Vaellusturinat II
https://www.vaeltajankauppa.fi/
- Osta ja työllistä yh-äitejä Vietnamissa
 
Etusivu Rekisteröidy Ohje Vaellusnet Kuva MMS-Blog Vaellusturinat I Tilastot Avatarit  
Asentopaikkani Phoogle                      

Kantotulen lieskan leikintää Hammastunturin syksyisessä erämaassa.... Kulpakkojokea Hammastunturin kupeessa....... Kuoppajärvi Hammasjärven pohjoispuolella ja ruskainen haavikko........ Pyhä-Nattasen huipulta heinäkuun 2005 helteillä... Idyllinen Riestojoki Sompion luonnonpuistossa..... Anterin huipulta itäänpäin kevättalvella 1993.....
 

Vaellusturinat II Foorumin päävalikko Arktiset alueet Kari "Vaiska" Vainio - Ankarat avotunturit kirja
Näytä edelliset viestit:   
      Kaikki ajat ovat GMT + 2 tuntia  
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4  Seuraava

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Seitikki
25.12.2013 22:08


Viestejä: 25
Ostin kyseisen kirjan heräteostoksena samalla kun kävin hankkimassa reissuun uudet metsäsukset. Lukaisin kirjasen läpi ja totesin sen olevan hyvin lähellä omia toimintamallejani ja mielipiteitäni lumilakeuksilla liikkumisesta. Kirja sai minut pohtimaan sitä, että pitäisi kyllä treenata enemmän toimintaa hätätilanteissa. Sinällään mitään uutta ja mullistavaa en saanut kirjasta irti, aika tuttua huttua oli. Joistain asioista olin kyllä eri mieltä, mutta asiat eivät kovin kriittisiä olleet. Eniten olisin kaivannut hieman syvällisempää pureutumista tiettyihin aiheisiin, kuten liikkumiseen lumen peittämillä jäätiköillä.

Kaikenkaikkiaan sopiva kirja kaikille niille, jotka suunnittelevat talvivaelluksia puuttomiin erämaihin.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
SOJ
28.12.2013 1:52


Viestejä: 12
Pukki toi kirjan, ja hyvää luettavaa se oli joulupäivien ratoksi. Kirjasta sai kattavan yleiskuvan asioista, jotka täytyy huomioida arktista retkeä suunnitellessa, mutta monessa asiassa käsittely jäi melko pinnalliseksi, olisi kiinnostanut tietää enemmän. Lisäksi omakohtaisia kokemuksia olisin kaivannut lisää "tietotekstin" sekaan. Mutta kaikenkaikkiaan hyvä tietopaketti talvisesta retkeilystä.

Kirja ei varsinaisesti herättänyt innostusta arktisesta retkeilystä, koska intoa on ollut jo ennestäänkin yllin kyllin. Sen sijaan se kyllä muistutti siitä, että paljon on huomioon otettavaa ja opeteltavaa, että voi turvallisesti reissuja tehdä. Onneksi harjoittelureissutkin tarjoavat haasteita ja elämyksiä.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
TiMoKo
28.12.2013 8:25


Viestejä: 3017
Pyörää on vaikea keksiä uudestaan, aiheesta on varmaankin jo kaikki oleellinen kirjoitettu.

Kirjan nimihän oli arktiset avotunturit, joten oletan kirjoittajan suunnanneen sen enemmän avotunturivaellusta harrastaville kuin naparetkeilijöille.

On paljon avotunturivaeltajia, jotka eivät ole tiedostaneet avotuntureiden ankaraa puolta, sielläkin olosuhteet voivat joskus olla erityisen vaaralliset. Tämä kirja ehkä herättelee tässä mielessä.

Itse luin kirjan nopeasti läpi, ei se mitään erityisiä ahaa elämyksiä herättänyt, mutta ihan hyviä asioista siinä tuotiin esille. Varmaankin tulee selailtua yksittäisiä asioista kirjasta jatkossakin. Jokaisella vaelluksella tuntuu jotain uutta oppivan ja tarkoituksella tulee aina jotain uutta myös kokeiltua, eiköhän tästäkin kirjasta joku esille nostettu asia tule testattua.
Iglun rakentaminen esimerkiksi on minulla vielä tekemättä.
_________________
Maailman suurinta viisautta on jälkiviisaus, valitettavasti sitä ei voi käyttää etukäteen.
"vaikkapa hulluna pidettäisiin"
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Blog Käy lähettäjän sivustolla Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Pekka
30.01.2014 17:34


Viestejä: 4118
Olen viime päivinä selaillut kirjaa. Minulle lohdullista siinä on, että Vainio luokittelee Haltin alueen arktiseksi vaellusmaastoksi. Olen nimittäin pitänyt aluetta omille taidoilleni ja kyvyilleni aivan riittävänä haasteena.
Kirjan yleisilme on vallan erinomainen. Vaikka ei tekstiin syventyisikään, kirja on hienojen kuvien ansiosta suorastaan koukuttava. Ensimmäisellä aukaisulla oli pakko selata kirja läpi.
Vainio (ja ilmeisesti taittaja) ovat oivaltaneet kuvien merkityksen. Vaikka testi olisi kuinka rautaa, mielenkiintoinen ja luettava siitä tulee kuvien ansiosta.
Tekstiosaa en lukenut kokonaan, vaan poimin vain mansikat siitä. Seisauttavia olivat kuvaukset tapauksista, joissa kaikki oli mennyt pieleen ja tullut ruumiita.
Tietosisällöltään kirja on epäilemättä paras mitä suomalainen on koskaan kirjoittanut. Kymmenien vuosien aikana Haltia kolunneena poimin monta arvokasta vinkkiä ja ohjetta. Toki olen tehnyt lumiluolia ja igluja, mutta silti kirjassa on paljon uutta.
Kun avaatte kirjan, lukekaa johdanto ensimmäisenä. Se on hieno herkkyydessään!
_________________
Kun eksyn, lähden kotiin.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
hannes
30.01.2014 19:43


Viestejä: 8252
Minustakin kirja on erittäin hyvä. Niin teksti kuin kuvatkin.

Sain vahvistusta sille että kello kannattaa pitää ranteessa, gps on tärkeä kompassin ja kartan ohella. Monta muutakin turvallisuuteen liittyvää asiaa.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
JBay
11.02.2014 18:33


Viestejä: 1582
akallio kirjoitti:
Korpijaakko kirjoitti:
Eli ilmeisesti huoleni on turha. Sitten enää pitää selvittää, miten klipsuttelu sujuu tumput kädessä -20C pakkasessa ja 30m/s tuulessa. Jos sujuu yhtä nopeasti kuin teipattujen kaarien työtäminen tunneleihin, niin saattaa mennä tunneli vaihtoon, vaikka paino vähän kasvaisikin...


Ei suju yhtä nopeasti. Smile Varsinkin kun kaaria on vielä enemmän.

Oleellista klipsuttelussa on, että jättää viimeiset klipsut johonkin helppoon kohtaan, koska ne ovat kireimpiä. Samoin pitää työntää kaari klipsuun, eikä toisin päin. Klipsusta ei saa hyvää otetta voimankäyttöä varten, kun taas kaaresta saa. Lopuksi klipsusta kannattaa pitää kiinni sivuttain, ei niin että sormi on suuaukolla, koska tällöin hanska tai rukkanen jää helposti väliin. Klipsut vaatii kyllä enemmän tekniikkatreeniä kuin kaaritunnelit.


Rukkaset kädessä "klipsut" saa helpoiten paikoilleen tarttumalla pressukankaaseen, jossa "klipsu" on kiinni aivan "klipsun" vierestä ja nostaen sen siitä kiinni kaareen.

Tunnelimalliseen Hilleen kaaret saa helposti tunneliin rukkaset kädessä. Kaaren kiristimen paikoileen laittaminen ja varsinkin sen kiristämisen siitä nauhalenkistä joutuu tekemään ilman rukkasia kun rukkasia ei saa sinne pieneen väliin niin että nauhalenkistä saisi kiinni.

Kupolimalleissa on myös se hyvä puoli, että tuuletusaukko on suoraan ylhäälllä katossa ulos asti, joten siitä saa kosteuden menemään ulkoilmaan suoraan (myös tyynellä ilmalla).
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
makemarkus1
11.02.2014 18:50


Viestejä: 46
Itse olen pistänyt kaaren kiristimen lenkkiin narut joilla saa kiristettyä ilman että joutuu ottamaan hanskoja pois pystytyksen aikana.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Reissu Pete
11.02.2014 19:04


Viestejä: 708
Samoin olen laittanut talvikäyttöisiin Hilleihin lisälenkit teltan päätyihin suksikiinnitystä varten. EI rispaannu se ohuehko hihna ja jää paremmin kiristysvaraa. Vielä olen modannut Gt päätyyn (minne rullaustekniikalla rullaus päättyy) pidemmän remmin, millä rullattu teltta kiinnitetään.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
JBay
11.02.2014 19:04


Viestejä: 1582
makemarkus1 kirjoitti:
Itse olen pistänyt kaaren kiristimen lenkkiin narut joilla saa kiristettyä ilman että joutuu ottamaan hanskoja pois pystytyksen aikana.


Nerokas ajatus.

Vetoketjuihin olen viritellyt jatkonarut vetimiin, mutta noihin kaaren kiristysnauhoihin en keksinyt laittaa jatkonaruja.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Korpijaakko
12.02.2014 0:18


Viestejä: 6935
Reissu Pete kirjoitti:
Samoin olen laittanut talvikäyttöisiin Hilleihin lisälenkit teltan päätyihin suksikiinnitystä varten. EI rispaannu se ohuehko hihna ja jää paremmin kiristysvaraa. Vielä olen modannut Gt päätyyn (minne rullaustekniikalla rullaus päättyy) pidemmän remmin, millä rullattu teltta kiinnitetään.


Aika hyvä ajatus. Joku pikalukko välissä? Itse olen käyttänty irtohihnaa, mutta se kuuluu harvoihin hävittämiini varusteisiin, joten kiinteä olisi parempi...

PS. Testailtiin viikonloppuna Keron 3 GT:n pystyttämistä lumitykillä tuotetussa n. 30m/s tuulessa. Porukalla varsin helppoa, ja aika nopeaakin, n. 5min. Ainoa haaste oli vähäinen lumimäärä, jossa kiilat ei tahtonut toistejan lisääntyessä enää pitää. Testattiin myös Saitarista, mutta pystytettiin se suosiolla ensin tyynessä. Kun ei ollut oma, niin ei viitsinyt särkeä. En keksi miten sen saisi yhtä helposti pystyyn vastaavassa tuulessa, mutta kai sekin onnistuisi... Esim. Tarra klipsuineen vaikuttaisi paremmalta.


_________________
Galleria ja blogi
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
luuppi
12.02.2014 6:13


Viestejä: 4902
Kiristaako, vai venyttaako... Siinapa kysymys. Ehka jalkimmainen suksiankkurointiin http://www.backpacker.com/skills-pitch-a-tent-on-snow/slideshows/155?position=9
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Reissu Pete
12.02.2014 9:03


Viestejä: 708
Joo, sen Gt pään lisälenkura järjestelmä on kuin ommeltu kahdeksikko, joista toisessa tosiaan pikalukko. Pienempi lenkki, minne suksi työnnetään on noin 15 cm halkaisijaltaan ja rullan kiinnityslenkkiin jätin reilut varat. Vähillä lumilla näistä lisälenkeistä on ollut hyötyä mm. kivikiinnitysten kanssa.
Lisälenkki kestää myös paremmin kanttien nirhaumia. Joissain suksissa kantit ovat olleen niin terävät, että hanskat ovat viiltyneet puhki suksea lumeen lyötäessä.
Lienee useimmille selvää, että päätykiinnityksissä käytettävät sukset lyödään hankeen kantit telttaan päin, mutta tätä miettiessä........ kävin googlettamassa kuvia keron tunnelista ja yllätys. Oikeastaan kellään ei ole suksia päätykiinnityksissä. Tai sitten na on haudattuna hankeen tai jotain????
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Reissu Pete
12.02.2014 9:19


Viestejä: 708
Sen sijaan Googlesta löysin monta omaa kuvaa käytettynä ihan toisissa yhteyksissä Evil or Very Mad
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Korpijaakko
12.02.2014 9:25


Viestejä: 6935
Reissu Pete kirjoitti:

- -
Lienee useimmille selvää, että päätykiinnityksissä käytettävät sukset lyödään hankeen kantit telttaan päin, mutta tätä miettiessä........ kävin googlettamassa kuvia keron tunnelista ja yllätys. Oikeastaan kellään ei ole suksia päätykiinnityksissä. Tai sitten na on haudattuna hankeen tai jotain????


Piti kokeilla itsekin. Ainoa kuva suksista päätykiinnityksissä oli itse ottamani, mutta pitää tietysti muistaa, että Google tuunaa tulokset hakijan mukaan... Laughing

Minulla ei ole tullut oman telttani päätykiinnikkeisiin vielä minkäänlaista rispaantumaan suksien kanteista. Sukset olleet teräskantillisia kapeahkoja Madshuseja ja jonkun kerran eräsukset. Ja kun sukset ovat melkeinpä parhaat kiilat mitä hiihtovaeltajalla on mukanaan, niin en keksi miksi en jatkaisi valitsemallani tavalla tässä asiassa. Mutta lisälenkit ei ole huono idea. Oletko ommellut ne suoraan telttaan vai kiinnittänyt teltan omien kiinnikkeiden läpi?
_________________
Galleria ja blogi
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Reissu Pete
12.02.2014 9:35


Viestejä: 708
Olen laittanut niistä metallisista kiilarenkaista lisäremmit kiinni. Ja riittävän tuhtia remmitä, jotta lenkki pysyy avonaisena. Voi vain kaapaista suksen perällä lenkin kiinnitykseen. Embarassed Kun ei jaksa enää kumartua.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4  Seuraava

 
Tutustu muihin vastaavaan asiaan liittyviin keskusteluihin (Hakee kaikki keskustelut joiden otsikoissa esiintyy sama sana)
Aihe Kirjoittaja Foorumi Vastaukset Lähetetty
"Operaatio Paulaharju" heluna74 Seuraa retkille 0 24.06.2018 13:29 Katso viimeisin viesti
"Skibotnin ja Narvikin tienoilla... TREKKING Norja, Ruotsi, Venäjä ja muut lähialueet 6 11.05.2018 16:46 Katso viimeisin viesti
"Kaksisormi" rukkaset polarctis Talvivaellusvarusteet 4 23.02.2018 21:46 Katso viimeisin viesti
MYYTY (Fjällräven Keb housut, miesten... Rahis Ostetaan ja Myydään 0 23.01.2018 15:38 Katso viimeisin viesti
"Pari" kysymystä talviteltt... LauriA Talvivaellusvarusteet 18 21.01.2018 8:33 Katso viimeisin viesti
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


      Sivun alkuun  

Sivu 3 Yht. 4
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4  Seuraava
Siirry: