Vaellusturinat II
Osta ja työllistä yh-äitejä Vietnamissa

Etusivu Rekisteröidy VaellusWiki Ohje Vaellusnet Kuva MMS-Blog Vaellusturinat I Tilastot Avatarit Valokuvakilpailu WAP  
Asentopaikkani Phoogle | Retkeilijän kiintopisteet                      

Kantotulen lieskan leikintää Hammastunturin syksyisessä erämaassa.... Kulpakkojokea Hammastunturin kupeessa....... Kuoppajärvi Hammasjärven pohjoispuolella ja ruskainen haavikko........ Pyhä-Nattasen huipulta heinäkuun 2005 helteillä... Idyllinen Riestojoki Sompion luonnonpuistossa..... Anterin huipulta itäänpäin kevättalvella 1993.....

Vaellusturinat II Foorumin päävalikko Yleisiä retkeilyyn liittyviä sekalaisia asioita Eksyminen
Näytä edelliset viestit:   
      Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia  
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5  Seuraava

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Koukkunen
18.08.2013 0:18

Lapin reissuilla tarvinnut kompassia hyvin vähän, tarkat kartat ja niiden tuijottaminen tiheään on riittänyt. Taas kotona talousmetsissä tulee eksyttyä helpommin, ei ole maamerkkejä.

Ensimmäistä kertaa kun oltiin menossa Peuraselkään Härkävaarasta, luin karttaa ja silti hiihdettiin vaikka vanha poroaita ja sen viertä alas Härkämurustaa menevä kelkanjälki oli jo ylitetty. Välillä syötiin, ja taas hiihdettiin, kunnes tuli rajavyöhyke vastaan. Luulin, että alas menee uusi poroaita sen vanhan suuntaisesti. Sitten kahlattiin Rajavaaraa alas Jaurulle. Eksyminen loppui siis rajavyöhykkeen merkkeihin, järki oli jäänyt jo Härkämurustalle.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Umpihanki
19.08.2013 7:43

Koukkunen kirjoitti:
Lapin reissuilla tarvinnut kompassia hyvin vähän, tarkat kartat ja niiden tuijottaminen tiheään on riittänyt. Taas kotona talousmetsissä tulee eksyttyä helpommin, ei ole maamerkkejä.

Olen kompassipuolueen miehiä juuri syystä että, ei tarvitse alvariinsa karttaa tuijotella.
Riittää kun osaa tulla ihmisten ilmoille aikanaan. Wink
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Koukkunen
19.08.2013 9:17

Noh, minä taas olen karttahullu Smile . Karttojen "lueskelu" harrastuksena kotona ja reissussa.
 Sivun alkuun

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe: Re: Eksyminen
myrskylintu
19.08.2013 9:39

Kaarle Suurehko kirjoitti:
Mikä lasketaan vaelluksella eksymiseksi?

En ole koskaan "eksynyt", mutta alkuaikoina olin tilanteessa ettei ollut hajuakaan missä olin, aina kuitenkin kotiin löysin,alussa vaan kartalle löytäminen kesti pirun paljon pidempään ja meinas välillä olla pientä paniikkiakin. Kokemus on siinäkin opettanut, etten ole koskaan kartalta poies kävellyt/melonut.

Pieni istuskelun paikka ja fundeeraus kompassi kädessä, pienen ketunlenkin kautta kohteeseen.Joskus eksymisen kautta löytänyt hienoja maisemia.

Eli mielestäni eksyminen on sitä jos oma turvallisuus on uhattuna, eikä ilman ulkopuolista apua löydä takaisin.
 Sivun alkuun

Inari74
19.08.2013 14:02
Vieras

Kompassi aina mukana mutta harvoin käytän. Yleensä käytän sitä vain kartan saamiseksi oikein päin käteen. Sitten päätän kohteen (puro, lampi, vaara, tunturi, polku...) minne kävelen, yleensä noin 1-2 km ja suuntana aurinko, tuuli ja silmät jos kohde välillä näkyy. Jos kohde ei tunnu tulevan vastaan, niin paikallistan itseni heti kun se on mahdollista eli tulee joku selvä paikka vastaan ja teen jatkosuunnitelman. Joskus saatan katsoa karttaa alle puolen kilsan välein.

Mutta eksyksissä kunnolla olen ollut kahdesti. Sumussa merellä ja tammikuun pimeässä illassa lähellä Taimenjärven autiotupaa Hammaskairassa. Merellä selvittiin kotiin iltapäivällä kun sää selkeni, Taimenjärvellä piti olla yö kuusenpersiissä, onneksi oli lauha keli. Aamulla valoisassa kaikki selvisi nopeasti, olimme noin 1,5 km päässä kämpästä.

Minusta on mukava kun kaikki tarvittava kulkee mukana majoitetta myöten, niin ei ole hätää vaikka mihin pitäisi jäädä. Tästä syystä en ikinä enää lähde vain autiotupien varaan.
 Sivun alkuun
Personal Photo Album Vastaa lainaamalla viestiä

Korpijaakko
19.08.2013 17:14

Tuli mieleen, että perinteisesti "en tiedä missä olen" eksymisen lisäksi voi eksyä myös toisesta ihmisestä, tai vaikka tavarasta. Tämä on ehkä enemmänkin "hukkaamista" kuin eksymistä, mutta joka tapauksessa ikävää ja voi olla vaarallistakin.

Tulee mieleen foorumin nimim. Bluebirdin eksyminen rinkastaan Sarekissa ja oma eksymiseni vaelluskaverina olleesta tyttöystävästäni.

Jälkimmäinen oli vielä sillä tapaa ikävä tapaus, että meloimme alas Kummaenoa yhdellä packraftillä. Vettä oli kuitenkin vähän, joten teimme niin, että tyttöystävä käveli vauhdikkaampien kivisten koskien kohdat polkua pitkin ja minä meloin, mukana tietysti molempien tavarat. Yhdessä kohtaa polku sitten etääntyy jokivarresta ja kivistä virtapaikkaa jatkui oletettua pidempään. Kartta oli tyttöystävän kaulassa, ja kaikki muut varusteet minulla (hänellä oli Feelmaxit, normaalit vaellusvaatteet, kuorivaatteet ja kartta). Kartan puuttuessa ja virran viedessä laskin sitten ohi sovitusta kohtaamispaikasta kunnes tajusin tämän tapahtuneen ja meloin maihin. Ranta oli läpitunkematonta pusikkoa ja kun huutelu ja odottelu eivät tuottaneet tulosta päätin meloa alemmas.

Oaggujeaggin jängän reunasta pääsi hyvin joelta polulle ja toivoin näkeväni kadonneen vaelluskaverin suurella jängällä. Eipä näkynyt. Polulla ei kuitenkaan, omasta mielestäni, näkynyt tuoreita jälkiä, joten aikani odoteltuani lähdin vastaan polkua pitkin. Ei näkynyt jälkiä, eikä etsimääni. Poikkesin välillä polulta ryteikön läpi joen rantaan ja harjun päälle huutelemaan. Ei näkynyt, ei kuulunut. Sitä aika nopeasti huolestuu, ettei toiselle ole käynyt mitään, varsinkin kun jokivarren kahlaamista kokeillessani totesin sen vaaralliseksi ryteikön, virran ja kivien vuoksi.

Jätin polun varteen merkkejä ja lähdin palaamaan takaisin jängälle. Odottelin, söin ja mietin, pitäisikö jatkaa Kummavuopioon vai odottaa jängällä? Jos toinen onkin jo mennyt menojaan ohitse tai jos jotain on käynyt ja makaa jokivarressa kinttu poikki? Päätin palata vielä kerran polulle, jolla seurasi iloinen jälleennäkeminen, joten säikähdyksellä selvittiin.

Molemmat olivat kuitenkin huolestuneet tahoillaan kun toista ei löytynyt sovitusti... Tyttöystävä oli kävellyt pitkän matkaa jokivarren ryteikköä keräten merkittävän määrän itikan ja mäkärän puremia, mutta oli sitten vaihtanut polulle ja ajatellut jatkaa sitä Kummavuopioon...

Vahingosta viisastuneena jatkoimme samalla tavalla: sovimme uuden kohtauspaikan, minä jatkoin melontaa varusteiden kanssa ja tyttöystävä polkua pitkin kävellen. Seuraavaksi kuitenkin löysimme toisemme ja joen loppuessa siirryimme molemmat jalkapatikkaan... Wink

Onko joku muu hukannut jotain "kriittistä" vaelluksellaan?

ilkka.tapani
19.08.2013 18:04

Kriittistä mitä olen vaelluksellani hukannut: Itseni! (Mikä olikin erittäin hyvä asia tulevaisuuttani ajatellen.)
 Sivun alkuun

dailymail
21.08.2013 0:12

ilkka.tapani kirjoitti:
Kriittistä mitä olen vaelluksellani hukannut: Itseni! (Mikä olikin erittäin hyvä asia tulevaisuuttani ajatellen.)
Jotkut kuulemma tekevät reissuja juuri päinvastaisesta syystä eli löytääkseen itsensä.

ilkka.tapani
21.08.2013 16:13

dailymail kirjoitti:
ilkka.tapani kirjoitti:
Jotkut kuulemma tekevät reissuja juuri päinvastaisesta syystä eli löytääkseen itsensä.

Vasta itsensä kadotettuaan voi löytää itsensä! (Pitää ensin hukata itsensä, jotta voi alkaa itseään tarkastella - muutoin on liian liki itseään nähdäkseen itsensä.)
 Sivun alkuun

blueraven
22.08.2013 8:00

Jokaisella tuntuu olevan oma määritelmänsä eksymiselle.

Olen kerran kadottanut omaisuuteni tunturiin. Vaikka omasta mielestäni olin tuolloin koko ajan selvillä sijainnistani ja suunnasta, saan yhä kuulla joka kerta reissuun lähtiessäni varoituksia etten eksyisi tällä kertaa...

Pahin tekemäni suunnistusvirhe oli puolitoista kilometriä sivuun reilun kolmen kilometrin matkalla; Alemmalta Honkavuomalta päädyin sumussa Ylemmän Harrijärven sijasta Peltoaivin lammelle. Oliko tuo eksymistä vai ei, tavoitteena oli kuitenkin pääsy Peltojoen varteen, aivan sama mitä reittiä.

Kerran olen luullut kadottaneeni vaelluskaverin; poikkesin polun sivuun kuvailemaan ja kaveri jäi odottelemaan. Palatessani en löytänyt kaveria vaan kuvittelin tämän jatkaneen polkua eteenpäin. Kun en kilometrin pikamarssin jälkeen saavuttanut, palasin takisin ja löysin kaverin istumassa kivellä hiukan sivussa polusta. Olin vain oikaissut muutaman metrin vierestä ohi.

Itseäni en ole hukannut enkä löytänyt.

Oli ihan pakko korjata: sellaista ei voi hukata mitä ei ole koskaan löytäntkään Laughing
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti Vastaa lainaamalla viestiä

ilkka.tapani
23.08.2013 16:51

^ Niin, mutta helpostikin voi hukata sen, mikä on alusta alkaen ollut mukanaan!
 Sivun alkuun

Orion
24.10.2014 22:30

Monesti luontoretkeilyä vierastavat kysyvät minulta, että enkö pelkää eksymistä metsiin tai tuntureihin, ja olen aina kummastellut, mitä kysyjä mahtaa tarkoittaa eksymisellä: Enkö löydä määränpäähäni, vai enkö tiedä missä pohjoinen on, vai enkö osaa osoittaa sijaintiani kartalla?

Olen kokenut nuo kaikki tilanteet, ja joskus on ollut levoton olo kun ei tiennyt tarkalleen, mutta aina olen löytänyt, joskus harvemmin vähän harhaillen. Kaikessa rauhassa.

En osaa määritellä eksymistä, ehkä korkeintaan siten, että kaikki neuvot loppuvat kesken, eikä mihinkään kysymykseen löydy vastausta. Kai sitäkin voi tapahtua: Äitini oli kerran marjareissulla tutussa lähimetsässä, ehkä 300 metriä pihasta, kun oli kadottanut sijaintinsa ja suuntansa totaalisesti, ja oli löytänyt pihaan vasta parin tunnin aktiivisen harhailun jälkeen, siis tutussa metsässä.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

tst
23.05.2015 12:30

Kerran oli luotto koetuksella kun laskeuduttiin Kalkkoaivilta alas pöpelikköön ja tarkoitus oli mennä Vuontisjoelle. Oltiin väsyneitä ja alhaalla oli ötököitäkin aivan tarpeeksi, suunta oli oikea mutta usko horjui. Toinen oli kartasta suunnistaja ja toinen kompassiin tuijottelija eikä kumpikaan tainnut luottaa toisen taitoihin. Tuntui että pöpelikköä kesti liian kauan ja meinattiin jo palata takaisin ylemmäs mutta päästiin kuitenkin joelle.
EDIT Ensimmäisellä Lapin vaelluksella aikanaan mentiin pilven sisällä Parakselta Gappohyttan kautta Pältsalle ja näkyväisyys oli vain parikymmentä metriä. Kompassimiehet hoiti homman hienosti mutta olihan ikimuistettava ja kolahduttava näky kun taivas selkeni yht'äkkiä kun oltiin alhaalla Pältsan satulan alla ja katseltiin alhaalta edessä aukenevaa jyrkkää tunturin seinämää.

Viimeinen muokkaaja, tst pvm 23.05.2015 12:55, muokattu 1 kertaa
 Sivun alkuun

dailymail
23.05.2015 12:54

Eksyksissä on vasta kun tietää olevansa eksyksissä. Siis vaikka oikeasti on ja on menossa missä sattuu, mutta luulee olevansa ja olevansa menossa jossakin "kartalta" osoittamassaan paikassa, ei ole vielä eksyksissä.

Asia voi tietysti toimia myös päinvastoin eli on tiukasti reitillä, mutta luulee olevansa harhassa. Siis luulee olevansa eksyksissä vaikka ei ole.

Eksyminen on siis mielentila, reaktio omaan tulkintaan asioiden tilasta. Sen vuoksi toimintansa ja ajatustensa hallinnalla voi vaikuttaa merkittävästi siihen, miten eksyneenä pärjää.

Korvapuoli
24.05.2015 9:49

Sattuuhan tuota joka reissulla, ettei aina tarkkaan tiedä missä on, mutta aina se on jossain vaiheessa selvinnyt. Jos harhautuisi viimeisenä vaelluspäivänä, ja kotiin meno julkisilla liikennevälineillä, niin se säikäyttäisi enemmän. Senkin vuoksi tuleekin selvitettyä ennen viimeistä päivää oma sijainti.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Blog Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5  Seuraava

Tutustu muihin vastaavaan asiaan liittyviin keskusteluihin (Hakee kaikki keskustelut joiden otsikoissa esiintyy sama sana)
Aihe Kirjoittaja Foorumi Vastaukset Lähetetty
Eksyminen! ilkka.tapani Yleisiä retkeilyyn liittyviä sekalaisia asioita 55 16.08.2013 17:39 Katso viimeisin viesti
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa

Sivun alkuun  

Sivu 4 Yht. 5
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5  Seuraava
Siirry: