Vaellusturinat II
- Osta ja työllistä yh-äitejä Vietnamissa
 
Etusivu Rekisteröidy Ohje Vaellusnet Kuva MMS-Blog Vaellusturinat I Tilastot Avatarit  
Asentopaikkani Phoogle                      

Kantotulen lieskan leikintää Hammastunturin syksyisessä erämaassa.... Kulpakkojokea Hammastunturin kupeessa....... Kuoppajärvi Hammasjärven pohjoispuolella ja ruskainen haavikko........ Pyhä-Nattasen huipulta heinäkuun 2005 helteillä... Idyllinen Riestojoki Sompion luonnonpuistossa..... Anterin huipulta itäänpäin kevättalvella 1993.....
 

Vaellusturinat II Foorumin päävalikko Lappi Jäämeren rata tulee?
Näytä edelliset viestit:   
      Kaikki ajat ovat GMT + 2 tuntia  
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 17, 18, 19, 20  Seuraava

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
hannes
11.02.2019 22:02


Viestejä: 8701
Toivottavasti ratahaaveet haudataan lopullisesti. Esim "turistiporkkana" on hämäystä. Isot massat lentää edelleen Kittilään ja Ivaloon ja sieltä eri keskuksiin busseilla ja autoilla. Tuskin he radan varteen haluavat jäädä lomailemaan.

Sitäpaitsi biokaasu on tulossa... ei tarvitse erämaita pilata .
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
sahamies
12.02.2019 5:36


Viestejä: 4306
^ Vahvasti olen samaa mieltä, autoilu näyttää muuttuvan vauhdilla päästöttömään suuntaan ja ratalinjaus olisi jakanut Lapin monessakin mielessä jo jakautuneet alueet vieläkin vähäisempiin siruihin.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Blog Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
luuppi
12.02.2019 7:54


Viestejä: 5096
hannes kirjoitti:
Toivottavasti ratahaaveet haudataan lopullisesti. Esim "turistiporkkana" on hämäystä. Isot massat lentää edelleen Kittilään ja Ivaloon ja sieltä eri keskuksiin busseilla ja autoilla. Tuskin he radan varteen haluavat jäädä lomailemaan.

Sitäpaitsi biokaasu on tulossa... ei tarvitse erämaita pilata .


Juuri niin, tuo turistiporkkana. 50:n vaunun malmijunassako jere-jarruvaunu perassa, vaeltajille? Pysakeilla sentaan olisi tullut laituri rakennetuksi oikeaan kohtaan.

Mutta Guggenheim myos pitaa paikkansa: tuplaantuvatko vai kolminkertaistuvatko kaivoskuljetukset (transitiotahan ei nyt sitten tule)?
" suunnittelualueella yhteensä noin 7 miljoonaa tonnia vuodessa. Suu­
rimmalla osalla suunnitelluista kaivoksista tuotanto on silloin käynnistynyt tai käyn­
nistymässä. Vuoteen 2030 mennessä maltillisen kasvun skenaarioissa on oletuksena,
että suunnitellut kaivokset ovat täydessä tuotannossa. Tällöin kuljetusmäärät voivat
kasvaa noin 13 miljoonaan tonniin vuodessa. Suuren kasvun skenaariossa on oletuk­
sena, että tällä hetkellä suunnitteilla olevien kaivosten lisäksi on avattu useita uusia
kuljetusmäärältään hyvin merkittäviä kaivoksia. Suuren kasvun skenaariossa kaivos-
kuljetuksia on lähes 24 miljoonaa tonnia vuodessa. Näiden lisäksi tulevat transitolii­
kenteen kuljetukset, jotka ovat skenaariosta riippuen 2,5-4 miljoonaan tonnia "
- ehka Soklista sentaan jotain on opittu. Ensin annetaan kaivokset ilmaiseksi, ja sitten lahjoituksen kohde alkaa vaatimaan verorahoja kuljetuksiin "kannattavuuden" parantamiseksi
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
honkamukka
09.05.2019 11:16


Viestejä: 4342
Pientä henkeä taas Jäämeren radan suuntaan.

Lainaus Kauppalehden sivuilta:

"ROVANIEMI-Norjalaiset herättävät henkiin viime vuonna torpattua Jäämeren ratahanketta pestaamalla Peter Vesterbackan sen puuhamieheksi.

Norjan Kirkkoniemessä sijaitseva Itä-Varangin kehitysyhtiö allekirjoitti aiesopimuksen suomalaisen Finest Bay Area Development Oy:n kanssa ratahankkeen suunnittelusta ja toteutuksesta Arctic Business Forumissa torstaina.

Yhtiön pääosakas on liikemies Peter Vesterbacka, jonka tarkoitus on pumpata hankkeeseen henkeä Tallinna-tunnelihankkeesta tutuilla menetelmillä.

”Noudattaen samoja periaatteita kuin Tallinna-tunneli hankkeessa. Tutkimme perusteellisesti eri vaihtoehdot yhdessä kaikkien toimijoiden kanssa”, Vesterbacka sanoo.

”Radalle on tarkoitus hankkia rahoitusta kansainvälisiltä rahoitusmarkkinoilta”, lisää suomalaisyhtiön toinen osakas Kustaa Valtonen.

Radan rakentaminen Rovaniemeltä Kirkkoniemen satamaan maksaisi noin kolme miljardia euroa.

Rata ei tulisi pelkästään rahtia varten, vaan sillä liikennöitäisiin Vesterbackan mukaan jopa 350 kilometrin tuntinopeudella, jolloin junayhteys kiinnostaisi myös Rovaniemelle lentokoneella saapuvia aasialaisia matkailijoita. He käyvät Kirkkoniemessä syömässä muun muassa kuningasrapuja.

”Norjan öljyrahasto, joka on maailman suurin rahasto, voisi lähteä rahoittamaan radan Suomen puoleista osuutta, sillä rahaston sääntöjen mukaan se ei voi sijoittaa Norjaan”, kertoo Kirkkoniemen kaupunginjohtaja Rune Rafaelsen.

Siihen kun tuodaan vielä kiinalaista pääomaa sekä rahaa Dubaista ja muualta maailmasta, niin paketti on valmis”, Vesterbacka lisää. Shahab Juman omistama dubailainen rakennusliike on jo sijoittanut sata miljoonaa euroa Tallinnan tunnelihankkeeseen.

Tarkoitus on Vesterbackan mukaan perustaa myöhemmin hankeyhtiöt sekä Suomeen että Norjaan. Radasta ei ole tehty poliittista päätöstä Suomessa eikä Norjassa.
Suomen hitaus tuskastuttaa norjalaisia

Kirkkoniemeläiset ovat selvästi tuskastuneet suomalaisten tahojen tapaan heittää kapuloita ratahankkeen jalkoihin.

Rambollin viime vuonna tekemän kannattavuusselvityksen mukaan Jäämeren rata olisi kuljetustarpeeseen nähden tappiollinen investointi, vaikka Koillisväylästä tulisi joskus rahtiväylä Euroopan ja Aasian välille.

”Rambollin selvitys oli asenteellinen”, Lapin ely-keskuksen ylijohtaja Jaakko Ylinampa huomauttaa.

Kirkkoniemen satama olisi Koillisväylän Euroopan puoleinen etappi.

Norjalaiset luottavat Vesterbackan taitoon vauhdittaa infrahankkeita.

”Kumppanuus Finest Bay Area Developmentin kanssa on hyvä valinta huomioiden yrityksen kyky ketterään toimintaan”, sanoo Itä-Varangin kehitysyhtiön operatiivinen johtaja Kenneth Stålsett.

Yhteistyö suomalaisten kanssa on Stålsettin mukaan jo täydessä vauhdissa. Kolmen viikon päästä järjestetään Kirkkoniemessä tapahtuma, johon osallistuu suomalainen startup-delegaatio. Lisäksi ensi keväänä Kirkkoniemessä järjestetään Slush-tapahtuma.

Norjalaisten Vesterbackan kanssa solmimaan sopimukseen kuuluu myös yrittäjyyden, koulutuksen ja teollisuuden toimintaedellytysten parantaminen Pohjois-Norjassa ja Pohjois-Suomessa.

Rata tarjoaisi Stålsettin mukaan aiempaa nopeamman kauppareitin Euroopasta Aasiaan. Se olisi hänen mukaan hieno mahdollisuus Kirkkoniemen ja Rovaniemen lisäksi myös Helsingin ja Tallinnan seuduille.

Se edellyttäisi, että myös miljardien eurojen hintainen Tallinna-tunneli toteutuisi.

”Kaikki on tahdosta kiinni. Kukaan ei aikoinaan uskonut Rovioon tai Slush-tapahtumaan”, Vesterbacka sanoo.

Stålsett myöntää, että suurin osa suomalaisista ja norjalaisista ei usko Jäämeren ratahankkeeseen.

”Hiljattain tapaamani Norjan liikenneministeri Jon Georg Dale suhtautui hankkeeseen avoimella mielellä”, hän lisää.

”Radan toteuduttua Rovaniemi tulisi keskelle arktista rataverkkoa, jolla olisi valtava myönteinen vaikutus matkailuun”, sanoo Rovaniemen kaupunginjohtaja Esko Lotvonen.

”Myös EU:n kannattaisi tukea Jäämeren yhteyttä ja Tallia-tunnelia, sillä kiinalaiset ovat jo liikkeellä”, sanoo suurlähettiläs Jari Vilen Euroopan komissiosta."

Ramboll Finland Oy
Yrityshakuun

Sata vuotta vanha haave

Ratayhteyttä Rovaniemeltä Jäämerelle on haaveiltu jo noin sata vuotta. Yhden suunnitelman
mukaan rata linjattaisiin Rovaniemeltä Sodankylän kautta Ivaloon ja edelleen Kirkkoniemeen.

Radan pituus olisi noin 500 kilometriä.

Sodankylä olisi tärkeä väliasema, sillä kuljetustarve kasvaisi huomattavasti,
jos Anglo American avaa uuden kaivoksen. Tällä suurella kansainvälisellä kaivosyhtiöllä on
Sodankylän Viiankiaavalla Euroopan rikkain Sakatin nikkeliesiintymä.

Radalla kuljetettaisiin myös öljyä, kaasua, puuta ja mahdollisesti myös kalaa."
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Heikki
09.05.2019 11:24


Viestejä: 1513
Jokohan sitä voisi viettää 85 -vuotispäiväänsä ajamalla junalla lappiin. Ootellaan.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
kaamos
09.05.2019 11:56


Viestejä: 171
Aikamoista suhmurointia Lapin Liitossa, kirkkain silmin viime viikolla maakuntakaavaan liittyen uskoteltiin että aiheeseen palaillaan 2030-2040. En usko sekuntiakaan että poliittista maaperää ei olisi yksityisen hankkeen taholta tunnusteltu etukäteen.
_________________
https://www.vuosiluonnossa.fi
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
amatööri
09.05.2019 12:15


Viestejä: 2427
Jos nuo hankkeet toteutuu niin toivottavasti on itse niin vanha ettei ymmärrä enää Lapin kuumeesta mitään eikä ole siten hinkua pohjoiseen.
_________________
-Umpikännissä kaikki näyttääkin niin selvältä-
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
kaamos
09.05.2019 12:32


Viestejä: 171
amatööri kirjoitti:
Jos nuo hankkeet toteutuu niin toivottavasti on itse niin vanha ettei ymmärrä enää Lapin kuumeesta mitään eikä ole siten hinkua pohjoiseen.


Jos hanke käynnistyy niin valituskierre menee varmasti KHO:n kautta Euroopan ihmisoikeustuomioistuimeen ja toista latua YK:n ihmisoikeuskomiteaan, joissa sitten menee vuositolkulla. Suomessa on tosin hyvin kyseenalainen maan tapa sallia rakentaminen (esim. kaivosten osalta) valitusten käsittelyn ollessa kesken, toivottavasti sitä ei tässäkin oteta käyttöön.
_________________
https://www.vuosiluonnossa.fi
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
OS
09.05.2019 20:35


Viestejä: 7339
Taitaa olla uusi Vuotos syntymässä.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
niittäjä
10.05.2019 11:34


Viestejä: 464
tuo tuskin tulee toteutumaan.Ei saamelaiset halua mailleen 350km/h kulkevaa junaa.
Tää politiikkakin on ihmeellistä.Junan pitäs palvella suomen tarpeita ja tuossa on melkeinpä valmis junarata kemistä tromssaan ja silti ollaan tuonne sinne vääntämässä kalliilla rahalla.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Blog Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
OS
10.05.2019 17:26


Viestejä: 7339
Peter Vesterbacka haluaa vissiin isoksi pojaksi isojen poikien joukkoon. Jeff Bezosilla, Richard Bransonilla ja Elon Muskilla on mm. omat avaruusprojektinsa kehitteillä ja meneillään, joten ehkäpä P.V. haluaa tällä tavalla porukkaan mukaan.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
honkamukka
10.05.2019 18:54


Viestejä: 4342
^
Ei tunnu rajoittuneelta, eikä vaatimattomalta, eli täysin poikkeuksellinen suomalainen.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
hannes
10.05.2019 18:55


Viestejä: 8701
Outo juttu että kannattamattomaksi todettu ratahanke aiotaan väkisin toteuttaa.
Vielä oudommaksi muuttuu , koska Kiina on yksi isoista - jos ei kohta isoin rahoittaja.
Tunneli Viroonkin aiotaan rahoittaa Kiinasta.
Barentsin mereltä Suomen läpi suoraan Euroopan sydämmeenkö on tarkoitus höökiä..
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Patikoitsija
10.05.2019 19:18


Viestejä: 1763
Siirretty eri otsikon alle.
_________________
Pakinoitsija
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
omat polut
10.05.2019 19:38


Viestejä: 3301
Kiinan strategia on ostaa maailma pala kerrallaan itselleen, tulee halvemmaksi ja vähemmän riskialtista kuin sotiminen. Kaiken lisäksi ostavat meidän maat meidän rahoilla, fiksuja ovat.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 17, 18, 19, 20  Seuraava

 
Tutustu muihin vastaavaan asiaan liittyviin keskusteluihin (Hakee kaikki keskustelut joiden otsikoissa esiintyy sama sana)
Aihe Kirjoittaja Foorumi Vastaukset Lähetetty
Se tulee sittenkin TREKKING Hölynpöly... 33 14.03.2018 16:26 Katso viimeisin viesti
Sähkö tulee Pekka Muut varusteet 1 05.02.2018 9:22 Katso viimeisin viesti
Tie tulee Tarvantovaaran erämaahan jänkkäkoira Lappi 4 24.08.2017 12:14 Katso viimeisin viesti
Miksi ahkio tulee vinossa? tunturisusi Talvivaellusvarusteet 22 12.10.2016 11:15 Katso viimeisin viesti
Tunnelmia Färsaarilta, pimennys tulee.. Janne Pyykkö Norja, Ruotsi, Venäjä ja muut lähialueet 18 16.03.2015 16:09 Katso viimeisin viesti
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


      Sivun alkuun  

Sivu 18 Yht. 20
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 17, 18, 19, 20  Seuraava
Siirry: