion luonnonpuistossa..... Anterin huipulta itäänpäin kevättalvella 1993.....
 

Vaellusturinat II Foorumin päävalikko Pyöräily Jarruttomat fiksit kiellettävä
Näytä edelliset viestit:   
      Kaikki ajat ovat GMT + 2 tuntia  
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe: Jarruttomat fiksit kiellettävä
PKT
07.07.2013 12:29


Viestejä: 581
Harrastuksissa on harvoin mitään järkeä eikä niitä tulekaan arvioida sillä perusteella, mutta koska jarruttomalla fiksillä ajaminen on vaarallista myös muille, sen voisi kieltää kokonaan tai ainakin kaupungeissa. Itse asiassahan se on jo kielletty, koska laki vaatii polkupyörään jarrun, mutta poliisi valvoo tätä lakia ilmeisen huonosti.

Erityisen kummalliseksi jarruttomalla menopelillä poljeskelun tekee se, että kulttuuriin näyttää kuuluvan nopeuden ihailu. En totisesti tahtoisi joutua ahtaassa kaupungissa yllättävään kohtaamistilanteeseen fiksistin kanssa.

Maaseudulla teillä ajellessa fiksistit vaarantavat lähinnä vain itsensä. Sinne vain! Meidät kaupunkilaiset voisi kuitenkin säästää.
_________________
Venäläistä eräperinnettä ja marjojen poimintaa.
http://www.youtube.com/watch?v=6D-7bfrz3Rw#t=23
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe: Re: Jarruttomat fiksit kiellettävä
Long Nose
07.07.2013 13:02


Viestejä: 1372
PKT kirjoitti:
Harrastuksissa on harvoin mitään järkeä eikä niitä tulekaan arvioida sillä perusteella, mutta koska jarruttomalla fiksillä ajaminen on vaarallista myös muille, sen voisi kieltää kokonaan tai ainakin kaupungeissa. Itse asiassahan se on jo kielletty, koska laki vaatii polkupyörään jarrun, mutta poliisi valvoo tätä lakia ilmeisen huonosti.

Erityisen kummalliseksi jarruttomalla menopelillä poljeskelun tekee se, että kulttuuriin näyttää kuuluvan nopeuden ihailu. En totisesti tahtoisi joutua ahtaassa kaupungissa yllättävään kohtaamistilanteeseen fiksistin kanssa.

Maaseudulla teillä ajellessa fiksistit vaarantavat lähinnä vain itsensä. Sinne vain! Meidät kaupunkilaiset voisi kuitenkin säästää.


Kaupungeista tulevat fiksistit ovat maaseudulla rinnastettavissa rauhoittamattomiin elukoihin.
Pitäkää te vaan omanne Laughing
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
JBay
31.07.2013 21:37


Viestejä: 1582
Fixillä ajaminen perustuu ennakointiin ja jaloilla voi aika tehokkaasti hidastaa kun ei anna kampien pyöriä vapaasti. Tosin jarru olisi hyvä olla yllättäviä tilanteita varten.

Kaukomailla polkupyörätakseissa on usein kiinteä ratas ja lisänä huono käsikäyttöinen jarru. Joskus kokeilin tuollaista ja aika hyvin vauhtia sai hidastettua jaloilla. Käsijarrulla sai hiukan lisää jarrutustehoa mutta jaloilla pääosa jarrutuksesta tapahtui.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
pena
01.08.2013 19:08


Viestejä: 1396
Joskus muinoin taisi olla säädöksiäkin siitä, minkälainen polkupyörän varustuksen tulee olla. Piti olla soittokello, piti olla lokasuojat ja takalokasuojan alin 20 cm tms. piti olla maalattu valkoiseksi. Ilmeisesti jarruttomalla fillarilla ajelu ei tullut missään nimessä kysymykseen. Niin, ja joskus 30-luvulla tai myöhemminkin pyörissäkin piti olla rekisterikilpi.

Jotenkin vaikea kuvitella, että nykyisinkään yleisillä teillä ajettavien fillareiden varustus olisi täysin yksityisasia. Laitetaanhan myytäviin pyöriin kaikenlaisia lähes hyödyttömiä härpäkkeitä, kuten pinnaheijastimia ym.

Joku, joka viitsii kaivella edi- tai finlexiä, varmaan löytää pykäliä näistä asioista.
_________________
Omia polkuja kuljemme me, jotka emme löydä toisten tallaamia ...
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
TREKKING
01.08.2013 19:58


Viestejä: 3724
Tommottis näkyy olevan:

5 luku

Polkupyörä

16 § (21.5.2003/409)

Polkupyörää koskevien säännösten soveltaminen

Tässä luvussa olevia säännöksiä sovelletaan ajoneuvolain 19 §:ssä määriteltyyn polkupyörään, jonka istuinkorkeus istuimen matalimmassa säätöasennossa on 0,635 metriä tai enemmän. Tässä luvussa olevia säännöksiä sovelletaan soveltuvin osin myös potkupyörään ja selkänojalla varustettuun tai makuuasennossa ajettavaan polkupyörään, vaikka istuimen istuinkorkeus on alle 0,635 metriä.

17 §

Jarrut

1. Polkupyörässä tulee olla ainakin yksi tehokas jarrulaite. Tavaran tai useamman kuin yhden henkilön kuljetukseen tarkoitetussa polkupyörässä, perävaunulla varustetussa polkupyörässä ja polkupyörässä, jossa on enemmän kuin kaksi vaihdetta, tulee kuitenkin olla kaksi erillistä tehokasta jarrulaitetta.

2. Jarrulaitteiden jarrutustehon ja lujuuden tulee täyttää standardin SFS 5200 tai ISO 4210 jarruja koskevat vaatimukset.

18 §

Ohjauslaite

Jos polkupyörän ohjaustangon ja etuhaarukan yhdistävä ohjainkannatin on säädettävissä, sen tulee olla varustettu pysyvällä merkinnällä vähimmäissyvyydestä, johon ohjainkannatin on asetettava etuhaarukan laakeriputkeen. Vähimmäissyvyysmerkinnän tulee olla putken alapäästä mitattuna etäisyydellä, joka on 2,5 kertaa ohjainkannatinputken ulkohalkaisija.

19 §

Heijastimet

1. Polkupyörässä tulee olla etu-, sivu-, poljin- ja takaheijastimet. Sivuheijastimet on oltava polkupyörän sekä etu- että takaosassa kummallakin sivulla. Poljinheijastimia tulee kussakin polkimessa olla kaksi ja poljettaessa niistä toisen tulee olla suunnattu eteen- ja toisen taaksepäin. Urheilu- tai kilpakäyttöön rakennetussa, tiellä käytettävässä polkupyörässä, jonka omamassa on enintään 10 kg ja jossa on vähintään 12 vaihdetta, ei kuitenkaan vaadita etu-, sivu- eikä poljinheijastimia polkupyörää valoisaan aikaan ajettaessa.

2. Etuheijastimen tulee olla valkoinen, takaheijastimen punainen sekä poljin- ja sivuheijastimien ruskeankeltaisia. Sivuheijastimina hyväksytään myös heijastavat renkaat, jotka väriltään ja heijastuskyvyltään vastaavat E-säännön nSurprised 88 vaatimuksia.

3. Etu- ja takaheijastimen tulee olla vähintään 0,30 metrin ja enintään 1,20 metrin korkeudella tiestä.

4. Etu-, sivu- ja takaheijastimen tulee olla hyväksytyt liitteessä 1 olevassa 33 kohdassa mainitun direktiivin tai E-säännön luokkaan IV A. Poljinheijastimien tulee täyttää sanotun direktiivin tai E-säännön luokan I A punaisen heijastimen heijastusvaatimukset.

5. Polkupyörässä saa olla turvaviiriin kiinnitetyt, eteenpäin suunnatut valkoiset tai keltaiset ja taaksepäin suunnatut keltaiset tai punaiset heijastimet. Turvaviiri saa olla käännettävissä pyörän pitkittäissuuntaan.

6. Polkupyörässä saa olla tässä pykälässä vaadittujen heijastimien lisäksi eteenpäin suunnattuja valkoisia, sivullepäin suunnattuja keltaisia ja taaksepäin suunnattuja punaisia heijastimia. Tässä pykälässä vaadittujen heijastimien lisäksi eteenpäin ja taaksepäin suunnatut sallitut heijastimet saavat olla asennettuina leveyssuunnassa polkupyörän keskilinjasta poiketen ja enintään 1,30 metrin korkeudelle tiestä.

20 §

Valaisimet

1. Ajettaessa tieliikennelain 36 §:n 2 momentin mukaisissa olosuhteissa tulee polkupyörässä olla eteenpäin valkoista tai vaaleankeltaista valoa näyttävä valaisin. Polkupyörässä saa olla taaksepäin punaista valoa näyttävä valaisin. Valaisimet saavat olla sijoitettuina leveyssuunnassa polkupyörän keskilinjasta poiketen.

2. Valaisimien tulee olla vähintään 0,30 metrin ja enintään 1,30 metrin korkeudella tiestä.

21 §

Äänimerkinantolaite

Polkupyörässä tulee olla äänimerkinantolaitteena soittokello.
_________________
http://trekking.omablogi.fi/
Kyllä Siperia opettaa!
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Blog Käy lähettäjän sivustolla Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Umpihanki
02.08.2013 7:04


Viestejä: 3927
TREKKING kirjoitti:
Tommottis näkyy olevan:

Tässä luvussa olevia säännöksiä sovelletaan soveltuvin osin myös potkupyörään ja selkänojalla varustettuun tai makuuasennossa ajettavaan polkupyörään, vaikka istuimen istuinkorkeus on alle 0,635 metriä.


Säännöksiä sovelletaan soveltuvin osin.
Noista se soppa aina syntyy. Asianajat toki tykkäävät, kun lakia voi aina soveltaa sopivasti tilanteen mukaan.

Silloin kun hankin potkupyörän, niin se luokiteltiin jalkamieheksi, tai ainakin rullaluistelijaan verrattavaksi kulkijaksi.
Vieläkin haluaisin asian olevan niin.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
veeäm
02.08.2013 7:05


Viestejä: 555
Jonkin verran kyseisiä pyöriä harrastaneena, jo ennen kuin ne tulivat muotiin, voin kertoa, että fixin takapyörällä "jarruttaminen" ei ole kovinkaan vaikeaa kun hommaan perehtyy.

Jos verrataan fixillä ajavaa alan harrastajaa jalkajarrullisella polkupyörällä ajavaan keskivertojamppaan, vaitän, että fixisti pysäyttää pyöränsä 95 prosentissa tilanteita nopeammin.

Aloitusviestiin viitaten: yleensä hätätilanteessa väistäminen on parempi vaihtoehto kuin täysitehoinen jarruttaminen, oli kyse sitten fixistä, tavallisesta vapaarattaallisesta polkupyörästä, moottoripyörästä tai mistä tahansa kaksipyöräisestä kulkuvälineestä. Kun pyörien hyrrävoimat lakkaavat olemasta, myös pystyssäpysyminen muuttuu hankalaksi ellei vallan mahdottomaksi.


Täytyy vielä mainita, että noin yleisesti ottaen myös alan harrastajat katsovat laittomia, siis jarruttomia, pyöriä kieroon. Pahimmat tapaukset ovat vapaarattaallisia, tossunpohjajarrullisia vehkeitä, joiden omistajat saavat sekä alan foorumeilla että liikenteessä ripitystä laitteistaan.


Viimeinen muokkaaja, veeäm pvm 02.08.2013 9:02, muokattu 1 kertaa
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
TREKKING
02.08.2013 8:07


Viestejä: 3724
Tuon lain kun tuosta äkkinäinen lukasee tulee siihen tulokseen että ko. laitteessa pitää olla ainakin yksi jarru kun sillä ajetaan liikenteessä.
Jos kauppias ei sitä ole siihen asentanut, lienee vastuu siirretty ostajalle???
_________________
http://trekking.omablogi.fi/
Kyllä Siperia opettaa!
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Blog Käy lähettäjän sivustolla Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
veeäm
02.08.2013 9:10


Viestejä: 555
TREKKING kirjoitti:
Tuon lain kun tuosta äkkinäinen lukasee tulee siihen tulokseen että ko. laitteessa pitää olla ainakin yksi jarru kun sillä ajetaan liikenteessä.
Jos kauppias ei sitä ole siihen asentanut, lienee vastuu siirretty ostajalle???


Niin pitää ja kyllä liki kaikissa kokonaisena myytävissä pyörissä jarru onkin. Kiinteällä rattaalla varustetun navan kanssa yleensä etujarru on parempi ratkaisu.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
JBay
05.08.2013 12:18


Viestejä: 1582
Monesti nuo fixit on itse rakennettuja ja siksi niissä ei ole jarruja. Kaupan pyöristä niiden on löydyttävä eikä jarrutonta pyörää saa myydä.

Aihetta koskevassa lakiteksitissä on vanhat/olemattomat sandardit. SFS ei ainakaan ole enää voimassa ja muutenkin tuo suomalainen lainsäädäntö kai pitäisi noudattaa EU-säännöksiä.

Sen verran hauskat nuo EU-säädökset on että kun ostin alamäkipyörän niin siinä tuli heijastimia eteen, taakse, polkimiin ja pinnoihin sekä myös soittokello. Onneksi ne oli pussissa, jotta ei tavinnut irroitella niitä. Laughing
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin

 
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


      Sivun alkuun  

Sivu 1 Yht. 1
Siirry: